Forfatter Emne: Ny bruger af pillefyr  (Læst 6119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #15 Dato: Aug 18, 2021, 10:56 »
En lille update på det hele.

Jeg fik igår kørt en ny 360s kørsel(jeg kørte 3 og tog gennemsnit), den gamle var 770, den nye blev 850, nu venter jeg lige til den har kørt de sidste piller igennem, og så renser jeg beholder, den er propfyldt med smuld i bunden kan jeg allerede se, og så kører jeg en ny indvejning. Desuden rensede jeg afgangsrør bagpå kedlen i rummet ved røgsuger, der var rigtigt meget gammel fastgroet støv, samt brænderist fik en tur med stålbørste. Jeg havde oplevet på 3 dage at risten var godt fyldt op af gammelt sod der ikke blev blæst væk. Nu har fyret kørt hele natten, og her til morgen lå der næsten intet sod på risten, så det er jo et godt tegn, men jeg må hellere holde lidt øje her i opstartsfasen.

Virker det trik med 1dl madolie henover de sidte piller(hvor "lidt" er "de sidste piller") ? Eller er det bare en støvsuger ned i bunden når sneglen har tage de sidste store piller ?

Ud over det, så har jeg lagt mærke til at blæser motoren, siger "dak dak dak dak", når den kører, og man kan mærke det når man holder en finger på den. Desuden er de 2 store aluribber omkring det jeg tænker er lejerne, super varme. Er det normalt, eller er den ved at være død i lejerne. Kan man skifte selve lejerne, eller skal der en helt ny motor/blæser til ?

/Jacob

Smuld i piller er 1 dl olie på toppen efter at der er fyldt piller på, og så er det olie hvergang.  :)
Olien binder smuldet til ydersiden af pillerne, og så kan det hele køre op til forbrændingen.

Er der meget smuld i bunden, så kør det ud i en spand og væk med det.  8)

Blæser er puls styret, derfor " kutter " lyden  ;)
Ja, den bliver varm.

Blæserrens på 100% burde blæse bålet ud hvis rense tiden er for lang.
Normalt er det 10 min mellem rens - 5 sek blæs og 50 % blæser effekt.

Det er en version 6 styring.

Du skal op på en version 7 eller højere for at få internet direkte fra styringen.
Den du har nu kræver en pc tilsluttet og det hele døgnet  8)

Højere versioner kan styre røgsuger.

Om det skal være version 7 eller 13 eller 16  :)
Jo højere version jo flere muligheder, og der er mange.
Prøv at kig i manualerne.
Det alle styringerne kan, er at lave varme, så det er hvor meget du vil nørde der bestemmer  ;)

Mange tak for gode svar :)

Betyder varm blæser "jeg kan ikke holde min finger på den" for der er den ca nu :) ? Jeg tænkte godt om den kunne være pulsstyret, men jeg var bekymret for varmen.

Mht olien, der kan jo være en del sække i beholderen, så batter 1dl til en hel beholder første gang ?Jeg tænker at køre den ret lav ofte, for at kunne holde styr på om der er meget smuld løbende. Men det er måske ligemeget hvis man hælder 1dl på hver gang man fylder et par sække på ?

Ligenu er der ret meget smuld i bunden, så den skal helt sikkert tømmes inden jeg fylder den op igen. Når du skriver "kør det ud i en spand", mener du så gennem sneglen ? og evt med lidt olie påfyldt over de sidste piller ?

Hvis jeg opgraderer til en V7 der så kan styre røgsuger, er det så alt jeg har der skal skiftes, eller kan jeg beholde iltstyring og/eller andet. Findes der opgraderingskits fra 6 til 7 ? Jeg vil egentligt gerne have iltstyring til at køre igen, jeg ved ikke hvorfor det er slået fra, måske er lambda død eller noget ? :)

/Jacob

Fint med nye lejer.
Det er pænt høje blæser tal.

Der er det med blæser tal, at når de er alt for høje så blæser de næsten ilden ud.
Det giver en meget dårlig forbrænding.
Så lav en grundjustereing som vist i manualen, opstart første gang.
Så kan du se om det er blæser eller tal der giver udfordringen.
Du får samtidig justeret min effekten.

Og som Kennet skriver kan gode piller hjælpe meget  :)

Hæld ikke olie på det smuld du har i magasinet nu.
Tag slangen af og kør det hele ud i en spand, og smid det ud.
Nye piller på, og 1 dl olie på toppen - hvergang.
Lav en ny pille afvejning næste gang du fylder op, og hælder 1 dl olie på toppen.
Nu er smuldet jo med i afvejningen, så bliver den lidt anderledes  :)

Iltstyringen kan også bruges på en V7 styring.

