Forfatter Emne: 3 vejs ventil bliver fysisk hængende  (Læst 1519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
3 vejs ventil bliver fysisk hængende
« Dato: Dec 25, 2021, 18:07 »
Jeg har et problem som kommer og går en gang imellem med min 3 vejsventil. senest i dag den 25 dec
det er den ikke skifter tilbage efter endt varmtvand produktion, den bliver hængende fysisk i position  til trods for at styringen siger off og fylder varmtvandsbeholderen så huset bliver kold. 
Det kan løses ved at gå ind i menu manuel styring så skifter den med den samme, ellers mener jeg hvis jeg husker rigtig at selv efter fyret lukker ned ved temp opnået hænger den stadig til varmtvandsbeholder.   
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: 3 vejs ventil bliver fysisk hængende
« Svar #1 Dato: Dec 25, 2021, 18:45 »
Jeg har et problem som kommer og går en gang imellem med min 3 vejsventil. senest i dag den 25 dec
det er den ikke skifter tilbage efter endt varmtvand produktion, den bliver hængende fysisk i position  til trods for at styringen siger off og fylder varmtvandsbeholderen så huset bliver kold. 
Det kan løses ved at gå ind i menu manuel styring så skifter den med den samme, ellers mener jeg hvis jeg husker rigtig at selv efter fyret lukker ned ved temp opnået hænger den stadig til varmtvandsbeholder.


Nu er vvp ikke det jeg ved mest om, eller rettere, har den store erfaring med, ud over den, i mine øjne, ødelægger langt mere end den gavner, som her ved fejl.
Men fred med det.

Du har "Forbliv i VVB drift" i 10 minutter, kan det være det der driller?

Er der spænding/strøm på udgangen når styringen siger udgangen er "OFF"?

Eller følger udgangen/3 vejs ventilen den status styringen siger den skal have?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: 3 vejs ventil bliver fysisk hængende
« Svar #2 Dato: Dec 25, 2021, 19:08 »
Jeg har et problem som kommer og går en gang imellem med min 3 vejsventil. senest i dag den 25 dec
det er den ikke skifter tilbage efter endt varmtvand produktion, den bliver hængende fysisk i position  til trods for at styringen siger off og fylder varmtvandsbeholderen så huset bliver kold. 
Det kan løses ved at gå ind i menu manuel styring så skifter den med den samme, ellers mener jeg hvis jeg husker rigtig at selv efter fyret lukker ned ved temp opnået hænger den stadig til varmtvandsbeholder.


Nu er vvp ikke det jeg ved mest om, eller rettere, har den store erfaring med, ud over den, i mine øjne, ødelægger langt mere end den gavner, som her ved fejl.
Men fred med det.

Du har "Forbliv i VVB drift" i 10 minutter, kan det være det der driller?
Nej det vil jeg ikke tro da den har stået der i ca 2 timer inden jeg opdager fejlen

Er der spænding/strøm på udgangen når styringen siger udgangen er "OFF"?
ja det vil jeg tro

 
Eller følger udgangen/3 vejs ventilen den status styringen siger den skal have?
nej der vises off i displayet og den står fysisk til on ( varmtvand produktion )
« Senest Redigeret: Dec 25, 2021, 19:12 af nasty »
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978