Forfatter Emne: Hjælp til regulering af PI  (Læst 16930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #45 Dato: Nov 01, 2017, 20:26 »
Vvb sidder både med ventil/ravk føler og en 2 vejs ventil der kobler ind ved decideret vvb drift, ved det anførte set punkt  som tilrådet af MHES. Føler sidder i bunden af Vvb (som er ca 1/3 nede i beholderen, da det kun er den øverste del der bruges til varmt vand udenfor solskinssæssonen)
Jeg har overvejet helt at droppe vvb drift i vinter perioden og bare køre med ventil/ravk styret vvb. Det havde jeg også kun med det gamle fyr, og har aldrig manglet varmt vand.
Måske et forsøg værd.
Var heller ikke klar over at PI blev overført/gemt fra forrige drift. Det er jo ikke sikkert at der er behov for helt det samme?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #46 Dato: Nov 02, 2017, 08:33 »
Vvb sidder både med ventil/ravk føler og en 2 vejs ventil der kobler ind ved decideret vvb drift, ved det anførte set punkt  som tilrådet af MHES. Føler sidder i bunden af Vvb (som er ca 1/3 nede i beholderen, da det kun er den øverste del der bruges til varmt vand udenfor solskinssæssonen)
Jeg skal lige forstå, sidder den i den øverste 1/3 eller den nedderste? Sidder den øverst hvilket er mest normalt, får du den bedste drift i forhold til skift af driftform og reaktion fra fyret.
Jeg har overvejet helt at droppe vvb drift i vinter perioden og bare køre med ventil/ravk styret vvb. Det havde jeg også kun med det gamle fyr, og har aldrig manglet varmt vand.
Måske et forsøg værd.
I de fleste tilfælde vil RAVK da fint kunne klare dit varme vand, så i hvilke situationer ser du at fyret skifter. For jeg tænker det kan ske ved flere bade i træk, men ellers bør fyret ikke reagere på VVB. Måske det kunne være noget med de 2 føleres placering i forhold til hindanden. Når du så har valgt 2 vejs med RAVK, skal du være sikkert på at fyret kan følge med, til en 2 vejs og stor varme afgivelse. Eller skal det forståes sådan at 2 vejs'en kan blokere kredsløbet til Ravk'en for at undgå at VVB tømmes når fyret er stoppet? (det synes jeg at kunne huske at det var det Mhes anbefalde i en anden tråd) For hvis det er tilfældet, ja så ville jeg slå den fra i vinterdrift når fyret kører hele tiden og bruge den igen når du kører sommerdrift.
Der er også en mulighed for at "snyde" fyret til bare at åbne 2 vejsen når fyret er i drift, men den kan vi tage hvis det bliver aktuelt

Var heller ikke klar over at PI blev overført/gemt fra forrige drift. Det er jo ikke sikkert at der er behov for helt det samme?
Nej det er ikke sikkert, men det er et bedre bud end at starte fra 0, men derfor undersøger fyret også først om der overhoved aftages varme.
« Senest Redigeret: Nov 02, 2017, 08:34 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #47 Dato: Nov 02, 2017, 15:21 »
Føleren sidder i bunden af det varme vand som er til rådighed i vintertiden. Altså i den del som fyret kan varme op. Føleren er med vilje placeret i bunden, da jeg ikke ønsker risikoen for at mangle varmt vand.
Jeg har slået vvb drift fra og kører bare med RAVK til varmt vand. Så bruger jeg 2 vejs ventilen til sommerdrift. De to ventiler sidder uafhængigt af hinanden og jeg kan lukke dem fra enkeltvis, hvis det er nødvendigt. Men 2 vejsen er jo normalt lukket.

Vil det så være bedst at stille I led til Vvb drift tilbage igen, når nu det kun skal bruges til sommer drift/varmt vand hvor selve huset er lukket fra.?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #48 Dato: Nov 03, 2017, 06:24 »
Føleren sidder i bunden af det varme vand som er til rådighed i vintertiden. Altså i den del som fyret kan varme op. Føleren er med vilje placeret i bunden, da jeg ikke ønsker risikoen for at mangle varmt vand.
Jeg har slået vvb drift fra og kører bare med RAVK til varmt vand. Så bruger jeg 2 vejs ventilen til sommerdrift. De to ventiler sidder uafhængigt af hinanden og jeg kan lukke dem fra enkeltvis, hvis det er nødvendigt. Men 2 vejsen er jo normalt lukket.

Vil det så være bedst at stille I led til Vvb drift tilbage igen, når nu det kun skal bruges til sommer drift/varmt vand hvor selve huset er lukket fra.?

hvis 2 vejs'en er slået fra (hvordan har du gjort det?), går fyret vel ikke i VVB drift og så bruges den PI ikke. Så derfor giver det ikke nogen effekt at pille ved den.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #49 Dato: Nov 03, 2017, 08:47 »
Det er netop nu først gået op for mig hvordan det der Vvb drift fungerer. Det er derfor der er et punkt under kedel der hedder set punkt for vvb drift. Så i bund og grund kan vvb drift ikke tages helt ud af funktion? Jeg troede jeg kunne bestemme det ved at sætte vvb ur styring på off, men det kan jeg altså ikke. Der er jo sket lidt siden min første Biocomfort brænder, som jeg ikke har fulgt med i... :P

Kan jeg så ikke bare sætte setpunkt for vvb drift rimelig højt under "kedel" i stil med det jeg bruger til sommer drift under "vvb" eller hvordan gøres det for at undgå eller minimere vvb drift i vinterperioden. En ventil med RAVK føler leverer jo glidende varme til vvb i stil med en hvilken som helst anden radiator og tænker derfor ikke at der er specielt behov for at fyret reagere specielt meget på dette.
Jeg ønsker jo stadig at fyret er rimeligt hurtigt til at lave varmt vand om sommeren på samme PI indstillinger.
« Senest Redigeret: Nov 03, 2017, 13:29 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #50 Dato: Nov 03, 2017, 14:25 »
Jo hvis du sætter alle felter til off, skal den ikke køre VVB. Har du aktiveret urstyring til VVB (sat den til ON).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #51 Dato: Nov 03, 2017, 14:36 »
Aha det skal bare gøres omvendt af hvad jeg troede. Jeg havde sat vvb ur styring til off.
Men der sker vel ikke noget ved at sætte setpunkt for vvb  drift lidt højere? Setpunktet bruges vel kun til at fortælle styringen om den skal køre normal drift eller vvb drift?
Ellers kan jeg jo prøve med enten det ene eller det andet.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #52 Dato: Nov 03, 2017, 17:15 »
Aha det skal bare gøres omvendt af hvad jeg troede. Jeg havde sat vvb ur styring til off.
Men der sker vel ikke noget ved at sætte setpunkt for vvb  drift lidt højere? Setpunktet bruges vel kun til at fortælle styringen om den skal køre normal drift eller vvb drift?
Ellers kan jeg jo prøve med enten det ene eller det andet.

Jeg forstår ikke helt!

Der er ikke et setpkt for VVB drift (det hedder tillæg og er det tillæg kedlen skal køre med i forhold til setpkt VVB (altså den temperatur VVB'en skal ramme))

Og sætter du "ønsket temperatur" i VVB højt, aktiverer fyret hurtigere VVB drift.

Så du skal sætte din "Diffrens under"  til noget stort eller sænke "ønsket temperatur" i VVB,  så vil RAVK'en få lov til at lave det hele.

Bruger urstyring, skal denne bare sættes til on når det bliver sommer.
Bruger du diff, skal denne bare sænkes til noget brugbart til sommer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #53 Dato: Nov 03, 2017, 18:18 »
Forstår godt du ikke forstår. Jeg var sprogspasser, som så mange gange før. :P Det er selvfølgelig vvb difference jeg mener, altså den under "kedel" det er vel den der styres efter hele tiden, uafhængigt af ur styring?
Jeg stiller den vvb difference op, så det kun bliver i yderst sjældne tilfælde at den vil blive aktiveret.
Vvb difference under "vvb" bruges vel ikke når ur styring er slået fra?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #54 Dato: Nov 03, 2017, 19:09 »
Hvis urstyring VVB er slået fra, er VVB-styring (temperaturovervågning af VVB) slået til hele tiden.
Man kan måske oversætte "Urstyring VVB = ON" til "Kørsel med tænd/sluk ur monteret" og "Urstyring VVB = OFF til "Kørsel uden tænd/sluk ur".
Dvs. hvis du vil sætte VVB-styring ud af drift, sætter du "Urstyring VVB = ON" og alle tidsblokke til OFF, altså kørsel med tænd/sluk ur og ingen aktive perioder.
Alternativt kan du sætte ønsket VVB temperatur til 0oC, eller sætte "Difference under" til en stor værdi.
Jeg ville personligt foretrække at sætte Urstyring VVB til ON og alle tidsblokke til OFF, for så kan alle temperaturindstillinger, PI værdier osv. stå til funktionel værdi, og når du skal bruge VVB-drift igen skal du blot sætte de tidsblokke, hvor du vil have varmt vand, til ON, altså stille "tænd/sluk uret".

Hilsen
Michael


Forstår godt du ikke forstår. Jeg var sprogspasser, som så mange gange før. :P Det er selvfølgelig vvb difference jeg mener, altså den under "kedel" det er vel den der styres efter hele tiden, uafhængigt af ur styring?
Jeg stiller den vvb difference op, så det kun bliver i yderst sjældne tilfælde at den vil blive aktiveret.
Vvb difference under "vvb" bruges vel ikke når ur styring er slået fra?
« Senest Redigeret: Nov 03, 2017, 19:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Hjælp til regulering af PI
« Svar #55 Dato: Nov 03, 2017, 19:50 »
Ok. Jeg har bare været tungt opfattende, men ur styring overstyrer altså vvb drift.
Jeg tænker bare for at det skal være nemt at skifte fra sommer til vinter drift, og ikke gå og huske på de forskellige tidsblokke, så tror jeg at jeg prøver en stor difference.

Her er mit ønske så igen at der laves en mulighed for at skifte mellem to setup i styringen, bare ved et enkelt tryk. Altså et sommer drift setup og et vinter drift setup. Så ville det være ret enkelt og man skulle ikke huske de forskellige indstillinger. Men ikke sikkert det giver mening?

Bortset fra det så må jeg sige st efter al den her skriven frem og tilbage om vvb drift mm. vil jeg gerne sige stor Tak til et meget hjælpsomt forum. Som også kan hjælpe en ekstremt tungnem person som mig. Det hele har bare været ulogisk opbygget for mig, i forhold til mit gamle fyr.

MHES: ved ikke om du husker et af mine utallige spørgsmål, men måske du husker mit spørgsmål om forskel på sommer og vinter vvb drift? Det udsprang netop af min undren omkring vvb drift kan styres to steder, hvilket jeg ikke forstod noget af. Fik så forståelsen af at difference før vvb drift, under kedel, skulle bruges til styringen, som skulle styre efter dette, og ikke måtte stå for højt. Det skal den jo for så vidt også, men kun hvis man ønsker det og ikke et must. Først nu er tiøren faldet.
« Senest Redigeret: Nov 03, 2017, 19:54 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page