Forfatter Emne: Woody 16kw OPOP  (Læst 40162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Woody 16kw OPOP
« Dato: Jan 27, 2008, 15:59 »
Hej allesammen,

Jeg har netop investeret i et Woody 16kw komplet træpillefyr.. og har lige sat det op, og det lader til at køre.. men lidt ustabilt vel og mærke..

Jeg har brugt autoberegningen, den står til 1440gram piller pr. 6 min. Skorstens træk 3.

Rens står til 5/5, men hver gang den renser, så blæser den ilden ud (når drift er på 10%) så den siger "ingen lys 0lx" også går der lidt tid før den kommer i gang igen.

Samtidig lægger der sig sorte piller i askeskuffen (Fordi blæseren puster dem ned)

I morges da jeg kiggede på risten var den fyldt op med aske, som skulle have været blæst væk, men det var det så ikke.. det var så der jeg satte rens til 5/5 (er det ok ?)

Ifølge Woody styringen siger den at skakttemperatur er 29 grader, er det normalt ?

Jeg har sat kedlen til at skulle være 55 grader (svarer til ca. 63 grader) men når fyret kører i lav mode (10 % drift) så varmer den til ca. 60 grader, og den bliver ved at køre på 10%, skal jeg aktivere pausefyring ? ellers kører den hele døgnet på 10% (Med fint vejr som i dag) eller skal jeg få den til at slukke fyret helt ? også starte igen når den er 10 grader under de 55 grader (63) ? Og hvis man kan gøre det, hvordan ?

EDIT: Jeg har netop afvejet piller i 6min igen, og fra den orginale beregning på 1450gram, er jeg nu nede på 1050 gram, det må være skiftet af pillerne, lånte 2 sække af min kammerat til at starte med, mente de var ens men åbenbart ikke, men nu er vi ovre i at den siger "Intet lys" rimelig tit, skal blæseren sættes op ? (Jeg synes der er rigeligt med piller på risten)

Håber i kan svare en ny stoker bruger :) Der kommer nok flere spørgsmål.

Mvh
Kimmer
« Senest Redigeret: Jan 28, 2008, 14:30 af kimmer »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #1 Dato: Jan 28, 2008, 17:40 »
Hej allesammen,

Jeg har netop investeret i et Woody 16kw komplet træpillefyr.. og har lige sat det op, og det lader til at køre.. men lidt ustabilt vel og mærke..

Jeg har brugt autoberegningen, den står til 1440gram piller pr. 6 min. Skorstens træk 3.

Rens står til 5/5, men hver gang den renser, så blæser den ilden ud (når drift er på 10%) så den siger "ingen lys 0lx" også går der lidt tid før den kommer i gang igen.

Samtidig lægger der sig sorte piller i askeskuffen (Fordi blæseren puster dem ned)

I morges da jeg kiggede på risten var den fyldt op med aske, som skulle have været blæst væk, men det var det så ikke.. det var så der jeg satte rens til 5/5 (er det ok ?)

Ifølge Woody styringen siger den at skakttemperatur er 29 grader, er det normalt ?

Jeg har sat kedlen til at skulle være 55 grader (svarer til ca. 63 grader) men når fyret kører i lav mode (10 % drift) så varmer den til ca. 60 grader, og den bliver ved at køre på 10%, skal jeg aktivere pausefyring ? ellers kører den hele døgnet på 10% (Med fint vejr som i dag) eller skal jeg få den til at slukke fyret helt ? også starte igen når den er 10 grader under de 55 grader (63) ? Og hvis man kan gøre det, hvordan ?

EDIT: Jeg har netop afvejet piller i 6min igen, og fra den orginale beregning på 1450gram, er jeg nu nede på 1050 gram, det må være skiftet af pillerne, lånte 2 sække af min kammerat til at starte med, mente de var ens men åbenbart ikke, men nu er vi ovre i at den siger "Intet lys" rimelig tit, skal blæseren sættes op ? (Jeg synes der er rigeligt med piller på risten)

Håber i kan svare en ny stoker bruger :) Der kommer nok flere spørgsmål.

Mvh
Kimmer

Hej Kimmer,

Tillykke med dyret  :)

Det lyder som om dit fyr giver alt for meget varme, hvis du kun kører på 10% på nuværende tidspunkt.

Du får lige de helt grundlæggende spørgsmål:
Hvor meget opvarmer du ?
...og hvor godt er det isoleret ?
Har du træk stabilisator ?

Du skriver at du har ændret afvejning fra 1440 g/6min. til 1050 g/6 min. det vil alt andet lige give flere piller (sneglen vil køre mere).

Aflæs hvor meget der doseres i hhv lav ydelse og høj ydelse (Mætninger - Høj ydelse og Lav ydelse i hoved menuen).

Du kan indstille hvor kraftigt din blæser skal blæse i forskellige situationer, min ydelse, max ydelse optænding, rensning osv. se her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=17.0

Som en start kan du også læse min husmandsvejledning i indstilling, som du finder her www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #2 Dato: Jan 28, 2008, 19:16 »
Hej Michael, tak for svar.

Efter den nye vejning falder temperaturen ved 10% drift (som den jo skal) men problemet med at den siger "ingen lys" eksisterer stadig.

Blæseren er sat op efter din egen guide.. en sort blæser der står til 5/15 og 35 i rens.

Jeg har 122kvm2 i et middelt isoleret hus, ikke hulmurs isoleret, men alt andet har fået 100/200mm isolering.

Jeg har træk stabilisator i, og den står på 10pa..

Lige en ting, mit skorstens rør er lidt længere end der står at det bør være i foreskriften, det er 120cm og ikke 1 meter som de skriver er max, ikke at jeg tror at det gør nogen forskel, men ville lige påpege det.

Lav mætning står til: 6,79
Høj mætning til: 31,8
Pausefyring til: 11,4

Jeg synes den bruger rigeligt mange piller med den nye genvejning, jeg har læst din guide igennem, og umiddelbart ser aske, ild og skorstens røg fin ud.

Mvh
Kim
« Senest Redigeret: Jan 28, 2008, 20:00 af kimmer »

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #3 Dato: Jan 28, 2008, 20:04 »
Efter den nye vejning falder temperaturen ved 10% drift (som den jo skal) men problemet med at den siger "ingen lys" eksisterer stadig.
Kontroller om din lysmåler sidder korrekt monteret, den kan være faldet tilbage i det rør den sidder i (måler i mørke) eller være drejet rundt så den måler lyset reflekteret fra bagsiden af.

Lysmåleren kan også bare være beskidt.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #4 Dato: Jan 28, 2008, 20:10 »
Hey Hans.

Den måler netop korrekt, når den siger 0lx, så er der kun gløder i "bålet" hvor der gerne skulle være en flamme af en art, der tænker jeg så om blæseren skal skrues en smule op ?

Mvh
Kim

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #5 Dato: Jan 28, 2008, 21:23 »
Hej Michael, tak for svar.

Efter den nye vejning falder temperaturen ved 10% drift (som den jo skal) men problemet med at den siger "ingen lys" eksisterer stadig.

Blæseren er sat op efter din egen guide.. en sort blæser der står til 5/15 og 35 i rens.

Jeg har 122kvm2 i et middelt isoleret hus, ikke hulmurs isoleret, men alt andet har fået 100/200mm isolering.

Jeg har træk stabilisator i, og den står på 10pa..

Lige en ting, mit skorstens rør er lidt længere end der står at det bør være i foreskriften, det er 120cm og ikke 1 meter som de skriver er max, ikke at jeg tror at det gør nogen forskel, men ville lige påpege det.

