Forfatter Emne: Graverende fejl ved Opstarts PI efter VVB drift  (Læst 5633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Graverende fejl ved Opstarts PI efter VVB drift
« Dato: Dec 28, 2014, 11:03 »
Efter stort temperatur fald på kedlen (mere end 10 Grader) overtager opstarts PI eller dele af denne(hermed menes opstarts I). Dette sker nu hvor det er blevet koldt, for mig efter VVB drift.

Dette afstedkommer at jeg ender med en "ren P" regulator efter VVB drift og kedlen enten "aldrig" når op i temperatur eller er ekstremt langt tid om det.

Hvis ikke kedlen kommer 10 grader under, opnår jeg normal kedeltemperatur efter ca. 20 min, kommer jeg 10 grader under kedel temperatur, når den det ikke på en time.

Som det kan ses af vedhæftede stiger ydelsen ikke i 14 minutter, selvom jeg ligger 9 - 14 grader under setpkt. (kl. 11:17 til 11:31)

Kl. 1031 ændrer jeg setpunkt til 70 grader og det hjælper lidt, men faktisk ikke som forventet. Så jeg tænker at den er helt gal. Det kunne ligne at den kører med min egen P på 2,5 og opstart I, når ikke det giver mere ydelse at skrue 10 grader op.

Kl. 1145 hæver jeg kedel til 80 grader så stiger ydelsen med 23% samtidigt med at min temperatur stiger med 1 grad. Det passer med min egen P på 2,5 og en 10 graders diff.

Kl. 1152 når jeg 60 grader og ændrer setpkt til 60grader. Så falder ydelsen til 32% hvilket viser at jeg fra kl. 11:12 til 11:52 opnår et I bidrag på 32% med en konstant temperatur forskel på ikke under 10 grader og et gennemsnit nok nærmere 17graders forskel.

Herefter regulerer den fint på plads.

Grunden til at jeg mener den er graverende, er at den opstår når det er koldest og jeg har mest brug for varme. Så skal jeg sidde og håndholde fyret for at holde varmen!
Link til tråd hvor bruger FBN beskriver det samme! http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5781.0

I må meget gerne komme med tilbagemelding, så vi får en ide om hvor længe vi skal håndholde vores fyr!
 




« Senest Redigeret: Dec 28, 2014, 11:33 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Graverende fejl ved Opstarts PI efter VVB drift
« Svar #1 Dato: Dec 28, 2014, 11:37 »
Hej Sophus,

Jeg kunne ikke være mere enig  ;)

Opstarts PI hører til opstart og intet andet.
Når først setpunktet er opnået bør opstarts PI være disablet indtil næste opstart.

Hvis der er behov for "at sparke røv" efter VVB-drift bør det kun være en øgning af P-leddet.
Derfor kunne funktionen med dynamisk P-faktor fra opstarts PI godt være en løsning, bare I-leddet ikke røres.

Hilsen
Michael

Efter stort temperatur fald på kedlen (mere end 10 Grader) overtager opstarts PI eller dele af denne(hermed menes opstarts I). Dette sker nu hvor det er blevet koldt, for mig efter VVB drift.

Dette afstedkommer at jeg ender med en "ren P" regulator efter VVB drift og kedlen enten "aldrig" når op i temperatur eller er ekstremt langt tid om det.

Hvis ikke kedlen kommer 10 grader under, opnår jeg normal kedeltemperatur efter ca. 20 min, kommer jeg 10 grader under kedel temperatur, når den det ikke på en time.

Som det kan ses af vedhæftede stiger ydelsen ikke i 14 minutter, selvom jeg ligger 9 - 14 grader under setpkt. (kl. 11:17 til 11:31)

Kl. 1031 ændrer jeg setpunkt til 70 grader og det hjælper lidt, men faktisk ikke som forventet. Så jeg tænker at den er helt gal. Det kunne ligne at den kører med min egen P på 2,5 og opstart I, når ikke det giver mere ydelse at skrue 10 grader op.

Kl. 1145 hæver jeg kedel til 80 grader så stiger ydelsen med 23% samtidigt med at min temperatur stiger med 1 grad. Det passer med min egen P på 2,5 og en 10 graders diff.

Kl. 1152 når jeg 60 grader og ændrer setpkt til 60grader. Så falder ydelsen til 32% hvilket viser at jeg fra kl. 11:12 til 11:52 opnår et I bidrag på 32% med en konstant temperatur forskel på ikke under 10 grader og et gennemsnit nok nærmere 17graders forskel.

Herefter regulerer den fint på plads.

Grunden til at jeg mener den er graverende, er at den opstår når det er koldest og jeg har mest brug for varme. Så skal jeg sidde og håndholde fyret for at holde varmen!
Link til tråd hvor bruger FBN beskriver det samme! http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5781.0

I må meget gerne komme med tilbagemelding, så vi får en ide om hvor længe vi skal håndholde fyret!
 





Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html