Forfatter Emne: 60 eller hvad?  (Læst 2582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
60 eller hvad?
« Dato: Okt 23, 2010, 20:31 »
Hvilen temp skal jeg køre med?
Sidste år kørte jeg med 60 - og jeg har nu kørt et md tid med 62. Det koster jo lidt flere piller. Hvad er minimum at køre med - også set udfra "bakteriefrihed"?

Hvad giver størst forbrug: En driftdiff på 5 grader - eller 10. De 5 grader giver jo en mere stabil kurve - men med en højere stabil drift..
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 60 eller hvad?
« Svar #1 Dato: Okt 25, 2010, 16:23 »
Hej Kenneth,

Jeg går ud fra at du mener temperaturen i VVB'en.

Miljøstyrelsen anbefaler en temperatur på 60 grader i VVB'en, og ikke under 50 grader ved tappestedet inden for 20-30 sekunder samt mindst 50 grader i en evt. returcirkulation til VVB'en, for at sikre at der ikke kommer legionella og.lign. i VVB'en.

Hvis du sætter VVB-temperatur til 60 grader og diff. til 5 grader er du på den sikre side, men 60 grader og diff. går jo sikkert også.

Jeg tror ikke at du kan måle forskellen i dit pilleforbrug på en diff. på hhv. 5 og 10 grader, men rent teoretisk bliver forbruget mindre ved en større diff.

Hilsen
Michael

Hvilen temp skal jeg køre med?
Sidste år kørte jeg med 60 - og jeg har nu kørt et md tid med 62. Det koster jo lidt flere piller. Hvad er minimum at køre med - også set udfra "bakteriefrihed"?

Hvad giver størst forbrug: En driftdiff på 5 grader - eller 10. De 5 grader giver jo en mere stabil kurve - men med en højere stabil drift..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html