Forfatter Emne: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?  (Læst 8480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #15 Dato: Jun 11, 2023, 20:17 »
Ja, det gør det ikke nemmere at læse de mange eksempler på, hvad der kan gå galt, eller hvad der er besværligt at justere.
Jeg er som de fleste, elsker teknik når det virker, og ellers vil jeg foretrække det mere manuelle, hvis elektronikken gør det besværligt. Savner allerede mit gamle Baxi, men kedlen var blevet utæt, så den måtte lade livet.
Jeg overvejer at gå ned i niveau/kvalitet og købe et Scotte eller lign. Spare en masse penge, og så nyde varmen lidt mere  8)
Men hvorfor er Scotte/Woody så meget billigere…? 32k med silo, v16 og wifi..?
Og hvorfor hedder det Scotte hvis det er en BS kedel..?

Beklager mine mange spørgsmål…
Mvh Elmkjaer

Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #16 Dato: Jun 12, 2023, 06:56 »
Ja, det gør det ikke nemmere at læse de mange eksempler på, hvad der kan gå galt, eller hvad der er besværligt at justere.

Men hvorfor er Scotte/Woody så meget billigere…? 32k med silo, v16 og wifi..?
Og hvorfor hedder det Scotte hvis det er en BS kedel..?

Beklager mine mange spørgsmål…
Mvh Elmkjaer

Du skal da slet ikke beklage spørgsmål, det er bedre at stille dem end lytte til det totalt ukritiske jubelkor, eller tage forhandleres ord for den endegyldige sandhed. Ingen af delene siger ret meget om virkelighedens forhold.

Jeg vil tro det, trods alt, er fåtallet af fyrene der køre så ringe som det f.eks. er bekrevet i den post om sorte piller jeg henviser tillige nu. De fleste køre nok almindeligt fornuftigt, uden at være tæt på at køre så godt som muligt.

Umiddelbart er Scotte, Blackstar, ect. en anden kedel der er sat sammen i et eller andet østland. Jeg skriver med vilje ikke svejset sammen for hvis "man" tager kappen af en Blackstar kedel ligner det noget der er svejst af en fuld bartender uden gas på svejse anlægget.

Ligeledes kender jeg en der har kontrolmålt pladetykkelserne som ikke levede op til kravene i den Danske Standard de skulle være godkendt efter.

Så kedlen er en helt anden, BS+ kedlen er svejst i Danmark og det ser væsentligt bedre ud. En V16 styring må være en V16 styring, så er spørgsmålet hvor meget udenoms tingel tangel der er hængt på og kan gå i ubalance eller fejljusteres.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #17 Dato: Jun 12, 2023, 07:09 »
Ja, det gør det ikke nemmere at læse de mange eksempler på, hvad der kan gå galt, eller hvad der er besværligt at justere.
Jeg er som de fleste, elsker teknik når det virker, og ellers vil jeg foretrække det mere manuelle, hvis elektronikken gør det besværligt. Savner allerede mit gamle Baxi, men kedlen var blevet utæt, så den måtte lade livet.
Jeg overvejer at gå ned i niveau/kvalitet og købe et Scotte eller lign. Spare en masse penge, og så nyde varmen lidt mere  8)
Men hvorfor er Scotte/Woody så meget billigere…? 32k med silo, v16 og wifi..?
Og hvorfor hedder det Scotte hvis det er en BS kedel..?

Beklager mine mange spørgsmål…
Mvh Elmkjaer
Det er ikke besværligt at justere.
Få styringen på internettet og Stokercloud så er der mere hjælp at hente.
Lidt som når man får ny bil, knapperne sider et nyt sted, men derefter har du mange flere muligheder en med dit tidligere fyr.
Scotte / Woody er navnet på tidligere styringer.
Nu hedder styringer ne V13 eller V16
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #18 Dato: Jun 12, 2023, 11:07 »
Ja, det gør det ikke nemmere at læse de mange eksempler på, hvad der kan gå galt, eller hvad der er besværligt at justere.
Jeg er som de fleste, elsker teknik når det virker, og ellers vil jeg foretrække det mere manuelle, hvis elektronikken gør det besværligt. Savner allerede mit gamle Baxi, men kedlen var blevet utæt, så den måtte lade livet.
Jeg overvejer at gå ned i niveau/kvalitet og købe et Scotte eller lign. Spare en masse penge, og så nyde varmen lidt mere  8)
Men hvorfor er Scotte/Woody så meget billigere…? 32k med silo, v16 og wifi..?
Og hvorfor hedder det Scotte hvis det er en BS kedel..?

