Forfatter Emne: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.  (Læst 27348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #15 Dato: Okt 10, 2012, 09:18 »
det er en metro kombi varmer.

men som i forslår det.. så er det bedre at fyret hamrer noget varme igennem for fuld skrue og så går i hold, istedet for at sjat fyre hele tiden?

men skal den så starte tidligere? kl 12? eller 13? eller er det bedre med mindre pauser hen over morgenen.. så den fyrer i 1 timer og pause i 2? f.eks.

Ja det er nemlig det jeg vil prøve at teste holdt op mod forbrug, jeg mangler blot den Hr. Lamborg kommer med et foreslag til hvad jeg skal sætte periode og start indstillingerne til.
Biomax 16 fyrbøder

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #16 Dato: Okt 10, 2012, 09:27 »
start indstillinger?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #17 Dato: Okt 10, 2012, 09:31 »
start indstillinger?

Varmeperiode
Starttid 1
Starttid 2
Starttid 3
Starttid 4
under kedel
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #18 Dato: Okt 10, 2012, 09:37 »
Hæ hæ. jamen hr Lamborg tænker for det er jo ikke så nemt at vide hvordan jeres varmebehov ligger.
Men det er jo rimeligt nemt at sætte.
Varmeperiode 5 timer.
Sæt start om natten feks
kl 0500-1000
kl 1100-1600
kl 1700-2200
kl 2300-0400
Så har du 4 timers stop og du taber ikke så meget varme at det vil kunne mærkes på noget tidspunkt.
Men det er bare et forslag prøv at flytte perioderne så det passer med at fyret kører når der er personer som bader. Ikke fordi det gør noget for kalder VVB på varme under urstop starter den jo bare fyret men det vil jo slå perioderne lidt i udu og fjerne lidt af meningen med urstop
Hvis man stopper i så langt tid som Zune har tænkt på så skal du varme hele anlægget op på ny hver dag og det vil jeg mener er alllllt for dyrt. Det er billigere at holde fyret i gang . Det modulere jo selv om slukker hvis den ikke kan komme af med varmen så det der med at lumrefyre det er altså noget fis. Det er fordi folk har tilbøjelighed til at tænke oliefyr og sluk/tænd men den kan jo ikke modulere derfor kører den sådan.
MVH
Claus


MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #19 Dato: Okt 10, 2012, 09:47 »
Hæ hæ. jamen hr Lamborg tænker for det er jo ikke så nemt at vide hvordan jeres varmebehov ligger.
Men det er jo rimeligt nemt at sætte.
Varmeperiode 5 timer.
Sæt start om natten feks
kl 0500-1000
kl 1100-1600
kl 1700-2200
kl 2300-0400
Så har du 4 timers stop og du taber ikke så meget varme at det vil kunne mærkes på noget tidspunkt.
Men det er bare et forslag prøv at flytte perioderne så det passer med at fyret kører når der er personer som bader. Ikke fordi det gør noget for kalder VVB på varme under urstop starter den jo bare fyret men det vil jo slå perioderne lidt i udu og fjerne lidt af meningen med urstop
Hvis man stopper i så langt tid som Zune har tænkt på så skal du varme hele anlægget op på ny hver dag og det vil jeg mener er alllllt for dyrt. Det er billigere at holde fyret i gang . Det modulere jo selv om slukker hvis den ikke kan komme af med varmen så det der med at lumrefyre det er altså noget fis. Det er fordi folk har tilbøjelighed til at tænke oliefyr og sluk/tænd men den kan jo ikke modulere derfor kører den sådan.
MVH
Claus

Hej lumrefyr hehe jeg har nu sat dine foreslåede indstillinger, jeg tager så et tjek på forbruget fra midnat og de næste 48 timer frem. Jeg sammenligner via vejrprogrammets log så forbruget holdes op mod samme vejrtype.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #20 Dato: Okt 10, 2012, 09:57 »
Det lyder fedt Lund så kan vi se om det holder eller ej.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #21 Dato: Okt 10, 2012, 09:59 »
Det lyder fedt Lund så kan vi se om det holder eller ej.

