Forfatter Emne: BS+ Askerens  (Læst 2549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
BS+ Askerens
« Dato: Dec 01, 2018, 19:33 »
Når aske rens kører og der ikke kommer nogle fejlmeddelelser kan man så antage at alt fungerer som det skal?
Ville der komme en fejlmeddelelse hvis askesneglen (motoren) f.eks. ikke virkede?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: BS+ Askerens
« Svar #1 Dato: Dec 01, 2018, 20:26 »
Når aske rens kører og der ikke kommer nogle fejlmeddelelser kan man så antage at alt fungerer som det skal?
Ville der komme en fejlmeddelelse hvis askesneglen (motoren) f.eks. ikke virkede?

Nej, der kommer ikke besked hvis f.eks der ikke er stik på til aske sneglen.
Men løft låget og kig om der kommer aske ud.   :)
« Senest Redigeret: Dec 01, 2018, 20:28 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: BS+ Askerens
« Svar #2 Dato: Dec 01, 2018, 20:46 »
Nej, der kommer ikke besked hvis f.eks der ikke er stik på til aske sneglen.
Men løft låget og kig om der kommer aske ud.   :)

Jeg har et BS+ 16 Kw, et par år gammelt.

I forbindelse med skift til nye piller i dag tømte jeg askeskuffen og undrede mig over 2 ting.

1. Asken var fugtig
2. Der var mindre aske i skuffen end jeg lige forventede

Som jeg forstår ændringerne i V13 styringen fornyligt kører askesneglen nu kun når der køres kompressor rens.
Citér
Ændret askerens/kompressorrens:
- Altid start med kørsel med askesnegl, derefter kompressorrens
- Køretid for askesnegl = ventetid før kompressorrens = 12 sek * antal kg siden sidste rens
- Ingen kørsel med askesnegl i normal drift
- Ingen kørsel med askesnegl under tidsstop-rens

Kompressor rens kører hos mig typisk efter 30 kg. (Jeg plejer at tilpasse rens til en gang i døgnet).

Da fyret jo blev slukket og kørte kompressor rens i den forbindelse burde der være tømt, men jeg lod fyret køre rens en gang mere efter et par kg piller og forventede at se lidt aske i skuffen, det kom der ikke.

Jeg vil nu gå ud og tage låget af askeskuffen, stoppe fyret og se om askesneglen kører.

Der er noget helt galt her ...

Jeg fik tjekket askesneglen og den kører før der laves kompressor rens nu men jeg må vente og se.
« Senest Redigeret: Dec 02, 2018, 06:25 af Jesper Arning »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: BS+ Askerens
« Svar #3 Dato: Dec 02, 2018, 06:32 »
Nej, der kommer ikke besked hvis f.eks der ikke er stik på til aske sneglen.
Men løft låget og kig om der kommer aske ud.   :)

Jeg har et BS+ 16 Kw, et par år gammelt.

I forbindelse med skift til nye piller i dag tømte jeg askeskuffen og undrede mig over 2 ting.

1. Asken var fugtig
2. Der var mindre aske i skuffen end jeg lige forventede

Som jeg forstår ændringerne i V13 styringen fornyligt kører askesneglen nu kun når der køres kompressor rens.
Citér
Ændret askerens/kompressorrens:
- Altid start med kørsel med askesnegl, derefter kompressorrens
- Køretid for askesnegl = ventetid før kompressorrens = 12 sek * antal kg siden sidste rens
- Ingen kørsel med askesnegl i normal drift
- Ingen kørsel med askesnegl under tidsstop-rens

Kompressor rens kører hos mig typisk efter 30 kg. (Jeg plejer at tilpasse rens til en gang i døgnet).

Da fyret jo blev slukket og kørte kompressor rens i den forbindelse burde der være tømt, men jeg lod fyret køre rens en gang mere efter et par kg piller og forventede at se lidt aske i skuffen, det kom der ikke.

Jeg vil nu gå ud og tage låget af askeskuffen, stoppe fyret og se om askesneglen kører.

Der er noget helt galt her ...

Jeg fik tjekket askesneglen og den kører før der laves kompressor rens nu men jeg må vente og se.

Hvis der er kondens i bunden af kedlen eller i asken, så er shunten måske for lavt indstillet / defekt (hænger i ventilen )
Shunten bør være indstillet på mindst 55 grader.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: BS+ Askerens
« Svar #4 Dato: Dec 02, 2018, 07:53 »
Hvis der er kondens i bunden af kedlen eller i asken, så er shunten måske for lavt indstillet / defekt (hænger i ventilen )
Shunten bør være indstillet på mindst 55 grader.

Den står på 55 grader men hvordan jeg kontrollerer om den virker her og nu kan jeg ikke lige gennemskue.
Jeg kommer i tanke om at jeg for ikke så længe siden havde en situation hvor O2 korrektion i lav og midt pludseligt stod på 150%.
På det tidspunkt stoppede jeg fyret, tjekkede herden, startede op igen og så gik O2 korrektion tilbage til normalen.
Hvad det skyldtes og om det er en del af forklaringen ved jeg ikke.

Askesneglen kører forøvrigt som den skal, nu venter jeg på der kommer noget aske ud, tør eller fugtig.

« Senest Redigeret: Dec 02, 2018, 07:58 af Jesper Arning »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: BS+ Askerens
« Svar #5 Dato: Dec 03, 2018, 21:38 »

Jeg kommer i tanke om at jeg for ikke så længe siden havde en situation hvor O2 korrektion i lav og midt pludseligt stod på 150%.
På det tidspunkt stoppede jeg fyret, tjekkede herden, startede op igen og så gik O2 korrektion tilbage til normalen.
Hvad det skyldtes og om det er en del af forklaringen ved jeg ikke.

Askesneglen kører forøvrigt som den skal, nu venter jeg på der kommer noget aske ud, tør eller fugtig.

Jeg oplever det samme. Mine korrektionstal stod knivskarpt til for nogle dage siden. Nu rammer de også helt af helvede til, som fra 65 til 140
Forbrugstælleren/silo indholdet er gået helt samme vej, Sidste måned passede forbruget på fyret med den faktuelt påfyldte mængde inden for 3%
Nu siger fyret der næsten ingen piller er I selvom magasinet er næsten fyldt. Afstandsmåleren passer dog.

Absolut intet er ændret, pillerne er de samme og asken er fin som kaffe grums.

Jeg fatter ikke en skid af hvad der er sket. Jeg ville jo mene det kunne ses i asken hvis der lige pludesligt kom forkert pille mængde ind og det svinger til begge sider, så forundringen er stor.
Jeg har dog ikke vejet piller af igen, har ikke været hjemme og haft lejligheden til det, og igen, asken er fin tallene er bare lige pludseligt blevet helt af helvede til, men når du oplever helt det samme kan man jo forestille sig der er et eller andet i opdateringen selvom det vil blive benægtet fra dem "der ved noget" men spøjst er det. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.