Forfatter Emne: ser det normalt ud?  (Læst 17479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
ser det normalt ud?
« Dato: Apr 10, 2011, 15:58 »
Hej
renset fyret idag, og har vedhæftet et billede af den indvendige fyr.
Se det markeret område.
Skal det se sådan ud?
hvis ikke, hvad skyldes det misfarvning?
Skal jeg være obs på noget? Kedelen er jo ny monteret i Feb. 2011!

Det er jo lige dér hvor ilden oftest brænder op af metallet. Er det derfor?



 
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #1 Dato: Apr 10, 2011, 16:02 »
Sådan ser min også ud bortset fra den er knap så ren som din efter 3 ugers drift uden rengøring
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #2 Dato: Apr 10, 2011, 22:52 »
hmmm, ok.
Jeg er måske bare paranoia med al den sidste stykke tids kondens hysteri.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #3 Dato: Apr 11, 2011, 10:59 »
Hej

Det er ikke for at agere skruebrækker, men jeg synes det ligner en smule tæring samt rustdannelse. Ligeledes ser det i mine øjne ud til, at noget af kanten i det indkredsede er tæret væk da kanten ikke virker "skarp". Jeg kan jo tage fejl; det er svært at vurdere ud fra billeder, men sådan ser min 10kW'er ikke ud.  ???

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #4 Dato: Apr 11, 2011, 11:19 »
Hej

Det er ikke for at agere skruebrækker, men jeg synes det ligner en smule tæring samt rustdannelse. Ligeledes ser det i mine øjne ud til, at noget af kanten i det indkredsede er tæret væk da kanten ikke virker "skarp". Jeg kan jo tage fejl; det er svært at vurdere ud fra billeder, men sådan ser min 10kW'er ikke ud.  ???

Mvh Folke
se det var det jeg frygtet.
Så vidt jeg ved så er det bare jern plader, der er jo ikke noget vand der render rundt inde i de plader, vel?

Jeg ved ikke om alt det skyldes min sindsyge kamp med, at får fyret til at spille sammen med, at den ikke behøver jo være kørende hele tiden.
Det er meget tæt over at jeg smider håndklædet i ringen og lad lortet køre hele tiden, hvilke jeg synes egentlig er spildt energi.
Hvilke nytte har det at tøffe derud af med 10-25% mens ingen er hjemme til at bruge det varme vand, og huset har minimalt behov for varme for tiden, andet end at kedlen ikke ruster.

Jeg synes bare ikke de kondens problemer jeg har er stammende fra den del, men jeg tager åbenbart fejl.
sikke noget møg.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #5 Dato: Apr 11, 2011, 12:25 »
Hej Max

Jeg frygtede også lidt at du ville reagere sådan, og derfor skrev jeg også at jeg måske tog fejl. Jeg tror du skal slå koldt vand i blodet indtil du har fået nogle flere tilbagemeldinger, for alle "oraklerne" har åbenbart ikke set indlægget endnu  O0 Jeg smider lige et par spm.:
  • Har du haft opstartsbesøg?
  • Har du selv monteret anlægget eller har du haft en prof til det? (en fagmand kan hurtigt vurdere)
  • Har du nogen i "nabolaget" af os andre nørder der måske lige kunne besøge dig?
  • Bruger du shunttermostat med fjernføler og har du mange start/stop?

Nu går vi jo mod varmere tider uden de store temperaturudsving mellem nat/dag, et mindre varmeaftag, og hermed også en mindre risiko for at få den store kondensdannelse. Så...rolig nu...hjælpen er nær!  ;)

Mvh Folke


[/list]
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #6 Dato: Apr 11, 2011, 12:28 »
Står fyret direkte oven på et koldt cement gulv ?
Måske også i en kælder hvor grundvandet er lige under gulvet ?