Forklaring følger.
Biomax 16 fyrbøder

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #22 Dato: Okt 10, 2012, 11:43 »
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #23 Dato: Okt 10, 2012, 15:32 »
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
Hej
Mit fyr er slukket imellem ca 10.00 og 16.00, og også imellem ca 23.00-06.00 Det betyder ikke en pind i vores hus med det vejr vi har nu. Nogle få timer med sol midt på dagen, varmer rigtig godt i huset, selvom det ikke er for godt isoleret. Og om a nat ligger man jo under den lune dyne.  ^-^
Men huse og omgivelser er meget forskellige, hvad angår varmetab.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #24 Dato: Okt 10, 2012, 17:04 »
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
Hej
Mit fyr er slukket imellem ca 10.00 og 16.00, og også imellem ca 23.00-06.00 Det betyder ikke en pind i vores hus med det vejr vi har nu. Nogle få timer med sol midt på dagen, varmer rigtig godt i huset, selvom det ikke er for godt isoleret. Og om a nat ligger man jo under den lune dyne.  ^-^
Men huse og omgivelser er meget forskellige, hvad angår varmetab.

Godav mester. Jeg har også kørt med lange stop, især om natten hvor jeg plejer at slukke fra ca 23 og til 04.30 så nu bliver det spændende hva ændringen betyder.
Biomax 16 fyrbøder

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #25 Dato: Okt 10, 2012, 19:21 »
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.

Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.
Det er jo en anden sag når man som Ole siger "pyt med at det er koldt" :D hatten af for det.

Fyret er som lamborg skriver modulerende og tilpasser sig det aktuelle energibehov, er der ikke behov for energi så slukker det.
Der er jo ikke den store forskel på virkningsgraden ved 10 og 100% så det betyder ikke ret meget, og hvor meget god bål blæses i skorstenen og askeskuffen hver gang og så skal man bruge energi til at starte igen, og hvor længe går der før virkningsgraden er i top igen?

Hvad med et ur på kummefryseren? eller en bil der med 130kmt tænder og slukker motoren?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #26 Dato: Okt 10, 2012, 20:52 »
Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)

Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.

Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #27 Dato: Okt 10, 2012, 21:04 »
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.

Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.
Det er jo en anden sag når man som Ole siger "pyt med at det er koldt" :D hatten af for det.

Fyret er som lamborg skriver modulerende og tilpasser sig det aktuelle energibehov, er der ikke behov for energi så slukker det.
Der er jo ikke den store forskel på virkningsgraden ved 10 og 100% så det betyder ikke ret meget, og hvor meget god bål blæses i skorstenen og askeskuffen hver gang og så skal man bruge energi til at starte igen, og hvor længe går der før virkningsgraden er i top igen?

Hvad med et ur på kummefryseren? eller en bil der med 130kmt tænder og slukker motoren?

Jeg vil slet ikke give dig medhold og du kan ikke sammenligne det modulerende fyr med en bil, en smule med en kummefryser måske.
Mine forbrugs erfaringer gennem de snart 2 år jeg har haft fyret viser noget andet. I begyndelsen havde jeg fyret til at køre døgnet rundt fra efterår til forår, det rev grimt i pillebeholdningen, men efter at have eksperimenteret med nogle slukkeperioder i løbet af dagen, begyndte besparelsen at vise sig. For mit vedkommende har fyret næste altid været slukket fra 23 til 04.30 og igen fra 13 til 15 og det har givet en pæn stor besparelse i det daglige forbrug.
Det skal siges vores hus ikke er optimalt isoleret, ligger højt og frit i den barske vestenvind, så derfor mærkes besparelsen nok så meget hos os end hos nogle med et højt isoleret hus nede i en dal.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #28 Dato: Okt 10, 2012, 21:10 »
Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)

Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.

Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.

Jeg går tilbage i loggen på min vejrstation og laver en udmåling af pilleforbrug de 2 næste dage sammenlignet med dage fra loggen hvor vejret er fuldstændig magen til de næste 2 dages, derefter prøver jeg at slå urstyringen fra og lade fyret køre et døgn eller 2, så vil det vise sig hvad der spares.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #29 Dato: Okt 10, 2012, 21:22 »
Hej
Det lyder super godt, lad os få nogle tal, det er til at forholde sig til.


Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)

Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.

Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.

Jeg går tilbage i loggen på min vejrstation og laver en udmåling af pilleforbrug de 2 næste dage sammenlignet med dage fra loggen hvor vejret er fuldstændig magen til de næste 2 dages, derefter prøver jeg at slå urstyringen fra og lade fyret køre et døgn eller 2, så vil det vise sig hvad der spares.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted