Forfatter Emne: Oliefyr og pillefyr  (Læst 6437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Oliefyr og pillefyr
« Dato: Nov 25, 2013, 05:34 »
Jeg har et oliefyr stående i mit bryggers og jeg vil så sætte et pillefyr op i mit udhus som jeg så gerne vil koble sammen med oliefyret for at bruge varmtvandsbeholderen i denne og for at kunne bruge olifyret i nødstilfælde.
Hvad er den mest korrekte måde at koble det sammen på?
Meget gerne med henvisning til tegninger/billeder
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Oliefyr og pillefyr
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2013, 17:16 »
Uh, det lyder som en gammel radioamatør (selv gammel 2meter  ;) )

Well, den mest korrekte måde, hvis man kan tale om en sådan, er at sætte fremløbet fra pillefyret til returen på oliefyret og så lade fremløbet fra oliefyret gå til anlægget.
Returen fra anlægget føres så til returen på pillefyret, altså de to kedler i serie.

Men det er altså noget skidt rent energimæssigt, da din oliefyrskedel kommer til at virke som en radiator der er monteret i skorstenen  ???

Glem da det gamle oliefyr, smid det efter en gal hund og erstat det med pillefyret.
Køb en varmtvandsbeholder med en el-patron i, så er du sikret i hoved og r..  ;)

Hilsen
Michael
(Engang OZ1HKJ)

Jeg har et oliefyr stående i mit bryggers og jeg vil så sætte et pillefyr op i mit udhus som jeg så gerne vil koble sammen med oliefyret for at bruge varmtvandsbeholderen i denne og for at kunne bruge olifyret i nødstilfælde.
Hvad er den mest korrekte måde at koble det sammen på?
Meget gerne med henvisning til tegninger/billeder
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Oliefyr og pillefyr
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2013, 22:40 »
Hej
Jeg er fuldstændig på linje med MHES, smid oliebrænderen ud, du får med 99% sikkerhed aldrig gang i den igen, når du får et velfungerende pillefyr op.
Og er der en frue i huset, bliver hun så glad for den ekstra plads uden oliefyr.  ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Oliefyr og pillefyr
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2013, 09:12 »
En anden mulighed var at købe en VVB, den er ikke så dyr, og så koble oliefyret på parallelt, så du kan lukke af for gennemstrømning.
Jeg har stadig et gammelt oliefyr stående ved siden af pillefyret i tilfælde af at der går en gearmotor fredag aften i hård frost. Det synes jeg er en rar sikkerhed at have, og så længe jeg kan lukke af for oliefyret på hanen, går der ikke noget varme til spilde dér.
Eneste hage er, at jeg i hård frost er nødt til at knibe hanen til oliefyret lidt for at undgå frostsprængning, da mit fyrrum er uopvarmet.
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Oliefyr og pillefyr
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2013, 09:41 »
Jeg ville meget gerne smide oliefyret ud, men desværre er hele budgettet brugt til pillefyret. Så lige for tiden bliver det sådan   ;)
At den kommer til at virke som en radiator gør umiddelbart ikke noget videre da det står inde i huset og varmen derfor ikke går helt til spilde.

Jeg håber aldrig jeg får brænderen tændt igen - og da det er en BlackStar fra NBE jeg har købt så skulle det nok kunne fungere :-)


-og ja MHES - jeg er gammel radioamatør >50 år!
« Senest Redigeret: Nov 26, 2013, 09:59 af oz8hp »
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Oliefyr og pillefyr
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2013, 16:59 »
Hej,

Selv >50 år, det er man vel hvis man er radioamatør  ;)

Det at dit oliefyr kommer til at virke som radiator er altså udi skorstenen  ???
Fyret vil, når det er varmt, opvarme den luft der står i kedlen og fordi den bliver varm, fiser den lige ud i skorstenen  ???
Måske er din oliebrænder af den type der lukker et spjæld i luftindtaget når fyret ikke kører, og det minimerer problemet lidt, men problemet er der altså stadig  ???

Hilsen
Michael


Jeg ville meget gerne smide oliefyret ud, men desværre er hele budgettet brugt til pillefyret. Så lige for tiden bliver det sådan   ;)
At den kommer til at virke som en radiator gør umiddelbart ikke noget videre da det står inde i huset og varmen derfor ikke går helt til spilde.

Jeg håber aldrig jeg får brænderen tændt igen - og da det er en BlackStar fra NBE jeg har købt så skulle det nok kunne fungere :-)


-og ja MHES - jeg er gammel radioamatør >50 år!
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html