Forfatter Emne: sidste chance  (Læst 22750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #45 Dato: Dec 29, 2014, 09:33 »
hej mhes.
der var fyldt helt op med sorte ikke brændte piller og der hang en askekage 3-4cm ud over kanten af hærden,så det var ikke løsningen at sætte rens højere(se indstillinger tidligere i indlægget)
har lige afvejet og vil justere ind igen.
afvejning 1300.
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sidste chance
« Svar #46 Dato: Dec 29, 2014, 09:41 »
Hej,

Det lyder mest af alt som for høj båltemperatur, måske kombineret med dårlige piller.
Reducer renseluft til "blæs høj" gange 1,5.
Kør med fed flamme, altså lige en anelse røg, og se om det hjælper.

Hilsen
Michael

hej mhes.
der var fyldt helt op med sorte ikke brændte piller og der hang en askekage 3-4cm ud over kanten af hærden,så det var ikke løsningen at sætte rens højere(se indstillinger tidligere i indlægget)
har lige afvejet og vil justere ind igen.
afvejning 1300.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #47 Dato: Dec 29, 2014, 09:45 »
det vil jeg prøve tak for den hurtige reaktion :)
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #48 Dato: Dec 29, 2014, 13:16 »
Der er flere der brokker sig pt. også på storkerpro. Jeg selv og Lamborg havde det i udpræget grad fra version 6.78 af styringen og vi forsøgte alt muligt.

Det der er ens for langt de fleste, af dem med problemet, er U-herd. Og når nu du mener det er båltemperaturen der er for høj, kommer jeg til at tænke på om det kunne være på oversiden af bålet, da primær luften med U-herden jo alt andet en lige er en mindre procentdel af luften, da der er så mange huller i siden. Kunne det tænkes vi skulle have en der var frisk til at enten bore hullerne i u-herden op, eller lave nogle flere, så der kom noget mere primær luft og procentdelen af sekundær luft faldt?

Og så det store spørgsmål Fnuddi - Har du U-herd eller almindelig herd? 
« Senest Redigeret: Dec 29, 2014, 13:37 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fnuddi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 127
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: sidste chance
« Svar #49 Dato: Dec 29, 2014, 15:39 »
hej hjemmeteori.
jeg har uherd og har taget skamolpladen af for med den var det helt tosset ;)
jeg køber en standard hærd når/hvis jeg giver op med de piller. jeg ved nu at jeg skal tilbage til sødra pillerne har stadig 1t af dem, købte 6 sække af navnet varga en mørkere og hårdere pille for 3dage siden de hober endnu mere op >:(
til mhes.
har kørt 6timer og hærden var fyldt 3/4 op så det var ikke løsningen har sat blæs 1 op fra 17 til 18 i 10% og 25 til 26 i 50% har du andre råd eller settings jeg skal bruge
denne gang var det kun sorte piller ingen rødglødende aske.
   
bolig 200 m2
Forventet forbrug 4500 kg
16 kw BS1016
Styring V. 10.xx
Iltstyring
uherd
Stålskorsten 130 mm. 1 stk. træk stabilisatorer
http://www.stokercloud.dk/dev/fnuddi.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: sidste chance
« Svar #50 Dato: Dec 29, 2014, 17:04 »
Prøv og ofre penge på en ny herd , jeg er sikker på det hjælper , jeg bruger Varga piller lige nu , de skal have lidt mere luft end mange af de andre piller , ellers ophober de sig på herden , jeg bruger en "sommerherd" den er ikke så effektiv men er nemmere og justere ind . ^-^
« Senest Redigeret: Dec 29, 2014, 17:04 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: sidste chance
« Svar #51 Dato: Dec 29, 2014, 18:02 »
Der er flere der brokker sig pt. også på storkerpro. Jeg selv og Lamborg havde det i udpræget grad fra version 6.78 af styringen og vi forsøgte alt muligt.

Det der er ens for langt de fleste, af dem med problemet, er U-herd. Og når nu du mener det er båltemperaturen der er for høj, kommer jeg til at tænke på om det kunne være på oversiden af bålet, da primær luften med U-herden jo alt andet en lige er en mindre procentdel af luften, da der er så mange huller i siden. Kunne det tænkes vi skulle have en der var frisk til at enten bore hullerne i u-herden op, eller lave nogle flere, så der kom noget mere primær luft og procentdelen af sekundær luft faldt?
er det i bunden af herden, du vil forsøge at bore flere eller større huller i? Jeg døjer også med slagger, eller uforbrændte piller, alt efter mine blæser indstillinger .
Og så det store spørgsmål Fnuddi - Har du U-herd eller almindelig herd?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #52 Dato: Dec 29, 2014, 18:14 »
Ja, man snakker primær og sekundær forbrænding.

Den primære er den der sker når man puster på den brændende pille.
Den sekundære, er den ilt man tilsætter de afgivne røggasser som så brænder ved meget høj temperatur.

Så ja , jeg tænkte i bunden og tættest på hvor pillerne kommer ud.
Billede af denne herd  http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/rist-30-kw-aben.html (som er en alm. herd) giver et billed af det jeg mener.

Der er flere der brokker sig pt. også på storkerpro. Jeg selv og Lamborg havde det i udpræget grad fra version 6.78 af styringen og vi forsøgte alt muligt.

