Forfatter Emne: Så blev det min tur...  (Læst 3832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Så blev det min tur...
« Dato: Jan 02, 2019, 05:42 »
Jeg har haft RTB i næsten 3 år, og har aldrig haft problemer med det. Jeg har i al den tid kørt med 6 mm piller, men min pillepusher spurgte mig om jeg ville have 8 mm da han havde fået et læs hjem, jeg kunne få dem billigt (læs: billigere, for der er vel ikke noget der hedder billigt længere ;)).

Nå, men jeg har siden døjet med at fyret går ud. Ikke på grund af at siloen er tom, men jeg mistænker at det er fordi min snegl ikke kan få dem frem.

Nogen gode løsninger?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2019, 06:17 »
Jeg har haft RTB i næsten 3 år, og har aldrig haft problemer med det. Jeg har i al den tid kørt med 6 mm piller, men min pillepusher spurgte mig om jeg ville have 8 mm da han havde fået et læs hjem, jeg kunne få dem billigt (læs: billigere, for der er vel ikke noget der hedder billigt længere ;)).

Nå, men jeg har siden døjet med at fyret går ud. Ikke på grund af at siloen er tom, men jeg mistænker at det er fordi min snegl ikke kan få dem frem.

Nogen gode løsninger?

Der findes opdateringer til din styring.
Måske kan det hjælpe at øge "Min. dosering/kørsel g" fra 5 til 10 gr
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #2 Dato: Jan 02, 2019, 07:20 »
Blev dit fyr bare monteret og sat i drift?
Jeg kiggede lige kurver og lidt og ja det køre jo bestemt, men der er flere ting der springer i øjenene installatøren har vagt at gøre, eller ikke gøre, men det er der sikkert gode grunde til.

Men til dit problem.

Fyret går ud, både i lav og høj last, det passer med der ikke indfyres nok piller hele vejen.
I loggen står du mandag d. 10/12 kl. 2016 ændrede afvejningen fra 780 til 1300g, pr. 6 min

Det er næsten en fordobling g dermed en halvering af sneglens køretid. Det passer meget godt med fyret kan gå ud hip som hap, så det er aller første skridt, af få afvejningen til at stå skarpt.

Du køre uden O2 regulering men sonden udlæser fint, er der en vejovervejet grund til det?

Jeg siger ikke det har det store at sige for driften, men det er påfaldende at det er valgt fra og røgtemperaturen er højere end flertallets, så det får luft nok.
Det passer også med at det kan blæse "for lidt" brændsel ud.

Du har en rimeligt aggressiv regulering og dermed meget store spiring i effektkurven.
Det kan der også være mange gode grunde til men flertallet tilstræber en roligere regulering.

Din snegl til indfyring køre 3 gange i minuttet, det virker jo men jeg ville sætte den op til maks, eller 5/ for at få en roligere indfyring. 

Så styr på afvejningen og overvej om "installatøren" har lavet de mest hensigtsmæssige indstillinger på fyret. Jeg har også beholdt std. indstillinger af kedeltemperatur på 70 for at have "lidt at give af" i forhold til pudeseligt varme kald og returshunt.

Selvom mange vil påstå det er RTB kan optimering være en god tng, jeg vil tro jeg har skåret 20/25% af forbruget i forhold til graddage ved at tilpasse indstillingerne.

Endeligt er der jo snegl/motorkondensatorne, de går til som standard og hvis fyret er 3 år gammelt burde den have været skiftet på service, enten af dig selv eller en service mand eller "installatør" for den gør nemlig at sneglene ikke køre som de skal, når de bliver ringere, forudsat der jo er en kondensator, kender ikke RTB modellen i detaljer.


 
« Senest Redigeret: Jan 02, 2019, 07:23 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #3 Dato: Jan 02, 2019, 07:58 »
Hej John.
Til info.
Jeg har også en RTB 10 kw som har kørt godt 3 år, jeg skifter mellem 6 og 8 mm alt efter hvilken type der er tilbud på når jeg køber piller.
Jeg ser ingen forskel, det eneste jeg gør når jeg skifter er en ny afvejning ellers kører det med samme indstillinger, aske kvalitet osv er samme.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #4 Dato: Jan 02, 2019, 10:10 »
Blev dit fyr bare monteret og sat i drift?
Jeg kiggede lige kurver og lidt og ja det køre jo bestemt, men der er flere ting der springer i øjenene installatøren har vagt at gøre, eller ikke gøre, men det er der sikkert gode grunde til.