Beklager mine mange spørgsmål…
Mvh Elmkjaer

Jeg ville helt klar gå efter en 16KW med BS1016 KEDEL, og opgradere den til Version 16 styring.
Det bedste ved denne model er, at du kan åbne låget og se hvordan bålet brænder. Det kan du ikke med Fumus, RTB eller Phøenix.
Har haft pillerfyr i omkring 12-14 år, skiftede min gammel kedel opop til BS1016 for 2 år siden. Her overvejede jeg meget kort, om det skulle
være Fumus eller BS1016. Valget faldt meget hurtig på BS1016. Er mega glad for den.....
 

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #19 Dato: Jun 12, 2023, 21:17 »
Okay, nu begynder 10 øren at falde for mig, mht. valget - det er meget fine bruger beskrivelser I giver, også selv om I har forskellige erfaringer - det hjælper super godt med til valget.
Pt. Er jeg:
Gået bort fra ide om solvarme og akkumuleringstank
Vælger ikke et Scotte/Woody fyr
Ser V16 som en fordel - særligt med Stokercloud
Vælger en mellem stor silo
Vælger en mere alm. VVB
Jeg vil foretrække et anlæg som kommer komplet med alle pumper, shunts, styringer etc.
Lander formentlig på en Phoenix eller en BS+ (BS1016 er fristende, men jeg vil foretrække en “fuld pakke”.

Nu vil jeg tager ud og se hos forhandlerne og måske afvente et sommertilbud, hvis jeg er så heldig…

Mvh Elmkjaer
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #20 Dato: Jun 12, 2023, 21:31 »
Overvej V13 i stedet, hvis ikke du skal bruge de funktioner (ved ikke hvor mange og hvilke) der er mere i V16 end V13

Det med den selv kan regulere ind er rent salgs gas. Se blandt andet ham der før er linket til i tråden. Det er bogstaveligt talt helt sort, og den skulle jo kunne det hele selv.
V16 kan ikke køre med defekt lampdasonde/ uden lampda sonde. Den koster kassen og går i stykker, så står du udne varme, hvor V13 kører, eller kan køre, med lysføler til bål overvågning.

Ellers lyder det meget meget fornuftigt at droppe alt det sol og tank værk, og/eller køre det særskidt som det evt. kommer på. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #21 Dato: Jun 13, 2023, 05:48 »
Overvej V13 i stedet, hvis ikke du skal bruge de funktioner (ved ikke hvor mange og hvilke) der er mere i V16 end V13

Det med den selv kan regulere ind er rent salgs gas. Se blandt andet ham der før er linket til i tråden. Det er bogstaveligt talt helt sort, og den skulle jo kunne det hele selv.
V16 kan ikke køre med defekt lampdasonde/ uden lampda sonde. Den koster kassen og går i stykker, så står du udne varme, hvor V13 kører, eller kan køre, med lysføler til bål overvågning.

Ellers lyder det meget meget fornuftigt at droppe alt det sol og tank værk, og/eller køre det særskidt som det evt. kommer på.

Og hvis blæseren går kaput, så kan ingen af den give varme.
Ja alt kan gå kaput, især hvis man som dig ikke vil lytte til de råd der gives.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #22 Dato: Jun 13, 2023, 06:51 »

Ja alt kan gå kaput, især hvis man som dig ikke vil lytte til de råd der gives.

Dine råd vil jeg i hvert fald ikke, ligesom jeg vil fraråde mange at gøre det.
De er jo, direkte, ulovlige og teknisk forkerte. Det værste er faktisk at du ikke selv kan se det, eller kender el tekniske regler.

V16 Phønix klare det hele selv? Ja det er jo det vi ser i en anden tråd lige nu!


O2 niveau op ved at skrue O2 tallet op, tjaa, måske, men hvis det virker er det mere held end forstand, men der er også noget med heldet føler de tos....

osv. osv. men og jeg ser stadigt frem til et eneste fagligt teknisk svar på hvad det er jeg tager så grusomt fejl I, men det formår du jo ikke, så jeg fastholder påstanden om, i bedste fald, uvirksom vejledning, på mange områder.

I andre tilfælde direkte fejlagtige og ulovlig vejledning, så nej igen. Dine råd vil jeg ikke lytte til, tvært imod.