Det der er ens for langt de fleste, af dem med problemet, er U-herd. Og når nu du mener det er båltemperaturen der er for høj, kommer jeg til at tænke på om det kunne være på oversiden af bålet, da primær luften med U-herden jo alt andet en lige er en mindre procentdel af luften, da der er så mange huller i siden. Kunne det tænkes vi skulle have en der var frisk til at enten bore hullerne i u-herden op, eller lave nogle flere, så der kom noget mere primær luft og procentdelen af sekundær luft faldt?
er det i bunden af herden, du vil forsøge at bore flere eller større huller i? Jeg døjer også med slagger, eller uforbrændte piller, alt efter mine blæser indstillinger .
Og så det store spørgsmål Fnuddi - Har du U-herd eller almindelig herd?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: sidste chance
« Svar #53 Dato: Dec 29, 2014, 20:05 »
Jamen i mit lille hovede giver det god mening. Så kan da nemt være at man skulle kigge lidt på det. Det er da billigere end at montere kompressor rens. Hvis det da virker.
Jeg tror dog den nemmeste måde at forsøge det på, er at bore hullerne lidt op. Men snakker vi så 0,5mm mere i den første 1/3 af herden eller er det for meget? Er 1/4 bedre?

Ja, man snakker primær og sekundær forbrænding.

Den primære er den der sker når man puster på den brændende pille.
Den sekundære, er den ilt man tilsætter de afgivne røggasser som så brænder ved meget høj temperatur.

Så ja , jeg tænkte i bunden og tættest på hvor pillerne kommer ud.
Billede af denne herd  http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/rist-30-kw-aben.html (som er en alm. herd) giver et billed af det jeg mener.

Der er flere der brokker sig pt. også på storkerpro. Jeg selv og Lamborg havde det i udpræget grad fra version 6.78 af styringen og vi forsøgte alt muligt.

Det der er ens for langt de fleste, af dem med problemet, er U-herd. Og når nu du mener det er båltemperaturen der er for høj, kommer jeg til at tænke på om det kunne være på oversiden af bålet, da primær luften med U-herden jo alt andet en lige er en mindre procentdel af luften, da der er så mange huller i siden. Kunne det tænkes vi skulle have en der var frisk til at enten bore hullerne i u-herden op, eller lave nogle flere, så der kom noget mere primær luft og procentdelen af sekundær luft faldt?
er det i bunden af herden, du vil forsøge at bore flere eller større huller i? Jeg døjer også med slagger, eller uforbrændte piller, alt efter mine blæser indstillinger .
Og så det store spørgsmål Fnuddi - Har du U-herd eller almindelig herd?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: sidste chance
« Svar #54 Dato: Dec 29, 2014, 20:15 »
Bare du lover ikke at hænge mig op på noget! Jeg har selv boret lidt i min, mest i højre side, set fra sneglen, da min snegl ligger flest piller her.

Jeg ville tage lidt ad gangen. Hvis du vælger at bore op, ville jeg nok starte med en 1/4, hvis du kan se at pillerne alligevel kommer længere, så tage et par cm, mere. Når du er halv vejs på herden, skal der nok flere huller til istedet. Men selvfølgelig kun hvis du ser en forbedring med de første tiltag og du synes der lige mangler det sidste.

Jamen i mit lille hovede giver det god mening. Så kan da nemt være at man skulle kigge lidt på det. Det er da billigere end at montere kompressor rens. Hvis det da virker.
Jeg tror dog den nemmeste måde at forsøge det på, er at bore hullerne lidt op. Men snakker vi så 0,5mm mere i den første 1/3 af herden eller er det for meget? Er 1/4 bedre?

Ja, man snakker primær og sekundær forbrænding.

Den primære er den der sker når man puster på den brændende pille.
Den sekundære, er den ilt man tilsætter de afgivne røggasser som så brænder ved meget høj temperatur.

Så ja , jeg tænkte i bunden og tættest på hvor pillerne kommer ud.
Billede af denne herd  http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/rist-30-kw-aben.html (som er en alm. herd) giver et billed af det jeg mener.

Der er flere der brokker sig pt. også på storkerpro. Jeg selv og Lamborg havde det i udpræget grad fra version 6.78 af styringen og vi forsøgte alt muligt.

Det der er ens for langt de fleste, af dem med problemet, er U-herd. Og når nu du mener det er båltemperaturen der er for høj, kommer jeg til at tænke på om det kunne være på oversiden af bålet, da primær luften med U-herden jo alt andet en lige er en mindre procentdel af luften, da der er så mange huller i siden. Kunne det tænkes vi skulle have en der var frisk til at enten bore hullerne i u-herden op, eller lave nogle flere, så der kom noget mere primær luft og procentdelen af sekundær luft faldt?
er det i bunden af herden, du vil forsøge at bore flere eller større huller i? Jeg døjer også med slagger, eller uforbrændte piller, alt efter mine blæser indstillinger .
Og så det store spørgsmål Fnuddi - Har du U-herd eller almindelig herd?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: sidste chance
« Svar #55 Dato: Dec 29, 2014, 20:24 »
Ville nok personlig bare købe bedre piller, genkender ikke de problemer nogle siger de har med uherden, har aldrig haft hverken slagger eller andet på min herd, tror problemet er at der ikke kun er træ i nogle piller, her tænkes på sand og andet der jo ikke brænder ret godt:)
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
Sv: sidste chance
« Svar #56 Dato: Dec 29, 2014, 21:11 »
Som jeg læser det, må den føde total ustabil med træpiller
når den køre ok 1 dag også 2 dage også ophobning af piller.

I min optik køb nogle ordentlig piller uden en masse smuld
det kan godt betale sig, jeg køre selv med Ekmann hp piller
ikke de billigste men jeg døjer ikke med smuld og udsving i fødning.

Og mit liv er bare for kort til billige møj piller  ;)  ;D

PS prøv at ned dater din software til den version du kørt
med da det virkede (10.0468 gætter jeg på)
der er nogle  små problemer de nyere specielt ved skift fra VVB drift til normalt
drift.
« Senest Redigeret: Dec 29, 2014, 21:15 af fbn »
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr