Forfatter Emne: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?  (Læst 8486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #30 Dato: Jun 17, 2023, 15:49 »
Jeg er absolut ikke enig med dig. Du for en åben brænderist til og lyde, som om det er livsfarlig.
Kender mange som har bøvlet med U-herd med eller uden lambdasonden. Det er typisk slagger dannelse problemer.
Efter de har skiftet til åben brænderist køre det perfekt.
Har selv prøvet U-herd over en længere periode. Åben brænderist vinder helt klart på brugervenlighed.
Min brænder ser perfekt ud, efter 12 års brug af Åben brænderrist.

Lambdasonden er da absolut ikke en nødvendighed, sådan noget sludder og sige. Manden må da selv bestemme,
om han vil have lambdasonden eller ej. Jo mere gejl du fylder på, jo mere kan gå i stykker. Lambdasonden er ikke ligefrem billig.
Nogle skifter allerede efter små 2 år. Fyret kan sagtens køre uden, når man blot indstiller forbrændinger korrekt efter træpille skift.
Her er BS1016 kedel perfekt, når man lige kan åbne lugen og se hvordan det brænder.

Så du mener Atlantic og Pannex VVB ikke er kvalitet ?. Mig bekendt er Atlantic den største producent af VVB i Europa, så tænker det kan de godt finde ud af og lave kvalitet. Pannex er Polsk, og disse sælges også flere stede i Europa. Har bestemt ikke noget i Metro eller Vølund, jeg forstår bare ikke hvorfor de skal koste over det dobbelte i pris.

Jeg har kun kørt positiv ting om Easypell, og det er blot tænde for den, så køre det.




Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #31 Dato: Jun 18, 2023, 07:40 »
jeps, der er ikke problemer med de gamle brændere, det er kun de nye jeg har set smeltet til noget nær ukendelighed, alle tilfælde ser det ud til at det er U-herd der er udskiftet til flad herd..

At det er årsagen tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for, der er en del tilfælde og jeg har prøvet at udspørge ejerne om historikken, med desværre aldrig fået konkret svar..

Jeg kommer ved mange fyr med U-herd og hvor de fungerer perfekt, det er jo også den eneste de sælges med i dag og i meget længe.

Jeg har selv flere U-herder som NBE sendte mig til test da den blev udviklet, og de 2 er bestemt ikke nogen succes, men dem der følger med fyrene i dag virker fremragende.

Lambdasonden er ikke tvingende nødvendig i gamle åbne fyr, det medgiver jeg, men har man først prøvet den vil man ikke tilbage, til de nye lukkede fyr er der ingen vej uden om, og desværre er det en dyr model... normalt er det dog noget der holder meget meget længe sådan en Lambda sonde, forskellen på bil og fyr lambdaer er at der er varmelegeme på dem til fyret, og et varmelegeme nu engang en sliddel, min har nu virket siden 02-2019.

Jeg har hjulpet rigtig mange med gamle fyr til at få iltstyringen på, alle uden undtalelse siger POKKERS at jeg ikke altid har haft det..

Men igen, selvfølgelig kan man godt køre uden, man skal så blot selv holde det justeret, med iltstyring har jeg lukket begge mine trækstabilisatorer, manuelt vat 2 stk nødvendige i min kæmpe skorsten, nu hvor de er lukket er min skorsten meget varmere og fyrrummet også meget varmere de overskudsluften jo ikke også skal ud gennem trækstabilisatorene..

man får næppe bedre og billigere fuldautomatisk system ved at vælge 1016 kedlen, V7 og så iltstyring, så har man et system som er nemt at rense, nemt at justere, der derefter holder sig selv justeret, er ligeglad med blæst og smuld i piller... og med iltstyringen sat i manuaélt får man en måler der viser hvor svært det er at holde det perfekt justeret manuelt, om så gevinsten ved iltstyringen er nok til at tjene den hjem... rent økonomisk tager det nok længe, specielt hvis man justerer og afvejer flere gange om ugen, jo længere interval og jo dårligere piller, jo hurtigere vil det være økonomisk gevinst..

Fidusen er jeg jeg aldrig behøver afveje og justere blæser, fyrets forbrænding er altid perfekt, nu siden 02-2019, der kan for nogen, og dem jeg kender med iltstyring være mere værd en et par tusinde kr i engangs investering..

Når min lambda engang dør, så får den en ny fra Ebay til 150kr..

Der er også nogen der ikke vil købe den dyre keramiske eltænder.... og sådan er folk så forskellige.

Flere ting der kan gå kaput... nu er jeg så gammel at det sagde man også om elektriske vinduer, crusekontrol, og radioen i bilen... ting som vist er kommet for at blive og tænker jeg tilbage på de biler jeg havde dengang, så er jeg glad for den udvikling, og alle de tekniske ting der er i bilen., og til dagligt spekulerer jeg ikke over at de kan gå kaput.

Helt det samme med fyret, keramisk eltænder kom i 9/3-2014, den fik jeg ødelagt ved et uheld, ny i nu med mere forsigtighed har den så kørt siden 16/03-2016 og iltstyringen siden 02/2019, heller ikke her går jeg og tænker over at den måske går kaput, jeg glæder mig blot over hver dag hvor det virker perfekt. Man bestemmer selv om man ser lyst eller mørkt på tilværelsen.

Mit gamle fyr kører fantastisk og der er umiddelbart ikke udskiftning i sigte, trods monteret i 2009, ser det ud til at det snilt klarer de næste 15år.

Ud fra den erfaring jeg har og kommunikation med dem der HAR fået iltstyring kan jeg kun anbefale folk at vælge iltstyring..

Dem der siger det ikke er nødvendigt er typisk dem der ikke har prøver det, og læser man gamle tråde igennem, fandme også mine indlæg hvor jeg papagøjer videre hvad jeg har læst, at iltstyring simpelthen ikke virker på de gamle kedler de er alt for utætte...

Hvor er jeg ked af mine udtalelser nu hvor jeg har fået det, og problem frit har fået det til at virke på alle kedler.
« Senest Redigeret: Jun 18, 2023, 08:27 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #32 Dato: Jun 18, 2023, 13:54 »
Hej Kenneth

Måske iltstyring kan korrigere for blæst på dit fyr, men jeg ville nu ikke bare sige at det kan det alle steder. Det kommer nok mere an på skorsten og terræn, end hvad iltstyringen kan magte.

Når jeg tidligere kiggede på mit fyr under drift i kraftig vind, kunne vindstød få træstabilisatoren til at stå og klappe fra fuldt åben til helt lukket med sekunders intervaller. Sammenligner man det med opdateringshastigheden i iltstyringen og hvor ofte den korrigerer blæser og piller, kan iltstyringen umuligt korrigere for dette.

Så da iltstyringen er reaktiv med forsinkelse, kan den ikke modvirke ovenståednde men alene udjævne lidt.
Trækstabilisatoren derimod reagere før undertrykket når kedlen og kan derfor reagere før det påvirker forbrændingen og ikke som resultat af forbrændingen. 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #33 Dato: Jun 18, 2023, 14:40 »
I min optik drejer det sig om det store gennemsnit, om det får et par magre pust er for mig piv ligegyldigt, summen er at det brænder perfekt hver eneste gang jeg har kontrolleret det, hvor hyppigt den reagerer bestemmer man jo selv, men jeg har ikke haft gevinst ved hurtigere reaktion.

Vi bor i vestjylland, åbne forhold, min skorsten er kæmpe stor... iltstyringen vinder, trækstabilisator taber.. Jeg har opsat mange iltstyringer, det har været sådan ved dem alle, men at dige "alle steder" det kan jeg ikke.

Egentlig kommer det sig af designfejl i fyret, det er lidt noget skidt at det tillader så meget luft i forhold til beænderens størrelse, mit gamle TwinHeat 20kW havde jo kun et hul på størrelse med max en femmer, så der kunne nærmest ikke komme problemer selv i stormvejr..

NBE styringen/blæser og herd designet derimos tillader en enorm mulighed for overskudsluft, men tilgenglæd kørte blæseren på Twinheaten jo altid fuld drøn på trin 2 for at hive luft igennem
det lille hul.

Jeg har efterhånden set en del NBE fyr, ingen tvivl om at alle jeg har set har ikke tabt af manglende trækstabilisator. Skulle jeg tage lidt fejl og der måske skulle have været overskudsluft i stormvejr, er det forsvindende lidt i følge graferne..

Modsat åbner jeg trækstabilisatorene og sætter iltstyringen på "vis" (og ja, fyret og blæserne er perfekt justeret) så er det tydeligt at se at trækstabilisatorene er langt dårligere end iltstyringen. Jeg er længe færdig med at teste, jeg er slet ikke i tvivl.

Det eneste der ærgrer mig at at jeg tidligere har haft den fejlagtige tro at iltstyringen ikke virkede på de gamle åbne kedler, og "den dur slet ikke" da den reagerer på hvad der er sket... jeg lyttede til kompetente folk troede jeg, godt jeg gik i test mode..  ;)
« Senest Redigeret: Jun 18, 2023, 14:43 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #34 Dato: Jun 18, 2023, 19:18 »
jeps, der er ikke problemer med de gamle brændere, det er kun de nye jeg har set smeltet til noget nær ukendelighed, alle tilfælde ser det ud til at det er U-herd der er udskiftet til flad herd..

At det er årsagen tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for, der er en del tilfælde og jeg har prøvet at udspørge ejerne om historikken, med desværre aldrig fået konkret svar..

Jeg kommer ved mange fyr med U-herd og hvor de fungerer perfekt, det er jo også den eneste de sælges med i dag og i meget længe.

Jeg har selv flere U-herder som NBE sendte mig til test da den blev udviklet, og de 2 er bestemt ikke nogen succes, men dem der følger med fyrene i dag virker fremragende.

Lambdasonden er ikke tvingende nødvendig i gamle åbne fyr, det medgiver jeg, men har man først prøvet den vil man ikke tilbage, til de nye lukkede fyr er der ingen vej uden om, og desværre er det en dyr model... normalt er det dog noget der holder meget meget længe sådan en Lambda sonde, forskellen på bil og fyr lambdaer er at der er varmelegeme på dem til fyret, og et varmelegeme nu engang en sliddel, min har nu virket siden 02-2019.

Jeg har hjulpet rigtig mange med gamle fyr til at få iltstyringen på, alle uden undtalelse siger POKKERS at jeg ikke altid har haft det..

Men igen, selvfølgelig kan man godt køre uden, man skal så blot selv holde det justeret, med iltstyring har jeg lukket begge mine trækstabilisatorer, manuelt vat 2 stk nødvendige i min kæmpe skorsten, nu hvor de er lukket er min skorsten meget varmere og fyrrummet også meget varmere de overskudsluften jo ikke også skal ud gennem trækstabilisatorene..

man får næppe bedre og billigere fuldautomatisk system ved at vælge 1016 kedlen, V7 og så iltstyring, så har man et system som er nemt at rense, nemt at justere, der derefter holder sig selv justeret, er ligeglad med blæst og smuld i piller... og med iltstyringen sat i manuaélt får man en måler der viser hvor svært det er at holde det perfekt justeret manuelt, om så gevinsten ved iltstyringen er nok til at tjene den hjem... rent økonomisk tager det nok længe, specielt hvis man justerer og afvejer flere gange om ugen, jo længere interval og jo dårligere piller, jo hurtigere vil det være økonomisk gevinst..

Fidusen er jeg jeg aldrig behøver afveje og justere blæser, fyrets forbrænding er altid perfekt, nu siden 02-2019, der kan for nogen, og dem jeg kender med iltstyring være mere værd en et par tusinde kr i engangs investering..

Når min lambda engang dør, så får den en ny fra Ebay til 150kr..

Der er også nogen der ikke vil købe den dyre keramiske eltænder.... og sådan er folk så forskellige.

Flere ting der kan gå kaput... nu er jeg så gammel at det sagde man også om elektriske vinduer, crusekontrol, og radioen i bilen... ting som vist er kommet for at blive og tænker jeg tilbage på de biler jeg havde dengang, så er jeg glad for den udvikling, og alle de tekniske ting der er i bilen., og til dagligt spekulerer jeg ikke over at de kan gå kaput.

Helt det samme med fyret, keramisk eltænder kom i 9/3-2014, den fik jeg ødelagt ved et uheld, ny i nu med mere forsigtighed har den så kørt siden 16/03-2016 og iltstyringen siden 02/2019, heller ikke her går jeg og tænker over at den måske går kaput, jeg glæder mig blot over hver dag hvor det virker perfekt. Man bestemmer selv om man ser lyst eller mørkt på tilværelsen.

Mit gamle fyr kører fantastisk og der er umiddelbart ikke udskiftning i sigte, trods monteret i 2009, ser det ud til at det snilt klarer de næste 15år.

Ud fra den erfaring jeg har og kommunikation med dem der HAR fået iltstyring kan jeg kun anbefale folk at vælge iltstyring..

Dem der siger det ikke er nødvendigt er typisk dem der ikke har prøver det, og læser man gamle tråde igennem, fandme også mine indlæg hvor jeg papagøjer videre hvad jeg har læst, at iltstyring simpelthen ikke virker på de gamle kedler de er alt for utætte...