Hvordan en lampdasonde skulle kunne gå i stykker fordi jeg ikke lytter til råd, tjaaa..... f.eks.

Eller at en blæser går i stykker fordi den er beregnet til en anden frekvens på elnettet end den vi har i dk. eller rettere, det gør den fordi den udvikler for meget varme, men der var jo nogle "kloge" her der mente det ikke gjorde en forskel. Det er simpelthen teknisk forkert og viser manglende indsigt i vekselsstrøms teori, så nej igen, det er ikke alle råd jeg vil lytte til. 

« Senest Redigeret: Jun 13, 2023, 06:58 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #23 Dato: Jun 13, 2023, 08:27 »

Ja alt kan gå kaput, især hvis man som dig ikke vil lytte til de råd der gives.

Dine råd vil jeg i hvert fald ikke, ligesom jeg vil fraråde mange at gøre det.
De er jo, direkte, ulovlige og teknisk forkerte. Det værste er faktisk at du ikke selv kan se det, eller kender el tekniske regler.

V16 Phønix klare det hele selv? Ja det er jo det vi ser i en anden tråd lige nu!


O2 niveau op ved at skrue O2 tallet op, tjaa, måske, men hvis det virker er det mere held end forstand, men der er også noget med heldet føler de tos....

osv. osv. men og jeg ser stadigt frem til et eneste fagligt teknisk svar på hvad det er jeg tager så grusomt fejl I, men det formår du jo ikke, så jeg fastholder påstanden om, i bedste fald, uvirksom vejledning, på mange områder.

I andre tilfælde direkte fejlagtige og ulovlig vejledning, så nej igen. Dine råd vil jeg ikke lytte til, tvært imod.

Hvordan en lampdasonde skulle kunne gå i stykker fordi jeg ikke lytter til råd, tjaaa..... f.eks.

Eller at en blæser går i stykker fordi den er beregnet til en anden frekvens på elnettet end den vi har i dk. eller rettere, det gør den fordi den udvikler for meget varme, men der var jo nogle "kloge" her der mente det ikke gjorde en forskel. Det er simpelthen teknisk forkert og viser manglende indsigt i vekselsstrøms teori, så nej igen, det er ikke alle råd jeg vil lytte til.

Dine påstande er ukorrekte og temmelig forkerte.

De viser igen - igen at du ikke har forstået reguleringen bag iltstyringen.
Og derfor gik det galt for dig.

Slå nu lyttelapperne ud.

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #24 Dato: Jun 16, 2023, 13:59 »
Okay, nu begynder 10 øren at falde for mig, mht. valget - det er meget fine bruger beskrivelser I giver, også selv om I har forskellige erfaringer - det hjælper super godt med til valget.
Pt. Er jeg:
Gået bort fra ide om solvarme og akkumuleringstank
Vælger ikke et Scotte/Woody fyr
Ser V16 som en fordel - særligt med Stokercloud
Vælger en mellem stor silo
Vælger en mere alm. VVB
Jeg vil foretrække et anlæg som kommer komplet med alle pumper, shunts, styringer etc.
Lander formentlig på en Phoenix eller en BS+ (BS1016 er fristende, men jeg vil foretrække en “fuld pakke”.

Nu vil jeg tager ud og se hos forhandlerne og måske afvente et sommertilbud, hvis jeg er så heldig…

Mvh Elmkjaer

BS1016 er mest kompakt, og ikke så kompleks som BS+ eller Phoenix. Der er mere udstyr "tingeltangel" på BS+ eller Phoenix.
Det er lig med større omkostning reservedele/vedligeholdelse. Kan være bøvlet og fejl finde på, når rutinen ikke er der.
Jeg viger ikke fra min BS1016, den største fordel er, at man kan se hvordan bålet brænder ved og løfte lugen.
Men selvfølgelig skal du købe det du bedst synes om.

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #25 Dato: Jun 16, 2023, 19:30 »
Tak Dunas

Jeg har tidligere blevet anbefalet denne BS 1016, men jeg kan ikke lige se den listet hos nogle websites.. kan du evt. sende et link, så jeg præcist kan se hvad det er?
Jeg bliver lidt forvirret over at Woody fx også køre med BS, og jeg har brug for et komplet anlæg, med tilhørende silo.

Easypell 6-20kw er pt. Nede på en pris under Phoenix, og jeg overvejer det kraftigt…
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #26 Dato: Jun 16, 2023, 20:51 »
Tak Dunas

Jeg har tidligere blevet anbefalet denne BS 1016, men jeg kan ikke lige se den listet hos nogle websites.. kan du evt. sende et link, så jeg præcist kan se hvad det er?
Jeg bliver lidt forvirret over at Woody fx også køre med BS, og jeg har brug for et komplet anlæg, med tilhørende silo.

Easypell 6-20kw er pt. Nede på en pris under Phoenix, og jeg overvejer det kraftigt…

Easypell er også et godt valg, har kun hørt godt om Easypell. Jeg kender det ikke selv.
Glem Woody og Scotte, det er blot en tidligere betegnelse NBE har brugt på gamle styringer, der ikke kan købes længere.
Den her er BS1016 med version 16 styring, og vælg den til 32.995 kr. inkl. 360 liter silo og ekstern snegl.
https://www.hedestoker.dk/9549-komplet-scotte-og-woody-pillefyr-saet-16-kw-med-version-16-styring.html
Og køb et kompressorsæt samtidig https://www.hedestoker.dk/7978-kompressorrenssaet-med-stoejsvag-reno-kompressor-6l-62-db.html
Så skal du have en Trækstabilisator til indmuring skorsten eller montering røgrør. Version 16 kan der tilsluttes en lamdasonde, det har jeg aldrig kørt med. Ikke nødvendig i min optik. Så vil jeg anbefale dig og købe en flad brænderist og bruge den på brænder i stedet for U-herd med skamol plade. Den er 100 gange nemmere og indstille. https://www.hedestoker.dk/3632-braenderrist-16-24-kw-aabent.html
Så for du behov for x-antal Temperaturføler NTC til temperatur måling Frem/returføler, VVB føler, udetemperatursføler og Røgtemperatursføler - NTC.
Tænker det er en fin pris på Easypell ved Hederstoker.


Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #27 Dato: Jun 17, 2023, 07:51 »
Tak Dunas

Jeg har tidligere blevet anbefalet denne BS 1016, men jeg kan ikke lige se den listet hos nogle websites.. kan du evt. sende et link, så jeg præcist kan se hvad det er?
Jeg bliver lidt forvirret over at Woody fx også køre med BS, og jeg har brug for et komplet anlæg, med tilhørende silo.

Easypell 6-20kw er pt. Nede på en pris under Phoenix, og jeg overvejer det kraftigt…

Easypell er også et godt valg, har kun hørt godt om Easypell. Jeg kender det ikke selv.
Glem Woody og Scotte, det er blot en tidligere betegnelse NBE har brugt på gamle styringer, der ikke kan købes længere.
Den her er BS1016 med version 16 styring, og vælg den til 32.995 kr. inkl. 360 liter silo og ekstern snegl.
https://www.hedestoker.dk/9549-komplet-scotte-og-woody-pillefyr-saet-16-kw-med-version-16-styring.html
Og køb et kompressorsæt samtidig https://www.hedestoker.dk/7978-kompressorrenssaet-med-stoejsvag-reno-kompressor-6l-62-db.html
Så skal du have en Trækstabilisator til indmuring skorsten eller montering røgrør. Version 16 kan der tilsluttes en lamdasonde, det har jeg aldrig kørt med. Ikke nødvendig i min optik. Så vil jeg anbefale dig og købe en flad brænderist og bruge den på brænder i stedet for U-herd med skamol plade. Den er 100 gange nemmere og indstille. https://www.hedestoker.dk/3632-braenderrist-16-24-kw-aabent.html
Så for du behov for x-antal Temperaturføler NTC til temperatur måling Frem/returføler, VVB føler, udetemperatursføler og Røgtemperatursføler - NTC.
Tænker det er en fin pris på Easypell ved Hederstoker.

Aha, så det er den, bare den har v16 styring og BS1016.
Nu har jeg forstået, og tak for links og bruttoliste på de nødvendige dele.

Jeg har læst mange forskellige holdninger til lambdasonden, nogle siger den skal skiftes tit, Hedestoker anbefaler den til V16 osv. jeg mener også at have læst at trækstabilisator (som er monteret i min skorsten allerede) har jeg læst ikke duer til lambdasonden…

Investeringsmæssigt løber BS1016 op i nærheden af Easypell, men easypell bliver nok dyrere idet man også til den, jf HS anbefalinger, også kræver forskellige styringer, ekspansionstank, installationskit mv. så BS1016 bliver nok lidt billigere i sidste ende.