Lav mætning står til: 6,79
Høj mætning til: 31,8
Pausefyring til: 11,4

Jeg synes den bruger rigeligt mange piller med den nye genvejning, jeg har læst din guide igennem, og umiddelbart ser aske, ild og skorstens røg fin ud.

Mvh
Kim

Hej Kim,

Det lyder som stor dosering i lavlast.
Jeg kører med 1010 g/6min og har mætning lav til 1,7 samt mætning høj til 27,0, så umiddelbart synes jeg du doserer mange piller i lavlast.

Når du kører med en velfungerende trækstabilisator bør dit skorstenstræk stilles til 0 eller 1, ellers doserer styringen forholdsmæssigt flere piller i lavlast (den tror at skorstenen trækker meget luft gennem brænderen).

Prøv at halvere din mætning lavlast (husk at slå autoberegning fra) og se om det ikke hjælper.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #6 Dato: Jan 28, 2008, 21:31 »
Det prøver jeg lige, jeg vender tilbage.

Edit: Har nu sat den til 3.4 lav last, og skorstens træk 0, fyret kører da, må lige tjekke i morgen tidlig.. men askekagen på risten, hvordan får jeg den væk ? jeg kører med rens hvert 15 min i 10sekunder, blæser på 35.. Skal jeg ændre på dette ?

Mvh
Kim
« Senest Redigeret: Jan 28, 2008, 21:47 af kimmer »

Offline Falck

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +13/-16
    • http://www.falck.oedsted.dk
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #7 Dato: Jan 29, 2008, 08:20 »
Det prøver jeg lige, jeg vender tilbage.

Edit: Har nu sat den til 3.4 lav last, og skorstens træk 0, fyret kører da, må lige tjekke i morgen tidlig.. men askekagen på risten, hvordan får jeg den væk ? jeg kører med rens hvert 15 min i 10sekunder, blæser på 35.. Skal jeg ændre på dette ?

Mvh
Kim
Min rens har jeg sat til 100 med 15 sek hvert kvarter, så er min "kage" næsten helt væk. Eller nærmere så skal den skrabes 1 gang om ugen, og jeg bruger Barlinek piller
Jan Falck
Ødsted
Online fyr & soldata: www.falck.oedsted.com
Husk det er ikke alle Eksperter der er Eksperter

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #8 Dato: Jan 29, 2008, 08:35 »
Falck: Får du så ikke sorte piller i asken ? ved 100 blæser den jo det hele ned og samtidig slukker "bålet"

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #9 Dato: Jan 30, 2008, 07:30 »
MHES: Det lader til at fyret kører nu, hvor mange piller det bruger ved jeg dog ikke.. Jeg satte mætning lav mætning til 4.5 og høj til 28, det burde være fint nok, eller ?

Der er dog stadig lidt problemer med rensning, hvis jeg sætter den for højt spytter den alle de brændende piller ned i asken, og for lavt, så renser den ingenting.

Offline Falck

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +13/-16
    • http://www.falck.oedsted.dk
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #10 Dato: Jan 30, 2008, 08:09 »
MHES: Det lader til at fyret kører nu, hvor mange piller det bruger ved jeg dog ikke.. Jeg satte mætning lav mætning til 4.5 og høj til 28, det burde være fint nok, eller ?

Der er dog stadig lidt problemer med rensning, hvis jeg sætter den for højt spytter den alle de brændende piller ned i asken, og for lavt, så renser den ingenting.
Har lige kikket for en sikkerhedsskyld.
Mit rens STÅR til 100, 15 sek, hvert 15 min, og nej der ryger ingen piller ud over. Det kører faktisk rigtigt godt. Det er en scotte 16, på en dor 24 kedel
Jan Falck
Ødsted
Online fyr & soldata: www.falck.oedsted.com
Husk det er ikke alle Eksperter der er Eksperter

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #11 Dato: Jan 30, 2008, 09:21 »
Hmm, scotte og woody brænderen burde vel være nogenlunde ens ?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #12 Dato: Jan 30, 2008, 13:51 »
MHES: Det lader til at fyret kører nu, hvor mange piller det bruger ved jeg dog ikke.. Jeg satte mætning lav mætning til 4.5 og høj til 28, det burde være fint nok, eller ?

Der er dog stadig lidt problemer med rensning, hvis jeg sætter den for højt spytter den alle de brændende piller ned i asken, og for lavt, så renser den ingenting.

Hej Kimmer,

Det underbygger min teori, at det har hjulpet at nedsætte mætningen i lavlast.
Om du skal køre med 4,5 / 28 i mætninger kan jeg ikke sige, men generelt skal du køre med så stor dosering som muligt, uden at fyret begynder at "ryge".

Hva' er nu det ?   ...sagde han ikke lige at det havde hjulpet at nedsætte doseringen ??

Grundlæggende kan man sige at det er blæseren der bestemmer effekten og doseringen skal så sættes til så stor en mængde at det er lige før fyret "ryger".
Det er altså blæserindstillingen der bestemmer effekten og doseringen må så "bare følge med".
Når det har hjulpet i dit tilfælde at nedsætte doseringen i lavlast, skyldes det at du nu indfyrer en mindre effekt (træpillemængde), men det er på bekostning af fyringsøkonomien, da du nu blæser alt for meget luft gennem fyret.
Flere før dig har haft problemer med at få min. effekten lille nok, det er faktisk et problem på mange fyr, da mange køber dem for store i den tro at det er bedre end for lille.
En stor del af tiden kører vores fyr i laveffekt området (<35%) og er min. effekten for stor bliver der problemer.
I dit tilfælde ville jeg sætte "Blæser lav" så lavt som muligt (jeg mener at det er ca. 5) og så sætte mætning lav så højt som muligt, uden at fyret "ryger" (se min vejledning www.mhes.dk/Indstilling.pdf).
Hvis du ikke kan få blæseren langt nok ned i ydelse (pas på at du ikke sætter værdien så lavt at den ikke kører jævnt), så kan du "lege" med afblænding af indsugningshullet til blæseren.
Problemet er egentligt at blæseren er for effektiv.
Jeg har afdækket ca. 50% af indsugningshullet for at komme langt nok ned.
HUSK at du også skal justere Blæser høj / Mætning høj hvis du afblænder noget af indsugningshullet.

Håber at du kan kloges af mine råd, ellers er du velkommen tilbage.

Hilsen
Michael

PS. Mht. rens, så skal du løse det problem i anden række, men jeg kan sige dig at jeg kører med rens hvert 5. minut og i 15 sek. Min blæs rens er sat til 100, men jeg kører med den lille grå blæser og jeg har som sagt afdækket 50% af indsugningshullet.
« Senest Redigeret: Jan 30, 2008, 13:54 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #13 Dato: Jan 30, 2008, 14:15 »
Okey, jeg takker for det, synes det kører bedre nu ihvertfald :)

Hvad betyder tallene helt præcist ? Hvis der står 4.5 ? (Hvor putter den flest piller på ? ved 4.5 eller 9 ? )

Mvh
Kim
« Senest Redigeret: Jan 30, 2008, 14:28 af kimmer »

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Woody 16kw OPOP
« Svar #14 Dato: Jan 30, 2008, 17:20 »
Okey, jeg takker for det, synes det kører bedre nu ihvertfald :)

Hvad betyder tallene helt præcist ? Hvis der står 4.5 ? (Hvor putter den flest piller på ? ved 4.5 eller 9 ? )

Mvh
Kim

hej kim

mætninger er i %
d.v.s at 4.5 betyder at snegl kører i 4,5 % af tiden.

Her er et lille regneark til bereghning af ydelser ved diverse mætninger, hvis det kan være en hjælp
de hvide felter er til indtastning , resten beregnes

« Senest Redigeret: Jan 30, 2008, 17:25 af tn »
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk