Forfatter Emne: Vejret driller min opsætning  (Læst 19209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Vejret driller min opsætning
« Dato: Apr 07, 2011, 09:42 »
Jeg har siden jeg fik opsat udetemperaturføler eksperimenteret med div indstillinger. Det driller mig lidt så guldkort søges.
I stokerkontrol har jeg nu følgende opsætning:
Urstyring-
Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

vejrkompensering:
18 grader 25%
12 grader 50%
6   grader 70%
0   grader 85%
-6  grader 100%

Yderligere har jeg tvungen stop i stokerkontrol (timere) så fyret slukkes kl 22 og tænder kl 04.
Nu idag hvor det blæser en halv pelikan her på vestkysten er det skidekoldt i huset efter fyret gik i vejrkompenseringsstop kl 08. Vi plejer at lufte ud et sted mellem 8 og 9 sådan som det passer ind i resten af dagligdagen, så det bevirker at der er hammer koldt indtil fyret er oppe at køre igen. Fyret startede op igen kl 10 men det er ikke optimalt.

Er der nogle foreslag til hvordan jeg kan lave den bedste opsætning?

Vores daglige "mønster" er således:
Oppe ved 6 tiden om morgenen, fruen kører på arbejde kl 13 og kræver varme indtil da og så er der ikke folk hjemme inden kl 16 igen hvor den første lander. Varmt vand skal der ikke spekuleres på.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #1 Dato: Apr 07, 2011, 11:20 »
Hej Lund

Øhh..du har tvungen START kl. 22.00 i din interne styring, og tvungen STOP også kl. 22.00 i timerne i Stokerkontrol? Det forstår jeg ikke lige? Eller er det mig der misforstår?  ???

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #2 Dato: Apr 07, 2011, 11:27 »
Hej Lund

Øhh..du har tvungen START kl. 22.00 i din interne styring, og tvungen STOP også kl. 22.00 i timerne i Stokerkontrol? Det forstår jeg ikke lige? Eller er det mig der misforstår?  ???

Mvh Folke

Ja noget skulle der stå i den sidste periode, jeg kunne også have sat den til 16. Muligheden for til vinter at slå timeren fra er der jo så også, så fortsætter fyret til kl 2 om natten inden den slukker.
« Senest Redigeret: Apr 07, 2011, 15:12 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #3 Dato: Apr 07, 2011, 14:41 »
Hej

Kan kun anbefale at montere en trådløs termostat, så det er temperaturen i huset der bestemmer hvordan fyret skal kører... det er noget som virker totalt godt :-)

igår kørte mit fyr kun 2 gange, hvilke sparede mig 2 opstarter hvis jeg havde kørt med timer  :)
 
MVH

Kenneth
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #4 Dato: Apr 07, 2011, 15:11 »
Hej

Kan kun anbefale at montere en trådløs termostat, så det er temperaturen i huset der bestemmer hvordan fyret skal kører... det er noget som virker totalt godt :-)

igår kørte mit fyr kun 2 gange, hvilke sparede mig 2 opstarter hvis jeg havde kørt med timer  :)
 
MVH

Kenneth

Jeg har nu ikke opgivet den anden opsætning endnu, jeg håber på nogle hjælp til indstillingen
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #5 Dato: Apr 07, 2011, 15:19 »
Jeg har siden jeg fik opsat udetemperaturføler eksperimenteret med div indstillinger. Det driller mig lidt så guldkort søges.
I stokerkontrol har jeg nu følgende opsætning:
Urstyring-
Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

vejrkompensering:
18 grader 25%
12 grader 50%
6   grader 70%
0   grader 85%
-6  grader 100%

Yderligere har jeg tvungen stop i stokerkontrol (timere) så fyret slukkes kl 22 og tænder kl 04.
Nu idag hvor det blæser en halv pelikan her på vestkysten er det skidekoldt i huset efter fyret gik i vejrkompenseringsstop kl 08. Vi plejer at lufte ud et sted mellem 8 og 9 sådan som det passer ind i resten af dagligdagen, så det bevirker at der er hammer koldt indtil fyret er oppe at køre igen. Fyret startede op igen kl 10 men det er ikke optimalt.

Er der nogle foreslag til hvordan jeg kan lave den bedste opsætning?

Vores daglige "mønster" er således:
Oppe ved 6 tiden om morgenen, fruen kører på arbejde kl 13 og kræver varme indtil da og så er der ikke folk hjemme inden kl 16 igen hvor den første lander. Varmt vand skal der ikke spekuleres på.
altså jeg har eksperimenteret rigtig meget for vores hverdag er lidt ligesom jeres, bortset fra det er mig der køre kl. 13
Er kommet frem til 2 ting:

1) hvis mønstret eller varme behovet i dagligdagen skifter så sætter jeg periode varmen op.
Jeg har så ikke 6 timer som dig, men blot 2 timer.
Og idag syntes jeg også jeg vil have den til at køre lidt ekstra så satte jeg den til 2½ times periode.

2) vi kommer nok til at køre to forskellige mønster i forår/sommer og efterår/vinter


Det lettelse vil måske være, at lufte ud mellem 9-10, for så skal I ikke ændre på dine indstillinger.
Ellers skal du ændre % fordelingen under vejr kompensering, og det er jo måske mere besværligt?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #6 Dato: Apr 07, 2011, 15:24 »
Hej Max, hvordan har du dine indstillinger hele vejen igennem i forhold til mine?
Biomax 16 fyrbøder

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #7 Dato: Apr 07, 2011, 15:39 »
Jeg har lige prøvet at lege lidt med, men stokerkontrol viser et billede der ser sådan her ud (se billede).

For mig ser det ud som om at den gennemtvinger et stop mellem 4 og 1 periode?
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #8 Dato: Apr 07, 2011, 15:52 »
Jeg har lige prøvet at lege lidt med, men stokerkontrol viser et billede der ser sådan her ud (se billede).

For mig ser det ud som om at den gennemtvinger et stop mellem 4 og 1 periode?

Jeg mener skidtet slukker kl 02 om natten og tænder igen kl 04. Der har jeg så en timer der går ind og siger kl 22 sluk og tænd kl 04 da jeg ikke har behov for varme om natten
Biomax 16 fyrbøder

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #9 Dato: Apr 07, 2011, 15:58 »
Men jeg vil se om jeg ikke kan få sat vejrkompensering på, men det kræver tidsstyring også.
Men jeg vil gerne have at fyret kører hele tiden, så det kun bliver reguleret efter vejret (og VVB).

Jeg har ikke sat min vejrkompensering op endnu så de står stadig på:
18 grader 100%
12 grader 100%
6   grader 100%
0   grader 100%
-6  grader 100%

Men hvordan får jeg min tidsstyring til at fyret kører hele tiden?
dette burde jo gøre at der ingen stop er:

Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

Men som min graf viser det der vil den fra kl 22 og frem mod 4 lukke ned stille og roligt og så igen fra 04 til 10 starte stille og roligt op igen.
Men den skal bare være "aktiv" hele tiden.
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #10 Dato: Apr 07, 2011, 16:03 »
Hej,

Det kan absolut ikke anbefales at blande ur-styringen i selve styreboksen med Stokerkontrols timere.
Enten bruger man det ene eller det andet.

Timerene i Stokerkontrol var ganske nyttige dengang da selve styreboksen ikke havde et ordentligt ur med back-up, men i dag hvor uret i styringen fungerer fornuftigt er der ingen grund til dem.

Hvis man bruger både ur-styring og timere i Stokerkontrol kan der opstå uheldige kombinationer.

Hilsen
Michael

Jeg har siden jeg fik opsat udetemperaturføler eksperimenteret med div indstillinger. Det driller mig lidt så guldkort søges.
I stokerkontrol har jeg nu følgende opsætning:
Urstyring-
Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

vejrkompensering:
18 grader 25%
12 grader 50%
6   grader 70%
0   grader 85%
-6  grader 100%

Yderligere har jeg tvungen stop i stokerkontrol (timere) så fyret slukkes kl 22 og tænder kl 04.
Nu idag hvor det blæser en halv pelikan her på vestkysten er det skidekoldt i huset efter fyret gik i vejrkompenseringsstop kl 08. Vi plejer at lufte ud et sted mellem 8 og 9 sådan som det passer ind i resten af dagligdagen, så det bevirker at der er hammer koldt indtil fyret er oppe at køre igen. Fyret startede op igen kl 10 men det er ikke optimalt.

Er der nogle foreslag til hvordan jeg kan lave den bedste opsætning?

Vores daglige "mønster" er således:
Oppe ved 6 tiden om morgenen, fruen kører på arbejde kl 13 og kræver varme indtil da og så er der ikke folk hjemme inden kl 16 igen hvor den første lander. Varmt vand skal der ikke spekuleres på.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #11 Dato: Apr 07, 2011, 16:12 »
Hej,

Det kan absolut ikke anbefales at blande ur-styringen i selve styreboksen med Stokerkontrols timere.
Enten bruger man det ene eller det andet.

Timerene i Stokerkontrol var ganske nyttige dengang da selve styreboksen ikke havde et ordentligt ur med back-up, men i dag hvor uret i styringen fungerer fornuftigt er der ingen grund til dem.

Hvis man bruger både ur-styring og timere i Stokerkontrol kan der opstå uheldige kombinationer.

Hilsen
Michael

Jeg har siden jeg fik opsat udetemperaturføler eksperimenteret med div indstillinger. Det driller mig lidt så guldkort søges.
I stokerkontrol har jeg nu følgende opsætning:
Urstyring-
Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

vejrkompensering:
18 grader 25%
12 grader 50%
6   grader 70%
0   grader 85%
-6  grader 100%

Yderligere har jeg tvungen stop i stokerkontrol (timere) så fyret slukkes kl 22 og tænder kl 04.
Nu idag hvor det blæser en halv pelikan her på vestkysten er det skidekoldt i huset efter fyret gik i vejrkompenseringsstop kl 08. Vi plejer at lufte ud et sted mellem 8 og 9 sådan som det passer ind i resten af dagligdagen, så det bevirker at der er hammer koldt indtil fyret er oppe at køre igen. Fyret startede op igen kl 10 men det er ikke optimalt.

Er der nogle foreslag til hvordan jeg kan lave den bedste opsætning?

Vores daglige "mønster" er således:
Oppe ved 6 tiden om morgenen, fruen kører på arbejde kl 13 og kræver varme indtil da og så er der ikke folk hjemme inden kl 16 igen hvor den første lander. Varmt vand skal der ikke spekuleres på.

Som skrevet i indlæget bruger jeg KUN stokerkontrols muligheder
Biomax 16 fyrbøder

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #12 Dato: Apr 07, 2011, 16:13 »
Jeg bruger ikke timerene.
Jeg prøver at sætte ursturing op sammen med vejrkompensering.
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #13 Dato: Apr 07, 2011, 16:20 »
Hej,

Det er nok mig der opfatter lidt svagt, men du skriver:
I stokerkontrol har jeg nu følgende opsætning:
Urstyring-
Periode 6 timer
start 1 04.00
start 2 10.00
start 3 16.00
start 4 22.00

...og så:
Yderligere har jeg tvungen stop i stokerkontrol (timere) så fyret slukkes kl 22 og tænder kl 04.

Nu er det altså sådan at det du skriver i Stokerkontrol under ur-styring, det faktisk er ur-styringen i selve styreboksen du programmerer.
Og når du så også aktiverer "Timere" i Stokerkontrol, ja så blander du altså ur-styring i selve boksen og timere i Stokerkontrol.

Måske er det mig der misforstår ??

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Vejret driller min opsætning
« Svar #14 Dato: Apr 07, 2011, 16:24 »
Se så meget vidste jeg ikke, rart med en forklaring så man lærer noget nyt. Ja så har jeg både styringen og stokerkontrol til at køre programeringen.
Biomax 16 fyrbøder