Forfatter Emne: Ydelse med 100 %-spidser  (Læst 16590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Ydelse med 100 %-spidser
« Dato: Nov 25, 2009, 20:36 »
Jeg har spekuleret på nogle spring i ydelsen, som styringen laver med ujævne mellemrum. Nogle gange er det ofte, andre gange ikke. Jeg kan ikke finde nogen sammehæng med kompressor rens, blæser-rensning eller produktion af varmt vand...

(Den grønne graf er ydelsen, rød=fremløb, grå=røg, gul=lys)

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2009, 21:00 »
Hejsa
Har du sat din Max. driftseffekt ned? hvad sker der hvis du gør det, kommer den så ?

Mvh Allan
Hede Stoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2009, 21:13 »
Nej, det har jeg ikke prøvet. Nu har jeg sat Max. drifteffekt til 70 %, så må vi se.

Jeg har måske et løst gæt på, at lux'en kunne blive mere jævn, hvis jeg flyttede lysmåler-holderen 2 cm. ned, og det kunne hjælpe på noget...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #3 Dato: Nov 25, 2009, 21:17 »
Hej
Det er ikke lysmåleren der gør det, det tror jeg ikke på.

Alt andet lige skulle du tage at sætte din Max.effekt ned til hvad der nu er passende til dit varme behov så køre din brænder meget bedre og mere jævn, det spare også lidt piller.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #4 Dato: Nov 26, 2009, 18:21 »
Hej Frank
Jeg skal ikke gøre mig klog på din graf, men en ting du har ret i er, at sænke lysmåleren 1,5 -2cm længere ned vil i hvert tilfælde fjerne INGEN LYS for lyssøjlen fra brænderen lægger sig nemlig de 2cm længere ned.

Jeg har et utal af gange haft denne ingen lys i for lang tid, så lang tid at den enterne snegl begynder at køre, trækker pillerøret op og konstatere at der er masser af lys 2cm nede bare ikke på lysføleren :'( men jeg kan fortælle dig det virker at flytte den ned
Mvh Bylov

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #5 Dato: Nov 26, 2009, 18:45 »
hej Frank, har du set om styring laver de samme udslag eller er det kun på grafen den gør det
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #6 Dato: Nov 26, 2009, 18:50 »
Jeg har spekuleret på nogle spring i ydelsen, som styringen laver med ujævne mellemrum. Nogle gange er det ofte, andre gange ikke. Jeg kan ikke finde nogen sammehæng med kompressor rens, blæser-rensning eller produktion af varmt vand...

(Den grønne graf er ydelsen, rød=fremløb, grå=røg, gul=lys)



Hej Frank

Hvilken chipversion har du?

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #7 Dato: Nov 26, 2009, 18:54 »
Hej Bylov,

Dine observationer med at tage faldrøret af svarer til mine.. Jeg finder straks det store bor frem til weekenden, så får vi at se  :)

Hvis det viser sig, at afhjælpe problemet, så kunne man jo som nødløsning forestille sig en styring, der tog lux gennemsnitsværdien over længere tid, end den gør nu.

Styringen vil i det hele taget 'se' mere solid ud, hvis den ikke skifter til 'Ingen lys' hele tiden.

Da jeg satte satte Max. drifteffekten til 70%, så faldt højden af spidserne til en drifteffekt på ....70 %...men det er jo ikke løsningen.

Allan, med en 100 trins-styring giver det vel ikke nogen mening løbende at ændre på Max. drifteffekten? Hvert effektprocent svarer jo til så lidt effekt, at blæser og snegl alligevel ikke kan dosere så nøjagtigt.

Hvis man satte Max. drifteffekten til 50%, så ville det svare til en 200 trins-styring. Men en 200 trins-styring ville du vel ikke anbefale frem for en 100-trins?




Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #8 Dato: Nov 26, 2009, 19:04 »
har du set om styring laver de samme udslag eller er det kun på grafen den gør det

Jeg er tester på et nyt interface (undskyld BoinkUser), og både StokerKontrol og det nye interface viser samme graf. Jeg har også oplevet det på selve styringen.

Det nye interface kan også vise statusskift, og en gang i mellem kommer spidserne i.f.m. en typisk sekvens:

Citér
26-11-2009 18:49:13  >  Driftstatus ændret fra optænding1 til drift
26-11-2009 18:49:10  >  Driftstatus ændret fra vent til optænding1
26-11-2009 18:49:08  >  Driftstatus ændret fra drift til vent

Jeg vil tro, at styringen tror ilden er tæt på død, og derfor giver et ordenligt blæs..

Jeg har en Woody med ver. 6.02...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #9 Dato: Nov 26, 2009, 20:10 »
Hej Bylov,

Dine observationer med at tage faldrøret af svarer til mine.. Jeg finder straks det store bor frem til weekenden, så får vi at se  :)

Hvis det viser sig, at afhjælpe problemet, så kunne man jo som nødløsning forestille sig en styring, der tog lux gennemsnitsværdien over længere tid, end den gør nu.

Styringen vil i det hele taget 'se' mere solid ud, hvis den ikke skifter til 'Ingen lys' hele tiden.

Da jeg satte satte Max. drifteffekten til 70%, så faldt højden af spidserne til en drifteffekt på ....70 %...men det er jo ikke løsningen.

Allan, med en 100 trins-styring giver det vel ikke nogen mening løbende at ændre på Max. drifteffekten? Hvert effektprocent svarer jo til så lidt effekt, at blæser og snegl alligevel ikke kan dosere så nøjagtigt.

Hvis man satte Max. drifteffekten til 50%, så ville det svare til en 200 trins-styring. Men en 200 trins-styring ville du vel ikke anbefale frem for en 100-trins?





Du skal selvfølgeligt finde en max drifteffekt der passer og ikke er meget større end den du skal bruge.

Det svare lidt til en gryde vand du skal have op og koge, når den så koger skruer du helt ned på 0 for igen at starte med at varme hele gryden op igen, dette er ikke økonomisk, det er bedre at holde gryden i kog hele tiden med en effekt der passer til behovet.

hvis du kigger på din interface kurve med drifteffekten vil der også komme meget store svingninger på din graf når du køre op til 100% i drift.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #10 Dato: Nov 26, 2009, 21:10 »
Jeg har en Woody med ver. 6.02...

Du kan overveje at skifte til en nyere chip, der er forbedret en del på 6'er chipsne, og på et tidspunkt har der været lidt i stil med det du oplever, kan ikke lige genkalde om det sker på 6.02 men det er ikke utænkeligt.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Nov 26, 2009, 21:13 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline elwarth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 103
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Elwarths pillefyr online
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #11 Dato: Nov 27, 2009, 17:46 »
Jeg oplevede også nogle mærkelige spidser i graferne, godt nok ikke på driftskurven, men på vvb-temp.kurven.
Det forsvandt, da jeg fik version 6.10. Jeg tror du skal den vej.

Vedr. lysmåling, er det måske lidt voldsomt at modificere brænderen med nye huller. Jeg har med held skiftet til en ldr, som reagerer lidt langsomere på ændringer af lysniveauet.
Prøv evt. at søge på min tidligere tråd om dette.

Mvh
Morten
Woody 24kW vers. 10 på Dor-kedel.
Opvarmer ca. 230kvm +70kvm kælder.
Forbrug 8-9T /år.

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #12 Dato: Nov 27, 2009, 18:06 »
Hejsa..

Grafen med ingen lys i drift.. er ved normal drift enten pga. defekt lyssensor eller manglende mætning under drift... Og IKKE pga fejlplacering.

Som udgangspunkt ligger lux ved korrekt mætning fra min. 70 og opefter.. 
Hvis dine piller har et godt askesmeltepunkt vil lux altid ligge fra 80 og opefter...ved korrekt mætning.

Øvrige årsager til lavt lux niveau  er enten slaggeophobning på rist eller skamol indsats....

Venligst Flemming

PS Og jo min. til version 6.1
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #13 Dato: Nov 27, 2009, 21:47 »
Jeg har kompressor rens, og herden er renset manuelt for en uge siden. Jeg bruger Statoils HP-piller, og herden er normalt uden slagger.

For to uger siden afvejede jeg i 6 minutter, og kompenserede luft til lige over synlig røg fra skorstenen.

Asken i forreste skuffe ligner til forveksling kaffegrums.

Flammen ser nogenlunde rolig og fin ud for mig.

Her til til aften borede jeg et nyt hul 2 cm under det gamle lysmåler-hul, og afdækkede det gamle med gaffa-tape. Samtidig drejede jeg lysmåleren 90 grader mod herden.

Den inderste del af det ny hul kom til at sidde lidt lavt, så lysmåler-holder er ikke kommet på endnu...

Hvor intet våger, intet vinder  :)

Jeg modtager væddemål, om hvordan grafen ser ud i morgen  :)

Status:
Det hjalp.... indtil jeg gik i seng, så gik den tilbage til den gamle vane.  Den var ellers forholdsvis stabil med et højt niveau.

Her til morgen var føleren temmelig støvet. Jeg vender 'nedad' igen, og prøver nok at skifte den senere på dagen....

« Senest Redigeret: Nov 28, 2009, 08:51 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #14 Dato: Nov 28, 2009, 19:16 »
I middags skruede jeg holderen på selve lysføleren løs, og stillede den, så føleren kommer længst mulig ind i fyret, og i en vinkel på 45 grader i forhold til ilden.

Derefter satte jeg  7-8 spændeskriver om den nederste pladeskrue til lysfølerholderen, sådan at lysføler i dens længderetning stå måske 20 grader i forhold til vandret.

Desuden brugte jeg det oprindelige hul, da føleren i det nye hul ellers ville blive knust af den interne segl. Nu ser det rimmeligt ud, og ingen 5 sekunders statusskift med 'Optænding 1'.

Citat fra: Energi Bornholm
Grafen med ingen lys i drift er ved normal drift .... manglende mætning under drift..

Min Lav mætning, fundet ved Autoberegning, er 3,72. Det kunne da måske godt være, at jeg skulle prøve at sætte den lidt op (med tilsvarende korrektion af blæseren selvfølgelig).

Citat fra: elwarth
...version 6.10. Jeg tror du skal den vej.
Jeg har en del 'jysk' blod i årene :-), og vil helst vente til en endelig version 6.xy...men hvis det er en gratis fejlretning, så er det jo helt andet :-)

Se i øvrigt http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf side 17, hvor 'Ingen lys' beskeden i displayet beskrives som: "Fyret har ikke kunne se lys i mere end 5 minutter". I min version 6.02 flakkede beskeden vist mere frem end det....

Citat fra: Hedestoker
Det svare lidt til en gryde vand du skal have op og koge, når den så koger skruer du helt ned på 0 for igen at starte med at varme hele gryden op igen, dette er ikke økonomisk, det er bedre at holde gryden i kog hele tiden med en effekt der passer til behovet.
Men PID-reguleringen skal vel netop glatte kurven, så den bliver fornuftig?

« Senest Redigeret: Nov 28, 2009, 19:24 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron