Forfatter Emne: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.  (Læst 27347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #45 Dato: Okt 12, 2012, 19:38 »
Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)

Hej Martin,

Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget  ;)

I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret  ;)

Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold  ;)

Hilsen
Michael
 
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer  ;)
Dumme mand! :P

Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #46 Dato: Okt 12, 2012, 20:45 »
Hej Ole,

Jeps, det er skønt  ;)

Hilsen
Michael

Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #47 Dato: Okt 12, 2012, 21:01 »
Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)
Jep, og så er man fri for det forpulede støberi!
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/gulv/gulvvarme
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #48 Dato: Okt 15, 2012, 18:06 »
Jeg har ikke haft tid til at lave sammenligningerne endnu, det må vente til sidst på ugen da jeg får lidt feriedage . Martin er du kommet frem til noget?
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #49 Dato: Okt 15, 2012, 18:09 »
Har ikke holdt super meget øje med vejret. Umiddelbart er jeg kommet frem til at det ikke betyder særlig meget i det her "mellem"-vejr. Måske et kg... men jeg kan lige prøve at slå over i urstyring igen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #50 Dato: Okt 15, 2012, 18:51 »
Ok jeg har squtte kigget ret meget på det og fået sammenlignet, vi har så hysterisk travlt på job pt så det er arbejde, spise, sove og sk...  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #51 Dato: Okt 15, 2012, 19:57 »
Ok jeg har squtte kigget ret meget på det og fået sammenlignet, vi har så hysterisk travlt på job pt så det er arbejde, spise, sove og sk...  ;D

Godt at høre ;) Bedre end at være arbejdsløs i hvert fald ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #52 Dato: Okt 15, 2012, 22:28 »
hmm, jeg har hold skarpt øje med mit forbrug siden sidste år. Det bliver jeg nok ved indtil feb. 14 så gider jeg sgu ikke mere.
Lige pt. ser det ud til at vi rammer igen de 5-6 tons som sidste år.


I den excel ark jeg holder regnskab med er der ikke meget forskel på mit forbrug nu og sidste år sametid. (se vedhæft)




Fortiden slukker fyret 22.30 hos os men en rumtemp. på 22 grader.
Jeg lufter ud inden vi gå til ro, dvs. om lidt :D og så er vi ned på 21 eller sådan noget.
kl. 5 om morgenen starter dyret igen og når jeg kigger ind kl. 0600 i stuen, så er der 19 grader, det samme i kælderen.
Jeg vil gætte på at den drøner på 100% i ca. 1 time før den køre ned i drift igen.
Den store gulvvarme i kælderen er endnu ikke i brug.
Jeg har inde i mellem luret temp. om natten og vi falder ikke længere end 19 grader herhjemme i disse tider.

Det eneste periode jeg har erfaret ikke betaler sig at slukke mere end en 2x1 time i døgnet er i høj sæsonen.
Så ca. midt Nov. - midt marts drøner den 24/7 og der sænker vi temp. om natten ved at skrue ned på termostater.
Resten af tiden urstyr vi total.

Jeg er ret tilfreds med den mængde der bliver brugt. Det var så efter at jeg forstod urstyring.
Jeg kunne måske optimere den lidt her og dér, men ikke noget der kan motivere mig op af sofaen O0












V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #53 Dato: Okt 16, 2012, 07:52 »
Ja Max vi er måske lidt inde i flueknepperi men det er jo meget sjovt.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #54 Dato: Okt 16, 2012, 18:19 »
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget  ;)

Jeg har godt hørt om systemet, og jeg har egentlig tænkt mig at lave det i stuen her... engang når jeg begynder at kede mig. Der går nok et par år endnu :P

Citér
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret  ;)

Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold  ;)

Ha ha, yea... men, Søren har sikkert snydt, for han har sikkert set det i drift et sted.

Smid et par gulvgipsplader under trægulv, ovenover Alupladerne med spor i til gulvvarmeslanger, hvori varmeslanger ligger. Endnu bedre bliver det, hvis der hældes gulvniveallerings spartel ud over varmeslanger og Aluplader også. Det fås med aluminium i, netop til formålet. Bare det er varmesfast til 35 C"

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #55 Dato: Okt 16, 2012, 19:01 »
Hej Carsten,

Det lyder interessant  :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?

I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.

Hilsen
Michael


Smid et par gulvgipsplader under trægulv, ovenover Alupladerne med spor i til gulvvarmeslanger, hvori varmeslanger ligger. Endnu bedre bliver det, hvis der hældes gulvniveallerings spartel ud over varmeslanger og Aluplader også. Det fås med aluminium i, netop til formålet. Bare det er varmesfast til 35 C"

Carsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #56 Dato: Okt 16, 2012, 19:03 »
Ja Max vi er måske lidt inde i flueknepperi men det er jo meget sjovt.
Absolut!. Det var nu heller ikke ment som noget ligegyldigt.
Det der med at holde jævne stop, sådan så man fordeler 6 eller 4 timer i jævn rytme, holder ikke vand hos os.
Men tanken er god nok i teorien.

Lad os se hvor meget min urstyring holder når VVP bliver sat til ifm. den nye styrings ankomst. Men  jeg ser frem til næste sommer og slippe for at være et skridt foran fyret :D
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #57 Dato: Okt 17, 2012, 11:53 »
Hej Carsten,

Det lyder interessant  :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?

I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.

Hilsen
Michael


Hej Michael

Idéen er at få en hurtig og præcis varmefordeling. Man kan desværre ikke helt undgå noget akummulering. Fidussen skulle være, at du meget hurtigt får overført varme til selve gulvet.

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #58 Dato: Okt 17, 2012, 16:16 »
Hej Carsten,

OK, men så kan jeg oplyse dig om at når alu-varmefordelingspladerne er korrekt udlagt og gulvet ellers kan bære trægulvet direkte ovenpå, så er varmeoverføringen både meget præcis og hurtig  ;)

Eneste grund til at komme noget mellem varmefordelingspladerne og trægulvet (udover gulvpap el.lign) er at øge bæreevnen på gulvet.
Havde jeg haft max 60 cm mellem gulvbjælkerne havde jeg ikke lagt noget imellem.

Jeg kan sagtens se ideen med gulvgips eller spartelmasse, men det må være til situationer hvor man skal udligne noget eller lyddæmpe, ellers er det bare at øge akkumulator virkningen og forsinke varmen.

Hilsen
Michael

Hej Carsten,

Det lyder interessant  :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?

I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Idéen er at få en hurtig og præcis varmefordeling. Man kan desværre ikke helt undgå noget akummulering. Fidussen skulle være, at du meget hurtigt får overført varme til selve gulvet.

Carsten
« Senest Redigeret: Okt 17, 2012, 16:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: højt forbrug +16 kg pr. dag. 120 kwm.
« Svar #59 Dato: Okt 18, 2012, 20:41 »
Mht. sammenligningerne er jeg nød til at rykke dem til det bliver lidt koldere eller til jeg har fået opdraget mit fyr til at køre stabilt igen. Jeg kan _ikke_ lave nogle sammenligninger så længe fyret er så krukket  >:(
Biomax 16 fyrbøder