Forfatter Emne: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart  (Læst 3910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TRK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Dato: Nov 23, 2016, 18:21 »
Hejsa

Jeg har i længere tid efterhånden haft et problem hvor mit fyr melder "Alarm: Ingen brændsel" når det starter efter at have været stoppet pga. temperatur.

Når det sker er det altid det samme:
Der er massere af brændsel
Der ligger piller i brandkammeret
I loggen går den fra optænding til drift på få sekunder
Ofte kommer der ild når alarmen er aktiveret og hvis jeg så afstiller alarmen og tænder, går fyret direkte til drift.

Se også vedhæftede skærmdump af hændelsesloggen.

Hvorfor går fyret fra optænding til drift på ~20 sekunder, når det normalt tager 5-7 minutter?

http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=trk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2016, 18:37 »
Hej,

Sandsynligvis forkerte indstillinger i menuen for el-tænding.
Når fyret starter op på en varm skorsten er trækket meget højer end på en kold skorsten.
Eller sagt på en anden måde, der blæses meget lettere luft gennem kedlen når skorstenen er varm.
Hvis dine blæs-parametre under el-tænding står lige til den høje side, bliver de bare for høje på en varm skorsten.

Hvilke parametre har du under el-tænding?

Hilsen
Michael


Hejsa

Jeg har i længere tid efterhånden haft et problem hvor mit fyr melder "Alarm: Ingen brændsel" når det starter efter at have været stoppet pga. temperatur.

Når det sker er det altid det samme:
Der er massere af brændsel
Der ligger piller i brandkammeret
I loggen går den fra optænding til drift på få sekunder
Ofte kommer der ild når alarmen er aktiveret og hvis jeg så afstiller alarmen og tænder, går fyret direkte til drift.

Se også vedhæftede skærmdump af hændelsesloggen.

Hvorfor går fyret fra optænding til drift på ~20 sekunder, når det normalt tager 5-7 minutter?

http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=trk
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2016, 19:08 »
Med din beskrivelse og det den viser i loggen vil jeg tro at du har en fejlvisning fra lysføleren.

Jeg tænker V10 styring og 10 polet stik til brænder. Det kan gøre lux noget livlige. Behandling kan være at sætte følsomheden på lysføler ned.

Det gøres vist i system og avanceret (et eller andet).

Problemet er at hvis styringen ser lys, går den i drift, selvom der ikke ild. Så står den og tøffer ved 10% indtil den opdager at der ikke var ild alligevel. og har du ustabil (høj) lysfølsomhed kan de jo tage langt tid. Da jeg installerede min V10 første gang havde jeg 2 gange 10-20 kilo piller i askeskuffen på den konto.
« Senest Redigeret: Nov 23, 2016, 19:12 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #3 Dato: Nov 23, 2016, 19:19 »
Kører du med noget buffer af en slags eller er der en anden grund end, et meget lille aftag, der gør at fyret stopper og starter en gang i timen, nat og eftermiddag.

Hvis det er utilsigtet ville jeg måske rode lidt med urstyring, PI og ydelsestigning/min og se om ikke du kunne spare disse stop.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline TRK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #4 Dato: Nov 23, 2016, 21:31 »
MHES: Vedhæftet er screen over indstillinger til optænding.

Hjemmeteori: Jeg har overvejet lysføleren men når jeg kigger på grafen viser den ikke at der har været lys på tidspunktet. Kan føleren detektere lys uden at grafen viser det?
Jeg har sat følsomheden til høj fordi den havde problemer med at fange lyset i starten.
Ikke nogen buffer, kun et lille aftag. Har haft urstyring aktiveret indtil det begyndte at blive koldt, men så blev det jo pludselig varmt igen. Det afhænger også meget af vinden, nu har vi haft et par stille dage på øen og det er jo ikke så tit det sker.

I teorien kunne det måske godt være rester fra da fyret slukkede der lå og ulmede og når fyret så går i optænding og der kommer blæs på lyser resterne op og det ser lysføleren. Men det undrer mig stadig det ikke registreres på grafen.
Jeg skal se om jeg kan få et skærmdump af det næste gang.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #5 Dato: Nov 24, 2016, 05:39 »
Hej,

Jeg ville umiddelbart tænke at dine blæserparametre ligger til den høje side, specielt blæs slut.
Det kommer selvfølgelig helt an på hvilke blæserparametre fyret kører optimalt med under drift.
Når jeg ser på dine grafer kan man se at lys-signalet generelt er fint og stabilt ved lave drifteffekter, men bliver meget ustabilt ved højere drifteffekter.
Det leder mig hen til at dit fyr muligvis ikke er korrekt justeret mht. forbrænding.
Start med en grundjustering, altså afvejning af sneglen og justering af blæs ved hhv. 10%, 50% og 100%.

