Forfatter Emne: Indregulering af Blackstar+ V16  (Læst 3516 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline perjmolsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Indregulering af Blackstar+ V16
« Dato: Jun 09, 2023, 13:36 »
Hej

Jeg har købt et sprit nyt Blackstar+  fumus 16kw med v16 styring.
Der er kompressorrens og o2 sensor på det.

Jeg har afvejet piller (3 gange og indtastet gennemsnittet i styringen) samt haft brænderen af og kørt o2 sensor kalibering på den.
Kedel temp er sat til 70 grader og bypasspladen er helt åben.

Fyret kører kun pt. 2 timer om dagen, fra 4-6 om morgnen - og der kommer sorte piller ud i askeskiffen

Jeg har læst i vejledningen her:
https://mhes.dk/Idrifts%C3%A6tning%20og%20indregulering%20af%20en%20RTB.pdf

Og er kommet til side 7 - Justeringsprocessen - der går det lidt i stå for mig.
Jeg kan nemlig ikke vælge "vis o2" men kun sætte den til ON eller OFF

Jeg har indtastet følgende værdier
Start med følgende tal:
- ”Ønsket O2% ved 10% effekt” = 17%
- ”Ønsket O2% ved 50% effekt” = 13%
- ”Ønsket O2% ved 100% effekt” = 8%

Der står så at hvis asken efter nogle dage har en forkert farvem så kan værdierne justeres -
Hvilken vej skal jeg justere når mine piller er ubrændte og sorte?

Jeg tænker nemlig at jeg mangler den sidste del i vejledningen hvor man skal låse styringen til 10% 20% og 100%?
Vil jeg så blot skulle sætte o2 til off og følge vejledningen og taste de nye blæser værdier ind under "Blæser"

Mit fyr kan ses online her http://v16.stokercloud.dk/#perjmolsen


Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #1 Dato: Jun 09, 2023, 15:00 »
For at få mere luft skal ønsket ilt % øges.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #2 Dato: Jun 10, 2023, 08:39 »
For at få mere luft skal ønsket ilt % øges.

Skulle V16 ikke regulerer fuldstændigt selv?


I min verden kan opretter ikke bruge O2 til at skrue op og ned for luftmængden.
Jeg ville skrue en del op for blæseren på alle 3 trin, og lade den køre. 2 timer er alt for lidt.

Når så du har skruet væsentligt op for blæseren, kan du se på asken hvordan den ser ud.

Det bekræfter min tese om fyrene overhovedet ikke kan regulerer ind selv. Der er er alt for mange parametre, men her skal tydeligtvist skrues væsentligt op for luften.

Korrektionstallene skal helst være ens og passe rimeligt med afvejningen. Før de gør det er det nonsens at justerer på O2 tal.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #3 Dato: Jun 10, 2023, 08:52 »
For at få mere luft skal ønsket ilt % øges.

Skulle V16 ikke regulerer fuldstændigt selv?


I min verden kan opretter ikke bruge O2 til at skrue op og ned for luftmængden.
Jeg ville skrue en del op for blæseren på alle 3 trin, og lade den køre. 2 timer er alt for lidt.

Når så du har skruet væsentligt op for blæseren, kan du se på asken hvordan den ser ud.

Det bekræfter min tese om fyrene overhovedet ikke kan regulerer ind selv. Der er er alt for mange parametre, men her skal tydeligtvist skrues væsentligt op for luften.

Korrektionstallene skal helst være ens og passe rimeligt med afvejningen. Før de gør det er det nonsens at justerer på O2 tal.

Du er helt forkert på den... lyt til Michael f
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #4 Dato: Jun 10, 2023, 09:04 »


Når så du har skruet væsentligt op for blæseren, kan du se på asken hvordan den ser ud.




Du er helt forkert på den... lyt til Michael f

Det kræver ingen kommentar, men stiller mig tilbage med et spørgsmål.

Har du overhovedet forståelse for hvordan O2 styringen regulerer og hvad der tanken bag?
og hvis JA, hvordan vil du så forklare det udsagn?

Ved en vis mængde piller, ved en given effekt,  vil den ideelle forbrænding kræve et luftoverskud.

Det luftoverskud ville være defineret ved et O2 overskud. Mængden af piller ved. 50% f.eks. er den samme, så er det ikke O2 tallet der skal justeres men blæseren der skal justeres ind til at passe med den pille mængde der er på bålet. Når bålet giver persekt aske har "man" så det O2 tal der passer. 

Eller gætter du bare, mere eller mindre kvalifificeret?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #5 Dato: Jun 10, 2023, 14:40 »


Når så du har skruet væsentligt op for blæseren, kan du se på asken hvordan den ser ud.




Du er helt forkert på den... lyt til Michael f

Det kræver ingen kommentar, men stiller mig tilbage med et spørgsmål.

Har du overhovedet forståelse for hvordan O2 styringen regulerer og hvad der tanken bag?
og hvis JA, hvordan vil du så forklare det udsagn?

Ved en vis mængde piller, ved en given effekt,  vil den ideelle forbrænding kræve et luftoverskud.

Det luftoverskud ville være defineret ved et O2 overskud. Mængden af piller ved. 50% f.eks. er den samme, så er det ikke O2 tallet der skal justeres men blæseren der skal justeres ind til at passe med den pille mængde der er på bålet. Når bålet giver persekt aske har "man" så det O2 tal der passer. 

Eller gætter du bare, mere eller mindre kvalifificeret?

Ja den har du heller ikke forstået.
Prøv at lyt lidt til de forslag der kommer.
Spørg når der er noget du vil vide mere om.
Hvis du så følger de kvalificerede forslag, så kommer du sikker også i mål med indstillingerne.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #6 Dato: Jun 10, 2023, 20:26 »


Ja den har du heller ikke forstået.
Citér

Hvis det du skriver er "forståelse" er jeg meget taknemlig for jeg ikke har fanget det, for regulering teknisk er det simpelthen lige så forkert som f.eks. dem med lampeledning i faste installationer, eller at det var Ièt i PI regulering der bestemte hvor hurtigt reguleringen virkede.

Du svarede ikke på om V16 ikke selv skulle finde ud af det hele?

Når, men til de reele problemer, og hvorfor det ikke hjælper at skrue op for O2 niveauet.

Kort fortalt. Til en forbrænding på f.eks. 9Kw kræves 2 kg. piller i timen For at brænde dem af bedst muligt krøves en vis mængde luft.
Den mængde kender vi ikke, men som udgangspunkt vurderer NBE at iltoverskudet skal være f.eks. 10%
Der skal således blæses en vis mængde luft igennem 2 kilo piller i timen for at holde et O2 niveau på 10% der vil give den bedste forbrænding.

Dine piller får alt for lidt luft, derfor er de sorte. Hvis de var grå (også) fik de for meget.

Altså er luftgennemstrømningen igennem bålet for lille.
Den bliver ikke (væsentligt) større af du skruer op for O2 indstillingen.

Hvis du derimod skruer op for luften kommer der mere luft igennem og bålet brænder bedre.

Når O2 reguleringen kører skruer den op og ned for luften indenfor rammer, men din forbrænding er så skæv den ikke kan klare det.
Derfor skal du give styringen bedre mulighed for det, ved at skrue blæseren op.

Det hele går ud på altid at køre 2 kg. piller ind i timen ved 9Kw sneglen leverer forskelligt alt efter om magasinet er fuld eller tom.
Når blæseren så står som den kan regulerer den luften indenfor korrekte rammer. Hvis den ikke kan det justerer styringen på sneglen så O3 niveauet kommer til at passe til det der er indstillet til 2 kg. piller i timen.

Det er derfor dine korrektionstal bør være ens. Så svarer de til den mængde piller sneglen leverer.

Jeg husker ikke hvordan det er med korrektions tallene i % men dine blæser tal i 50 og 100% drift er alt for lave, den kan ikke holde niveauet den beder om.   


Omvendt, hvis der er forkert, så vil jeg gerne have beskrevet hvad der er forkert, for mit fyr køre med en drift effektivitet på 88% og uden en eneste sort pille over 3,5 tons piller så det er nok ikke helt skidt reguleret ind.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #7 Dato: Jun 10, 2023, 20:34 »


Ja den har du heller ikke forstået.
Citér

Hvis det du skriver er "forståelse" er jeg meget taknemlig for jeg ikke har fanget det, for regulering teknisk er det simpelthen lige så forkert som f.eks. dem med lampeledning i faste installationer, eller at det var Ièt i PI regulering der bestemte hvor hurtigt reguleringen virkede.

Du svarede ikke på om V16 ikke selv skulle finde ud af det hele?

