Forfatter Emne: Øget fremløbstemperatur  (Læst 11064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Øget fremløbstemperatur
« Dato: Okt 13, 2015, 17:58 »
Hej

Jeg kunne ønske mig lidt højere fremløbstemperatur end 39 gr.

Jeg har Woddy 10 kw pillefyr med styring 6.74. Der er monteret vejrkompensering sammen med Shunt Automix 30Q. Ingen af indstillingsmulighederne virker tilsyneladende, kun hvis vejrkomp. tages ud af stik T 2 på Automixen. Så kører den op på max, og det er jo heller ikke meningen. Cirkulationspumpen kører dog med højere autohastighed.

 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #1 Dato: Okt 13, 2015, 18:06 »
Hej

Jeg kunne ønske mig lidt højere fremløbstemperatur end 39 gr.

Jeg har Woddy 10 kw pillefyr med styring 6.74. Der er monteret vejrkompensering sammen med Shunt Automix 30Q. Ingen af indstillingsmulighederne virker tilsyneladende, kun hvis vejrkomp. tages ud af stik T 2 på Automixen. Så kører den op på max, og det er jo heller ikke meningen. Cirkulationspumpen kører dog med højere autohastighed.

Er styringen på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #2 Dato: Okt 13, 2015, 21:52 »
Hej,

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så kører fyret godt nok med en højere temperatur, men din Automix reeducerer fremløbstemperaturen til 39oC, er det korrekt forstået ?

Du skriver at hvis du tager T2 ud af styringen, så stiger fremløbstemperaturen.
Det er helt forståeligt, for jo højere modstand på T2, jo koldere tror styringen at der er udenfor og med føleren væk er modstanden uendelig stor, altså forbandet koldt udenfor  ;)

Det du har at gøre godt med er de to øverste drejeknapper fra venstre, "MIN" og "MAX" som du forsøgsvis begge kan sætte til max, altså drejet helt med uret.
De bestemmer hhv. minimum og maximum fremløbstemperatur og bruges primært til gulvvarme som ikke må kommer over en vis fremløbstemperatur.
Derefter har du de to nederste drejeknapper fra venstre (altså lige under "MIN" og "MAX"), som du også kan dreje helt med uret begge to.
Den indstilling giver absolut højest fremløbstemperatur, som ved f.eks. 10oC udenfor vil give ca. 61oC i fremløbstemperatur, hvis ellers fyret lever det.
Den nederset drejeknap helt til venstre bestemmer kurven for varmetildeling, sådan at jo længere den drejes med uret jo hurtigere stiger fremløbstemperaturen ved faldende udetemperatur.
Den nederste drejeknap i midten "flytter/offsetter" udetemperaturkurven, sådan at det den peger på reduceres den målte udetemperatur med når beregningen udføres, derfor vil knappen drejet helt mod uret give -10oC på udetemperaturen og altså "snyde" styringen til at tro at udetemperaturen er 0oC når den i virkeligheden er 10oC.

Hilsen
Michael

Hej

Jeg kunne ønske mig lidt højere fremløbstemperatur end 39 gr.

Jeg har Woddy 10 kw pillefyr med styring 6.74. Der er monteret vejrkompensering sammen med Shunt Automix 30Q. Ingen af indstillingsmulighederne virker tilsyneladende, kun hvis vejrkomp. tages ud af stik T 2 på Automixen. Så kører den op på max, og det er jo heller ikke meningen. Cirkulationspumpen kører dog med højere autohastighed.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #3 Dato: Okt 25, 2015, 09:51 »
Hej

Jeg har købt en føler, som ikke passer til en Automix 30 Q. Har fulgt anvisninger fra MHES, men min leverandør har sagt at D skal stå på 7, og F stå på 0 og H på 6,  selvom der står noget andet i vejledningen.
Jeg kører med samme temp døgnet rundt. (gulvvarme) men temperaturen falder 3-4 grader om natten, når det er koldere.
Må forståes således at den føler der normalt tilsluttes Scottestyringen ikke er den samme når man slutter til Automix??
Min styring er 6.74 og der er ikke vejrkompensering i den. Jeg har solvarme og veksler sammenkoblet med pillefyret, og det har eller virket perfekt.

Hjælp :-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2015, 11:20 »
Hej,

Den anvisning jeg gav dig er direkte fra fabrikantens brugsanvisning, så hvis leverandøren giver andre anvisninger ville jeg stille mig tvivlende.
I udgangspunktet forventer jeg at producenten har mere forstand på funktionen af produktet end en forhandler  ;)

Iflg. brugsanvisningen er startværdien (altså før finjustering) for D = 3 for gulvvarme og = 6 for radiatorvarme, så når din leverandør siger = 7 er han altså helt i skoven når du nu har gulvvarme.

Mht. føleren, så findes der i massevis af forskellige typer følere til temperaturmåling og med forskellige kurver, så man kan ikke forvente at en føler der passer til én styring også nødvendigvis passer til en anden.
Typiske temperaturfølere er bl.a.:
 - PT100
 - PT1000
 - NI1000
 - NiCr-Ni
 - Fe-CuNi
 - ...

Hvis du skal købe en ny temperaturføler til din Automix, så skal du enten finde ud af hvilken type der bruges til en Automix eller købe en original.

Hilsen
Michael





Hej

Jeg har købt en føler, som ikke passer til en Automix 30 Q. Har fulgt anvisninger fra MHES, men min leverandør har sagt at D skal stå på 7, og F stå på 0 og H på 6,  selvom der står noget andet i vejledningen.
Jeg kører med samme temp døgnet rundt. (gulvvarme) men temperaturen falder 3-4 grader om natten, når det er koldere.
Må forståes således at den føler der normalt tilsluttes Scottestyringen ikke er den samme når man slutter til Automix??
Min styring er 6.74 og der er ikke vejrkompensering i den. Jeg har solvarme og veksler sammenkoblet med pillefyret, og det har eller virket perfekt.

Hjælp :-)
« Senest Redigeret: Okt 25, 2015, 11:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Speedy

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder med nysgerrighed for optimering
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #5 Dato: Okt 26, 2015, 18:42 »
Beklager forløbet, med det dumme spørgsmål, skal nok undlade at spørge mere.

Jeg forstår ikke din anvisning om at købe en føler der passer eller en original?? Det ER prøvet, dog uden den rigtige løsning.

Men jeg tror også, at leverandøren er helt i skoven. Han ved ikke hvad han har monteret og kan ikke skaffe en erstatning.
Man vil gerne sælge, men eftermarkedet, som man også skal leve af, er sommetider en by i Rusland.

Mdn summa summarum: ingen, og jeg mener ingen, kan anvise den rigtige føler til en automix. 

Det sige sig selv at en anden skal servicere mit anlæg fremover, men om det så løser følerproblemet? TJA

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Øget fremløbstemperatur
« Svar #6 Dato: Okt 26, 2015, 19:03 »
Hej,

Næ næ, du skal ikke undlade at spørge, der er intet galt med spørgsmål  ;)
Som du kan læse i min profil "Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar"  ;)

Det er da ganske skidr hvis forhandleren ikke kan finde ud af at skaffe en korrekt føler.
Når du nu har prøvet en føler der skulle passe, kan man måske tænke sig at det er styringen det er galt med.
Har automix'en fungeret ?
...og hvor gammel er den ?

Jeg har prøvet at finde data på følertypen i Automix'en, men jeg må give fortabt, jeg kan ikke finde oplysninger om det.

Jeg ved ikle hvem din forhandler er, men Automix sælges af firmaet Akodanmark www.akodanmark.dk.
Du kan ringe til dem på 29 17 65 94 mellem 08:00 og 16:00 (14:00 fredag).

Hilsen
Michael


Beklager forløbet, med det dumme spørgsmål, skal nok undlade at spørge mere.

Jeg forstår ikke din anvisning om at købe en føler der passer eller en original?? Det ER prøvet, dog uden den rigtige løsning.

Men jeg tror også, at leverandøren er helt i skoven. Han ved ikke hvad han har monteret og kan ikke skaffe en erstatning.
Man vil gerne sælge, men eftermarkedet, som man også skal leve af, er sommetider en by i Rusland.

Mdn summa summarum: ingen, og jeg mener ingen, kan anvise den rigtige føler til en automix. 

Det sige sig selv at en anden skal servicere mit anlæg fremover, men om det så løser følerproblemet? TJA
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html