Forfatter Emne: Lav Kilowat - hvorfor  (Læst 15226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #45 Dato: Jan 05, 2017, 08:25 »
Kivi!

Det mener jeg ikke den er - og temp er den samme dag eller nat - mega koldt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #46 Dato: Jan 05, 2017, 19:28 »
Hej Gitte,

Jo, den er go' nok...
...natsænkning er sat til på pumpen ved fyret  ;)

Lampe  forneden til venstre på pumpen, den med sol og måne, lyser  ;)
Du slukker den ved at trykke på knappen med sol og måne, indtil lampen slukker.

Jeg tror dog ikke at det er her dit problem kommer fra, da det kun er i forbindelse med temperaturfald på fremløbet at den vil gå i natsænkning, og så snart fremløbstemperaturen stiger igen vil pumpen også kære normalt igen.

Hvordan er det gået med at kontrollere temperaturen på de to messing-rør til gulvvarmen ?

Hilsen
Michael


Kivi!

Det mener jeg ikke den er - og temp er den samme dag eller nat - mega koldt
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #47 Dato: Jan 05, 2017, 19:42 »
Hej Gitte,

Jo, den er go' nok...
...natsænkning er sat til på pumpen ved fyret  ;)

Lampe  forneden til venstre på pumpen, den med sol og måne, lyser  ;)
Du slukker den ved at trykke på knappen med sol og måne, indtil lampen slukker.

Jeg tror dog ikke at det er her dit problem kommer fra, da det kun er i forbindelse med temperaturfald på fremløbet at den vil gå i natsænkning, og så snart fremløbstemperaturen stiger igen vil pumpen også kære normalt igen.

Hvordan er det gået med at kontrollere temperaturen på de to messing-rør til gulvvarmen ?

Hilsen
Michael


Kivi!

Det mener jeg ikke den er - og temp er den samme dag eller nat - mega koldt
Hvis pumpen sidder på retur, det ved vi jo ikke om den gør, så vil den jo netop gå ned i effekt hvis der kommer køligere vand til den, evt hvis shunt ikke kan følge med hurtig nok.
Som tommelfingerregel har vi vel ikke noget at natsænkning til på pumpen, medmindre det er styret fra enten termostater og/eller fyret?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #48 Dato: Jan 05, 2017, 19:56 »
Helt enig  ;)
...der er ingen ide i natsænkningsfunktionen i cirkulationspumpen i forbindelse med et træpillefyr.

Uanset om cirkulationspumpen sidder på fremløbet eller returen, skal der en stor ændring til at sætte natsænkningsfunktionen til.
Der skal ske et temperaturfald på 10-15oC over 2 timer til for at trigge natsænkningen, og når temperaturen igen stiger ca. 10oC, afsluttes natsænkningen.

Hilsen
Michael

Hej Gitte,

Jo, den er go' nok...
...natsænkning er sat til på pumpen ved fyret  ;)

Lampe  forneden til venstre på pumpen, den med sol og måne, lyser  ;)
Du slukker den ved at trykke på knappen med sol og måne, indtil lampen slukker.

Jeg tror dog ikke at det er her dit problem kommer fra, da det kun er i forbindelse med temperaturfald på fremløbet at den vil gå i natsænkning, og så snart fremløbstemperaturen stiger igen vil pumpen også kære normalt igen.

Hvordan er det gået med at kontrollere temperaturen på de to messing-rør til gulvvarmen ?

Hilsen
Michael


Kivi!

Det mener jeg ikke den er - og temp er den samme dag eller nat - mega koldt
Hvis pumpen sidder på retur, det ved vi jo ikke om den gør, så vil den jo netop gå ned i effekt hvis der kommer køligere vand til den, evt hvis shunt ikke kan følge med hurtig nok.
Som tommelfingerregel har vi vel ikke noget at natsænkning til på pumpen, medmindre det er styret fra enten termostater og/eller fyret?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #49 Dato: Jan 06, 2017, 10:32 »
ØRHHHHHHH det må jeg lige kigge på og have slået fra - vi har aldrig brugt natsænkning eller rørt disse knapper.

Jeg har været igang med at tjekke de der blå dimser - der er temmelig stor forskel på varmen i de kobberrør - og her mener jeg stor forskel - så som jeg kan holde rundt om den ene og stille mærke varmen - hvor i mod den anden brænder jeg mig på.

Huset her er fra før 1844 - og tidligere ejer har lavet SÅ meget lortetilslutninger at det er mega svært for os at hitte hoved og hale i hans rørsystem - og jeg lyver ikke når jeg fortæller vi har 4 huller i jorden inde i huset - hvor varmerørerne farer rundt i huset - så hvor hvad kommer fra er os en gåde.

Jeg arbejder på sagen

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #50 Dato: Jan 06, 2017, 10:45 »



Disse reder har vi 4 - 5 stk af i hele huset - så jeg er sat på kæmpearbejde med at få dem alle masseret og tjekket for hvad der er fremløb og hvad der evt. er returløb

Et værre ROD :-X

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #51 Dato: Jan 06, 2017, 20:12 »
Kan man på nogen måde drage den tidligere ejer til ansvar så ville jeg få fat i en advokat. Magen til klamhuggeri skal man lede længe efter. Og tror seriøst ikke at hjælp herinde
fra er nok i dit tilfælde Desværre. Jeg føler sku oprigtigt med jer.
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #52 Dato: Jan 06, 2017, 20:31 »
Enig - det ligner klamp af værste skuffe  :(

De enkelte gulvvarme sløjfer skal som minimum være flowregulerede og helst også kunne styres ON/OFF.
Billederne vi har set indtil nu viser gulvvarmekredse der hverken er flowregulerede eller er mulige at styre ON/OFF.
Hvis kredsene længere ude i installationen igen opdeles i flere kredse, sådan som det sidste billede tyder på, ja så er det noget rigtigt makværk..
Skal man bruge netværks terminologi skal gulvvarme opbygges som "stjerneforbindelse" men det vi ser her er "træstruktur".

Det er muligvis muligt at få det til at spille rimeligt med "træstrukturen", men det vil kræve en ganske stor pumpekapacitet i selve blandekredsen og en nøje flowregulering i de enkelte reelle gulvvarmekredse.

Årsagen til at der er meget stor temperaturforsel på de to messing-rør i selve gulvvarme blandekredsen er at flowet er alt for lille, og det er samtidig årsagen til den manglende varme.

Hilsen
Michael

Kan man på nogen måde drage den tidligere ejer til ansvar så ville jeg få fat i en advokat. Magen til klamhuggeri skal man lede længe efter. Og tror seriøst ikke at hjælp herinde
fra er nok i dit tilfælde Desværre. Jeg føler sku oprigtigt med jer.
« Senest Redigeret: Jan 06, 2017, 20:46 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #53 Dato: Jan 06, 2017, 21:14 »
Uanset det er noget klyt, hvad jeg dog ikke har kundskaber til at vurdere, så starter tråden jo med at det har virket, hvorfor det stadig må være en fejl vi leder efter.

Hvis der ikke er varme på huset mens jeg er væk, så har jeg kun få øje blikke til at få varme på og hjælpe online.. konen kender fint nummeret på smeden. ::)
Mon ikke det var en ide at få en fagmand ud, og så kigge ham over skulderen så man havde lidt tips til hvis det skulle ske igen  :)
« Senest Redigeret: Jan 06, 2017, 22:42 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #54 Dato: Jan 06, 2017, 22:55 »
Hvor længe har i haft huset og er det først nu i oplever problemer
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline Gitte Hansen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 156
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Lav Kilowat - hvorfor
« Svar #55 Dato: Jan 07, 2017, 10:19 »
vi har købt huset igennem HOME, som konkursbo - så ingen kan drages til ansvar.

Ja det er først denne vinter vi har fået prøblemet - for selv ikke i køkkenet er der gulvvarme mere og jo det har der været - vi har haft dette fyr siden 2014 (mener jeg) på denne ejendom - tidligere havde vi kun problemer med at varmen ikke kom helt ind i de bagerste rum (børneværelser) - men selv nu er det væk fra Køkkenet, som ligger tættest på indgangen fra fyrrummet til huset.

Vi har haft smed ude - det var ham der installerede fyret til huset - alt blev tjekket - varmeopsætning, pumper, rør osv - vi fandt så en sprængning, som vi fik lavet med nye rør - og så kørte alt som det skulle - i sommers 2015 kørte fyret så stadig - med uden overdrivelse med nok 100 starter - og sluk - vi valgte så at skrue helt ned for fyrets varme - så der kun var til det varme vand - og om jeg har fået pillet ved noget jeg ikke skulle - via fyret - er mig en gåde - for jeg syntes jeg har tjekket alt - dog kan jeg nok ikke komme ret meget videre FØR jeg igen har fået tilkoblet fyret til nettet - så i herinde kan tjekke indstillingerne

Det arbejder jeg lige på i dag