Hvor er jeg ked af mine udtalelser nu hvor jeg har fået det, og problem frit har fået det til at virke på alle kedler.

Var ikke klar over, at man kan købe en lamdasonde på Ebay til 150 kr. Troede egentlig det var et specielt lamdasonde til NBE fyr.
Synes det er vildt, at de tager omkring 2000 kr. for en Lamdasonde, mener heller ikke alle styringer kan med en hvilken som helst lamdasonde.
Må tilstå, at jeg aldrig har prøvet iltstyring. Synes ikke det giver mening for mig, når det køre fint ved mig, med trækstabilisator,
og jeg blot skal indstille blæser og træpille mængde. Det er meget nemt for mig.
Jeg er og bliver stor fan af BS1016, synes det er en genialt opfindelse af NBE, simpelt og nemt at håndtere og rense.
Jeg bryder mig ikke om BS+ eller Phoenix de er for avanceret og med alt mulig gejl. Her er lamdasonde nødvendig, når du ikke kan se bålet,
For mig er det vigtig jeg kan se hvordan bålet ser ud ved brænder. Måske en gammel vane jeg ikke vil af med.
For mig lyder det helt vildt, hvis man kan ødelægge et brændehovedet med en åben rist. Så er der et eller andet bruger har gjort helt forkert.
Hvis det er sket, er det garanteret i en BS+ eller Phoenix hvor bruger ikke kan se hvordan det brænder. Kan også være i en BS1016, hvis bruger er en klaphat. Jo jeg tror på dig, når du skriver det. Jeg forsætter med min flade åben brænderist.
Tjo... jeg køre også med U eltænder, 2 stk i brænder med 50% effekt, køre fint ved mig og er tilfreds.
Hvad trådstarter ender med og købe, er helt op til ham selv.
Jeg vil ikke ud i en længere debat med dig, jeg respekterer dine holdninger, og synes det giver mening det du skriver. Bare husk jeg har også mine.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #35 Dato: Jun 18, 2023, 19:26 »


Var ikke klar over, at man kan købe en lamdasonde på Ebay til 150 kr. Troede egentlig det var et specielt lamdasonde til NBE fyr.
Synes det er vildt, at de tager omkring 2000 kr. for en Lamdasonde, mener heller ikke alle styringer kan med en hvilken som helst lamdasonde.


Det kan du heller ikke(umiddelbart) til V13 og V16 til V7 virker det fint.

Sonden til V13 &V16 er ikke speciel, det er en ganske almindelig standard sonde, men med et andet output end den der (også) virker på V7
Jeg har flere "ukurante" sonder der køre på min V13 men det tog lidt tid at finde dem og lure den. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Elmkjaer

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #36 Dato: Jun 19, 2023, 09:12 »
Tak for gennemgang af div. Muligheder for styringer - jeg kan fornemme at særligt iltstyring/lambdasonde i sammenhæng med fyrets reelle styring, trækstabilisator mv. er overvejelse værd, og så selvfølgelig kvaliteten af fyret og af de enkelte sliddele. Der ud over er der fyring i overgangsperioderne og sammen med VVB eller akkumuleringstank - med eller uden Elstav, og hvordan fyret arbejder modulerende eller fx via en akkumuleringstank.

Jeg har læst lidt mere om iltstyring og kan forstå at, såfremt styringen mv. er indstillet rigtigt, er iltstyringen afgørende for at få en så effektiv forbrænding som muligt! Easypell har ikke iltstyring, men fungere på oprindelig vis, lidt som mit gamle Baxi.

Jeg ønsker et fyr som uden at sode helt vildt, også kan varme vand igennem perioden juni-september, og nogle arbejder med et pilleforbrug helt ned til 1.2 kg/døgn i snit - her brugte min baxi 8-10 kg.!

Jeg begynder at se fordelen ved en BS1016, også prismæssigt, i særdeleshed hvis jeg vælger at beholde min gamle Metro, så længe den kan holde.

Tak for al den viden I har bidraget med, omend I ikke er helt enige  ;D så har det været med til at stille mig skarpere på mit valg.
Jeg tror jeg er godt klædt på nu, og det er op til min pengepung, mit fyrrums kvalitet og ikke mindst skorsten, og så self. Min personlige indstilling til at nørde med et fyr.
Pt. Ikke noget fyr - har kasseret mit Baxi Multiheat 1.5 og er på udkig efter nyt….
Stuehus: 250 kvm. 2/3 er dårligt isoleret.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #37 Dato: Jun 19, 2023, 16:26 »
Var ikke klar over, at man kan købe en lamdasonde på Ebay til 150 kr. Troede egentlig det var et specielt lamdasonde til NBE fyr.
Synes det er vildt, at de tager omkring 2000 kr. for en Lamdasonde, mener heller ikke alle styringer kan med en hvilken som helst lamdasonde.
Må tilstå, at jeg aldrig har prøvet iltstyring. Synes ikke det giver mening for mig, når det køre fint ved mig, med trækstabilisator,
og jeg blot skal indstille blæser og træpille mængde. Det er meget nemt for mig.
Jeg er og bliver stor fan af BS1016, synes det er en genialt opfindelse af NBE, simpelt og nemt at håndtere og rense.
Jeg bryder mig ikke om BS+ eller Phoenix de er for avanceret og med alt mulig gejl. Her er lamdasonde nødvendig, når du ikke kan se bålet,
For mig er det vigtig jeg kan se hvordan bålet ser ud ved brænder. Måske en gammel vane jeg ikke vil af med.
For mig lyder det helt vildt, hvis man kan ødelægge et brændehovedet med en åben rist. Så er der et eller andet bruger har gjort helt forkert.
Hvis det er sket, er det garanteret i en BS+ eller Phoenix hvor bruger ikke kan se hvordan det brænder. Kan også være i en BS1016, hvis bruger er en klaphat. Jo jeg tror på dig, når du skriver det. Jeg forsætter med min flade åben brænderist.
Tjo... jeg køre også med U eltænder, 2 stk i brænder med 50% effekt, køre fint ved mig og er tilfreds.
Hvad trådstarter ender med og købe, er helt op til ham selv.
Jeg vil ikke ud i en længere debat med dig, jeg respekterer dine holdninger, og synes det giver mening det du skriver. Bare husk jeg har også mine.

Om du kan få en "kopi"lambda kommer an på hvilken styring du har, til de nye styringer har jeg endnu ikke hørt om nogen succes, men til V4-V5-V6-V7

Iltstyringen er grundlæggende meget bedre end dine øjne, og med måling på kan man se hvor nødvendig en trækstabilisator er i et manuelt system, men man kan også se hvor utilstrækkelig den er. ;)
Alle NBE styringer styrer dæmpningen til eltænder på en træls måde, derfor har en del måtte skifte udgangstriacken, det gør ondt på den at den står og blinker, er man ferm med loddekolbe og har en ekstra triac i skuffen er det jo ikke noget problem, men for flertallet er det nok nemmest blot at skifte en eltænder. Typisk tænder den keramiske meget hurtigere og med lavere effekt, så mange steder kan den måske tjene sig hjem.

Jeg vil som sagt ikke lægge hovedet på blokken, jeg har blot set adskillige nyere brændere med eftermonteret fladherd være helt ødelagte... MEN, vores gamle brændere er designet til den direkte varme på brænderen, derfor bruger man specielt stål f.eks MA232, det er dyrt, hvad nu med den nye brænder, den er designet til Uherd, og skamolplade, derfor køles hele brænderen af blæserluft inden det ryger til forbrændingen, og derfor kunne man godt anvende almindeligt rustfri til det bagvedlæggende.... når man så propper en flad rist i, så udsættes stålet for meget mere varme... igen, det er blot mit gæt, baseret på en del ødelagte brændere.