Den er måske slået fra fordi den ikke er kalibreret rigtig,
eller måske fordi sonden er fyldt med aske, så den ikke kan måle korrekt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #16 Dato: Aug 18, 2021, 11:08 »
Du kan sætte en PC med COM port til, så kan du med sidste nye version af programmet Stokerkontrol overføre data til Stokercloud.

Det kræver at PC'en er tændt 24/7, og du får ikke flere udgange og indgange af det. Så min anbefaling er at skifte styringen til V7.

Til en start skal du læse om iltstyringen, få lambda kalibreret og så få styringen til at klare luft justeringen.

Det du ser på herden, er ikke sikkert du kan justere dig ud af på en god måde, det er ingen fordel at justere til dårlig forbrænding for at få aske væk, det er pillerne der har skylden, bedste våben er kompressorrens eller bedre piller.
Den herd du har er en U-herd, tit kan en flad herd klare dårligere piller.

Nu læste jeg lidt om kompressorrens, og det viser sig at der er monteret rør i brænderen til kompressor, men tidligere ejer har taget kompressor med sig, jeg ved dog ikke om magnet ventil sidder der, eller om V6.85 ovrehovedet kan styre kompressorrens, og han bare har kørt det manuelt. Men de 2 rør sidder ihvertifald i brænderen :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #17 Dato: Aug 18, 2021, 12:20 »
En lille update på det hele.

Jeg fik igår kørt en ny 360s kørsel(jeg kørte 3 og tog gennemsnit), den gamle var 770, den nye blev 850, nu venter jeg lige til den har kørt de sidste piller igennem, og så renser jeg beholder, den er propfyldt med smuld i bunden kan jeg allerede se, og så kører jeg en ny indvejning. Desuden rensede jeg afgangsrør bagpå kedlen i rummet ved røgsuger, der var rigtigt meget gammel fastgroet støv, samt brænderist fik en tur med stålbørste. Jeg havde oplevet på 3 dage at risten var godt fyldt op af gammelt sod der ikke blev blæst væk. Nu har fyret kørt hele natten, og her til morgen lå der næsten intet sod på risten, så det er jo et godt tegn, men jeg må hellere holde lidt øje her i opstartsfasen.

Virker det trik med 1dl madolie henover de sidte piller(hvor "lidt" er "de sidste piller") ? Eller er det bare en støvsuger ned i bunden når sneglen har tage de sidste store piller ?

Ud over det, så har jeg lagt mærke til at blæser motoren, siger "dak dak dak dak", når den kører, og man kan mærke det når man holder en finger på den. Desuden er de 2 store aluribber omkring det jeg tænker er lejerne, super varme. Er det normalt, eller er den ved at være død i lejerne. Kan man skifte selve lejerne, eller skal der en helt ny motor/blæser til ?

/Jacob

Smuld i piller er 1 dl olie på toppen efter at der er fyldt piller på, og så er det olie hvergang.  :)
Olien binder smuldet til ydersiden af pillerne, og så kan det hele køre op til forbrændingen.

Er der meget smuld i bunden, så kør det ud i en spand og væk med det.  8)

Blæser er puls styret, derfor " kutter " lyden  ;)
Ja, den bliver varm.

Blæserrens på 100% burde blæse bålet ud hvis rense tiden er for lang.
Normalt er det 10 min mellem rens - 5 sek blæs og 50 % blæser effekt.

Det er en version 6 styring.

Du skal op på en version 7 eller højere for at få internet direkte fra styringen.
Den du har nu kræver en pc tilsluttet og det hele døgnet  8)

Højere versioner kan styre røgsuger.

Om det skal være version 7 eller 13 eller 16  :)
Jo højere version jo flere muligheder, og der er mange.
Prøv at kig i manualerne.
Det alle styringerne kan, er at lave varme, så det er hvor meget du vil nørde der bestemmer  ;)

Mange tak for gode svar :)

Betyder varm blæser "jeg kan ikke holde min finger på den" for der er den ca nu :) ? Jeg tænkte godt om den kunne være pulsstyret, men jeg var bekymret for varmen.

Mht olien, der kan jo være en del sække i beholderen, så batter 1dl til en hel beholder første gang ?Jeg tænker at køre den ret lav ofte, for at kunne holde styr på om der er meget smuld løbende. Men det er måske ligemeget hvis man hælder 1dl på hver gang man fylder et par sække på ?

