Forfatter Emne: Skorstensfejer-godkendelse...  (Læst 9508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Skorstensfejer-godkendelse...
« Dato: Feb 12, 2014, 22:35 »
Sidder lige ud på de små timer og læser lidt på dette link

http://www.byggepjecer.dk/pdf/4742-pejse.pdf

Nu er jeg hverken jurist eller ekspert, men sådan som jeg forstår det skrevne, så skal fyrrum, nye ildsteder og skorstene i småhuse slet ikke godkendes af nogen myndighed. Er det bare skorstenfejeren som tiltager sig en myndighedsrolle, som han ikke har. Og formentlig også tager et "ulovligt" honorar for. Uviden som jeg er har jeg ellers altid troet at skorstensfejeren skulle godkende ibrugtagen af nyt fyringsanlæg mv. ?

/Frank

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #1 Dato: Feb 12, 2014, 22:49 »
Hej Frank,

Når det gælder lovgivning er det altid godt at læse loven og ikke forlade sig på pjecer el.lign.  ;)

Loven på dette område kaldes populært for brændeovnsbekendtgørelsen og kan læses her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105319

Iflg. denne bekendtgørelse er kommunen myndigheden på området og kommunen har prokura ti, at fastsætte lokale regeler på området.
Typisk bruger kommunen en eller flere skorstensfejer til at udføre en lokalt bestemt kontrol/godkendelse.
Og typisk vil kommunen ophøje skorstensfejerens "råd" til krav, så i realiteten er skorstensfejeren altså myndigheden på området  ;)

I praksis giver det i langt de fleste tilfælde også absolut mening, da en skorstensfejer typosk har væsentlig mere indsigt i skorstens/fprbrændingstekniske forhold, end en eller anden embedsmand i kommunen  ;)

Altså, check med den lokale kommune hvilke forhold der gælder, for jfr. loven (brændeovnsbekendtgørelsen) er det kommunen der udstikker regelerne  ;)
...uanset hvad din lokale forhandler af brændeovne måtte synes om det  ;)


Hilsen
Michael

Sidder lige ud på de små timer og læser lidt på dette link

http://www.byggepjecer.dk/pdf/4742-pejse.pdf

Nu er jeg hverken jurist eller ekspert, men sådan som jeg forstår det skrevne, så skal fyrrum, nye ildsteder og skorstene i småhuse slet ikke godkendes af nogen myndighed. Er det bare skorstenfejeren som tiltager sig en myndighedsrolle, som han ikke har. Og formentlig også tager et "ulovligt" honorar for. Uviden som jeg er har jeg ellers altid troet at skorstensfejeren skulle godkende ibrugtagen af nyt fyringsanlæg mv. ?

/Frank
« Senest Redigeret: Feb 12, 2014, 22:50 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #2 Dato: Feb 12, 2014, 23:23 »
Hej MHES

Tak for svaret og linket.  :)
Lokalregler eller ej. Ifølge den nye Byggelov og Bygningsreglementet, skal der jo netop ikke kontrol/godkendelse til fra kommunen og derfor der af følger heller ikke fra skorstensfejeren. Men reglementet skal overholdes , og det er man selv ansvarlig for, hvad man i øvrigt også er, selv hvor der er byggetilladelse. men blot meddeles til bygningsmyndigheden. Denne skal ajourføre BBR og tilmelde til skorstensfejning.
Mener jeg lige så godt kunne havde spurgt min nabo eller min gammel bedstemor til råds om de synes alt ser fint ud.  8) Det må jeg selv om, når blot reglementet er overholdt - og pointen er netop - at dette er jeg ene og alene selv ansvarlig for. Faktisk kan jeg ikke se hvorfor skorstensfejeren skal ind over, hvis man selv mener og har styr på det.  :)  Altså skorstensfejeren kan men skal nødvendigvis ikke konsulteres...!

/Frank

PS.
Nå men det er blevet lidt sent til fordybelse - tror jeg lige kontakter Teknisk forvaltning i morgen. Skulle jeg havde ret i min antagelse, ka´ han vente sig ham skorstensfejeren - for så er der lagt i kakkelovnen til ham ^-^
« Senest Redigeret: Feb 13, 2014, 00:13 af Frank Chr. »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #3 Dato: Feb 13, 2014, 07:46 »
Hej
En anden betragtning man lige skal have med:
Rigtig mange forsikringsselskaber læner sig op ad at der har været en fejer ind over ifm godkendelsen, altså ingen godkendelse= ingen forsikring. Så kan de selvfølgelig bare sende deres egen mand ud og kigge på rummet, men det blir det hele jo ikke nemmere af.

Jeg ville ikke selv turde binde an med at at skulle godkende mit rum, skorsten osv, når man ved hvordan folk ofte skal kæmpe for at få udbetalt evt. erstatning fra forsikring.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline lastbear

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #4 Dato: Feb 13, 2014, 08:09 »
Reglen om at det er lettere at få tilgivelse end tilladelse gælder ikke her.

Jeg har opsat brændeovne, muret komfur og indrettet rum og skorsten til pillefyr, men altid bedt fejeren om råd først. Godkendelse efterfølgende har altid blot været en formsag.

Jura eller ej, det gælder om at opnå et gnidningsfrit forløb. Skorstensfejere og jo også mennesker, med alle de særheder vi andre også har.

Ole

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #5 Dato: Feb 13, 2014, 11:02 »
Arrgh... Forsikringsselskaber kan vel ikke gradbøje reglerne og kræve skorstensfejeren skal ind over, når et sådan tiltag jo netop ikke kræver godkendelse men blot skal anmeldes til Byggemyndigheden. (Altså hvis jeg har ret i min antagelse  ;) )

Nøgtern set handler spørgsmålet ikke om hvad man synes der er en god ide men hvad reglerne helt præcis foreskriver.  :)

Nå men nu har jeg sendt en forespørgelse til kommunen og afventer svar - det tager sikkert noget tid...  ^-^

/Frank

PS.
Men i mens vi venter - er det ikke noget med at Perminator er medarbejder i Norddjurs Kommune i Udviklingsforvaltningen, (som indeholder udvikling, teknik og miljø).
Kunne du ikke lige ved lejlighed forhøre dig hos Teknisk forvaltning..  ^-^
« Senest Redigeret: Feb 13, 2014, 11:22 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #6 Dato: Feb 13, 2014, 17:38 »
Hej Frank,

Uanset hvad du læser i bygningsreglementet, så er der altså en lov der fastsætter at tilslutning af f.eks. brændeovne til en skorsten skal godkendes af en skorstensfejer (kommunen)  ;)
Brændeovnsvekendtgørelsen er en lov, og den fastslår at der skal foreligge en attest der skal underskrives af skorstensfejeren før enheden må ibrugtages.

Prøv lige at læse miljøministeriets hjemmeside her http://www.mst.dk/Borger/luft/Braendeovne/proevningsattester_og_positivlister/Husk_proevningsattesten_naar_du_handler_braendeovn.htm  ;)

Bygningsreglementet stiller krav til hvordan skorsten og tilslutning skal være udført, men der er en anden lov der fastsætter at det er skorstensfejeren (kommunen) der skal godkende at arbejdet er udført korrekt før ibrugtagning.

Hilsen
Michael

Hej MHES

Tak for svaret og linket.  :)
Lokalregler eller ej. Ifølge den nye Byggelov og Bygningsreglementet, skal der jo netop ikke kontrol/godkendelse til fra kommunen og derfor der af følger heller ikke fra skorstensfejeren. Men reglementet skal overholdes , og det er man selv ansvarlig for, hvad man i øvrigt også er, selv hvor der er byggetilladelse. men blot meddeles til bygningsmyndigheden. Denne skal ajourføre BBR og tilmelde til skorstensfejning.
Mener jeg lige så godt kunne havde spurgt min nabo eller min gammel bedstemor til råds om de synes alt ser fint ud.  8) Det må jeg selv om, når blot reglementet er overholdt - og pointen er netop - at dette er jeg ene og alene selv ansvarlig for. Faktisk kan jeg ikke se hvorfor skorstensfejeren skal ind over, hvis man selv mener og har styr på det.  :)  Altså skorstensfejeren kan men skal nødvendigvis ikke konsulteres...!

/Frank

PS.
Nå men det er blevet lidt sent til fordybelse - tror jeg lige kontakter Teknisk forvaltning i morgen. Skulle jeg havde ret i min antagelse, ka´ han vente sig ham skorstensfejeren - for så er der lagt i kakkelovnen til ham ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Skorstensfejer-godkendelse...
« Svar #7 Dato: Feb 13, 2014, 19:02 »
Ja så fik jeg venlig svar fra kommunen.

"Installationen skal anmeldes til både skorstensfejeren og til BBR. Skorstensfejeren syner tilslutning af anlægget til skorsten og godkender fyrrummet."

Somme tider skal "noget" bare skæres ud i pap for mig - det lære jeg heldigvis af...  ;D
Grunden til jeg blev "tvivlende" læste jeg også lidt om her: http://anvisninger.dk/Publikationer/Sider/Anvisning-om-Bygningsreglement-2010.aspx/1-Administrative-bestemmelser/1-6-Byggearbejder-der-kan-opfoeres-uden-tilladelse-og-anmeldelse
- glemte blot at tage højde for anvendelse og indholdet i småbygninger. Her gælder yderlige regler som Michael også henviser til.  ;)

/Frank

PS.
Og undskyld til min kære skorstensfejer som jeg helt uberettiget havde mistænkt for at "bøffe" mig for godt 600,-kr sidste sensommer i forbindelse med installation af nyt pillefyr.  ^-^
« Senest Redigeret: Feb 13, 2014, 19:19 af Frank Chr. »