Forfatter Emne: For lidt varme på 1 sal.  (Læst 22082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #15 Dato: Dec 06, 2009, 11:31 »
Hej Kenneth,

Måske det er på plads med en forklaring på tallene  ;)

25-60-160 er en slags kode for pumpens størrelse, og hvis man ser på f.eks. en Grundfos pumpe står det for:
Nominel dimension af tilslutninger - løftehøjde (i dm) - indbygningslængde (i mm)

Altså en 25-60-160 er en størrelse 25 mm pumpe, med en løftehøjde på 60 dm (6 m) og en indbygningslængde på 160 mm.

Det væsentlige i denne sammenhæng er løftehøjden på de 60 dm eller 6 m.
Det skal ikke forstås sådan at pumpen kan løfte vandet 6 m op, men er et tal for den hydrauliske modstand pumpen er i stand til at kompencere for.
På f.eks. Grundfos hjemme side kan man beregne en nødvendig pumpestørrelse, når man kender anlæggets omfang, men det kræver forstand på de tekniske begreber.

Eventuelt kan man kikke her, og få lidt forståelse for begreberne http://www.sparepumpe.dk/konvlister/Grundfosliterature-1354.pdf

Men husk !!!
Cirkulationspumpen er et grundlæggende element i et varmesystem, og den skal dimensioneres ligeså korrekt som størrelse af kedel, brænder, radiatorer osv., og er ikke et område for ikke fagfolk.

Derfor check med din vvs'er, hvilken pumpe han vil anbefale, der er faktisk en grund til at deres uddannelse tager 3-4 år  ;).

Hilsen
Michael

Hej

Hvad hedder den cirkulationspumpe du har på ?

Den skal nok hedder 25-60-160.

Det er sådan en jeg har på for at kunne få varmen med op på første sal. Og det er en vvs-mand der har sat mine rør sammen, så jeg bare selv skulle sætte kedlen til.

hilsen Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #16 Dato: Dec 18, 2009, 07:54 »
øv, jeg skal også med her http://www.kinagrill.dk/ jeg har desværre også mistet varmen på 1.sal. Jeg har i år monteret pillefyr, og skrottet den gamle Salamander, som var sat op som selvcirkulerende og med åben ekspansion. Alt spillede sidste vinter så det her er nyt, og den samme (næsten) installation kørte sidste år.
De ændringer der er, er en shunt, en flowmåler og en ekstra radiator. Jeg har droslet shunten det den umiddelbart kan uden at pille hovedet af ventilen. Dette er gjort da kedeltemp er sat til 75 grader som grundet styring sjældent opnåes, typisk er reel temp på kedel ca. 65-70 grader. Mit kedel vand som kom ud i anlægget efter shunten lå ca. 10 grader under, men ved at drosle shunt er det nu 2-3 grader under. Systemet er lavet med 20mm pex ud til nogle fordelere, hvorfra det går i 15mm og der har aldrig været problemer (udover de hængende ventiler efter sommer) med at få varmen rundt. Der er luftet ud og der sidder aut. udluftere på anlægget flere steder. Lige nu sidder jeg med om det kan være min pumpe der er træt (10 år gammel upe 20- 60), men det tvivler jeg på, da jeg prøvede at montere en 20-40 blev det nemlig værre. Der plejer også at kunne høres en svag susen i radiatorer når der åbnes for varmen men det kan der heller ikke nu. Det sidste jeg ikke har prøvet er at afmontere flowmåler da den drosler mit 3/4" rør på returen og laver modstand da det er en 1/2" måler, og det svageste led i systemet. Til sidst min vvb er også droslet således det ikke bare løber gennem den uden at komme ud i hele systemet.
Så jeg mangler svar på om flowmåler kan være synderen.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #17 Dato: Dec 18, 2009, 15:29 »
Hej EF
For at du nu kan få den bedste hjælp, så beskriv lige hvordan det hele er mont. Fremløb fra kedel også derudaf???

