Forfatter Emne: Ny varme installation  (Læst 19389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ny varme installation
« Svar #30 Dato: Dec 02, 2014, 08:49 »
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #31 Dato: Dec 02, 2014, 15:35 »
Hej Claus,

Jeg kan godt forstå at du ikke har set lyset endnu  ;)
...ideen er at have fyret til at køre jævnt uden pludselige spring i drifteffekten  ;)
Enhver ændring i drifteffekten er en potentiel reduktion af virkningsgraden, derfor tilstræber jeg at have fyret til at køre så jævnt som muligt.
Ved kørsel med 3-vejs ventil i fyringssæssonen får jeg jævnligt stor sving = forringet virkningsgrad i et stykke tid.
Kørsel med 2-vejs ventil i fyringssæssonen gør problemet lidt mindre, men kørsel med termostatventil fjerner det helt  ;)
Om sommeren er opvarmning gennem termostatventilen for langsom, så her fremkommer en forringet virkningsgrad fra det skorstenstab jeg uværgeligt har.
Altså 3-vejs drift om sommeren og termostatdrift om vinteren  ;)
Så har vi bare tåbens 2-vejs ventil option om vinteren...
...jeps, den har jeg for at kunne frådse med det varme vand i mit karbad  ;)
Jeg ved det er energifråds og jeg er sk... ligeglad, for det er dejligt  ;)

Derfor er mit set-up som det er og det står enhver frit for at kopiere dele eller det hele, eller blot tænke at jeg er skør, men der er altså tanker bagved  ;)

Hilsen
Michael


Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #32 Dato: Dec 02, 2014, 17:19 »
Jeg kunne altså godt se en ide i termostatventilen på mit store anlæg!

Det eneste jeg frygter lidt hvis jeg montere returventil, er at vandet i toppen af tanken bliver for varmt (=fremsløb temperatur, som i meget koldt vejr kan være 66grader).
Så skulle jeg sætte en shunt ventil ved tanken, men det kræver ekstra 10meter rørføring. Eller som Michael skriver dele tanken op i top og bund varmelegme. Men problemet er så til store badedag, da selv min 300L tank, med begge varmelegmer i serie, "kun" aftager ca. 12kw (enkeltvis er det nok noget mindre) hvilket jo er noget under fyrets kapacitet.

Meget varm tank vil også give endnu større tab på mit i forvejen store tab i cirkulationen.

Så derfor, gør jeg nok ikke noget før jeg får rigtig meget tid tilovers.

 
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
« Senest Redigeret: Dec 02, 2014, 17:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #33 Dato: Dec 03, 2014, 05:30 »
Jeps, med en returventil er der en risiko for at topåen af beholderen opnår fremløbstemperatur.
Derfor er min termostatventil en med fjernføler a'la' den der ofte bruges til returshunten  ;)

Jeg vil anbefale termostatventilen med fjernføler, men returtermostaten kan bruges hvis det ikke lader sig gøre på anden måde.

Hilsen
Michael

Jeg kunne altså godt se en ide i termostatventilen på mit store anlæg!

Det eneste jeg frygter lidt hvis jeg montere returventil, er at vandet i toppen af tanken bliver for varmt (=fremsløb temperatur, som i meget koldt vejr kan være 66grader).
Så skulle jeg sætte en shunt ventil ved tanken, men det kræver ekstra 10meter rørføring. Eller som Michael skriver dele tanken op i top og bund varmelegme. Men problemet er så til store badedag, da selv min 300L tank, med begge varmelegmer i serie, "kun" aftager ca. 12kw (enkeltvis er det nok noget mindre) hvilket jo er noget under fyrets kapacitet.

Meget varm tank vil også give endnu større tab på mit i forvejen store tab i cirkulationen.

Så derfor, gør jeg nok ikke noget før jeg får rigtig meget tid tilovers.

 
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline brandmads

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny varme installation
« Svar #34 Dato: Dec 03, 2014, 06:25 »
Hej
Er der nogen herind der ved hvilket program Lars727 har brugt til at lave den tegning? Vil selv prøve at få lavet en go tegning over min nye varmeonstallation
Hilsen
Mads
Mads Stegmann

https://stokercloud.dk/v3/#/stegmann/main-page

BS+ 10 kW med udvidelsesprint.
30 rørs solfanger og vejrkompensering
Opvarmer 117 m2