Forfatter Emne: PID  (Læst 32135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PID
« Svar #45 Dato: Dec 29, 2009, 08:16 »
Hej Al,

Jeg tror at tiden er inde til at du lige trækker vejret lidt  :)
For at justere brænderen korrekt, skal det grundlæggende være på plads først.
Altså glem PID o.lign. indtil din brænder forbrænder korrekt.

Korrekt grundindstilling af brænderen indeholder:
 1 - Du skal først og fremmest have styr på skorstenstrækket = velfungerende trækstabilisator
 2 - Sneglen skal afvejes og resultatet bruges til grundindstilling af mætninger
 3 - Brænderens mætninger skal justeres så der forbrændes korrekt over hele skalaen (10-100%)

Under punkt 2 er der forskel på Scotte og Woody, Scotte har nemlig ikke noget der hedder "Autoberegning", så her må man selv indstille alle mætnings parametre efter et skema, i Woody foretages det samme med "Autoberegning".
Her er det vigtigt at huske at skorstenstrækket skal stå til 0-1 når man har en velfungerende trækstabilisator, og at øgning af skorstenstrækket blot giver højere mætning i lavlast i forhold til højlast.

Under punkt 3 er der også forskel på Scotte og Woody, igen fordi Scotte ikke har ”Autoberegning”.
I Scotte justerer man mætning høj og lav, og i Woody justerer man ”Korrektion høj” og ”Korrektion lav” hvis ”Autoberegning” er sat til, eller ”Mætning høj” og ”Mætning lav” hvis ”Autoberegning” ikke er sat til.

Viser det sig herefter at brænderens effekt er alt for høj, specielt i lavlast, eller at det er umuligt at få brænderet til at ”ryge”, kan det være nødvendigt at begrænse blæserens effekt.
Det kan gøres ved at justere de grundlæggende blæser parametre eller ved at afdække noget af blæserens indsugningshul eller udblæsningshul (det sidste er det bedste).
De grundlæggende blæserparametre  findes ved at holde SET-knappen inde mens der tændes for styringen, altså når man har v4.x.
Efter ændring af blæseren skal punkt 3 udføres igen.

Når der er styr på ovenstående kan man evt. justere på PID-regulatoren, hvis brænderen svinger for meget i drift, men det er altså først når alt det andet er på plads.

Hilsen
Michael

Hej Frank
Der er så meget blæs på jeg ikke kan få røg, lige meget hvad jeg prøver.
Flammen lignede nået der skulle bruges til at skære i jern med.
Hvis autoberegner er slået til, kan jeg kun justere mætning ved at stille på skorstenstrækket(står 2 selv om jeg har regulator, for at få den rigtige farve flamme)
Og hvis den blæser så krafigt, at den blæser varmen ud, inden den når at afgive det til kedlen, så vil jeg da mene der skal skrues ned.

Jeg sad og prøvet at sætte I værdien til 1,0 efter et råd her fra. Temp var over set, og effekten var ca. 35-40. Da jeg skruet op for I steg effekten til ca. 90%
Forstår ikke helt den I

Hej Frank
Der er så meget blæs på jeg ikke kan få røg, lige meget hvad jeg prøver.
Flammen lignede nået der skulle bruges til at skære i jern med.
Hvis autoberegner er slået til, kan jeg kun justere mætning ved at stille på skorstenstrækket(står 2 selv om jeg har regulator, for at få den rigtige farve flamme)
Og hvis den blæser så krafigt, at den blæser varmen ud, inden den når at afgive det til kedlen, så vil jeg da mene der skal skrues ned.

Jeg sad og prøvet at sætte I værdien til 1,0 efter et råd her fra. Temp var over set, og effekten var ca. 35-40. Da jeg skruet op for I steg effekten til ca. 90%
Forstår ikke helt den I
« Senest Redigeret: Dec 29, 2009, 08:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: PID
« Svar #46 Dato: Dec 29, 2009, 08:46 »
øøh Michael

Jeg har en Scotte, og der virker autoberegning tilsyneladne ganske fint.

Det er nok derfor at der går lidt kludder når man prøver at hjælpe, og når man får hjælp, produkterne udvikles konstant, så der er ikke mange helt ens fyr, så det der hedder det ene i en version, hedder noget andet i en anden.

Jeg har trimmet min scotte rimeligt ind blot ved autoberegning, og så fjernet 5% luft

Jeg har ikke haft mit optimerings besøg endnu, så det bliver spændende hvor godt jeg har ramt.
Det bliver bestilt straks hedestokers juleferie er ovre.

MVH Kenneth
« Senest Redigeret: Dec 29, 2009, 09:09 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PID
« Svar #47 Dato: Dec 29, 2009, 23:57 »
Hej Kenneth,

Jeps. der går let "fisk" i det når man ikke lige tænker over hvilken brænder og hvilken version der er tale om  :)

Al har en Scotte v4.99, og den har ikke autoberegning.

Du har en Scotte v6.09 (altså en helt anden styring end v4.xx) så du har nogle helt andre muligheder.

Hilsen
Michael

øøh Michael

Jeg har en Scotte, og der virker autoberegning tilsyneladne ganske fint.

Det er nok derfor at der går lidt kludder når man prøver at hjælpe, og når man får hjælp, produkterne udvikles konstant, så der er ikke mange helt ens fyr, så det der hedder det ene i en version, hedder noget andet i en anden.

Jeg har trimmet min scotte rimeligt ind blot ved autoberegning, og så fjernet 5% luft

Jeg har ikke haft mit optimerings besøg endnu, så det bliver spændende hvor godt jeg har ramt.
Det bliver bestilt straks hedestokers juleferie er ovre.

MVH Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: PID
« Svar #48 Dato: Dec 30, 2009, 08:33 »
Hej Kenneth
Dit optima besøg er bestilt her den 16 december, så de kontakter dig nok snart her efter nytår.

Mvh Allan
Hedestoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: PID
« Svar #49 Dato: Dec 30, 2009, 09:30 »
Jamen det er bare herligt, jeg fik bare ingen svar på min mail, (det kan da også være at mit spamfilter er lidt stramt), så derfor ville jeg lige ringe. :)

Godt nytår
Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: PID
« Svar #50 Dato: Dec 30, 2009, 09:58 »
For mig at se, så bør du bestemt stille "Fabriks setup" tilbage til værdier, der passer til den blæser, som du har.
Autoberegning slået til, KW på 10, og så ellers justere blæserens fabriksindstillinger - det er da nemt, og har givet mere præcis styring af blæseren + betydelig bedre økonomi...

Hvis man kaster sig ud i at justere på fabriksindstillingerne af blæseren, hvad jeg tror man skal holde sig fra, så skal man vel opretholde samme forhold mellem blæser lav, mellem og høj.

F.eks. ved en "Sort stål 16 kW" med fabriksindstillingerne på 12-14-18 (se evt. http://www.pelletsburner.dk/datablad/Viden%20om,%20blower.pdf ), så kan man dividere alle tallene med 2 og få 6-7-9...

Eller til nød, hvis man se middel til 15 (hvad f.eks. min kom med), så kan man dividere med 3 og få 3-5-6.

Det er efter min mening få justeringsmuligheder i forhold til at stille på f.eks. mætningen, der vel har tre betydende cifre.

Desuden er der sikkert en grund til at NBE har sat tallene så højt.

Måske er grunden at blæseren har en vis usikkerhed, så man risikerer, at der ikke er forskel på lav, mellem og høj....det kunne måske betyde, at reguleringen gik i selvsving, som vi så al capones grafer, der svingede lystigt mellem 10% og 100% ydelse...

Citér
Et stort minus er dog at herden ikke renses ordentlig selvom blæser rens står til 100% i 10sek hver 5.minut. Det kunne nok være undgået ved knap så megen gaffa:-) For mig er det problem dog ikke så stort da jeg i forvejen skulle skrabe herd dagligt...

Måske er kompressor rens noget for dig...med en billig (larmende) kompressor, så kan det vel gøres for 500 kr...også er det også lettere at pumpe cykler.. :)




« Senest Redigeret: Dec 30, 2009, 10:01 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PID
« Svar #51 Dato: Dec 30, 2009, 13:18 »
Hej Frank,

Jeg er grundlæggende enig med dig i at man skal tænke sig om før man ændrer på blæserindstillingerne  :)
Men hvis man gør det, så er det absolut ikke sikkert at man skal have samme forhold mellem lav, mellem og høj.

Hvis man ændrer på blæserindstillingerne i nedadgående retning for at reducere luftflowet, skal man passe på ikke at komme så langt ned at blæseren har svært ved at starte og køre i lav.

Hvis man derimod ændrer på blæserindstillingerne i opadgående retning som en følge af at man har afblændet enten luftindtag eller udblæsning, så kan man typisk opleve et helt andet forhold mellem lav, mellem og høj, fordi man flytter blæseren til et andet driftområde.

Under alle omstændigheder skal man tænke sig om og have styr på indstillingerne når man roder med dem, uanset om det er blæseren eller mætningerne, men specielt for blæseren, skal man passe på ikke at komme for langt ned.

Hilsen
Michael

For mig at se, så bør du bestemt stille "Fabriks setup" tilbage til værdier, der passer til den blæser, som du har.
Autoberegning slået til, KW på 10, og så ellers justere blæserens fabriksindstillinger - det er da nemt, og har givet mere præcis styring af blæseren + betydelig bedre økonomi...

Hvis man kaster sig ud i at justere på fabriksindstillingerne af blæseren, hvad jeg tror man skal holde sig fra, så skal man vel opretholde samme forhold mellem blæser lav, mellem og høj.

F.eks. ved en "Sort stål 16 kW" med fabriksindstillingerne på 12-14-18 (se evt. http://www.pelletsburner.dk/datablad/Viden%20om,%20blower.pdf ), så kan man dividere alle tallene med 2 og få 6-7-9...

Eller til nød, hvis man se middel til 15 (hvad f.eks. min kom med), så kan man dividere med 3 og få 3-5-6.

Det er efter min mening få justeringsmuligheder i forhold til at stille på f.eks. mætningen, der vel har tre betydende cifre.

Desuden er der sikkert en grund til at NBE har sat tallene så højt.

Måske er grunden at blæseren har en vis usikkerhed, så man risikerer, at der ikke er forskel på lav, mellem og høj....det kunne måske betyde, at reguleringen gik i selvsving, som vi så al capones grafer, der svingede lystigt mellem 10% og 100% ydelse...

Citér
Et stort minus er dog at herden ikke renses ordentlig selvom blæser rens står til 100% i 10sek hver 5.minut. Det kunne nok være undgået ved knap så megen gaffa:-) For mig er det problem dog ikke så stort da jeg i forvejen skulle skrabe herd dagligt...

Måske er kompressor rens noget for dig...med en billig (larmende) kompressor, så kan det vel gøres for 500 kr...også er det også lettere at pumpe cykler.. :)





Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html