Jeg er godt nok kun lægmand (mekaniker) men jeg har lige skåret et selvcirkulerende system ned i sommers og opsat ny vvb samt udskiftet rørende til alle grenene i min kælder, uden problemer. (hvis vi ser bort fra alle de grimme gloser under opsætningen) ;D

Jeg kører dog uden shunt, da jeg har "ringe roca" kedel.

Men med den rigtige beskrivelse er jeg sikker på at du nok skal få den rigtige hjælp. :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #18 Dato: Dec 18, 2009, 16:10 »
hej EF
Jeg har et par fif du kan afprøve.
Kontroller at din pumpe kører på max hastighed.
Luk alle radiatorer i stuen, så skal vandet på første.
Sæt en skruetrækker imod røret, sæt øret imod den anden ende af skruetrækkeren, så kan du høre om der er cirkulation, gør det  evntuelt i nærheden af en ventil som du kan åbne og lukke, det gør det nemmere høre om der er liv.
Check om returrøret bliver varmt med alle radiatorer lukket, hvis det gør har du noget cirkulation i systemet der skal lukkes for.
Sæt påfyldningsslangen på din kedel, og en aftapningsslange på den radiator som er længst væk fra kedlen, så kan du skylle lidt vand igennem systemet.
Hvis du har en ekstra pumpe, kan du sætte den ind i systemet et sted hvor der er mulighed for det.

hilsen scotten

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #19 Dato: Dec 18, 2009, 17:52 »
Hej Tonni og scotten
Det der virkelig irreterer mig er at det kørte da jeg havde den gamle kedel, med samme streng system. Jeg har kørt 3/4" rør ind i et fordeler system der tager 4 radiatorer 2 gulvvarmeslanger med returventil og min varmtvandsbeholder, disse er delt ud med en 15mm pex til hver. så kører jeg videre med 20mm pex til 2 nye fordelere hvor der deles ud med 15mm pex til 9 radiatorer og 2 gulvvarme slanger, de 5 af disse radiatorer er på 1'ste sal. Jeg har de 2 af radiatorerne der bliver varme i returen jeg var sikker på at dette skyldtes luft som ikke kunne komme ud men der kan så være en anden forklaring, kan jeg høre. Fyret laver masser af varme men det kan ikke komme af med det, det er typisk de radiatorer der er yderst i en streng som ikke vil varme, de er lune i toppen og ca. 10-15 cm ned. Min frygt er at det pludselig fryser til i en skunk da returen er meget kold (ca 30-35grader på fyret). Pumpen kører maks. og jeg har lukket for de aut udluftere der sidder "foran" denne på returen for den ikke skulle kunne suge luft ind gennem disse. Er der nogen der tror at flowmåler kan lave for stor modstand til at der kan komme en fornuftig cirkulation i systemet. 

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #20 Dato: Dec 18, 2009, 18:05 »
Hej Jeg tror du skulle prøve at lufte ud igen, tjekke vand osv. Tror der kan sidde en luftlomme eller 2 i systemet ;)
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #21 Dato: Dec 18, 2009, 19:44 »
hvor har du ændret fra??? åben ekspansion??? Hvor sidder pumpe i forhold til shunt??? pumpen kan også inkobles som det sidste inden kedlen, på returen... vender shunten rigtig???

 Og skotte du skylder svar under brændsel!!!!!!!!!!! ;D



[/color]
hej EF
Jeg har et par fif du kan afprøve.
Kontroller at din pumpe kører på max hastighed.
Luk alle radiatorer i stuen, så skal vandet på første.
Sæt en skruetrækker imod røret, sæt øret imod den anden ende af skruetrækkeren, så kan du høre om der er cirkulation, gør det  evntuelt i nærheden af en ventil som du kan åbne og lukke, det gør det nemmere høre om der er liv.
Check om returrøret bliver varmt med alle radiatorer lukket, hvis det gør har du noget cirkulation i systemet der skal lukkes for.
Sæt påfyldningsslangen på din kedel, og en aftapningsslange på den radiator som er længst væk fra kedlen, så kan du skylle lidt vand igennem systemet.
Hvis du har en ekstra pumpe, kan du sætte den ind i systemet et sted hvor der er mulighed for det.

hilsen scotten

« Senest Redigeret: Dec 18, 2009, 19:56 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #22 Dato: Dec 18, 2009, 20:14 »
Der er ændret fra åben til lukket og der er 1,3 bar tryk på anlægget, pumpen sidder foran shunten på fremløb og jeg har blændet shunten fra. Jeg fik at vide af smeden der monterede at pumpen skal sidde på fremløb, for ikke at lav tryk i kedel men i stedet ud i anlægget. Luft hmmm det kan man aldrig vide, jeg vil i morgen prøve det scotte skrev med at lukke noget vand ud af den fjerneste radiator så skulle en evt. luftlomme gerne følge med ud. Jeg har en ekstra pumpe, men mener at man skal være forsigtig, da de kan komme til at arbejde i mod hinanden.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #23 Dato: Dec 19, 2009, 07:56 »
hej EF
Med alle de fordelere du har på dit anlæg, kan du roligt sætte mere pumpekapacitet ind i kampen.
Enten en større pumpe, eller flere pumper i systemet, det sidste det bedste i dit tilfælde.
Hvis du sætter en større pumpe på skal du have mulighed for at regulere hvor meget vand der løber igennem hver enkelt system.
Alt andet lige skal du have fordelt varmen til de forskellige fordelere

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #24 Dato: Dec 19, 2009, 08:02 »
Jeg har en pumpe den kan jeg da prøve at skyde ind et strategisk sted ude i anlægget evt med en sløfje så kan den slukkes igen når ude temp stiger. Kan man kalibrere en fejlvisning på sin kedeltemperatur, den viser ca 6-8 grader for meget har jeg konstateret.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #25 Dato: Dec 20, 2009, 08:42 »
Hvis du med kedeltemperatur mener den analoge viser på forsiden af fyret, så kan man bare tage glasset af med en spids kniv og hive viseren hen på den temperatur, hvor den bør stå.

Hvis du mener kedeltemperaturen i styringen, så er det vist en kendt uhensigtsmæssighed i de tidligere versioner af ver. 6 (og måske version 5??).

Nogle/mange af disse versioner har vist også problemer med, at uret går forkert i perioder.

Jannich (=NBE)  har vist været meget velvillig  :-*  til at gratis at sende sidste version af styringen (6.11 eller 6.13...eller hedder den allerede 6.50  :)http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=990.0). Du kunne jo prøve at sende ham en Personlig Besked, og se hvad han siger.

Den ver. 6.11, som jeg fik, er noget mere kvik i optrækket end den ver. 6.02, som jeg havde tidligere...


PS: Ikke noget, som jeg har forstand på, men kunne der ikke være 'slam' i nogle af de yderste radiatorer?  I givet fald skal man vel have bundproppen af dem  :-\

« Senest Redigeret: Dec 20, 2009, 10:26 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #26 Dato: Dec 20, 2009, 19:29 »
Det er temp på styring det er galt med. nu har jeg så stået derude i et stykke tid og den kan godt finde på samtidigt at lave nogle hidsige hop. Den kan vise 67 i kedeltemp og når den så opdatere skriver den 62. Min flowmåler virkede i 2 dage så forsvandt den fra displayet, så ja den er vist lidt kedlig min styring.

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: For lidt varme på 1 sal.
« Svar #27 Dato: Dec 20, 2009, 19:45 »
Hej, det kan også være luft eller mangel på vand i anlæget. På et andet forum var der en med et lign problem, det blev løst med udluftning og påfyldning af vand.
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody