Snik Snak > Fyrrums billeder

Centralvarmeinstallation

(1/4) > >>

brandmads:
Hej alle

Jeg skal have lavet et nyt centralvarmeanlæg.
Jeg vil gerne have jeres besyv med, om hvor hvidt jeg har glemt noget, eller jeg har lavet fejl i tegningen.
Jeg er interesseret i at der er varmtvandspriotering og vejrkompentention. og hvis der er noget I mener vil være en god idé til noget som jeg ikke har tænkt over, så kom endelig med det. Kan jo kun blive klogere.

På forhånd tak

Mads

xkfc:
Jeg syntes det ser rigtig fint ud, dog er der for mange ventiler, det er ikke lovligt at kunne isolere fyr og overtrykssikring fra hinanden.

Så har jeg det selv lidt skidt med solvarme. Vi har 2vvb, og er 4 personer der bader, og vi kan klare os med 2-3kg piller om sommeren, det er ca. 3-5kr om dagen, det er ikke mange penge at investere i solvarme for, og cirkulationspumpe, vedligehold samt afskrivning af solvarmen kan måske overstige den femmer i døgnet.

Det er ærgerligt at du har 25m i jorden, selv med dyrt præisoleret rør er der noget tab.

Hilsen Kenneth

MHES:
Hej,

Jeg kan ikke se din vejrkompensering i tegningen.
Ellers ser det fint ud, lige bortset fra de ting som Kenneth har påpeget  ;)

Det er ikke tilladt at afspærre (eller kunne afspærre) mellem kedel og sikkerhedsventil.
Derimod må du gerne kunne afspærre mellem anlæg og ekspansionsbeholder, hvilket kan være ganske nyttigt ved service/kontrol af ekspansionsbeholderen.
Helt straight, så skal forbindelsen til sikkerhedsventilen føres til toppen af kedelen og forbindelsen skal være stigende mellem kedlen og sikkerhedsventilen, altså ikke noget med at lade røret slå en lille krølle nedad.
Årsagen er at damplommer skal undgås.

Mht. solvarmen er min indstilling helt på linje med Kenneth's, hvis du allerede har solvarme paneler skal du selvfølgelig forbinde dem, men investeringen i solvarmepaneler kommer nok aldrig hjem i vore dage.
Solvarme af idealistiske grunde kan man ikke argrumentere imod  ;)


***Opatering
En kuglehane mellem A\B og B på VVB prioriterings ventilen vil sikre dig at du kan skifte mellem 2-vejs og 3-vejs ventil funktion.

Hilsen
Michael

scotten:
Hej
Kan ikke lige lure, funktionen af din ventil 1
Men syntes at det er en god ide med trevejs ventiler til vejrkompensering.
Har vedhæftet et diagram fra en anden tråd vedr flowboks.

http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/NBE-flowbox-med-3-vejs-ventil-DK-ENG-08.10.2015.pdf

Hilsen Anders

Bjarne Larsen:
Måske kan solvarmen forsvares lidt , da der er 25 meter mellem fyr og hus , så slipper man for og bruge piller på opvarmning af rør mellem hus og fyr om sommeren  ^-^

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version