Forfatter Emne: Ekstra vejrkompenseringskreds til regulering af gulvvarmeshunt  (Læst 7058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Hej O0

Kort og godt - Jeg ønsker mig noget så "brændende" en ekstra vejrkompenseringsmulighed. Med et udvidelsesprint burde det være muligt, at få udgange nok til det, og indstillingsmulighederne skal blot være en kopi af de muligheder der er i øjeblikket. Baggrunden for mit ønske er beskrevet herunder...

Jeg er i gang med at ændre det meste af huset. Det er et 3-plans hus fra '59 med skorsten i midten, og fyrrum i kælderen. Der står en Scotte Mini i kælderen, og en brændeovn i stueplan. Stueplanet har lige fået gulvvarme i et nystøbt gulv, men samtidigt er der radiatorer og brændeovnen som bidrager til varmeforsyningen. Gulvvarme i beton akkumulerer meget varme og reagerer langsomt, og det harmonerer ikke med meget sollys fra de store vinduer, samt pludselig varme fra brændeovnen. Derfor kombinationen med radiatorer. Jeg ønsker at gulvvarmen tager grundlasten, og radiatorerne skal tage sig af, at regulere temperaturen på plads. Derfor ønsker jeg ikke at styre de 4 gulvvarmekredse i stueplan med rumtermostater. Jeg ønsker at styre fremløbstemperaturen i gulvvarmeshunten, og jeg ønsker at det skal være vejrkompenseret. På den måde burde jeg kunne indstille en passende lun fremløbstemperatur, der året igennem holder "grundlasten".

Nu har jeg også rum med gulvvarme på 1.sal og i kælderen. Disse ønsker jeg også at regulere vha. fremløbstemperaturen, men her skal temperaturen jo være højere, da gulvvarmen klarer hele varmeforsyningen uden radiatorer. Derfor har jeg to blandesløjfer jeg ønsker at regulere med hver sin reguleringsventil og vejrkompensering.

Ved at dublere den allerede eksisterende funktion i Scotte, slipper jeg for at forsøge med noget regulering via IHC ;)

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Steffen,

Hva' f....., er du bagud ?
...det finds jo allerede, vejrkompensering zone 1 og 2  ;)

Ok, det er i beta test version 7.0530 og fet er kun menupunktet der er lavet, men det er altså på vej  ;)

Hilsen
Michael

Hej O0

Kort og godt - Jeg ønsker mig noget så "brændende" en ekstra vejrkompenseringsmulighed. Med et udvidelsesprint burde det være muligt, at få udgange nok til det, og indstillingsmulighederne skal blot være en kopi af de muligheder der er i øjeblikket. Baggrunden for mit ønske er beskrevet herunder...

Jeg er i gang med at ændre det meste af huset. Det er et 3-plans hus fra '59 med skorsten i midten, og fyrrum i kælderen. Der står en Scotte Mini i kælderen, og en brændeovn i stueplan. Stueplanet har lige fået gulvvarme i et nystøbt gulv, men samtidigt er der radiatorer og brændeovnen som bidrager til varmeforsyningen. Gulvvarme i beton akkumulerer meget varme og reagerer langsomt, og det harmonerer ikke med meget sollys fra de store vinduer, samt pludselig varme fra brændeovnen. Derfor kombinationen med radiatorer. Jeg ønsker at gulvvarmen tager grundlasten, og radiatorerne skal tage sig af, at regulere temperaturen på plads. Derfor ønsker jeg ikke at styre de 4 gulvvarmekredse i stueplan med rumtermostater. Jeg ønsker at styre fremløbstemperaturen i gulvvarmeshunten, og jeg ønsker at det skal være vejrkompenseret. På den måde burde jeg kunne indstille en passende lun fremløbstemperatur, der året igennem holder "grundlasten".

Nu har jeg også rum med gulvvarme på 1.sal og i kælderen. Disse ønsker jeg også at regulere vha. fremløbstemperaturen, men her skal temperaturen jo være højere, da gulvvarmen klarer hele varmeforsyningen uden radiatorer. Derfor har jeg to blandesløjfer jeg ønsker at regulere med hver sin reguleringsventil og vejrkompensering.

Ved at dublere den allerede eksisterende funktion i Scotte, slipper jeg for at forsøge med noget regulering via IHC ;)

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
What!!!

Og så brugte jeg al den tekst på, at snakke for min syge moster ::)

Måske det er tilgængeligt inden jul? - Jeg melder mig gerne som testperson ;)

Jeg mangler så bare at styringen også kan styre on/off af pumperne i blandesløjferne, men det er måske også i støbeskeen? Det er jo hele 3 pumpestyringer i alt...

Mere vil have mere ^-^

Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hvem kalder du din syge moster ?
...det var jo mig der læste det  :P

Mht. pumpen, så ser jeg ikke nogen grund til at den/de ikke skulle være med, der er jo allerede en pumpe med i den vejrkompenserings sløjfe der er i styringen i dag.

Hilsen
Michael

What!!!

Og så brugte jeg al den tekst på, at snakke for min syge moster ::)

Måske det er tilgængeligt inden jul? - Jeg melder mig gerne som testperson ;)

Jeg mangler så bare at styringen også kan styre on/off af pumperne i blandesløjferne, men det er måske også i støbeskeen? Det er jo hele 3 pumpestyringer i alt...

Mere vil have mere ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Det er da også rigtigt! Så kommer jeg måske i mål med mit projekt;-)

Måske jeg er gået en lille smule for vidt med funktionaliteten i mit varmesystem, men sikke mange muligheder jeg får for at lege!!! Var på et tidspunkt ved at overveje en PLC-løsning på hele hus-installationen, men en kombi af Scotte V7 og IHC er nok mere brugervenligt...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o