Forfatter Emne: Nu med TVM-H  (Læst 28694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #45 Dato: Nov 24, 2015, 06:41 »
Hej Thode
Fik du dit isenkram til at virke, bare nysgerrig.

Hilsen Anders

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #46 Dato: Nov 24, 2015, 06:46 »
Hej Thode
Fik du dit isenkram til at virke, bare nysgerrig.

Hilsen Anders

Ikke rigtigt. Men jeg lufter stadig ud. Der kommer en lille smule luft hver aften efter jeg har lavet varmt vand (VVB er øverste punkt)

Det har ikke hjulpet at køre kedelpumpe på fast tryk III og huspumpe på fast tryk I

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #47 Dato: Nov 24, 2015, 07:00 »
har du prøvet at justere på kugleventilen ?
Prøv forsøgsvis at hæve kedeltemp til 75, det er nemt, koster ikke noget, og kan altid stilles tilbage hvor den kom fra.

Hilsen Anders

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #48 Dato: Nov 24, 2015, 09:01 »
har du prøvet at justere på kugleventilen ?

Ja jeg prøvede at lege lidt med det den anden aften. Hvis det skal give noget skal den være meget tæt på lukket og så er det næsten umuligt at finjustere. Et lille nøk til og den lukker så meget at kedeltemp bliver lig fremløbstemp.

Prøv forsøgsvis at hæve kedeltemp til 75, det er nemt, koster ikke noget, og kan altid stilles tilbage hvor den kom fra.

Så mener du på den korte bane som forsøg at det ikke koster noget? For det må da koste noget på den lange bane at køre med 75 grader.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #49 Dato: Nov 24, 2015, 09:13 »
har du prøvet at justere på kugleventilen ?

Ja jeg prøvede at lege lidt med det den anden aften. Hvis det skal give noget skal den være meget tæt på lukket og så er det næsten umuligt at finjustere. Et lille nøk til og den lukker så meget at kedeltemp bliver lig fremløbstemp.
Der skal fingerspitz gefyhl til, en kugleventil er følsom ved næsten lukket, det er nemmere med en strengreguleringsventil, som jeg linkede til tidligere.
Prøv forsøgsvis at hæve kedeltemp til 75, det er nemt, koster ikke noget, og kan altid stilles tilbage hvor den kom fra.
Selvfølgelig koster det lidt i varmetab med højere kedeltemp, har selv haft en anden type termostatisk shunt (termovar med fast indstilling) den skulle have over 72 grader i fremløb før den fungerede ordentlig.
Problemet bliver sikkert ikke løst, før man roder lidt med mekanikken.

Hilsen Anders
Så mener du på den korte bane som forsøg at det ikke koster noget? For det må da koste noget på den lange bane at køre med 75 grader.

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #50 Dato: Nov 25, 2015, 06:43 »
Det virker på sin vis med kedeltemp på 75 grader.  Under opvarmning holder kedlen sig under 65 og styring bliver i opstarts PI - og dermed fuld skrald. Det giver så bare nogle andre udfordringer med så høj hold kedeltemp, men det må jeg prøve. Eller prøve at skure op for den normale PI, selv om jeg allerede er på 5,0 og 0,2

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #51 Dato: Nov 25, 2015, 06:53 »
Det burde vel selv falde på plads med reguleringen, når den når setpunkt.
Du kan sænke kedeltemp til 70 og se om der dur der.
Jeg ved ikke så meget om opstart regulering.

Hilsen Anders

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #52 Dato: Nov 25, 2015, 09:44 »
Tror løsningen bliver at skifte tilbage til 2vejs ventilen. Så må returen bare være for kold en gang i mellem

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #53 Dato: Nov 25, 2015, 20:20 »
Bliver du ved med at kunne lufte ud, kunne noget jo tyde på at du har et sted der suger luft. Hvad er anlægstrykket?

Har du ændret din PI eller kører du normalt med 5-0,2? Jeg synes det lyder som en forholdsvis høj P i forhold til I.

Og hvad har du gjort ved returen?, den svinger, som den blev betalt for det.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #54 Dato: Nov 25, 2015, 21:49 »
Bliver du ved med at kunne lufte ud, kunne noget jo tyde på at du har et sted der suger luft. Hvad er anlægstrykket?

Har du ændret din PI eller kører du normalt med 5-0,2? Jeg synes det lyder som en forholdsvis høj P i forhold til I.

Og hvad har du gjort ved returen?, den svinger, som den blev betalt for det.

Synes der bliver mindre og mindre luft for hver dag. Trykket er 1,5 bar

Pi på 5,0 0,2 er det samme som jeg kørte med før

Jeg undrede mig også og var lige ude for at kigge. Det er vejrkomp der kører op og ned mellem 0% og 50% og deraf giver en retur der hopper op og ned. P på vejrkomp er ellers sat til 0,1

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #55 Dato: Nov 26, 2015, 07:26 »
Har du prøvet at åbne helt for radiatorerne, og så justere på fremløbskurven. Indtil temperaturen passer dig og familien.

Hilsen Anders

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #56 Dato: Nov 26, 2015, 11:20 »
I forbindelse med opstart? eller hvad tænker du på?  Fremløbskurven, men du så de 6 punkter med fremløbstemp i forhold til udetemp?



Har du prøvet at åbne helt for radiatorerne, og så justere på fremløbskurven. Indtil temperaturen passer dig og familien.

Hilsen Anders

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #57 Dato: Nov 26, 2015, 11:39 »
jeg tænkte, at der skal være god cirkulation i radiatorkredsen, for ikke at fremløbstemperaturen stiger meget når vejrventil åbner.(der skal meget koldt vand retur)
fremløbet skal ikke være varmere end du lige kan holde varmen i huset, det justerer du i skemaet for vejrkompensation, det tager tid, udetemp ændrer sig langsomt i løbet af året.
bliver der koldt når det blæser, må du justere på chill faktoren.
Fidusen er, at du aldrig har højere fremløbs temp end højst nødvendigt, og konen kan skrue på termostaterne uden at det koster flere piller.
Teoretisk set kan du smide alle dine radiatortermoster ud, hvis dine radiatorer er dimensioneret korrekt, Det er så teoretisk,
Kan ikke forstå at du får problemer med højere kedeltemp. det er kun kedel og rør hen til vejrkomp der er varmere, og du for hurtigere varmt vand.
Er ikke med på hvad du mener i opstartsfasen, fyret skal vel op på sætpunkt, og så holde sig der, hvis det er længe om at komme derop, aftager huset og vvb meget varme, forbrændingen er ikke indstillet med blæser kontra piller, i værste tilfælde er fyret for lille.
P og i burde ikke skulle ændres, fordi at du ændrer kedeltemp fra 65 og til 75 grundlæggende. Hvis du har styr på forbrændingen, burde p på 2 og i 0,2 kunne køre fint, med vejrkompensering. vvb kører sin egen p og i
Det blev en længere historie, men det er jo et erfa forum, hvor vi deler vores meninger og erfaringer.
Så bare klø på Thode, vi lærer alle af dine genvordigheder.
http://mhes.dk/Forbraendingen_V7.pdf

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Nov 26, 2015, 12:09 af scotten »

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #58 Dato: Nov 26, 2015, 20:36 »
jeg tænkte, at der skal være god cirkulation i radiatorkredsen, for ikke at fremløbstemperaturen stiger meget når vejrventil åbner.(der skal meget koldt vand retur)
fremløbet skal ikke være varmere end du lige kan holde varmen i huset, det justerer du i skemaet for vejrkompensation, det tager tid, udetemp ændrer sig langsomt i løbet af året.
bliver der koldt når det blæser, må du justere på chill faktoren.
Fidusen er, at du aldrig har højere fremløbs temp end højst nødvendigt, og konen kan skrue på termostaterne uden at det koster flere piller.
Teoretisk set kan du smide alle dine radiatortermoster ud, hvis dine radiatorer er dimensioneret korrekt, Det er så teoretisk,

Ahh ja okay så er jeg med. Det må virkelig kræve at samtlige radiatorer er helt perfekt dimensioneret. Det vil jeg slet ikke begive mig ud i.

Kan ikke forstå at du får problemer med højere kedeltemp. det er kun kedel og rør hen til vejrkomp der er varmere, og du for hurtigere varmt vand.

Jeg har i dag en "differens over" på 15 grader. Synes næsten ikke den kan være lavere hvis jeg ikke skal have for mange stop. Det giver i dag et stop på 80 grader. Ved 80 grader og brænderen køler ned, så kommer den op på 86-87 grader. Bryder mig ikke om at den skal ret meget længere op. Men der er jeg måske også bare sart.


Er ikke med på hvad du mener i opstartsfasen, fyret skal vel op på sætpunkt, og så holde sig der, hvis det er længe om at komme derop, aftager huset og vvb meget varme,

Hvis vi nu siger at jeg insisterer på en kedeltemp på 65 grader :-)  Med en shunt der sørger for 55 grader retur, vil det give mindst 58-59 grader kedeltemp. Med en P på 5,0 vil effekten i lang tid køre på maks 40% indtil der kommer gang i noget I. Med alle radiatorer kolde, tager det derfor lang tid at få noget varme i huset.

Fyret står i et rum hvor der er 5-10 grader på nuværende tidspunkt. Jeg skal selvfølgelig have isoleret rørene i fyrrummet men er der nogen der har et bud på hvad for tabet er på at køre med 75 grader kontra 65 grader, når rørene er uisolerede?

forbrændingen er ikke indstillet med blæser kontra piller, i værste tilfælde er fyret for lille.
P og i burde ikke skulle ændres, fordi at du ændrer kedeltemp fra 65 og til 75 grundlæggende. Hvis du har styr på forbrændingen, burde p på 2 og i 0,2 kunne køre fint, med vejrkompensering. vvb kører sin egen p og i
Det blev en længere historie, men det er jo et erfa forum, hvor vi deler vores meninger og erfaringer.
Så bare klø på Thode, vi lærer alle af dine genvordigheder.
http://mhes.dk/Forbraendingen_V7.pdf

Hilsen Anders

Det med at indstille forbrændingen med de anbefalede metoder har jeg opgivet. Kan ikke se forskel på flammen om blæseren står på 20% eller 30%. Så det er noget med at lugte i fyrrummet og se om der ligger "snavs" på herden

Offline MortenEV

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 178
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #59 Dato: Dec 27, 2015, 16:11 »
Lykkes det med TVM-H ventilen eller blev der skiftet tilbage ?
http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons