Forfatter Emne: Undgå fyret stopper om vinteren  (Læst 9094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #15 Dato: Jan 06, 2016, 16:22 »
Ja bare det dog var urstyrring, så havde alting en årsag. Denne er slået fra..

Pumpen ved fyret køre over styrringen og er sat til at slukke ved 75 grader.

Pumpen til gulvvarme køre konstant på 30-40 stykker (smedegaard begge to)

Kunne være jeg skulle prøve 15 grader over bare for et døgns tid og se om der er forskel.

Ikke at jeg lige kan se det har indflydelse på dette, men er pumpestop på 75 grader ikke meget højt, jeg tror da de fleste ligger i 50'erne.

Betyder det ikke at pumpen stopper med det samme når fyret gør.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #16 Dato: Jan 06, 2016, 16:54 »
Jeg har pumpestop på 60° og pumpen stopper samtidig med fyret.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #17 Dato: Jan 06, 2016, 17:49 »
Prøv at sætte pumpestop til 55 Gr. Så tror jeg dit problem forsvinder. Mvh. Carsten
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #18 Dato: Jan 06, 2016, 18:23 »
et pumpestop på 75 gr giver ikke rigtig nogen mening.
Pumpestart/stop er beregnet til at du ved koldstart kan få dit anlæg hurtigere op i varme da det er hurtigere at varme på stillestående vand end på cirkulerende.
Altså start ved feks 50 gr og stop ved 35 . Så vil fyret kører i ryk indtil vandet er oppe over de 55 gr hvor pumpen ikke mere vil stoppe.
Og når den falder til under de 35 gr ved stop holder pumpen op med at cirkulere vandet og du burde i princippet ikke trække så meget varme ud som hvis den fortsætter
Men når du sætter stop så højt over kedelsetpunkt kan jeg ikke lige gennemskue det . Så vil pumpen jo aldrig starte i teorien. Men det vil den måske alligevel da start vel er lavere ?
Men det er noget bagvendt og kan nemt have med dit problem at gøre.
Så sæt din start højest og din stop lavest så kan systemet finde ud af det :-)
Men om det er det der er problemet ved jeg ikke  ?

MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #19 Dato: Jan 06, 2016, 18:28 »
Hej,

Kenneth (xkfc) har altså en pointe i det med at sænke temperaturen i blandesløjfen  ;)

Hvis temperaturen i blandesløjfen er højere end det er nødvendigt, vil gulvet blive varmere end der er behov for og termostaten slukker for telestaten i rummet.
Når telestaten er slukket afkøles gulvet, og når rumtemperaturen er sunket nok tænder termostaten for telestaten igen.
Det giver sving i temperaturen på gulvet, i temperaturen i rummet og i den krævede effekt fra fyret.

Hvis temperaturen i blandesløjfen derimod kun lige akkurat er høj nok, vil termostaterne kalde på varme næsten hele tiden, og kun afbryde i korte intervaller.
Det giver mere jævn varme på gulvet, mere jævn varme i rummet og mere jævnt varmeaftræk fra fyret.

Så ned med temperaturen i blandekredsen og op på 15oC med diff over  ;)


Hilsen
Michael


Mener den står på 38-39 stykker...

Tænker bare at hvis jeg konsekvent hiver den ned af bliver gulvene meget hurtig kolde ... Har aldrig prøvet om vinteren  :'(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #20 Dato: Jan 06, 2016, 18:34 »
 Jeg har lige zoomet på kurverne og kenneth har ret . Den dykker bare så stejlt i kurverne at det er svært at se men den går faktisk først i nul effekt på samme tidspunkt som den når over 70 gr . Kunne tyde på at du kan nøjes med at hæve til + 15 gr . kl 17.22 har den hævede oversetpunkt til +10 da redet en nedlukning .
Så du kan måske godt vente lidt med at pille ved blandesløjfen da dine kurver jo ellers ser fine ud.
« Senest Redigeret: Jan 06, 2016, 18:40 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #21 Dato: Jan 06, 2016, 19:32 »
Vedr. pumpe stop/start

Det med pumpe stop har Claus altså ret i er noget rod, så stopper at pumpen stopper med fyret.

Og det er faktisk grunden til at dine kone brokker sig. Nu starter fyret nemlig ikke før diff under bliver opnået og det sker kun ved almindelig afkøling af kedlen til omgivelserne. Derfor er fyret stoppet længe. Hvis pumpestop derimod, blev sat til noget der var lavere end diff under, ville pumpe/huset afkøle fyret og det går stærkt, og så starter fyret op igen.

Gør derudover som MHES siger still din gulvarme ned til det nødvendige og ikke højere.

Til sidst, så prøv at kigge på din PI tal, de skal hvis du har gulvvarme i hele hytten ville jeg tro en P ca. 1 og  I på ca. 0,1. Så vil fyret så snart det er kommet i gang, ikke behøves at stoppe før til april.


Dit problem lige nu kan være at fyret hele tiden faktisk er bagud og derfor bliver det vi kalder I-stakken for stor og så kan fyret ikke nå at skrue ned i tide.
Det er bagud, fordi det står stille indtil den naturlige afkøling starter det og ikke fordi huset mangler. Når så det starter, trækker huset al varmen og fyret er længe om at komme op i temp, får derfor en for stor I-stak, hvorfor det ikke drosler ned i tide og så starter cyklussen forfra.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline markpetersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #22 Dato: Jan 07, 2016, 08:13 »
Efter at ha' kørt med +15 differens over de sidste 18 timer er varmen meget mere konstant- og mindre brok :)
Det må betyde at de +5 jeg kørte med tidligere var for lidt. Fyret har ikke slukket en eneste gang siden igår eftermiddags da tråden blev oprettet.
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #23 Dato: Jan 07, 2016, 08:23 »
Efter at ha' kørt med +15 differens over de sidste 18 timer er varmen meget mere konstant- og mindre brok :)
Det må betyde at de +5 jeg kørte med tidligere var for lidt. Fyret har ikke slukket en eneste gang siden igår eftermiddags da tråden blev oprettet.

Fint, jeg ville alligevel stille pumpe stop, ned under, "diff under" som er den temperatur hvor fyret starter igen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline markpetersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #24 Dato: Jan 07, 2016, 08:55 »
Det vil jo betyde pumpen allerede vil stoppe ved 60 grader, hvis jeg går ned til de 5 under set temp (som pt. er 65). Prøver og ser om gulvvarmen kommer til at mangle varme i den forbindelse.
Har 30 meter rør under jorden fra fyr til gulvvarme.
« Senest Redigeret: Jan 07, 2016, 08:56 af markpetersen »
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #25 Dato: Jan 07, 2016, 12:10 »
Hus lige på hvad "Pumpe start" og "Pumpe stop" betyder  ;)

"Pumpe start" er den temperatur kedlen skal op over før pumpen starter når fyret er i drift.
"Pumpe stop" er den temperatur kedlen skal ned under før pumpen stopper når fyret er stoppet.

Hilsen
Michael

Det vil jo betyde pumpen allerede vil stoppe ved 60 grader, hvis jeg går ned til de 5 under set temp (som pt. er 65). Prøver og ser om gulvvarmen kommer til at mangle varme i den forbindelse.
Har 30 meter rør under jorden fra fyr til gulvvarme.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #26 Dato: Jan 07, 2016, 23:41 »
Det vil jo betyde pumpen allerede vil stoppe ved 60 grader, hvis jeg går ned til de 5 under set temp (som pt. er 65). Prøver og ser om gulvvarmen kommer til at mangle varme i den forbindelse.
Har 30 meter rør under jorden fra fyr til gulvvarme.
Som jeg forstår det du skriver, synes du det er højt?

Men du har selv tidligere skrevet at du har 75 nu, hvilket jo er væsentligt højere og knap så brugbart.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline markpetersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Sv: Undgå fyret stopper om vinteren
« Svar #27 Dato: Jan 08, 2016, 08:58 »
Havde overset når fyret er stoppet (Tak MHES) :)

Har sat pumpestop til 50 nu.

Tak for hjælpen.
« Senest Redigeret: Jan 08, 2016, 08:59 af markpetersen »
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp