Forfatter Emne: Ydelse med 100 %-spidser  (Læst 16591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #15 Dato: Dec 26, 2009, 19:26 »
Mine forsøg er indtil nu endt med:

- Lav mætning på ca. 6% (oprindelig 3,5 %) for at få et større bål i 10 % drift (giver mig muligvis et problem med en kedeltemperatur, der stiger, når intet flow...)

- Et lysmåler-hul lidt under 1 cm lavere end det oprindelig hul. Hvis hullet sættes længere nede, bliver lysmåleren revet i stykker af den interne snegl.  Jeg har vinklet lysmåleren lidt, da fotomodstanden sidder i en 45 grader vinkel internt i lysmåleren (se uhjælpsom håndtegning).

- En masse kemisk metal i de overskydende huller...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #16 Dato: Jan 02, 2010, 19:56 »
Hej Frank

Hvad er ydelsen på skærmen på styringen når grafen har de store udsving på computeren???

Jeg synes at have læst et sted herinde at der kan være noget der giver signal forstyrrelser til de forskellige computerprogrammer der bruges til stoker fyring på scotte/woody.

Din mætning lav 3.?? er godt nok noget lav...

Hvor stor skorsten har du og hvad har du sat dit træk til??

Og lige med hensyn til lysmåler, så er brænderen blevet lavet i 10 år nu.(man må gå ud fra NBE ved hvor den skal være)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #17 Dato: Jan 02, 2010, 21:21 »
Hej Tonni,

Jeg har både adgang til StokerKontrol og MitPillefyr. Ydelseskurverne er de samme på et to interfaces. Jeg har ikke bemærket noget forskel mellem tallene i styringen og interfacenes.

Jeg kan kun sige, at mine Lux-værdier er blevet betydelig bedre efter, at hullet er kommet 1 cm. længere ned. Det svarer også til de observationer, som jeg har gjort omkring lysets placeringer, når jeg har løftet faldrøret af i 10%-drift.

Fabriksindstillingen med fotomodstanden pegende lige ned imod den interne snegl giver vel ingen mening?

Min. Lav mætning står i dag til 5, og jeg har sat min Grundfos Alpha 2 pumpe på laveste konstant tryk-kurve, skorstenen er 6,5 m høj med 15ø cm isokern, jeg har trækstabilisator, skorstenstrækket er sat til 1 i styringen.

PID er ekstreme :)  :

P: 1.0 (ville faktisk gerne have den lavere; men det kan styringen ikke)
I: 0,14
D: 14,0

Og det er blevet koldt, så kurver ser nogenlunde ud http://frankrasmussen.mitpillefyr.dk/.

PS: Hvis lysmåleren har været fejlplaceret i 10 år, så er det da tid til at få den flyttet  :)
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline partnersjpc

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #18 Dato: Jan 03, 2010, 16:44 »
Hej ikke fordi jeg skal blande mig men jeg vil gerne komme med et par billeder og en kommentar på hvordan jeg har gjort snakkede med Jannich om det for flere år siden men han mente ikke det duede Nu har jeg kørt med det i ca 4 mdr.og det virker upåklagelig nu kan fotosensor se ilden hele tiden jeg havde tit problemer før og flere smeltede sensorer men som jeg har lavet det nu kan den simpelt hen ikke smelte og pga slangen er der heller ingen støv i rør mere.
mvh JPC

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #19 Dato: Jan 03, 2010, 18:26 »
Du skal være mere end velkommen for mit vedkommende  :)

Men jeg skal lige forstå:

Din fotosensor sidder i enden af den gule vandslange i enden længst væk fra brænderen? Men lyset kan da ikke 'sno sig' rundt i den gule slange, eller hvordan?

Eller sidder fotosensoren i sin normale holder, og den gule slange beskytter mod smeltning?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #20 Dato: Jan 03, 2010, 19:51 »
OK.. ;D

Jeg har ingen problemer med lys, mit skorstenstræk er sat til 2.

Jeg har ikke selv noget interface, (nærighed) hvorfor bruger du 2???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #21 Dato: Jan 03, 2010, 21:03 »
MitPillefyr er gratis for tiden. StokerKontrol har jeg købt.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #22 Dato: Jan 03, 2010, 23:42 »
Hej, jeg har aldrig haft problemer med min lux, skorstenstræk er 0.  jeg ser det ikke som noget problem, det er da kun hvis den har været uden lux så lang tid at den begynder på en optænding. Og det skulle den jo ikke gøre hvis mæt lav er høj nok. Mon ikke Jannich NBE havde lavet det om i løbet af de 10 år, hvis lux ikke har virket ordentligt ?
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline partnersjpc

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #23 Dato: Jan 04, 2010, 07:41 »
Vedr.funktionen med placering af sensor
15mm rustfri rør på 10cm med påsvejset 15mm rør midt på siden fotosensor sidder i enden af røret (der er viklet rød tape omkring for at passe til røret)den kigger ind lige over gear og den gule slange leder luft fra den gamle hul ind i røret så der ikke dannes støv i røret pga. de 10cm rør bliver sensor aldrig varm.Nu havde jeg ikke skrevet mine optændinger ned før jeg lavede dette men nu har jeg sjældent en ny optænding hvor jeg før havde nogle hvert døgn luxen ligger for det meste på 70-90
mvh JPC

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #24 Dato: Jan 05, 2010, 12:05 »
Aha.

Det lyder ret genialt. Desværre er det vel ikke enhverv, der kan svejse i rustfrit stål.

Hvordan kan det mon være, at der løber luft gennem den gule slange? Man skulle vel egentlig tro, at der var det samme tryk i begge ender af slangen?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline partnersjpc

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #25 Dato: Jan 05, 2010, 12:56 »
Der er luftkanal i siderne men ikke i enden med gear der er det kun enkelt plade så der blæses luft ud af den gamle hul hvor sensor sad før via den gule slange ind i den styds jeg har svejset på den rør som sensor kigger igennem og luften kommer ud ind mod snegl/pillerum.
Hvis ikke man har svejse udstyr til rustfri kan der godt svejses med alm co2 svejser men så kan svejsningen bare ruste men det betyder jo ikke noget til det her
Mvh JPC

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ydelse med 100 %-spidser
« Svar #26 Dato: Jan 05, 2010, 16:26 »
Hej Paw
Jeg har ligesom Frank flytet min senser, dog blot 10mm længere ned, siden jeg gjorde dette har jeg heller ikke faft problemer med at se lys.

Før jeg flyttet den kunne jeg konstatere at entern snegl kørte og kørte  fordi den ikke så lys i for lang tid,
min forbrændig  er fin og alt fungere med en sænket lysmåler.

Mvh Bylov