Forfatter Emne: Nu med TVM-H  (Læst 28695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Nu med TVM-H
« Dato: Nov 20, 2015, 08:24 »
Hej

Jeg har kæmpet en del med kold retur og zigzag kørsel grundet bl.a. en 2 vejs shunt der ikke kunne følge med. Havde pumpestart ved 55 grader og ved koldstart startede og stoppede pumperne så ved 55 og 45 grader masser af gange.

Nu har jeg så fået sat en TVM-H 3 vejs ventil i som shunt i stedet, men synes ikke rigtigt at det spiller.

kedel kører op til 55 og pumperne starter - Shunter fint og returen holder sig fint på 55 grader.

Nu kører kedeltemp så langtsom videre op uden at der rigtig kommer varme i huset. vejrkomp er helt åben.

Her ti min senere er kedel 62 grader, effekt 35% og retur 55 grader. Men fremløbet er kun nået op på 26grader og huset er koldt.

Hvordan får man mere skrald på? Er med på at jeg bare kan skrue kedeltemp op, men det var jo ligesom ikke meningen med det hele

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #1 Dato: Nov 20, 2015, 08:35 »
tillægsspørgsmål:

Men ventilen var der kun en tegning som jeg ikke helt forstår da der ikke er nogen tekst med.

De piller toppen af ventilen og indstiller på en skrue.. men skulle man ikke bare kunne skrue på toppen? eller er skrue grovjustering og hætten finjustering?

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2015, 09:17 »
Det ser ud til at din antagelse er rigtig.
grovregulering på spindlen og finregulering på plastikhatten.

http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VDD1F502_TVM-H.pdf

hilsen anders
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 09:19 af scotten »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2015, 10:27 »
står din pumpe til fast hastighed ?

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #4 Dato: Nov 20, 2015, 10:37 »
står din pumpe til fast hastighed ?

Nej, men er forsøgt.

Vandet kører bare rundt i sløjfen efter vejrkomp
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 10:39 af thode »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2015, 11:33 »
har du nogen mulighed for, at regulere flowet retur i blandekredsen.
Trykket i returledningen før restriktion, skal være højere end trykket retur kedel, ellers kan man få det problem. Vandet vil hellere retur i blandekreds end retur til kedel.

Hilsen Anders   

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #6 Dato: Nov 20, 2015, 12:16 »
Er det den her kuglehane du tænker på? Er det ikke noget gris at begynde at røre ved den?
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 12:56 af thode »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #7 Dato: Nov 20, 2015, 12:25 »
jeg tænkte på det rørstykke, der forbinder retur fra hus med fremløbet til hus, det er rent gætværk fra min side, da jeg ikke ved,
hvordan dine rør er skruet sammen.

Hilsen Anders

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #8 Dato: Nov 20, 2015, 12:42 »
Er det lavet efter Michaels anvisninger.
http://mhes.dk/Vejrkompensering.pdf
Passer fremløbstemperaturen med det, den skal være ifølge skemaet på styringen.

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 12:52 af scotten »

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #9 Dato: Nov 20, 2015, 13:03 »
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.

Det er lavet som første billede i vejledningen, dog med den undtagelse at jeg nu har skiftet 2vej shunt ud med 3 vejs som sidder i bunden. retur til den kolde, shuntstrengen på den varme og ud af mix, løber det mod kedlen. 

Til højre på billedet er retur fra huset, næste lodrette med pumpen er fremløb til huset. den lodrette bag vejrkomp ventilen er retur fra VVB, men den kører bare bagved og løber på retur nede ved gulvet.

Fra hus retur (den til højre) er det ret nemt at komme til blandekredsen (det t-stykke lige før 2. pumpe? ) men det var det også før. Er TVM-H ventilen det du kalder restriktionen? Den er ellers 1" hvor resten af systemet er 3/4", så hvis ellers den vil åbne, så skulle det kunne løbe.

Fremløbet (efter 2. pumpe) er alt for lavt og vejrkomp ventilen er helt åben
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 13:05 af thode »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #10 Dato: Nov 20, 2015, 14:30 »
Det er lidt kringlet at forklare, det rørstykke hvor kontaventilen er monteret, har du en ventil eller noget monteret ?
hvis vandet retur fra huset, har nemmere ved at løbe over i fremløbet til huset, før vejrkompenseringsventilen, end det har ved at løbe retur til kedlen opstår problemet.
prøv evt fuld fart på kedel-pumpe og lav fart på radiatorpumpen.
Restriktionen (reguleringsventil) jeg skrev om skulle sidde sammen med kontraventilen, så har man mulighed for at regulere på flowet, hvis det er nødvendigt.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #11 Dato: Nov 20, 2015, 15:35 »
Zig zaggen i opstart, kan du nok slippe af med, hvis du opgraderer din styring. Den version du kører med har en fejl i PI ved opstart.

Før du fejlsøger for meget, kan en af pumperne jo godt være sat ud af kraft, hvis du har fået noget luft i systemet. Prøv manuel åbning af tvm'en så du kan få noget flow på radiatorene, med hjælp fra kedelpumpen, for den virker jo.


Hej

Jeg har kæmpet en del med kold retur og zigzag kørsel grundet bl.a. en 2 vejs shunt der ikke kunne følge med. Havde pumpestart ved 55 grader og ved koldstart startede og stoppede pumperne så ved 55 og 45 grader masser af gange.

Nu har jeg så fået sat en TVM-H 3 vejs ventil i som shunt i stedet, men synes ikke rigtigt at det spiller.

kedel kører op til 55 og pumperne starter - Shunter fint og returen holder sig fint på 55 grader.

Nu kører kedeltemp så langtsom videre op uden at der rigtig kommer varme i huset. vejrkomp er helt åben.

Her ti min senere er kedel 62 grader, effekt 35% og retur 55 grader. Men fremløbet er kun nået op på 26grader og huset er koldt.

Hvordan får man mere skrald på? Er med på at jeg bare kan skrue kedeltemp op, men det var jo ligesom ikke meningen med det hele
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #12 Dato: Nov 20, 2015, 18:45 »
Det er lidt kringlet at forklare, det rørstykke hvor kontaventilen er monteret, har du en ventil eller noget monteret ?
hvis vandet retur fra huset, har nemmere ved at løbe over i fremløbet til huset, før vejrkompenseringsventilen, end det har ved at løbe retur til kedlen opstår problemet.
prøv evt fuld fart på kedel-pumpe og lav fart på radiatorpumpen.
Restriktionen (reguleringsventil) jeg skrev om skulle sidde sammen med kontraventilen, så har man mulighed for at regulere på flowet, hvis det er nødvendigt.

Hilsen Anders

Kontraventil og reguleringsventil tror jeg ikke at jeg har. Der hvor vandet løber fra "retur fra hus" til fremløb (mellem vejrkomp og 2. pumpe) sidder der kun en alm kuglehane.

kan være jeg skal prøve med forskellig fart på pumperne næste gang. Det sker kun ved opstart. Dog er opstart nu væsentlig længere end før. Da kunne opstart tage 45 min hvor det kan tage 2½ time nu. Da vi ofte laver varmt vand 1½-2 timer i træk om aften, vil samme problem dog komme her.


Zig zaggen i opstart, kan du nok slippe af med, hvis du opgraderer din styring. Den version du kører med har en fejl i PI ved opstart.

Før du fejlsøger for meget, kan en af pumperne jo godt være sat ud af kraft, hvis du har fået noget luft i systemet. Prøv manuel åbning af tvm'en så du kan få noget flow på radiatorene, med hjælp fra kedelpumpen, for den virker jo.

Det skal siges at jeg ikke længere har zigzag efter jeg har fået TVM´en sat i. Købte netop TVM´en da det ikke rigtig så ud til at der kom nogen opdatering.

Jeg har været lidt afventende med at opdatere, da flere har skrevet om problemer med den nye version og forbrugsvisningen, og jeg håbede på en hurtig opdatering. Desuden har jeg været noget træt af at den topper VVB op ved nedlukning ved urstyring (da jeg har langt fra kedel til VVB og den derfor bruger alt varmen på lige at varme spiralen op, men uden at jeg får noget ud af det) og kan forstå at den nye version også gør det ved temp opnået :-(

Jeg har været meget omhyggelig med at lufte ud fire gange, så det skulle der gerne være styr på. Men hvordan åbner man TVM´en manuelt? Tænker du bare ved at skrue den ned på 30 grader?

Edit: Ved ikke lige hvad der skete 18:10-18:45 her til aften. ser pudsigt ud.
« Senest Redigeret: Nov 20, 2015, 18:55 af thode »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #13 Dato: Nov 20, 2015, 19:05 »
Hvis du lukker kuglehanen, imellem retur og fremløb, burde du få varme på forudsat radiatorventilerne er åbne.
Har det fungeret inden du skiftet shuntventil

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #14 Dato: Nov 20, 2015, 19:16 »
Ja hvis jeg lukker hanen virker det. Selvfølgelig bare med kedeltemp på fremløbet.

Det virkede fint med 2 vejs ventilen. Skiftede kun for at sikre at returen ikke faldt under de 55 grader, hvilket jeg kæmpede en del med.