Som jeg ser billedet er det fastbrændt materiale der kan fjernes
med et skarpt stemmejern.
« Senest Redigeret: Apr 11, 2011, 12:30 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #7 Dato: Apr 11, 2011, 12:36 »
Ikke nogen dum pointe Michael har dér mht. det kolde gulv. Selv står min askeskuffe på Skamol-plade hvilket isolerer mod kulde nedenfra.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #8 Dato: Apr 11, 2011, 13:18 »
Det lugter lidt af kuldeslag nedefra, eller en kedelshunt der ikke holder returen tilpas varm.
Hvis du har et stykke masonit plade, eller bare en stump jernplade du kan mase under hvert hjørne kan det sagtens ske at løse problemet.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #9 Dato: Apr 11, 2011, 22:05 »
hej
tak for jeres tilbage meldinger. Jeg er absolut ingen haj til alt det her, da det er vores 1. fyr og derfor måske lidt forjaget tilgang.
Derfor:
@ Folke
beklager den lidt voldsomme udfald, det var slet ikke min mening at virke pågående, blot et tegn på afmagt.
Dit synspunkt er værdsat herfra, da jeg forsøger alt hvad jeg kan, at blive klog på det her.

faktisk kom jeg til at tænke på, det er jo lidt utroligt at det skulle være rust. Kedelen har kørt 24/7 feb og 3 uger i marts.
Det er kun de sidste 2-3 uger hvor vejret blev mildere og jeg kastet mig ud i prøve forskellige muligheder at jeg røg inde i kondens dannelse i det første 30 min. af kedel start.
Det vil da være lidt vildt at den skulle ruste i løbet af så kort tid, med så lidt kondens problem, men hvad ved jeg ???
til det du spørger om:
- Opstarts besøg er bestilt, men er endnu ikke foretaget. venter stadig på den gyldne opringning. Har forsøgt at ringe dem op men der er svar på hele tiden.
- Har ikke selv monteret, ingen af delene. Er monteret af en autoriseret VVS mand.
- aner faktisk ikke hvem der er i nærheden. hvordan finde man ud af det? ved at spørger?  8)
- jep, shunt termostat med fjern føler er sat i bunden af kedlen. Shunt termostat var på 45 mens en termometer viste 50 for returen. har nu skruet termostaten til 50 så returen er oppe på 58.


@michael f
hej, altså vi har fliser over hele kælderen, og fyret er på fliser, der er sat små flade dimser på 2 hjørner, tror det må være for at den skal står plan.

Jeg ved ikke hvor kold en gulv temperatur vi snakker om men gulvvarmen er så ikke over alt, blandt andet ikke i fyrrummet.
Men i disse perioder er det ikke så koldt dér hvor der ikke er gulvvarme. Man kan går på bar tæer i fyrrummet og det føles køligt men jeg syntes ikke det er koldt, som feks. vaskerummet ved siden af hvor der heller ikke er gulvvarme.

@Martin:
Hej
Som jeg skrev til Michael, så ved jeg ikke hvilke temperatur er lav nok til kuldeslag, men fyrrummet er i midten af huset i kælderen, og man kan går på bar tæer i fyrrummet og det føles køligt men jeg syntes ikke det er koldt, som feks. vaskerummet ved siden af hvor der heller ikke er gulvvarme.

Ang. shunten, så har jeg skruet shunttermostaten op på 50. Da den var på 45 viste en termometer lidt længere henne efter shunten 50 grader for retur vandet, nu viser den, 58 til tider tæt på de 60.
Har desuden hævet kedel temperatur til 70. Ved ikke om det er nødvendigt.

Mht. masonit plade, hvad så med skorstens røret? kan man bare løfte lidt op fra hver side for at skubbe sådan en fætter ind under eller skal skorstens røret afmonteres?
Jeg er ikke den skarpeste kniv med sådan noget  :-\
« Senest Redigeret: Apr 11, 2011, 23:30 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #10 Dato: Apr 11, 2011, 22:14 »
Hej Max.

Du skal ikke være bange for den smule misfarvning du har dér. Det er blot misfarvet sod lige hvor flammen rammer... Du kan skrabe det af med passende værktøj, men bliver nok træt af at gøre det hver dag, og lærer at leve med det.

Har du ikke problemer med kondens i kedlen får du heller ikke tæring af kedlen lige med det første...

Kondens vil først vise sig inde i bunden af kedlen - der hvor returen har sit indløb i kedlen... Du har problemer med kondens hvis der er vand i bunden af din kedel. Ved installationer uden shuntventil kan der udvikles voldsomme mængder kondensvand - det er ikke til at tage fejl af!!!

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #11 Dato: Apr 11, 2011, 23:21 »
Mht. masonit plade, hvad så med skorstens røret? kan man bare løfte lidt op fra hver side for at skubbe sådan en fætter ind under eller skal skorstens røret afmonteres?
Jeg er ikke den skarpeste kniv med sådan noget  :-\

Det skal nok kunne give sig lidt. Find en Amerikaner, eller noget andet tungt du kan læne op af fyret. Det er rimelig nemt at vippe... og så bare lige hurtigt stop sådan en lille plade ind. Der skal ikke meget til før den ikke har direkte forbindelse med gulvet jo. Du kan også prøve med noget tyndere, af hvad du nu lige har.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #12 Dato: Apr 12, 2011, 06:53 »
Hej Max

No offense taken!  ;) Jeg forstår fuldt ud din frustration, og heldigvis tager jeg nok fejl, ser man på de andre indlæg. Kan du ikke bare prøve at hakke det af? Det kunne godt se ud som kul/koks der fremkommer ved for lav forbrændingstemp., og måske det er kulden nedefra der møder flammen, sammen med for lav returtemp her der gør forskellen. Lidt ligesom processen når man laver grillkul (kan godt ske sammenligningen er lidt søgt) hvor man styrer processen med en lav forbrændingstemp. Nu slynger jeg lige noget vildt ud, og andre og klogere mennesker må endelig korrekse mig hvis det er for farligt: Kunne du ikke prøve at lægge en Rock-wool-bat ind under din askeskuffe kortvarigt for at se om du så "isolerer" dig ud af problemet? Mens du naturligvis holder nøje øje med det hele? Bare et forslag. Du skal da bare lige råbe op om hvor i landet du bor, så er jeg ret sikker på at der er en venlig sjæl der gerne vil hjælpe. Vi har jo et ret stærkt fællesskab herinde, og hjælper altid hvor vi kan  :) Og så tror jeg det er rigtigt godt at du har hævet din returtemp. Og nej, du behøver ikke at hæve kedeltemp. med 5° efterfølgende  ;)

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Apr 12, 2011, 07:12 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #13 Dato: Apr 12, 2011, 09:57 »
moin
@SKM:
Tak for dit indput, jeg tænkte det samme men havde intet præference til hvorvidt det var sandt eller falsk. Jeg tror bare jeg lad det være. Der er rigeligt at se til, og rense processen tager jo også sin tid.
Jeg skulle bare forsikre mig, at det ikke er det værste jeg frygtet, Kondens rust, hvor jeg vil ødelægge kedlen.
Det er så efterhånden gået op for mig, at den smule vand kedlen generere ved genstart, er ikke den slags kondens jeg skal frygte.
Den kondens du nævner, kender jeg heldigvis ikke til. Alt er tør efter 30-40 min. og også i stop tilstand.

@Folke
helt i orden.
Jeg bor i en lille landsby mellem lejre og Hvalsø, Særløse, så hvis nogen skulle kigge forbi er der altid Bajer, eller Kaffe  8)
Men det lader til at jeg er ved at får mere og mere styr på tingene.

Det med rock-woollen, vil jeg prøve, men i påsken, hvor jeg er i nærheden. Det er kun ind under aske skuffen du mener? sådan så det ikke stikker ud over?
Ved ikke nemlig ikke, hvor let sådan en har med at antænde.
venter lige for at se om der er nogen derfra råder det på det kraftigste  ;D
Ellers tag jeg lige en snak med naboen om lidt hjælp med at skubbe en plade ind under.
Han er kedel passer, men har ikke så meget kendskab til pillefyr.



I dag kl. 6.20 sharp var jeg ned at se til fyret. Den startet op kl. 6. allerede dér var retur vandet oppe på 50 grader! (altså 5-10 min hurtigere hvor shunt termostaten nu, er hævet til 50 grader)
Der dannes naturligvis de sædvandlige vand, da det var inden for det 30-40 min. Men derefter var alt tørret ind. I skrivende stund er den i stop og tør.

tak for alle de gode forslag og indput!
Det er guld værd for en gørnskolling som mig  O0


V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: ser det normalt ud?
« Svar #14 Dato: Apr 12, 2011, 10:26 »
Hej Max

Ja, jeg mente bare een af disse lidt hårde og tynde bats af Rock-Wool man kan få, og så skære den til så den fylder hele det nederste rum i kedlen under askeskuffen. Hermed skulle der så ikke trænge kulde op lige præcis den vej. Og når/hvis man så er blevet klogere, så fjerner man den selvfølgelig igen. Jeg mener man skal meget højt op i temp. for at nå smeltepunktet på stenuld, men her er der sikkert en masse der er meget klogere  O0

Mvh Folke

Ps.: jeg er osse ret vild med den nye afro-smiley  ;D
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html