Forfatter Emne: Hukommelse og temperatur i akumuleringstanken  (Læst 6222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Hukommelse og temperatur i akumuleringstanken
« Dato: Maj 09, 2010, 08:50 »
Hej Jeg har suncomfort styring til mit solvarme og sidder lige og kommer på en ide, min vejrstation har en hukommelse af data således at programmet til pceren ikke behøver være tændt hele tiden, den uploader dataerne når pceren tændes og det ville jo være ekstrem smart hvis suncontrol også kunne det så man ikke bare får streger fra der hvor den sidst var tændt og til næste gang den tændes.

En anden ting jeg godt kunne bruge er at under tilskudsvarme ville jeg gerne have en funktion hvor jeg kan styre en udgang via en tempratur føler således udgangen er blokeret hvis tempratur føler 1 er under tempratur på føler 2.
Da jeg anvender fastbrænsel er der tider hvor buffertanken kommer ned under tempraturen i varmvandsbeholderen og så er det lidt træls at tilskudsvarmen kalder på varme så køles min varmvandsbeholder ned sammen med buffertanken.

Mvh
Søren
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Hukommelse og temperatur i akumuleringstanken
« Svar #1 Dato: Maj 30, 2010, 11:44 »
120 visninger og ingen kommentar  :o

Uanset om man har stoker eller sol styring, så vil det da være en kanon ting hvis styringen lager dataer i et interval som brugern evt. selv kan bestemme (1,5 eller 15 min) som så automatisk indlæses næste gang man tænder pceren, min vejrstation kan fks huske 2000 hvilket vil sige mindst 33 timer ved 1 min og 5 gange så længe ved 5 min o.s.v.
Som det funger nu så skal pceren være tændt for at programmet opdateres, dette er jo ikke særlig smart at en computer skal køre hele tiden med et forbrug der overgår de fleste solvarmeanlægs produktion  :)

Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hukommelse og temperatur i akumuleringstanken
« Svar #2 Dato: Maj 30, 2010, 17:28 »
Hej Søren,

Jamen så kommer jeg da ud af busken  :D

Jeg er helt enig med dig i at en form for lokal datalogging ville være rart  ;)
...så man ikke skal spilde dyr strøm på at have en PC kørende for at datalogge.

Den nuværende styring har desværre ikke kapacitet til det, men det er sikkert noget NBE arbejder på til kommende styringer.

Hilsen
Michael

120 visninger og ingen kommentar  :o

Uanset om man har stoker eller sol styring, så vil det da være en kanon ting hvis styringen lager dataer i et interval som brugern evt. selv kan bestemme (1,5 eller 15 min) som så automatisk indlæses næste gang man tænder pceren, min vejrstation kan fks huske 2000 hvilket vil sige mindst 33 timer ved 1 min og 5 gange så længe ved 5 min o.s.v.
Som det funger nu så skal pceren være tændt for at programmet opdateres, dette er jo ikke særlig smart at en computer skal køre hele tiden med et forbrug der overgår de fleste solvarmeanlægs produktion  :)


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html