Forfatter Emne: Alarm varm brænder, fyret må ikke tændes før fejlen er fundet  (Læst 9468 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
Det er dæleme godt jeg har et Black Star BS 1016 og ikke et RTB Ready til bøvl. Jeg ville have følt mig snydt grundigt hvis jeg havde købt et. En af mine kammerater købte et RTB på  trods af at jeg advarede ham. Og det har han bitterlidt fortrudt. Nu kører han på 3 år og har stadig bøvl med fyret på trods af at han 2 gange har fået lavet et eftersyn som anbefalet. Men fyret kørte elendigt alligevel efter de havde været der. Så nu justerer han selv og det kører trods alt bedre end når et "dygtige" havde justeret det. Så det gider han ikke at bruge flere penge på. Det er sørgeligt at det skal være sådant

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Jeg ville have følt mig snydt grundigt hvis jeg havde købt et. En af mine kammerater købte et RTB på  trods af at jeg advarede ham.

Og det har han bitterlidt fortrudt.

Nu kører han på 3 år og har stadig bøvl med fyret på trods af at han 2 gange har fået lavet et eftersyn som anbefalet.
Men fyret kørte elendigt alligevel efter de havde været der. Så nu justerer han selv og det kører trods alt bedre end når et "dygtige" havde justeret det.
Så det gider han ikke at bruge flere penge på. Det er sørgeligt at det skal være sådant

ShhhhYYYYYYY for pokker.
Nu køre mit fyr godt og som det skal efter lidt indkørings besvær og lidt bøvl med at fange hvordan tingene hang sammen, men den slags.
At udtrykke der kan være problemer med fyrene og de ikke bare køre og passer sig selv er IKKE velset her.
 
Uanset er vi helt enige, det er synd fyrene bliver solgt uden ordentlig service og indkøring, uanset hvem der har ansvaret for det.
Specielt jo så set i det lyst de (overordnet har jeg kun mit eget og dem jeg har pillet I at referer til) kan køre knivskarpt ved den korrekte indstilling. 
« Senest Redigeret: Feb 25, 2019, 17:41 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Jeg ville have følt mig snydt grundigt hvis jeg havde købt et. En af mine kammerater købte et RTB på  trods af at jeg advarede ham.

Og det har han bitterlidt fortrudt.

Nu kører han på 3 år og har stadig bøvl med fyret på trods af at han 2 gange har fået lavet et eftersyn som anbefalet.
Men fyret kørte elendigt alligevel efter de havde været der. Så nu justerer han selv og det kører trods alt bedre end når et "dygtige" havde justeret det.
Så det gider han ikke at bruge flere penge på. Det er sørgeligt at det skal være sådant

ShhhhYYYYYYY for pokker.
Nu køre mit fyr godt og som det skal efter lidt indkørings besvær og lidt bøvl med at fange hvordan tingene hang sammen, men den slags.
At udtrykke der kan være problemer med fyrene og de ikke bare køre og passer sig selv er IKKE velset her.
 
Uanset er vi helt enige, det er synd fyrene bliver solgt uden ordentlig service og indkøring, uanset hvem der har ansvaret for det.
hvis man har noget konstruktivt at bidrage med, så tror jeg de fleste er lydhøre, men hvis man ikke kan ret meget andet end at poste indebrændte indlæg, fordi man ikke selv er tilfreds, så står mange af, mig selv incl. Man har jo også selv et ansvar for at undersøge hvad man køber, så det indfrier ens forventninger. Der er trods alt solgt rigtig mange fyr fra Nbe, og det er trods alt et fåtal der har problemer. Og de fleste bliver løst med hjælp herinde fra. Det har aldrig skadet at være lidt positiv :) mvh.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291

hvis man har noget konstruktivt at bidrage med, så tror jeg de fleste er lydhøre, men hvis man ikke kan ret meget andet end at poste indebrændte indlæg, fordi man ikke selv er tilfreds, så står mange af, mig selv incl. Man har jo også selv et ansvar for at undersøge hvad man køber, så det indfrier ens forventninger. Der er trods alt solgt rigtig mange fyr fra Nbe, og det er trods alt et fåtal der har problemer. Og de fleste bliver løst med hjælp herinde fra. Det har aldrig skadet at være lidt positiv :) mvh.

Hvis det er mig du stanger efter så lovede du vist du ikke ville læse mine indlæg fremadrettet.
Dernæst læser du ikke hvad jeg skriver.
Jeg skriver mit køre knivskarpt, underforstået er jeg så tilfreds.

Men det betyder ikke jeg er tilfreds med dokumentationen og fabrikantens indstilling til kundeservice. 

Jeg viste det til en VVSèr i weekenden, han gloede på det og spurte hvordan det skulle forståes og hvordan skulle det sættes til. En VVSèr der ikke sætter dem op men et andet mærke og iøvrigt har en længerevarende teknisk universitets uddannelse så han er ikke teknisk analfabet Som visse installatøre syntes at være, det er så en anden sag.

Reelt ved hverken du eller jeg eller andre hvor mange der har problemer! Hvis ikke folk tror det kan køre anderledes/bedre så har de jo ikke problemer.
Min naboes aske så ud af helvede til men det havde det jo altid gjort. Så han havde jo ikke problemer så længe han ikke var klar over det burde bruge mindst 25% piller mindre end det gjorde.

Jeg har nok "efterjusteret" 10 fyr, både herigennem, gennem FB og for venner af venner, uden at få en krone for det, end ikke kørsel, så hvis det er din vurdering det ikke er konstruktivt er det din vurdering.
Hvis du ikke mener det er konstrukttivt jeg bruger timer på at analysere folks kurver og bidrage med hvordan O2 styringen f.eks, kan instilles optimalt er det ligeledes din vurdering det ikke er konstruktivt.

Desværre er det så min opfattelse at mange bliver så kloge de kan selv. Det er så rigtigt fint, så gider jeg bare ikke vejlede. Hvis man kan selv er det jo ingen grund til jeg /vi bruger tid og hvis man alligevel ikke vil acceptere et dvar er der jo ingen grund til at spørge.


 
« Senest Redigeret: Feb 25, 2019, 18:37 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25

hvis man har noget konstruktivt at bidrage med, så tror jeg de fleste er lydhøre, men hvis man ikke kan ret meget andet end at poste indebrændte indlæg, fordi man ikke selv er tilfreds, så står mange af, mig selv incl. Man har jo også selv et ansvar for at undersøge hvad man køber, så det indfrier ens forventninger. Der er trods alt solgt rigtig mange fyr fra Nbe, og det er trods alt et fåtal der har problemer. Og de fleste bliver løst med hjælp herinde fra. Det har aldrig skadet at være lidt positiv :) mvh.

Hvis det er mig du stanger efter så lovede du vist du ikke ville læse mine indlæg fremadrettet.
Dernæst læser du ikke hvad jeg skriver.
Jeg skriver mit køre knivskarpt, underforstået er jeg så tilfreds.

Men det betyder ikke jeg er tilfreds med dokumentationen og fabrikantens indstilling til kundeservice. 

Jeg viste det til en VVSèr i weekenden, han gloede på det og spurte hvordan det skulle forståes og hvordan skulle det sættes til. En VVSèr der ikke sætter dem op men et andet mærke og iøvrigt har en længerevarende teknisk universitets uddannelse så han er ikke teknisk analfabet Som visse installatøre syntes at være, det er så en anden sag.

Reelt ved hverken du eller jeg eller andre hvor mange der har problemer! Hvis ikke folk tror det kan køre anderledes/bedre så har de jo ikke problemer.
Min naboes aske så ud af helvede til men det havde det jo altid gjort. Så han havde jo ikke problemer så længe han ikke var klar over det burde bruge mindst 25% piller mindre end det gjorde.

Jeg har nok "efterjusteret" 10 fyr, både herigennem, gennem FB og for venner af venner, uden at få en krone for det, end ikke kørsel, så hvis det er din vurdering det ikke er konstruktivt er det din vurdering.
Hvis du ikke mener det er konstrukttivt jeg bruger timer på at analysere folks kurver og bidrage med hvordan O2 styringen f.eks, kan instilles optimalt er det ligeledes din vurdering det ikke er konstruktivt.

Desværre er det så min opfattelse at mange bliver så kloge de kan selv. Det er så rigtigt fint, så gider jeg bare ikke vejlede. Hvis man kan selv er det jo ingen grund til jeg /vi bruger tid og hvis man alligevel ikke vil acceptere et dvar er der jo ingen grund til at spørge.
er du simpelthen de ukronede konge til at vurdere om folk er tilfredse med deres fyr, for det lyder da som om du alene kan vurdere om folk er tilfredse, at du ikke mener der er support og vejledning nok, er ikke det samme som der ikke er det, hvad du bruger din tid til er jo din egen sag, det må du selv stå på mål for, og at en VVS’er du har mødt ikke er verdensmester i fyr, hvad har det lige med sagen at gøre! At du ikke er tilfreds, er vidst tydeligt for enhver. Og at undgå at læse dine indlæg er næsten ikke muligt, da du gerne svarer på de fleste indlæg herinde, så det er svært at undgå. God aften til dig. Ps. Jeg ville ønske jeg havde tid til at parlamentere med dig, men har også et liv uden for dette forum.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Jeg tillader mig lige at dele indlægget lidt op så jeg kan læse hvad du skriver. Du her jo tydeligtvist noget på hjertet.

er du simpelthen de ukronede konge til at vurdere om folk er tilfredse med deres fyr, for det lyder da som om du alene kan vurdere om folk er tilfredse.