Men til dit problem.

Fyret går ud, både i lav og høj last, det passer med der ikke indfyres nok piller hele vejen.
I loggen står du mandag d. 10/12 kl. 2016 ændrede afvejningen fra 780 til 1300g, pr. 6 min

Det er næsten en fordobling g dermed en halvering af sneglens køretid. Det passer meget godt med fyret kan gå ud hip som hap, så det er aller første skridt, af få afvejningen til at stå skarpt.

Du køre uden O2 regulering men sonden udlæser fint, er der en vejovervejet grund til det?

Jeg siger ikke det har det store at sige for driften, men det er påfaldende at det er valgt fra og røgtemperaturen er højere end flertallets, så det får luft nok.
Det passer også med at det kan blæse "for lidt" brændsel ud.

Du har en rimeligt aggressiv regulering og dermed meget store spiring i effektkurven.
Det kan der også være mange gode grunde til men flertallet tilstræber en roligere regulering.

Din snegl til indfyring køre 3 gange i minuttet, det virker jo men jeg ville sætte den op til maks, eller 5/ for at få en roligere indfyring. 

Så styr på afvejningen og overvej om "installatøren" har lavet de mest hensigtsmæssige indstillinger på fyret. Jeg har også beholdt std. indstillinger af kedeltemperatur på 70 for at have "lidt at give af" i forhold til pudeseligt varme kald og returshunt.

Selvom mange vil påstå det er RTB kan optimering være en god tng, jeg vil tro jeg har skåret 20/25% af forbruget i forhold til graddage ved at tilpasse indstillingerne.

Endeligt er der jo snegl/motorkondensatorne, de går til som standard og hvis fyret er 3 år gammelt burde den have været skiftet på service, enten af dig selv eller en service mand eller "installatør" for den gør nemlig at sneglene ikke køre som de skal, når de bliver ringere, forudsat der jo er en kondensator, kender ikke RTB modellen i detaljer.

Det er installatøren der har indstillet mit fyr. Jeg har ikke ændret på noget indtil nu, hvor jeg har gjort som Michael f har skrevet, nemlig ændre “Min. dosering” til 10 gram.

Men hvis du har nogle forslag til hvordan fyret kan komme til at køre mere optimalt, så tages de imod med kyshånd.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #5 Dato: Jan 02, 2019, 11:55 »


Det er installatøren der har indstillet mit fyr. Jeg har ikke ændret på noget indtil nu, hvor jeg har gjort som Michael f har skrevet, nemlig ændre “Min. dosering” til 10 gram.

Men hvis du har nogle forslag til hvordan fyret kan komme til at køre mere optimalt, så tages de imod med kyshånd.

Som jeg skriver er dine indstillinger temmelig langt fra "almindelige" så jeg tænker at ham der har sat dem sådan virkeligt må have en god grund til at gøre det.
Alternativt mangel på indsigt, eller en "tro" på RTB bare køre. Det har din jo så også gjort, hvor godt er jo så ikke til at sige.

Allerførst ville jeg få styr på den afvejning.
Du svare ikke på hvorfor den forandring er foretaget d. 10/12 2017 det sker jo ikke af sig selv, så der må jo have været en grund til det? Og er problemet opstået efter det, eller?

Ellers syntes jeg jeg beskriver hvad jeg mener der bør ses på i optimerings henseender, men det kræver jo selvfølgeligt en vis indsigt i hvad der sker og hvorfor i forbindelse med regulering af fyret.

Eller bare styring/regulering i det hele taget og det er bestemt ikke "bare lige" og jeg siger BESTEMT ikke jeg er skrap til det, men kan dog se der er mange "installatører" der bestemt heller ikke er det.

Hvis du kender teamviewer kan jeg evt. se på indstilingerne af fyret direkte og evt. kommentere til notat på hvorfor jeg mener der bør andres på visse parametre, men det kræver der er fuldstændig styr på afvejningen.

Hvad og hvorfor er, ganske simpelt, for omfattende at beskrive i skrift og langt nemmere forståeligt ved eksembler.


 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #6 Dato: Jan 02, 2019, 12:39 »



Det er installatøren der har indstillet mit fyr. Jeg har ikke ændret på noget indtil nu, hvor jeg har gjort som Michael f har skrevet, nemlig ændre “Min. dosering” til 10 gram.

Men hvis du har nogle forslag til hvordan fyret kan komme til at køre mere optimalt, så tages de imod med kyshånd.

Som jeg skriver er dine indstillinger temmelig langt fra "almindelige" så jeg tænker at ham der har sat dem sådan virkeligt må have en god grund til at gøre det.
Alternativt mangel på indsigt, eller en "tro" på RTB bare køre. Det har din jo så også gjort, hvor godt er jo så ikke til at sige.

Allerførst ville jeg få styr på den afvejning.
Du svare ikke på hvorfor den forandring er foretaget d. 10/12 2017 det sker jo ikke af sig selv, så der må jo have været en grund til det? Og er problemet opstået efter det, eller?

Ellers syntes jeg jeg beskriver hvad jeg mener der bør ses på i optimerings henseender, men det kræver jo selvfølgeligt en vis indsigt i hvad der sker og hvorfor i forbindelse med regulering af fyret.

Eller bare styring/regulering i det hele taget og det er bestemt ikke "bare lige" og jeg siger BESTEMT ikke jeg er skrap til det, men kan dog se der er mange "installatører" der bestemt heller ikke er det.

Hvis du kender teamviewer kan jeg evt. se på indstilingerne af fyret direkte og evt. kommentere til notat på hvorfor jeg mener der bør andres på visse parametre, men det kræver der er fuldstændig styr på afvejningen.

Hvad og hvorfor er, ganske simpelt, for omfattende at beskrive i skrift og langt nemmere forståeligt ved eksembler.


 

Den pludselige ændring skyldes nye piller (8mm i stedet for 6mm) og afvejningen skyldes derfor. Det skal siges at afvejningen inden nok ikke var så præcis. Jeg afvejer gerne igen.

Når du taler om Teamviewer, så kan vi godt det, men ellers må du gerne få kodeordet, jeg ændrer det bare efterfølgende.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #7 Dato: Jan 02, 2019, 12:56 »

Den pludselige ændring skyldes nye piller (8mm i stedet for 6mm) og afvejningen skyldes derfor. Det skal siges at afvejningen inden nok ikke var så præcis. Jeg afvejer gerne igen.

Når du taler om Teamviewer, så kan vi godt det, men ellers må du gerne få kodeordet, jeg ændrer det bare efterfølgende.

Jeg tænkte nok det var efter pilleskiftet, det var bare så voldsom en ændring at den måtte være begrundet og hvis ikke den passede var det langt rigeligt nok til fyret ville få alt alt for lidt brændsel og derfor kunne gå ud.

Jamen hvis jeg får kodeord kunne jeg ændre det jeg syntes på 5 minutter men det store problem ved det er jo så at det ikke giver dig et hak forståelse  af hvorfor.
Så ender du samme sted næste gang der er ØV fyring.
Hvis du derimod har en minimal forudsætning for en analyse af problemer giver forslag til ændringer meget mere mening.

Hvis du vil forberede bedst muligt slukker du fyret og lader det stå som sådan mindst en øls tid, og fylder magasinet godt halvt op.

Så laver du en afvejning på 6 minutter og vejer den

Så laver du 4 afvejninger på 3 minutter med korte mellemrum, lægger tallene sammen og deler med 2

og tager gennemsnittet af de 3 tal.
Så giver det en rimelig indikation af hvad sneglen yder.  og det gør ingenting det tager lidt tid.


Tiden skal Lampdasonden bruge til at falde til ro.
Hvis fyret er kølet af kan du pille den ud og kalibrerer den i frisk luft, ellers vent til det er blevet koldt og den viser 20,8/9 og kalibrer den så.

Tøm askeskuffen så du får et reelt billede af forbrandingen gennem optimeringen.
Slå O2 reguleringen over på "Vis kun O2"

Spænd sikkerhedsselen og start fyret.

