Forfatter Emne: Askekager med Genfa træpiller  (Læst 2834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Askekager med Genfa træpiller
« Dato: Nov 18, 2021, 08:07 »
Vi har en Blackstar kedel med en 16kW brænder, fyrer med Genfa 8mm træpiller. Vi har tidligere fyret med disse træpiller med godt resultat. Der har altid været noget aske på herden, men ikke mere end at fyingen har været problemfri. Der er ikke monteret kompressorrens eller O2 styring. For en måned siden fik vi en ny levering af træpiller. Jeg kunde se at pillerne var noget lengre og mørkere en tidligere, men håbet på det bedste. Der blev indvejet på nyt, og forbrænding forsøgt justeret. Men der hober sig op så meget aske på herden at den to ganger i døgnet skal renses manuelt. Efter kun 8 timers drift er askekagen blivet så stor at pillerne begynder at falle ned i asken.

Jeg er ny i gamet, og har tidligere fået hjælp til at justere forbrændingen. Men på et tidspunkt skal man klare det selv. Jeg har derfor brugt mange timer på at lese mig op, og at betragte flammen og justere den slik at den hverken er for hidsig eller doven / der kommer røg. Jeg kan se at en hurtig nedstilling til eksempel fra 100% til 50% effekt skaber røg og for fed forbrænding de første minutter, men det er vel normalt. Det der imidlertid undrer mig er at om jeg betragter flammen gentatte ganger i løbet af 15-20 min når den er låst til en effekt (100%, 50% eller 10%) så vil flammen være meget forskellig - en gang ser den perfekt du, en anden gang hidsig, en anden gang doven/fed. Så jeg observerer at forbræningen varierer meget.

Men uanset hvor mange anstrængelser jeg gør for at justere forbrændingen, og veje pillerne gentagne gange, kommer der stadig væk store askekager på herden (se billeder), og efter en tid begynder pillerne at falde ned i askeskuffen om jeg ikke renser herden manuelt.
Jeg har også forsøgt at øge renseblæs helt op til 80% 5min 3 sek uden nevneværdig forbedring. Der er ikke røgsuger monteret, men i Stokercloud kan jeg se at signalet til røgsuger fra tid til anden får en peak på 100%. Giver det relevant information? Vi kører med ugeplan, der fyret er slået fra om natten og 2 timer midt på dagen.

Er der nogen der kan kigge på stokercloud, og ellers fortælle mig om dette er et justeringsproblem, ustabil drift, eller om det er pillerne fra Genfa der ikke har den samme kvalitet som tidligere? Er der andre der har fået det samme problem med Genfa pillerne?
Fyret er på stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ginnerup/main-page




Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #1 Dato: Nov 18, 2021, 09:23 »
Vi har en Blackstar kedel med en 16kW brænder, fyrer med Genfa 8mm træpiller. Vi har tidligere fyret med disse træpiller med godt resultat. Der har altid været noget aske på herden, men ikke mere end at fyingen har været problemfri. Der er ikke monteret kompressorrens eller O2 styring. For en måned siden fik vi en ny levering af træpiller. Jeg kunde se at pillerne var noget lengre og mørkere en tidligere, men håbet på det bedste. Der blev indvejet på nyt, og forbrænding forsøgt justeret. Men der hober sig op så meget aske på herden at den to ganger i døgnet skal renses manuelt. Efter kun 8 timers drift er askekagen blivet så stor at pillerne begynder at falle ned i asken.

Jeg er ny i gamet, og har tidligere fået hjælp til at justere forbrændingen. Men på et tidspunkt skal man klare det selv. Jeg har derfor brugt mange timer på at lese mig op, og at betragte flammen og justere den slik at den hverken er for hidsig eller doven / der kommer røg. Jeg kan se at en hurtig nedstilling til eksempel fra 100% til 50% effekt skaber røg og for fed forbrænding de første minutter, men det er vel normalt. Det der imidlertid undrer mig er at om jeg betragter flammen gentatte ganger i løbet af 15-20 min når den er låst til en effekt (100%, 50% eller 10%) så vil flammen være meget forskellig - en gang ser den perfekt du, en anden gang hidsig, en anden gang doven/fed. Så jeg observerer at forbræningen varierer meget.

Men uanset hvor mange anstrængelser jeg gør for at justere forbrændingen, og veje pillerne gentagne gange, kommer der stadig væk store askekager på herden (se billeder), og efter en tid begynder pillerne at falde ned i askeskuffen om jeg ikke renser herden manuelt.
Jeg har også forsøgt at øge renseblæs helt op til 80% 5min 3 sek uden nevneværdig forbedring. Der er ikke røgsuger monteret, men i Stokercloud kan jeg se at signalet til røgsuger fra tid til anden får en peak på 100%. Giver det relevant information? Vi kører med ugeplan, der fyret er slået fra om natten og 2 timer midt på dagen.

Er der nogen der kan kigge på stokercloud, og ellers fortælle mig om dette er et justeringsproblem, ustabil drift, eller om det er pillerne fra Genfa der ikke har den samme kvalitet som tidligere? Er der andre der har fået det samme problem med Genfa pillerne?
Fyret er på stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ginnerup/main-page




Kedeltemperatur 70 grader, shunt 55 grader.
Dosering i menu snegl 10 gram.
Ydelse ved 10% 2.5 kW
Blæser kunne være 20 - 30  - 40
Rense blæser 5 min 5 den 55%

Er klap løftet op ved rens i bagerste kammer på kedlen ?
Er der renset under herd ?
Er blæser ribber fri for smuds ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #2 Dato: Nov 18, 2021, 12:00 »
Vi har en Blackstar kedel med en 16kW brænder, fyrer med Genfa 8mm træpiller. Vi har tidligere fyret med disse træpiller med godt resultat. Der har altid været noget aske på herden, men ikke mere end at fyingen har været problemfri. Der er ikke monteret kompressorrens eller O2 styring. For en måned siden fik vi en ny levering af træpiller. Jeg kunde se at pillerne var noget lengre og mørkere en tidligere, men håbet på det bedste. Der blev indvejet på nyt, og forbrænding forsøgt justeret. Men der hober sig op så meget aske på herden at den to ganger i døgnet skal renses manuelt. Efter kun 8 timers drift er askekagen blivet så stor at pillerne begynder at falle ned i asken.

Jeg er ny i gamet, og har tidligere fået hjælp til at justere forbrændingen. Men på et tidspunkt skal man klare det selv. Jeg har derfor brugt mange timer på at lese mig op, og at betragte flammen og justere den slik at den hverken er for hidsig eller doven / der kommer røg. Jeg kan se at en hurtig nedstilling til eksempel fra 100% til 50% effekt skaber røg og for fed forbrænding de første minutter, men det er vel normalt. Det der imidlertid undrer mig er at om jeg betragter flammen gentatte ganger i løbet af 15-20 min når den er låst til en effekt (100%, 50% eller 10%) så vil flammen være meget forskellig - en gang ser den perfekt du, en anden gang hidsig, en anden gang doven/fed. Så jeg observerer at forbræningen varierer meget.

Men uanset hvor mange anstrængelser jeg gør for at justere forbrændingen, og veje pillerne gentagne gange, kommer der stadig væk store askekager på herden (se billeder), og efter en tid begynder pillerne at falde ned i askeskuffen om jeg ikke renser herden manuelt.
Jeg har også forsøgt at øge renseblæs helt op til 80% 5min 3 sek uden nevneværdig forbedring. Der er ikke røgsuger monteret, men i Stokercloud kan jeg se at signalet til røgsuger fra tid til anden får en peak på 100%. Giver det relevant information? Vi kører med ugeplan, der fyret er slået fra om natten og 2 timer midt på dagen.

Er der nogen der kan kigge på stokercloud, og ellers fortælle mig om dette er et justeringsproblem, ustabil drift, eller om det er pillerne fra Genfa der ikke har den samme kvalitet som tidligere? Er der andre der har fået det samme problem med Genfa pillerne?
Fyret er på stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ginnerup/main-page




Kedeltemperatur 70 grader, shunt 55 grader.
Dosering i menu snegl 10 gram.
Ydelse ved 10% 2.5 kW
Blæser kunne være 20 - 30  - 40
Rense blæser 5 min 5 den 55%

Er klap løftet op ved rens i bagerste kammer på kedlen ?
Er der renset under herd ?
Er blæser ribber fri for smuds ?

Ja, jeg renser altid semirens i bagerste kammer. Der er renset under herd, blæser er blåst ren.
Jeg forsøger med dine tal, disse har jeg ikke forsøgt at ændre på:
Dosering i menu snegl min 10 gram.
Ydelse ved 10% 2.5 kW
Mener du at køre renseblæs 5 sek, er ikke det længe?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #3 Dato: Nov 18, 2021, 12:14 »
Der skal blæs på.
Også til at blæse asken væk.
Når du opnår en god forbrænding, så kan du finindstille alle tal  :)

Under semirense delen er der en plade nede i bunden.
Den åbner op for et hul så aske kan fejes ned i askeskuffen.
Efter rens lægges pladen over hullet igen.

Har du haft denne plade oppe og fejet asken ned ?
« Senest Redigeret: Nov 18, 2021, 12:16 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #4 Dato: Nov 18, 2021, 16:56 »
Så forsøger jeg med dine renseblæs tal, så får vi se om det kan hjælpe.

Vi har en Blackstar BS30 kedel, efter hvad jeg forstår så findes ikke der nogen plade under semirens på denne model. Asken falder ret ned i askeskuffen.

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2021, 19:33 »
Opdatering:
I går aftes rensede jeg herden nøye. Efter dette har fyret kørt fra kl.04-11 og fra kl. 14-20.
Indstillinger:
Kedeltemperatur 65 grader, shunt 55 grader.
Dosering i menu snegl 7,5 gram.
Ydelse ved 10% 2.5 kW
Blæser 18-22-35 (forsøgte først med 20-30-40, men der blev for meget ilt efter hvad jeg kan se)
Rense blæser 5 min 5 sek 55%

Men resultatet er det samme: askekage på herden og piller som faller ned i askeskuffen (se billede). Hvad er forkert? Er det pillerne?



Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #6 Dato: Nov 21, 2021, 06:32 »
Hvad du gør forkert kan jeg ikke sige, men jeg kan sige hvordan jeg ville indstille, eller rettere finde fejlindstillingen.

Umiddelbart ser det jo ud til der ligge en del fin og brun/grå aske i bunden af kedlen. Det må stamme fra en (nogenlunde) korrekt forbrænding.
De piller der ligger uforbrændt må jo så stamme fra et andet effektområde hvor bålet så ikke er så godt.

Så jeg ville sætte blæserrens tilbage til standard, så den ikke blæse ind i kedlen i vildskab når vi ikke engang ved om det er problemet endnu.
Så ville jeg begrænse effekten til 50% for så køre fyret kun op og ned i det nederste område. Så vent en dag eller 2 og kig på asken.
Hvis den er fin er det jo det øverste blæsertal der skal ses på, hvis asken er ringe de 2 nederste der skal justeres ind.

Hvis der er O2 regulering på så sæt den på "vis" så blander den sig ikke.

Jeg er den eneste her på siden der mener at O2 reguleringen ikke kan hjælpe på forbrændingen overhovedet, den kan kun fastholde de indstillede parametre, eller fucke dem op ud fra reguleringstal der ikke balancere.
Ingen har kunnet forklare mig hvorfor, eller hvordan, O2 reguleringen skulle kunne vide/gætte de perfekte tal for din installation.
 Eller rettere, det her er jo et bevis på O2 reguleringen ikke er et orakel (hvis den er der) så ville den je selv have gættet pillerne var anderledes og reguleret til det perfekte alligevel.
Når der så er perfekt aske igen kan du slå O2 til, så fucker den det hele op igen, men så ved du hvad der skal justeres.

Som nævnt er jeg den eneste her der mener det er måden, men min virkningsgrad er jo så også kun omkring 87 målt udfra 4,5Kwh og på den energi der forlader fyrrummet, og over 2 tons piller uden EN eneste uforbrændt eller sveden pille så det er kun husmandsregulering.
« Senest Redigeret: Nov 21, 2021, 06:35 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #7 Dato: Nov 21, 2021, 08:58 »
Tak for indspild 383CI. Vi har ikke O2 styring, så det er ikke problemet. Farven på asken er som den skal være - brun. Men det du kan se i askeskuffen er nesten udelukkende de askekager jeg har skrabet af herden... Jeg har forsøgt med både mere og mindre ilt, men jeg vil si at udseendet på aske / askekager har været det samme.
Jeg vil forsøge din anbefalning om at sætte fyret til maks 50% effekt og blæserindstilling til normal, så får vi se om det giver resultater.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #8 Dato: Nov 21, 2021, 08:58 »
Det eneste du har at skrue på er luften, du kan give del lidt mere eller lidt mindre og se om det hjælper.

Det gør det næppe, så er det andre piller eller teknik, altså kompressorrens, men også iltstyring har minimeret mit (i forvejen minimale) aske/slagge opbygning, så mit fyr kører problemfrit i 2-3 uger uden den mindste indgriben.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #9 Dato: Nov 21, 2021, 09:11 »
Tak for indspild 383CI. Vi har ikke O2 styring, så det er ikke problemet. Farven på asken er som den skal være - brun. Men det du kan se i askeskuffen er nesten udelukkende de askekager jeg har skrabet af herden... Jeg har forsøgt med både mere og mindre ilt, men jeg vil si at udseendet på aske / askekager har været det samme.
Jeg vil forsøge din anbefalning om at sætte fyret til maks 50% effekt og blæserindstilling til normal, så får vi se om det giver resultater.

At sætte fyret til max 50%---- tja, teoretisk har det ingen effekt, fyret er modulerende og tilpasser sig behovet i 90trin + slukket. Derfor afvejer man piller i 6min, indtaster resultatet i autoberegneren, stiller max effekt så den matcher brænderens fysiske dimensioner, og stille styringen 10% til 100%, så skal man ikke spekulere i pillemængden længere, så er det ude af problem søgningen.

Og så har du som tidligere skrevet kun luften tilbage.

Den justeres ved at låse styringen i 10%--50%--100% og justere luften for hvert trin.

10% er sværest, så når du mener du er færdig med den, så lader du den brænde yderligere ½ time og ser om det brænder som for ½ time siden, og det bliver du ved med indtil den kan blive på 10% i alt evighed.

Så går du videre til 50% og 100%, det er mere fart over feltet så det er lidt nemmere og hurtigere at justere, også fordi udgangspunktet 10% er på plads. Juster altid "oppefra" altså med for meget luft og juster langsomt ned, vent 2-3min mellem hver kontrol, og det er kun første splitsekund der tæller, med åbent låg kommer der falsk luft til bålet.

Så er justeringen på plads, stadig aske/slagge problem kan man prøve med et blæsertal lavere og højere og se om det har en effekt.

Har det ikke det, så er andre piller, kompressorrens, iltstyring problemløsningen.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Poteten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askekager med Genfa træpiller
« Svar #10 Dato: Dec 24, 2021, 14:48 »
Hej.
Her er en opdatering. Vi har stadig det samme problem med askekage på herden. Herden skal renses manuelt 2 ganger i døgnet for at der ikke skal komme sorte piller i asken. Jo lengere fyret kører, jo større bliver askekagen, og til sidst er der nesten ikke plads til bålet, og pillerene triller ud uforbrendt.
Jeg har fået installeret plade under semirens og trækstabilisator. Skorstensfejer har renset skorsten og røgrør. Han har målt virkningsgrad og CO2 på 50% og 100% effekt, og siger målingene er som de skal være. Videre mener han at der ikke er noget galt med pillerne, der er ikke særlig smuld, og de smager ikke af lim.
Blæser og ellers hele fyret er renset. Hvor meget snegl leverer er justeret nøyaktig ud ved at sammenligne tripteller i stokercloud med hvor meget jeg har fyldt på.
Blæser tal på 50% og 100% er justeret til en fin forbrænding sammen med skorstensfejer.

Tallene for 10% er jeg mere usikker på, jeg synes det er svært at justere da man ikke ser flammen. Kan man fjerne skamol pladen ved justering, eller vil dette forandre forbræningen for meget?

Jeg har ellers forsøgt med mere luft, mindre luft og mere eller mindre renseblæs uden at jeg har fundet et punkt der fyret kan køre normalt. Jeg tenker at der skal da være muligt at få fyret til at køre uden at skulle købe kompressorrens? Det har tidligere kørt fint uden, og det skulle være muligt at komme dit hen igen?