Nej da, men dem der henvender sig omkring support må jo mene at jeg kan gøre noget for dem. I visse tilflde er det så også lykkes.

, at du ikke mener der er support og vejledning nok, er ikke det samme som der ikke er det.

Det har du helt ret I, derfor udtrykker jeg mig også mest i JEG form og henviser til hvad mine bekendte i både grossist branchen og vvs branchen siger når snakken falder på valg af fyr.


hvad du bruger din tid til er jo din egen sag, det må du selv stå på mål for.

Også her har du helt ret, og hvad jeg udtrykker her kan jeg sagtens stå på mål for. På Fb har jeg enda fulde navn på. Som jeg læser det sidste du skriver om at have et liv udenfor mener du vel dermed at være dommer over jeg skriver for meget her?


og at en VVS’er du har mødt ikke er verdensmester i fyr, hvad har det lige med sagen at gøre!
Nej de VVS folk jeg har snakket med og lavet om efter er ikke udtryk for at alle ikke er gode til fyr. Det håber jeg bestemt ikke er tilfældet, så er det jo endnu værre end vi kan forestille os med tingenes tilstand.

At du ikke er tilfreds, er vidst tydeligt for enhver.
Igen er det vist tydeligt du kun læser det du vil og som du vil.

Jeg er tilfreds med fyret og den måde det køre på. Med min tekniske baggrund og erfaring i tankerne kunne jeg ønske mig lidt flere og andre muligheder men anderkender det er tæt på pjat og det bare bliver endnu mere der kan gå i lort når folk drejer på håndtag de ikke konsekvensen af at dreje på i forsøget på at optimere fyret.
 
Det er således ikke fyret jeg kunne tænke mig meget anderledes. Det er support, teknisk og eleteknisk vejledning og fabrikantens tilgang til kundeservice og problematikker jeg ikke kunne forestille mig meget mindre god.

Og at undgå at læse dine indlæg er næsten ikke muligt, da du gerne svarer på de fleste indlæg herinde, så det er svært at undgå.
Igen må jeg henvise til hvor nemt det er at undgå at se hvad jeg skriver. Der står 383CI ved indlægene. At du så ikke magter at undgå at læse kan vel ikke være mit ansvar?

Jeg ville ønske jeg havde tid til at parlamentere med dig, men har også et liv uden for dette forum.

Skal du ud og rode med fyret?
 
« Senest Redigeret: Feb 25, 2019, 19:46 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Jeg forstår ikke hvorfor der skulle være flere problemer med RTB end med Black Star? Brænder og styring er da ens ik?
Det er vel kun kedlen til forskel, uden at jeg ved det, da jeg aldrig har set et Black Star "live"
Min ringe erfaring er at de nye fyr er rimeligt fintfølende mht pillekvalitet og dermed følgende vanskeligheder med indregulering. Det kan være særdeles tidskrævende at få det til at brænde optimalt. Særligt den eksterne model buede snegl er lidt følsom hvad smuld og hårde piller angår, med uens dosering og dårlig regulering til følge.
Jeg selv har god erfaring med en slat olie ned i pilesiloen lige over sneglen, når den er ved at være tom. Så bliver smuldet trukket med op og sneglen kan igen dosere som den skal.
Men der går ikke en dag uden jeg kigger fyret over skulderen mindst 4-5 gange, for at fange evt uregelmæssigheder i opløbet.
Lige nu kører det meget godt (bank, bank, bank) med 8 mm barlinek. Tidligere måtte jeg køre med den åbne herd, da jeg skulle brænde 4 tons 8 mm Stora Enso af. Dem kunne mit fyr ikke lide med u-herden
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
forskellen på et black star og RTB er at RTB kan du ikke se flammen og så er den opreklameret til at være selvrensende så der kun skulle fyldes piller på og tømme aske en gang imellem og så renses en gang om året
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Okay. Er nogle Black Star ikke med lukket kedel også ligesom RTB?
Jeg renser også kun kedel 1-2 gange årligt, så det passer meget godt, dog skal selve røgrøret renses for aske noget tiere. Meen der skal holdes øje og til tider lige en lille justering til førend det kører helt optimalt. Især hvis der er lidt smuld i pillerne og særligt ved pilleskifte kan det være svært at få justeret ind igen.
« Senest Redigeret: Feb 26, 2019, 05:33 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
383CI. Godt svar. Man skal godt nok ikke tale dårligt om NBE`s produkter herinde. Det er nærmest som blasfemi. Blive ved i samme ånd vi har brug for dine input :)