Ligenu er der ret meget smuld i bunden, så den skal helt sikkert tømmes inden jeg fylder den op igen. Når du skriver "kør det ud i en spand", mener du så gennem sneglen ? og evt med lidt olie påfyldt over de sidste piller ?

Hvis jeg opgraderer til en V7 der så kan styre røgsuger, er det så alt jeg har der skal skiftes, eller kan jeg beholde iltstyring og/eller andet. Findes der opgraderingskits fra 6 til 7 ? Jeg vil egentligt gerne have iltstyring til at køre igen, jeg ved ikke hvorfor det er slået fra, måske er lambda død eller noget ? :)

/Jacob

Fint med nye lejer.
Det er pænt høje blæser tal.

Der er det med blæser tal, at når de er alt for høje så blæser de næsten ilden ud.
Det giver en meget dårlig forbrænding.
Så lav en grundjustereing som vist i manualen, opstart første gang.
Så kan du se om det er blæser eller tal der giver udfordringen.
Du får samtidig justeret min effekten.

Og som Kennet skriver kan gode piller hjælpe meget  :)

Hæld ikke olie på det smuld du har i magasinet nu.
Tag slangen af og kør det hele ud i en spand, og smid det ud.
Nye piller på, og 1 dl olie på toppen - hvergang.
Lav en ny pille afvejning næste gang du fylder op, og hælder 1 dl olie på toppen.
Nu er smuldet jo med i afvejningen, så bliver den lidt anderledes  :)

Iltstyringen kan også bruges på en V7 styring.

Den er måske slået fra fordi den ikke er kalibreret rigtig,
eller måske fordi sonden er fyldt med aske, så den ikke kan måle korrekt.

Mener du at mine 15/35/80 samt de 100% rens er for høje tal ? I forhold til hvad jeg har set andres tal er på, så syntes jeg især at 80% ved høj, ligger meget højere end hvad andre har ?

Under opstart står der følgende.

Opstart første gang:
8. Vær sikker på at der er piller ved indløbet på den eksterne snegl.
9. Aktiver tvangskørsel af snegl ved at holde OP knappen inde ved indkobling af strøm.
10. Når sneglen er fyldt, snegles der 6 minutter piller ud og pillerne vejes.
11. Resultatet tastes ind i styringen under ” AUTOBEREGNING / SNEGL YDELSE ”
12. Sneglen stoppes ved at trykke på NED, Fyret starter herefter med en el tænding.

Men jeg syntes det konflikter lidt, for hvis fyret starter med en tænding efter NED, så kan man jo ikke nå at få røret fra sneglen sat tilbage på brænderrør inden fyret starter, og man kan ikke sætte værdier ind i autoberegning da sneglen kører videre indtil man trykker på NED ?

Undskyld hvis jeg ikke helt har fanget det korrekt :)

Min plan er følgende, og her håber jeg du vil rette mig hvis jeg er galt på den.

1. Tøm det gamle smuld, kør en 360s kørsel for at tømme sneglen for resten.
2. Kør endnu en 360s afvejningskørsel 3 gange, og læg gennemsnit ind i autoberegning.
3. Lav en grundjustering af flamme ved 10/50/100% effekt ? Hvad er gode std blæsertal at tage udgangspunkt i ? Skal jeg vente til jeg har skiftet lejer for at være sikker på den kører som den skal. De gamle lejer skurer lidt i det kan jeg høre.
4. Få fat i en V7 styring og tilslut det hele igen. Jeg kan se i manualen at chip 6.8 understøtter røgsuger, men det ser ikke ud til at jeg har udgang til den i min kontrol boks ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #18 Dato: Aug 18, 2021, 12:46 »


Mener du at mine 15/35/80 samt de 100% rens er for høje tal ? I forhold til hvad jeg har set andres tal er på, så syntes jeg især at 80% ved høj, ligger meget højere end hvad andre har ?

Under opstart står der følgende.

Opstart første gang:
8. Vær sikker på at der er piller ved indløbet på den eksterne snegl.
9. Aktiver tvangskørsel af snegl ved at holde OP knappen inde ved indkobling af strøm.
10. Når sneglen er fyldt, snegles der 6 minutter piller ud og pillerne vejes.
11. Resultatet tastes ind i styringen under ” AUTOBEREGNING / SNEGL YDELSE ”
12. Sneglen stoppes ved at trykke på NED, Fyret starter herefter med en el tænding.