Du har ret til dine holdninger og et stykke hen af vejen respekterer jeg dem bestemt også, blot ikke når du uden at have haft iltstyring taler om den, den fejl må jeg jo så indrømme at jeg selv tidligere har gjort, først når man har den og kan se hvor genial den er, vågner man åbenbart op.  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #38 Dato: Jun 19, 2023, 18:41 »
Var ikke klar over, at man kan købe en lamdasonde på Ebay til 150 kr. Troede egentlig det var et specielt lamdasonde til NBE fyr.
Synes det er vildt, at de tager omkring 2000 kr. for en Lamdasonde, mener heller ikke alle styringer kan med en hvilken som helst lamdasonde.
Må tilstå, at jeg aldrig har prøvet iltstyring. Synes ikke det giver mening for mig, når det køre fint ved mig, med trækstabilisator,
og jeg blot skal indstille blæser og træpille mængde. Det er meget nemt for mig.
Jeg er og bliver stor fan af BS1016, synes det er en genialt opfindelse af NBE, simpelt og nemt at håndtere og rense.
Jeg bryder mig ikke om BS+ eller Phoenix de er for avanceret og med alt mulig gejl. Her er lamdasonde nødvendig, når du ikke kan se bålet,
For mig er det vigtig jeg kan se hvordan bålet ser ud ved brænder. Måske en gammel vane jeg ikke vil af med.
For mig lyder det helt vildt, hvis man kan ødelægge et brændehovedet med en åben rist. Så er der et eller andet bruger har gjort helt forkert.
Hvis det er sket, er det garanteret i en BS+ eller Phoenix hvor bruger ikke kan se hvordan det brænder. Kan også være i en BS1016, hvis bruger er en klaphat. Jo jeg tror på dig, når du skriver det. Jeg forsætter med min flade åben brænderist.
Tjo... jeg køre også med U eltænder, 2 stk i brænder med 50% effekt, køre fint ved mig og er tilfreds.
Hvad trådstarter ender med og købe, er helt op til ham selv.
Jeg vil ikke ud i en længere debat med dig, jeg respekterer dine holdninger, og synes det giver mening det du skriver. Bare husk jeg har også mine.

Om du kan få en "kopi"lambda kommer an på hvilken styring du har, til de nye styringer har jeg endnu ikke hørt om nogen succes, men til V4-V5-V6-V7

Iltstyringen er grundlæggende meget bedre end dine øjne, og med måling på kan man se hvor nødvendig en trækstabilisator er i et manuelt system, men man kan også se hvor utilstrækkelig den er. ;)
Alle NBE styringer styrer dæmpningen til eltænder på en træls måde, derfor har en del måtte skifte udgangstriacken, det gør ondt på den at den står og blinker, er man ferm med loddekolbe og har en ekstra triac i skuffen er det jo ikke noget problem, men for flertallet er det nok nemmest blot at skifte en eltænder. Typisk tænder den keramiske meget hurtigere og med lavere effekt, så mange steder kan den måske tjene sig hjem.

Jeg vil som sagt ikke lægge hovedet på blokken, jeg har blot set adskillige nyere brændere med eftermonteret fladherd være helt ødelagte... MEN, vores gamle brændere er designet til den direkte varme på brænderen, derfor bruger man specielt stål f.eks MA232, det er dyrt, hvad nu med den nye brænder, den er designet til Uherd, og skamolplade, derfor køles hele brænderen af blæserluft inden det ryger til forbrændingen, og derfor kunne man godt anvende almindeligt rustfri til det bagvedlæggende.... når man så propper en flad rist i, så udsættes stålet for meget mere varme... igen, det er blot mit gæt, baseret på en del ødelagte brændere.

Du har ret til dine holdninger og et stykke hen af vejen respekterer jeg dem bestemt også, blot ikke når du uden at have haft iltstyring taler om den, den fejl må jeg jo så indrømme at jeg selv tidligere har gjort, først når man har den og kan se hvor genial den er, vågner man åbenbart op.  ;D

Bare af nysgerrighed, hvis jeg investerer i en V16 styring, så har den jo iltstyring tilslutning. Kan man så købe en Denso lamdasonde på Ebay til 150 kr og bruge den i V16 uden problemer ?. Hvis Ja, kan jeg få det link til Ebay ?
Kan se du skriver V4-V5-V6-V7, ergo ikke V16. Øv.......
« Senest Redigeret: Jun 19, 2023, 18:43 af dunas »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Nyt pillefyr, hvad kan I anbefale?
« Svar #39 Dato: Jun 19, 2023, 19:15 »

Bare af nysgerrighed, hvis jeg investerer i en V16 styring, så har den jo iltstyring tilslutning. Kan man så købe en Denso lamdasonde på Ebay til 150 kr og bruge den i V16 uden problemer ?. Hvis Ja, kan jeg få det link til Ebay ?
Kan se du skriver V4-V5-V6-V7, ergo ikke V16. Øv.......

Det korte svar er NEJ, du kan ikke købe en (Denso) sonde til 150kr. og få den til at virke på V13 og V16
Denso er fabrikatet, ikke en model. Det der gør at Densoen er "speciel" er at udgangssignalet er "bredere" end det signal der normalt anvendes i biler.

Der er alternativer, jeg har haft 2-3 andre kørende. For længe siden "søgte" jeg nogle med V13 styring til at teste dem (også) men der var ingen der viste interesse for det, så det gik jeg ikke videre med.
« Senest Redigeret: Jun 19, 2023, 19:17 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.