Når, men til de reele problemer, og hvorfor det ikke hjælper at skrue op for O2 niveauet.

Kort fortalt. Til en forbrænding på f.eks. 9Kw kræves 2 kg. piller i timen For at brænde dem af bedst muligt krøves en vis mængde luft.
Den mængde kender vi ikke, men som udgangspunkt vurderer NBE at iltoverskudet skal være f.eks. 10%
Der skal således blæses en vis mængde luft igennem 2 kilo piller i timen for at holde et O2 niveau på 10% der vil give den bedste forbrænding.

Dine piller får alt for lidt luft, derfor er de sorte. Hvis de var grå (også) fik de for meget.

Altså er luftgennemstrømningen igennem bålet for lille.
Den bliver ikke (væsentligt) større af du skruer op for O2 indstillingen.

Hvis du derimod skruer op for luften kommer der mere luft igennem og bålet brænder bedre.

Når O2 reguleringen kører skruer den op og ned for luften indenfor rammer, men din forbrænding er så skæv den ikke kan klare det.
Derfor skal du give styringen bedre mulighed for det, ved at skrue blæseren op.

Det hele går ud på altid at køre 2 kg. piller ind i timen ved 9Kw sneglen leverer forskelligt alt efter om magasinet er fuld eller tom.
Når blæseren så står som den kan regulerer den luften indenfor korrekte rammer. Hvis den ikke kan det justerer styringen på sneglen så O3 niveauet kommer til at passe til det der er indstillet til 2 kg. piller i timen.

Det er derfor dine korrektionstal bør være ens. Så svarer de til den mængde piller sneglen leverer.

Jeg husker ikke hvordan det er med korrektions tallene i % men dine blæser tal i 50 og 100% drift er alt for lave, den kan ikke holde niveauet den beder om.   


Omvendt, hvis der er forkert, så vil jeg gerne have beskrevet hvad der er forkert, for mit fyr køre med en drift effektivitet på 88% og uden en eneste sort pille over 3,5 tons piller så det er nok ikke helt skidt reguleret ind.

Du kan altså ikke bare øge blæser tal når iltstyring er aktiv.
Når iltstyring er aktiv, så er det ønsket ilt % der styrer forbrændingen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #8 Dato: Jun 10, 2023, 20:43 »

Du kan altså ikke bare øge blæser tal når iltstyring er aktiv.
Når iltstyring er aktiv, så er det ønsket ilt % der styrer forbrændingen.

Jamen læs lige igen hvordan det virker. Jeg forventer ikke du forstår det, men prøv, husk også at fortælle mig hvorfor jeg ikke har forstået det?

Hvis "man" hæver blæsertallene flyttes den ramme hvor O2 reguleringen foretages af blæseren, inden sneglen overtager. Så vil blæseren blæse mere luft igennem bålet og forbrændingen vil derfor blive bedre uden O2 overskuddet stiger af den grund. Lige nu er det jo alt for lavt er der ikke tvivl om, derfor vil O2 niveauet ikke stige væsentligt fordi blæseren skrues op.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Indregulering af Blackstar+ V16
« Svar #9 Dato: Jun 11, 2023, 08:31 »

Du kan altså ikke bare øge blæser tal når iltstyring er aktiv.
Når iltstyring er aktiv, så er det ønsket ilt % der styrer forbrændingen.

Jamen læs lige igen hvordan det virker. Jeg forventer ikke du forstår det, men prøv, husk også at fortælle mig hvorfor jeg ikke har forstået det?

Hvis "man" hæver blæsertallene flyttes den ramme hvor O2 reguleringen foretages af blæseren, inden sneglen overtager. Så vil blæseren blæse mere luft igennem bålet og forbrændingen vil derfor blive bedre uden O2 overskuddet stiger af den grund. Lige nu er det jo alt for lavt er der ikke tvivl om, derfor vil O2 niveauet ikke stige væsentligt fordi blæseren skrues op.

Læs nu hvad der bliver givet af anbefalinger, og helt fra start af
Det du foreslår er ikke det optimale.
Du har en sær tilgang til det at lytte, og derfor går du gentagne gange fejl i indstillings mulighederne.
Vil du hjælpe, så hjælp.
Så kan vi i anden forbindelse diskutere / udveksle meninger om hvem der forstår hvad.
Her skal det dreje sig om at hjælpe en videre.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/