Men jeg syntes det konflikter lidt, for hvis fyret starter med en tænding efter NED, så kan man jo ikke nå at få røret fra sneglen sat tilbage på brænderrør inden fyret starter, og man kan ikke sætte værdier ind i autoberegning da sneglen kører videre indtil man trykker på NED ?

Undskyld hvis jeg ikke helt har fanget det korrekt :)

Min plan er følgende, og her håber jeg du vil rette mig hvis jeg er galt på den.

1. Tøm det gamle smuld, kør en 360s kørsel for at tømme sneglen for resten.
2. Kør endnu en 360s afvejningskørsel 3 gange, og læg gennemsnit ind i autoberegning.
3. Lav en grundjustering af flamme ved 10/50/100% effekt ? Hvad er gode std blæsertal at tage udgangspunkt i ? Skal jeg vente til jeg har skiftet lejer for at være sikker på den kører som den skal. De gamle lejer skurer lidt i det kan jeg høre.
4. Få fat i en V7 styring og tilslut det hele igen. Jeg kan se i manualen at chip 6.8 understøtter røgsuger, men det ser ikke ud til at jeg har udgang til den i min kontrol boks ?

/Jacob

15 ok men 35 - 80 er oppe i den for høje ende.
100% til rens er højt.

Manual https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/nbe-version-6.85.pdf

En afvejning tager 6 min, og så stopper sneglen.

Man kan køre med sneglen manuelt, så stopper den først når du stopper den.

Lås ydelsen på 10 - 50 og 100% drift, og indstil den blæser indstilling der passer til, sådan at du har et korrekt bål.
Du låser ydelsen i menu 4 ved at indstille min og max på den samme effekt ( 10-10 / 50-50 og 100-100 )
Brug gerne lang tid på hver indstilling.
Åben kun lugen kortvarigt, og kig hurtigt.
Du har ikke 5sek. men kun 2  :)
Derefter er der tilført friskluft gennem lugen, og du kan ikke bedømme flammen.

Tøm magasinet.
Fyld magasinet - 1 dl olie på toppen.
Indstil forbrændingen.
 
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #19 Dato: Aug 18, 2021, 13:40 »

15 ok men 35 - 80 er oppe i den for høje ende.
100% til rens er højt.

Manual https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/nbe-version-6.85.pdf

En afvejning tager 6 min, og så stopper sneglen.

Man kan køre med sneglen manuelt, så stopper den først når du stopper den.

Lås ydelsen på 10 - 50 og 100% drift, og indstil den blæser indstilling der passer til, sådan at du har et korrekt bål.
Du låser ydelsen i menu 4 ved at indstille min og max på den samme effekt ( 10-10 / 50-50 og 100-100 )
Brug gerne lang tid på hver indstilling.
Åben kun lugen kortvarigt, og kig hurtigt.
Du har ikke 5sek. men kun 2  :)
Derefter er der tilført friskluft gennem lugen, og du kan ikke bedømme flammen.

Tøm magasinet.
Fyld magasinet - 1 dl olie på toppen.
Indstil forbrændingen.

Tak for det :)

Jeg har set flere folk der kører i omegenen af 15/23/30 plus/minus selvfølgelig, så jeg må hellere få lavet en ny kørsel med friske piller og tømt for alt gammelt smuld, og så indkørt flammen igen. Kan man godt i indkørselsperioden køre uden pladen

Hvis jeg vil opgradere min V6, så kan jeg vælge V7 som uden udvidelsesprint, kan tilkobles min iltstyring som jeg har idag, og også få en separat udgang til røgsuger ?

Hvis jeg vælger en V13, så kan jeg slippe for mit iltprint, og koble lambda direkte på V13 styring, samt styre røgsuger og alt muligt andet ?

Begge opgraderinger kræver også et nyt 12polet motorprint ?

Og både v7/v13 kan fungere med min eksisterende brænder/blæser/snegl ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #20 Dato: Aug 18, 2021, 14:24 »

15 ok men 35 - 80 er oppe i den for høje ende.
100% til rens er højt.

Manual https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/nbe-version-6.85.pdf

En afvejning tager 6 min, og så stopper sneglen.

Man kan køre med sneglen manuelt, så stopper den først når du stopper den.

Lås ydelsen på 10 - 50 og 100% drift, og indstil den blæser indstilling der passer til, sådan at du har et korrekt bål.
Du låser ydelsen i menu 4 ved at indstille min og max på den samme effekt ( 10-10 / 50-50 og 100-100 )
Brug gerne lang tid på hver indstilling.
Åben kun lugen kortvarigt, og kig hurtigt.
Du har ikke 5sek. men kun 2  :)
Derefter er der tilført friskluft gennem lugen, og du kan ikke bedømme flammen.

Tøm magasinet.
Fyld magasinet - 1 dl olie på toppen.
Indstil forbrændingen.

Tak for det :)

Jeg har set flere folk der kører i omegenen af 15/23/30 plus/minus selvfølgelig, så jeg må hellere få lavet en ny kørsel med friske piller og tømt for alt gammelt smuld, og så indkørt flammen igen. Kan man godt i indkørselsperioden køre uden pladen

Hvis jeg vil opgradere min V6, så kan jeg vælge V7 som uden udvidelsesprint, kan tilkobles min iltstyring som jeg har idag, og også få en separat udgang til røgsuger ?

Hvis jeg vælger en V13, så kan jeg slippe for mit iltprint, og koble lambda direkte på V13 styring, samt styre røgsuger og alt muligt andet ?

Begge opgraderinger kræver også et nyt 12polet motorprint ?

Og både v7/v13 kan fungere med min eksisterende brænder/blæser/snegl ?

/Jacob

Blæser tal er individuelle, og tilpasset de forhold der er i fyrrummet.
Hvilken plade er det du vil indkøre uden ?

Din iltstyring kan bruges /tilsluttes en V7, så du skal ikke have et udvidelses modul for at kunne bruge iltstyring.

Ja du kan bruge en af udgangene p V7 til en røgsuger.

På en V6 styring er der 2 udgange der kan bruges til ekstra udstyr, der er 5 frie udgange på en V7

Du kan bruge det motorprint du har nu, men hvorfor ikke få nyt på hele vejen rundt ?  ;)

Ja du kan bruge din nuværende brænder med udstyr du allerede har.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #21 Dato: Aug 18, 2021, 16:00 »

15 ok men 35 - 80 er oppe i den for høje ende.
100% til rens er højt.

Manual https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/nbe-version-6.85.pdf

En afvejning tager 6 min, og så stopper sneglen.

Man kan køre med sneglen manuelt, så stopper den først når du stopper den.

Lås ydelsen på 10 - 50 og 100% drift, og indstil den blæser indstilling der passer til, sådan at du har et korrekt bål.
Du låser ydelsen i menu 4 ved at indstille min og max på den samme effekt ( 10-10 / 50-50 og 100-100 )
Brug gerne lang tid på hver indstilling.
Åben kun lugen kortvarigt, og kig hurtigt.
Du har ikke 5sek. men kun 2  :)
Derefter er der tilført friskluft gennem lugen, og du kan ikke bedømme flammen.

Tøm magasinet.
Fyld magasinet - 1 dl olie på toppen.
Indstil forbrændingen.

Tak for det :)

Jeg har set flere folk der kører i omegenen af 15/23/30 plus/minus selvfølgelig, så jeg må hellere få lavet en ny kørsel med friske piller og tømt for alt gammelt smuld, og så indkørt flammen igen. Kan man godt i indkørselsperioden køre uden pladen

Hvis jeg vil opgradere min V6, så kan jeg vælge V7 som uden udvidelsesprint, kan tilkobles min iltstyring som jeg har idag, og også få en separat udgang til røgsuger ?

Hvis jeg vælger en V13, så kan jeg slippe for mit iltprint, og koble lambda direkte på V13 styring, samt styre røgsuger og alt muligt andet ?

Begge opgraderinger kræver også et nyt 12polet motorprint ?

Og både v7/v13 kan fungere med min eksisterende brænder/blæser/snegl ?

/Jacob

Blæser tal er individuelle, og tilpasset de forhold der er i fyrrummet.
Hvilken plade er det du vil indkøre uden ?

Din iltstyring kan bruges /tilsluttes en V7, så du skal ikke have et udvidelses modul for at kunne bruge iltstyring.

Ja du kan bruge en af udgangene p V7 til en røgsuger.

På en V6 styring er der 2 udgange der kan bruges til ekstra udstyr, der er 5 frie udgange på en V7

Du kan bruge det motorprint du har nu, men hvorfor ikke få nyt på hele vejen rundt ?  ;)

Ja du kan bruge din nuværende brænder med udstyr du allerede har.

Jeg mener den skamol plade der ligger over brænderristen, det er nemmere at se flammen uden den :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #22 Dato: Aug 18, 2021, 19:14 »
Den bør blive på.
Flammen skal være så stor at den er klart synlig, og er synlig uden for pladen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #23 Dato: Aug 19, 2021, 07:18 »
Den bør blive på.
Flammen skal være så stor at den er klart synlig, og er synlig uden for pladen.

Tak for det. Jeg fik i aftes set lidt mere på justering af blæser hastighed, i forhold til de billeder man ser i manualen, så var der alt alt for meget blæs på mellem/høj. Mellem blæste flammen helt på endevæg, og mere end det, og høj var bare endnu vildere. Jeg har nu kørt mellem ned fra 35 til 21, og høj ned fra 80 til 40(som jeg stadig tror er alt for høj). Nu er der en ca 10cm flamme uden for pladen, der er fin gullig og ikke sort i enden. Høj er det samme, men når nu over og ramme endevæggen plus lidt mere.

Lav syntes jeg er svær, den vil meget gerne blive sort i enden af flammen, og ose lidt, så jeg har kørt "min kw" ned på 2.2 fra 2.5, og blæser står nu på 17 istedet for 15, det ser noget pænere ud, stadig ikke helt 100% god syntes jeg, men jeg bliver nød til at få tømt siloen idag, den kørte tør for piller i nat, og bunden er dækket af ca 5-8cm smuld, så det forstår jeg godt :) Tidligere ejer har vist ikke gjort så meget i fjernelse af gammelt smuld.

Der er kommet nye lejer til blæser, så de bliver også skiftet idag.

Så bliver det spændende om den kommer til at køre lidt bedre rengjort og med nye værdier :) Og så er det ellers bare at bestemme sig for V7 eller V13 ;)

Tak for hjælpen.

/Jacob

355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #24 Dato: Aug 19, 2021, 07:48 »
Lyder som om at du er på rette vej  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #25 Dato: Aug 19, 2021, 11:28 »
Lyder som om at du er på rette vej  :)

Jeps. :)

Jeg har nu bestemt mig for at gå med V7, jeg vil bare gerne på StokerCloud og have nemmere styringsmuligheder :) Og da jeg har en V7 iltstyringsboks, kan jeg ligeså godt bruge den. Forhåbentligt virker min lambdasonde så jeg ikke skal ud og købe en ny af dem :)

Men, jeg er en smule forvirret over tilslutningen af mit eksisterende setup til V7. Jeg er ret sikker på at jeg har det 10 polede motorstik idag, og jeg tænker at udskiftning af motorprint ikke er nødvendigt, jeg ved godt at nyt er dejligt, men man skal jo tænke på miljø'et ;) Dog gider jeg ikke at det hele skal være super bøvlet hvis ikke jeg skifter motorprint.

Idag er min cirkulationspumpe og røgsuger forbundet direkte til L5 på V6 styringsboks, men i manualen til V7, ser det ud til at den forbinder L5/L6 til motorprint ? Er der en grund til det ? Der står godt nok "RTB" ved den, er det fordi RTB brændere har pumpe monteret tættere på motorprint end styreprint ?

Kan jeg bare fortsætte med at forbinde pumpe til L5 direkte i V7 print, og så bruge L7 til røgsuger f.eks ? Jeg vil nok gerne have kompressorrens på, så L6 ser ud til at være forbundet til L1 magn på motorprint, og den bruges til det ?

Det ser også ud til at det 12 polede motorprint har forbindelse for afstandssensor, men den kan jeg vel bare trække direkte til V7 print, uden om motorprint ? Er der andre ting, såsom tempsensor jeg skal være opmærksom på ved skift fra V6 til V7 (med/uden skift af motorprint) ? jeg mener at mine følere idag er NTC i opsætningen på V6.

Og så lige et sidespørgsmål ang VVB prioritering.

Idag er mit system sat op som "Simpelt med manuel flow styring", dvs jeg har en manuel ventil på retur fra VVB, og ingen tempføler i VVB. Hvis jeg gerne vil have fyret til at køre mere og lave VVB vand om sommeren istedet for el-drift, og kun køre med varme til VVB, skal jeg så bare skifte min ventil ud med en VVB 2.vejs-ventil, og så montere en temp føler i VVB, og så forbinde begge dele med V7 print?

Og når det så kører VVB prioritet, så lukker jeg bare for alle ventiler til radioatorer i huset, og så kører det rent VVB vand?

/Jacob





355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #26 Dato: Aug 19, 2021, 12:40 »
Lyder som om at du er på rette vej  :)

Jeps. :)

Jeg har nu bestemt mig for at gå med V7, jeg vil bare gerne på StokerCloud og have nemmere styringsmuligheder :) Og da jeg har en V7 iltstyringsboks, kan jeg ligeså godt bruge den. Forhåbentligt virker min lambdasonde så jeg ikke skal ud og købe en ny af dem :)

Men, jeg er en smule forvirret over tilslutningen af mit eksisterende setup til V7. Jeg er ret sikker på at jeg har det 10 polede motorstik idag, og jeg tænker at udskiftning af motorprint ikke er nødvendigt, jeg ved godt at nyt er dejligt, men man skal jo tænke på miljø'et ;) Dog gider jeg ikke at det hele skal være super bøvlet hvis ikke jeg skifter motorprint.

Idag er min cirkulationspumpe og røgsuger forbundet direkte til L5 på V6 styringsboks, men i manualen til V7, ser det ud til at den forbinder L5/L6 til motorprint ? Er der en grund til det ? Der står godt nok "RTB" ved den, er det fordi RTB brændere har pumpe monteret tættere på motorprint end styreprint ?

Kan jeg bare fortsætte med at forbinde pumpe til L5 direkte i V7 print, og så bruge L7 til røgsuger f.eks ? Jeg vil nok gerne have kompressorrens på, så L6 ser ud til at være forbundet til L1 magn på motorprint, og den bruges til det ?

Det ser også ud til at det 12 polede motorprint har forbindelse for afstandssensor, men den kan jeg vel bare trække direkte til V7 print, uden om motorprint ? Er der andre ting, såsom tempsensor jeg skal være opmærksom på ved skift fra V6 til V7 (med/uden skift af motorprint) ? jeg mener at mine følere idag er NTC i opsætningen på V6.

Og så lige et sidespørgsmål ang VVB prioritering.

Idag er mit system sat op som "Simpelt med manuel flow styring", dvs jeg har en manuel ventil på retur fra VVB, og ingen tempføler i VVB. Hvis jeg gerne vil have fyret til at køre mere og lave VVB vand om sommeren istedet for el-drift, og kun køre med varme til VVB, skal jeg så bare skifte min ventil ud med en VVB 2.vejs-ventil, og så montere en temp føler i VVB, og så forbinde begge dele med V7 print?

Og når det så kører VVB prioritet, så lukker jeg bare for alle ventiler til radioatorer i huset, og så kører det rent VVB vand?

/Jacob

Ny styring i boks leveres med stik.
Hvis du ønsker at genbruge nuværende motorprint, skal du eller forhandler skifte ledning med stik på ny styring.

På ny styring er L6 ledning trukket ned på brænderprint, forberedt til magnetventil til kompressor rens af brænder.

Der vil være flere ubrugte udgange på din nye styring.
De kan bruges til valgfrit udstyr.

Hvis du vil lave varmt vand kan du sætte en 2 eller 3 vejsventil på + en temperatur føler.

Hvis du bare vil køre videre med det du har, og så lukker af for radiatorerne om sommeren,
så kan du nøjes med en temperatur føler i varmt vands beholderen, og så lukke helt op for den ventil der er på nu.
Så kan styringen tænde fyret og lave varmt vand, og slukke fyret når der er lavet varmt vand.
Vinter - så åbner du radiator ventiler + indstiller nuværende temperatur regulering på vvb,
og sætter ønsket vvb temperatur lavt, så den ikke aktivere i styringen.

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #27 Dato: Aug 19, 2021, 20:01 »
Lyder som om at du er på rette vej  :)

Jeps. :)

Jeg har nu bestemt mig for at gå med V7, jeg vil bare gerne på StokerCloud og have nemmere styringsmuligheder :) Og da jeg har en V7 iltstyringsboks, kan jeg ligeså godt bruge den. Forhåbentligt virker min lambdasonde så jeg ikke skal ud og købe en ny af dem :)

Men, jeg er en smule forvirret over tilslutningen af mit eksisterende setup til V7. Jeg er ret sikker på at jeg har det 10 polede motorstik idag, og jeg tænker at udskiftning af motorprint ikke er nødvendigt, jeg ved godt at nyt er dejligt, men man skal jo tænke på miljø'et ;) Dog gider jeg ikke at det hele skal være super bøvlet hvis ikke jeg skifter motorprint.

Idag er min cirkulationspumpe og røgsuger forbundet direkte til L5 på V6 styringsboks, men i manualen til V7, ser det ud til at den forbinder L5/L6 til motorprint ? Er der en grund til det ? Der står godt nok "RTB" ved den, er det fordi RTB brændere har pumpe monteret tættere på motorprint end styreprint ?

Kan jeg bare fortsætte med at forbinde pumpe til L5 direkte i V7 print, og så bruge L7 til røgsuger f.eks ? Jeg vil nok gerne have kompressorrens på, så L6 ser ud til at være forbundet til L1 magn på motorprint, og den bruges til det ?

Det ser også ud til at det 12 polede motorprint har forbindelse for afstandssensor, men den kan jeg vel bare trække direkte til V7 print, uden om motorprint ? Er der andre ting, såsom tempsensor jeg skal være opmærksom på ved skift fra V6 til V7 (med/uden skift af motorprint) ? jeg mener at mine følere idag er NTC i opsætningen på V6.

Og så lige et sidespørgsmål ang VVB prioritering.

Idag er mit system sat op som "Simpelt med manuel flow styring", dvs jeg har en manuel ventil på retur fra VVB, og ingen tempføler i VVB. Hvis jeg gerne vil have fyret til at køre mere og lave VVB vand om sommeren istedet for el-drift, og kun køre med varme til VVB, skal jeg så bare skifte min ventil ud med en VVB 2.vejs-ventil, og så montere en temp føler i VVB, og så forbinde begge dele med V7 print?

Og når det så kører VVB prioritet, så lukker jeg bare for alle ventiler til radioatorer i huset, og så kører det rent VVB vand?

/Jacob

Ny styring i boks leveres med stik.
Hvis du ønsker at genbruge nuværende motorprint, skal du eller forhandler skifte ledning med stik på ny styring.

På ny styring er L6 ledning trukket ned på brænderprint, forberedt til magnetventil til kompressor rens af brænder.

Der vil være flere ubrugte udgange på din nye styring.
De kan bruges til valgfrit udstyr.

Hvis du vil lave varmt vand kan du sætte en 2 eller 3 vejsventil på + en temperatur føler.

Hvis du bare vil køre videre med det du har, og så lukker af for radiatorerne om sommeren,
så kan du nøjes med en temperatur føler i varmt vands beholderen, og så lukke helt op for den ventil der er på nu.
Så kan styringen tænde fyret og lave varmt vand, og slukke fyret når der er lavet varmt vand.
Vinter - så åbner du radiator ventiler + indstiller nuværende temperatur regulering på vvb,
og sætter ønsket vvb temperatur lavt, så den ikke aktivere i styringen.

Hej Michael

Jeg må sige jeg er imponeret over dette forum allerede, sikke en hjælp at få så hurtigt :) Tak for det.

Status for nu er følgende.

1. Silo er helt tømt og støvsuget, snegl er tømt for gammelt smuld, og sneglen fik lov at køre i 15 minutter efter en helt ny påfyldning af piller.

2. 3 * Afvejning siger nu 970g i snit, i stedet for de 770 den stod til inden rengøring.

3. Lejer er skiftet i blæser, sikke en forskel det har gjort, den kører så meget nemmere nu, og bliver slet ikke så varm som før. Selve blæserhuset/drejedimsen, var helt sodet til, så den kunne nærmest heller ikke flytte noget luft, den kunne bare dreje rundt :) Den er nu helt rengjort.

4. Mine blæsertal er nu efter en første opstart 14/19/26 mod 15/35/80 før justering. Det er en ret stor forskel. Jeg syntes flammen i "mellem" er lidt svær at styre, den bliver nemt meget stor så den når til endevæg, hvis jeg laver den meget mindre, bliver den rødlig i enden. Høj er helt perfekt gullig/hvid og blæser godt ud til enden og lidt mere, og lav er også fin, dog lidt rødlig i enden, men "min kw" har jeg sat ned til 2.1.

5. Rensning er nu sat til 5sek 50%, istedet for 8sek 80%, så ser vi hvad det gør.

6. Nu jeg havde brænderen ude for at ordne blæser, så fjernede jeg alt gammelt skidt inden i den, og skiftede el-tænder til en helt ny. Den gamle kan jeg bruge som reserve hvis det går helt galt engang :)

7. Jeg har faktisk et 12 polet motorprint :) Så skift til V7 skulle gerne blive super nemt. Jeg sætter pumpe i L5 i styring, røgsuger i L7, og så må jeg få set på iltstyring, og om det er noget jeg kan få op at køre selv, eller om jeg får brug for hjælp, det bliver nok nemmere når fyret er på nettet ;)

Mange tak for hjælpen.

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7555
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Ny bruger af pillefyr
« Svar #28 Dato: Aug 19, 2021, 20:10 »
Blæser tal ser fine ud  :)
Om et par uger så bliver du helt dus med alle indstillingerne.
Især nu hvor du kan sammenligne forholdene før og efter. ;)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/