Når fyret er driftvarmt og almindelige belastet er du klar til grundlæggende optimering og langt langt bedre stillet i udgangspunktet end nogeninde før. 

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #8 Dato: Jan 02, 2019, 13:42 »
Kan jeg kontakte dig?

Hvor sidder lambdasonden?

Kan ikke kalibreres...

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #9 Dato: Jan 02, 2019, 14:11 »
Kan jeg kontakte dig?

Hvor sidder lambdasonden?

Kan ikke kalibreres...

Dine indstillinger viser ikke at du har iltstyring monteret.
På en V7 styring kræverdet udvidelses modul og lambdasonde.
Dine indstillinger ser ellers fine ud, og kræver ikke de store justeringer.
Måske lidt PI indstilling   :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #10 Dato: Jan 02, 2019, 15:41 »

Dine indstillinger viser ikke at du har iltstyring monteret.
På en V7 styring kræverdet udvidelses modul og lambdasonde.
Dine indstillinger ser ellers fine ud, og kræver ikke de store justeringer.
Måske lidt PI indstilling   :)

Nu er jeg jo "nybegynder" i fyr men/og så jo så også det var V7 styring. Det jeg "falder" over er jo at O2 niveau udlæses her, så jeg gik udfra der var en sådan på fyret.

Men når/hvis der ikke er O2 styring, hvorfor pokker er der så udlæst O2 tal? Det må jo være noget fyret gætter sig til, eller hvad?

Der må jo være et eller andet der ikke er så fint siden fyret går ud og jeg tænker at det det svinger noget voldsomt i ydelsen, men det er jo så PI regulering der skal til.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #11 Dato: Jan 02, 2019, 16:55 »
PI indstilling???

Og hvad er det?

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #12 Dato: Jan 02, 2019, 16:56 »

Dine indstillinger viser ikke at du har iltstyring monteret.
På en V7 styring kræverdet udvidelses modul og lambdasonde.
Dine indstillinger ser ellers fine ud, og kræver ikke de store justeringer.
Måske lidt PI indstilling   :)

Nu er jeg jo "nybegynder" i fyr men/og så jo så også det var V7 styring. Det jeg "falder" over er jo at O2 niveau udlæses her, så jeg gik udfra der var en sådan på fyret.

Men når/hvis der ikke er O2 styring, hvorfor pokker er der så udlæst O2 tal? Det må jo være noget fyret gætter sig til, eller hvad?

Der må jo være et eller andet der ikke er så fint siden fyret går ud og jeg tænker at det det svinger noget voldsomt i ydelsen, men det er jo så PI regulering der skal til.

Men kan det ikke være installatøren der har udlæst O2 tal via en extern lambdasonde og indtastet dem?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Så blev det min tur...
« Svar #13 Dato: Jan 02, 2019, 16:59 »

Dine indstillinger viser ikke at du har iltstyring monteret.
På en V7 styring kræverdet udvidelses modul og lambdasonde.
Dine indstillinger ser ellers fine ud, og kræver ikke de store justeringer.
Måske lidt PI indstilling   :)

Nu er jeg jo "nybegynder" i fyr men/og så jo så også det var V7 styring. Det jeg "falder" over er jo at O2 niveau udlæses her, så jeg gik udfra der var en sådan på fyret.

Men når/hvis der ikke er O2 styring, hvorfor pokker er der så udlæst O2 tal? Det må jo være noget fyret gætter sig til, eller hvad?

Der må jo være et eller andet der ikke er så fint siden fyret går ud og jeg tænker at det det svinger noget voldsomt i ydelsen, men det er jo så PI regulering der skal til.

Men kan det ikke være installatøren der har udlæst O2 tal via en extern lambdasonde og indtastet dem?

Tallene står jo og svinger op og ned så det er det næppe. Jeg ved ikke hvor de tal kommer fra hvis ikke der er O2 sonde på.

PI er betegnelsen for reguleringsformen.
PI(D) Reguleringen har givet rigtigt mange grå hår og selvmordstanker gennem tiderne, så hastigheder og temperature går helt i selv sving.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.