Derefter kan vi se på dine el-tænder parametre.

Lys-sensor på følsomhed høj er ofte et problem, jeg tilråder at køre maksimum på mellem, når det er et parameter man kan justere på.

Hilsen
Michael

MHES: Vedhæftet er screen over indstillinger til optænding.

Hjemmeteori: Jeg har overvejet lysføleren men når jeg kigger på grafen viser den ikke at der har været lys på tidspunktet. Kan føleren detektere lys uden at grafen viser det?
Jeg har sat følsomheden til høj fordi den havde problemer med at fange lyset i starten.
Ikke nogen buffer, kun et lille aftag. Har haft urstyring aktiveret indtil det begyndte at blive koldt, men så blev det jo pludselig varmt igen. Det afhænger også meget af vinden, nu har vi haft et par stille dage på øen og det er jo ikke så tit det sker.

I teorien kunne det måske godt være rester fra da fyret slukkede der lå og ulmede og når fyret så går i optænding og der kommer blæs på lyser resterne op og det ser lysføleren. Men det undrer mig stadig det ikke registreres på grafen.
Jeg skal se om jeg kan få et skærmdump af det næste gang.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #6 Dato: Nov 24, 2016, 08:02 »
Jeg tror godt der kan deteteres lys uden det kan ses på grafen. Grafen er jo hå højeste opløsning (1 times visning) punkter med 30 sekunders interval. Lysmålingen foregår jo kontstant, så alle disse tal sendes ikke til clouden.

Prøver du at kigge grafer med mindre opløsning feks. 48 timer falder opløsningen til 7 minutter.


MHES: Vedhæftet er screen over indstillinger til optænding.

Hjemmeteori: Jeg har overvejet lysføleren men når jeg kigger på grafen viser den ikke at der har været lys på tidspunktet. Kan føleren detektere lys uden at grafen viser det?
Jeg har sat følsomheden til høj fordi den havde problemer med at fange lyset i starten.
Ikke nogen buffer, kun et lille aftag. Har haft urstyring aktiveret indtil det begyndte at blive koldt, men så blev det jo pludselig varmt igen. Det afhænger også meget af vinden, nu har vi haft et par stille dage på øen og det er jo ikke så tit det sker.

I teorien kunne det måske godt være rester fra da fyret slukkede der lå og ulmede og når fyret så går i optænding og der kommer blæs på lyser resterne op og det ser lysføleren. Men det undrer mig stadig det ikke registreres på grafen.
Jeg skal se om jeg kan få et skærmdump af det næste gang.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline TRK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #7 Dato: Nov 24, 2016, 21:17 »
Jeg har skiftet pillemærke for nylig og manglede den efterfølgende justering. Det er foretaget nu og jeg har justeret lysføler til mellem.

Jeg melder tilbage når/hvis problemet opstår igen.

Offline TRK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #8 Dato: Nov 30, 2016, 12:33 »
Lige en update nu hvor der har været lidt start og stop i dag. Fyret har (endnu) ikke lavet samme nummer med at gå i drift lige efter start på optænding, for derefter at gå i Alarm: Ingen brændsel.

Ændringerne der blev foretaget var at sætte lysføler ned til mellem fra høj og foretaget en justering af blæser, efter skift til nyt pillemærke (problemet var der dog også med det gamle pillemærke. da fyret var justeret ind).

Jeg vender tilbage hvis det opstår igen :)
Indtil videre mange tak for hjælpen.

Offline TRK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Alarm: Ingen brændsel lige efter opstart
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2017, 20:35 »
Hej igen

Så er det sket igen et par gange, senest i dag. Som det ses på vedhæftede graf slukker fyret pga. temp opnået. Herefter påbegynder den optænding, men allerede efter kort tid (1 minut) går den i drift. Den kører så op i effekt indtil den går i alarm pga. manglende ild.

18:48 - Stoppet - temperatur er opnået -> Optænding 1
18:49 - Optænding 1 -> Drift
18:59 - Drift -> Alarm ingen ild i højlast - brændsel?

Selvom det ikke ses på grafen kunne det muligvis godt være at der stadig er glødende piller fra da fyret slukkede og at dette giver lys nok til at fyret tror der er drift.

Er det muligt at ændre på varighed eller kraft af blæs ved sluk?
Andre ideer modtages også gerne :)

-Thomas