Årsagen til, at jeg hælder til Easypell er fordi jeg også skal have ny VVB, den nuværende på Metro på 110 L. Er fra 2007 og skal sikkert snart udskiftes, og derfor blev jeg anbefalet en akkumuleringstank på 600 L. Som både varmer forbrugsvand og vandet til radiatorer/GV og dermed reducerer antallet af start/stop.. den ide tiltaler mig, særligt i forår/efterår hvor temperaturen stadig er “høj” i dagstimerne. Så vidt jeg forstår, kan akkumuleringstank ikke fungere lige så godt med V16 teknologi, idet den styrer behovet i dens 100 trin.

Hvilken VVB og evt. akkumuleringstank vil fungerer med BS1016 vil du tro?
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #28 Dato: Jun 17, 2023, 09:22 »
Jeg har ingen erfaring med akkumuleringstank. Hvorfor bruge det ?. Jeg bruger urstyring i styring til varme og opvarmning af VVB.
Ved urstyring kan du selv vælge hvornår fyret skal starte og slukke igen, både varme og opvarmning af VVB med 1 times interval med version 16.
Nu hvor det er blevet varmt er fyret helt slukket. Pt. bruger jeg EL til opvarmning af VVB, har en combi VVB.
Vil klart anbefale en combi VVB, som kan opvarme vandet fra fyret og EL.
Mange er tilhænger af Metro eller Vølund VVB. Har selv en Atlantic Combi VVB som jeg er super glad for. Købte den til lang under halv pris målt
med Metro. Pannex Combi VVB fra VVS eksperten er billig (halv pris af Metro), og har kun hørt godt om dem.

Easypell er et godt fyr. Den store forskel fra Easypell til BS1016 med version 16, er selve styringen. NBE version 16 styring er meget mere avanceret,
og har stokercloud på nettet. Du kan altid overvåge styre version 16 fra en pc eller mobiltelefon.
Tag en kig på stokercloud her https://www.stokercloud.dk/ der er mange tusinde NBE fyr registreret. Det har Easypell ikke.

Vælg trækstabilisator og drop lambdasonden, har haft mit fyr i ca. 12 år, har aldrig haft brug for det.
En vigtig ting, KØB en flad Åben brænderist til brænder https://www.hedestoker.dk/3632-braenderrist-16-24-kw-aabent.html
U-herd med skamol plader der kommer med de nye brænder, er noget skammel efter min mening.

Easypell har den fordel, at den selv indregulerer træpiller og forbrænding, i princippet skal du ikke indstille noget på denne når den først køre.
Det kan BS1016 ikke, her skal man arbejde lidt mere med den, mht. træpiller afvejning og blæse indstilling til korrekt forbrænding.
Hvis du ikke gider og nørde for meget, skal du vælge Easypell.
« Senest Redigeret: Jun 17, 2023, 09:32 af dunas »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #29 Dato: Jun 17, 2023, 10:40 »
Vælg helt klart med iltstyring, kun uvidenhed gør at man anbefaler uden...med iltstyring og grafer er det mega nemt at se hvorfor, og drop trækstabilisator, iltstyringen er 1000gange bedre og kompenserer perfekt for blæst, træklstabilisator virker,,, ja, men altid kun halvt.

Enig i at VVB med elpatron er klogt, men hvorfor mener du den du har skal skiftes? Personligt ville jegf altid købe kvalitet, min sidste Metro blev vel omkring 40år, og jeg kunne såmænd nok blot have skiftet pakning, jeg gad dog ikke selv, så smeden skiftede den.

Easypell indregulerer ikke mere end mit gamle TwinHeat stoker fra 1985, blot en stor bøvet forbrænding der har svært ved at blive skæv, styret at en temperatur føler.

Pas PÅ med åben rist, jeg har set mange NBE brændere i ringe forfatning, jeg ved desværre ikke hvorfor, måske de nyere designet til Uherden er i ringere stål og ikke tåler direkte varme..
Uherden er er nu så optimeret, at den de fleste steder jeg har været brænder perfekt og problemfrit.

Jeg er sjældent tilhænger af akkumuleringstank, men der er mange faktorer der gør sig gældende, står tanken inde hvor man har brug for varme gør det jo ikke noget om vinteren, men den skal dælme kunne kobles fra om sommeren, vi er nede på 1,2kg i døgnet i snit til VVB..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html