jeps, der er ikke problemer med de gamle brændere, det er kun de nye jeg har set smeltet til noget nær ukendelighed, alle tilfælde ser det ud til at det er U-herd der er udskiftet til flad herd..
At det er årsagen tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for, der er en del tilfælde og jeg har prøvet at udspørge ejerne om historikken, med desværre aldrig fået konkret svar..
Jeg kommer ved mange fyr med U-herd og hvor de fungerer perfekt, det er jo også den eneste de sælges med i dag og i meget længe.
Jeg har selv flere U-herder som NBE sendte mig til test da den blev udviklet, og de 2 er bestemt ikke nogen succes, men dem der følger med fyrene i dag virker fremragende.
Lambdasonden er ikke tvingende nødvendig i gamle åbne fyr, det medgiver jeg, men har man først prøvet den vil man ikke tilbage, til de nye lukkede fyr er der ingen vej uden om, og desværre er det en dyr model... normalt er det dog noget der holder meget meget længe sådan en Lambda sonde, forskellen på bil og fyr lambdaer er at der er varmelegeme på dem til fyret, og et varmelegeme nu engang en sliddel, min har nu virket siden 02-2019.
Jeg har hjulpet rigtig mange med gamle fyr til at få iltstyringen på, alle uden undtalelse siger POKKERS at jeg ikke altid har haft det..
Men igen, selvfølgelig kan man godt køre uden, man skal så blot selv holde det justeret, med iltstyring har jeg lukket begge mine trækstabilisatorer, manuelt vat 2 stk nødvendige i min kæmpe skorsten, nu hvor de er lukket er min skorsten meget varmere og fyrrummet også meget varmere de overskudsluften jo ikke også skal ud gennem trækstabilisatorene..
man får næppe bedre og billigere fuldautomatisk system ved at vælge 1016 kedlen, V7 og så iltstyring, så har man et system som er nemt at rense, nemt at justere, der derefter holder sig selv justeret, er ligeglad med blæst og smuld i piller... og med iltstyringen sat i manuaélt får man en måler der viser hvor svært det er at holde det perfekt justeret manuelt, om så gevinsten ved iltstyringen er nok til at tjene den hjem... rent økonomisk tager det nok længe, specielt hvis man justerer og afvejer flere gange om ugen, jo længere interval og jo dårligere piller, jo hurtigere vil det være økonomisk gevinst..
Fidusen er jeg jeg aldrig behøver afveje og justere blæser, fyrets forbrænding er altid perfekt, nu siden 02-2019, der kan for nogen, og dem jeg kender med iltstyring være mere værd en et par tusinde kr i engangs investering..
Når min lambda engang dør, så får den en ny fra Ebay til 150kr..
Der er også nogen der ikke vil købe den dyre keramiske eltænder.... og sådan er folk så forskellige.
Flere ting der kan gå kaput... nu er jeg så gammel at det sagde man også om elektriske vinduer, crusekontrol, og radioen i bilen... ting som vist er kommet for at blive og tænker jeg tilbage på de biler jeg havde dengang, så er jeg glad for den udvikling, og alle de tekniske ting der er i bilen., og til dagligt spekulerer jeg ikke over at de kan gå kaput.
Helt det samme med fyret, keramisk eltænder kom i 9/3-2014, den fik jeg ødelagt ved et uheld, ny i nu med mere forsigtighed har den så kørt siden 16/03-2016 og iltstyringen siden 02/2019, heller ikke her går jeg og tænker over at den måske går kaput, jeg glæder mig blot over hver dag hvor det virker perfekt. Man bestemmer selv om man ser lyst eller mørkt på tilværelsen.
Mit gamle fyr kører fantastisk og der er umiddelbart ikke udskiftning i sigte, trods monteret i 2009, ser det ud til at det snilt klarer de næste 15år.
Ud fra den erfaring jeg har og kommunikation med dem der HAR fået iltstyring kan jeg kun anbefale folk at vælge iltstyring..
Dem der siger det ikke er nødvendigt er typisk dem der ikke har prøver det, og læser man gamle tråde igennem, fandme også mine indlæg hvor jeg papagøjer videre hvad jeg har læst, at iltstyring simpelthen ikke virker på de gamle kedler de er alt for utætte...
Hvor er jeg ked af mine udtalelser nu hvor jeg har fået det, og problem frit har fået det til at virke på alle kedler.