Forfatter Emne: Skal / Skal ikke  (Læst 6397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Skal / Skal ikke
« Dato: Nov 28, 2013, 12:43 »
Jeg går og funderer lidt over om jeg skal sætte min cirkulationspumpe ind over min styring til min NBE brænder.
Styringen er en touch version 10

Hvad er fordele og hvad er ulemper ved det?

Er det ligegyldigt hvilke klemmer den sættes på? (jeg går ud fra at alle 3 ledninger skal sidde ved udgangen)

Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #1 Dato: Nov 28, 2013, 13:08 »
Vil du bruge urstyringen er det et must.
Ulempen - ingen.
Ja, alle udgange kan bruges.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #2 Dato: Nov 28, 2013, 16:29 »
OK - og jeg monterer 'bare' de 3 ledninger i samme rækkefølge som ved 230v tilgang (jord-nul-fase)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2013, 17:44 »
Ja, hvis de tre ledninger er jord-nul-fase  :)

Typisk har du en brun, en blå (lyseblå) og en grøn/gul ledning.
Brun skal på Lx (hvor x er 5-10) blå skal på N og grøn/gul skal på PE.

Hilsen
Michael

Ps. Der er en lille ulempe ved at tilslutte cirkulationspumpen til styringen....
.... du får én udgang mindre som du kan bruge til noget andet  ;)

OK - og jeg monterer 'bare' de 3 ledninger i samme rækkefølge som ved 230v tilgang (jord-nul-fase)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #4 Dato: Nov 29, 2013, 05:55 »
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke de store planer om at koble ret meget andet til fyret og da det står i en anden bygning end der hvor jeg regner med at montere min VVB, så skal der heller ikke bruges udgange til det  :)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #5 Dato: Nov 29, 2013, 08:13 »
Jeg ser nu yderligere en lille ulempe, men det kan være det er fikset, der er sket meget siden V6.  ;D

Hvis der sker et eller andet uheld (måske udgange til snegle hænger) og overkog aktiveres, mens der er en masse ild, så stopper pumpen også med at transportere energi væk.

Så sent som i går gik det galt ved mig :P men det var helt min egen skyld  :-[ Weekend gyser til dem der har tid  :o

Selv i mine smuldfri piller opsamles der over år smuld, da beholderen var ved at være tom, tænkte jeg at det fiksede jeg lige med en god sjat olie. Men nej, det blev noget klistret stads, og beslutningen blev at tømme tank og snegl totalt.

I min gamle 6.09 aktiveres snegl udgangen ved at tage strømmen fra styringen, og så holde op knappen inde mens strømmen tændes. Sneglen begynder at køre "affaldet" ned i en spand.

Jeg kan se baglæns igennem brænderen at der stadig er ild på herden, da fyret jo ikke er stoppet korrekt ned. Aha, tænker den fikse, trækstabilisator drejes til 25pa, så er der jo masser af naturligt træk, og så kan jeg ellers hælde affaldet direkte ned på sneglen i brænderen. Manuel pillefyr  ;D det virkede fint i et kvarters tid.

Så gik displayet ud i styringen "What the fuck" er sikringen i styringen nu sprunget, var min første tanke, men da der blev ro i fyrrummet fra sneglens snurren, og piller der faldt i spanden, kunne man godt ane at noget var ikke som det skulle være.

Om på fronten og checke termometeret, du godeste, den var blæst forbi 120°C fuckfuckfuck er tankerne på nuværende tidspunkt.

De store radiatorer i værkstedet får fuld gas, jeg skal jo bruge noget køligt vand, men jeg løber jo ind i problemet at pumperne ikke kører. Heldigvis er pumperne ikke monteret direkte i styringen, men jeg har sat stikkontakter op der er mærket "fra stoker styring" så frem med en forlængerledning, og i gang med pumperne. Rasle skramle, æv bæv, luft i systemet, udluftning ved fyret klarer den sag, og i løbet af et minut, er hele anlægget tilbage på 60° igen.

Heldigvis er jeg den eneste idiot i DK der kan finde på sådan nogle julenumre ;D

God weekend.... Mvh. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #6 Dato: Nov 29, 2013, 11:33 »
Hej Kenneth,

Selvransagelse er en god ting  ;)

Sig mig kører du også bil mens du barberer dig og læser morgenavisen  ;D ;D ;D

Jeps, de fleste ulykker sker når mennesker ikke tænker sig om...
...go' weekend  ;)

Hilsen
Michael

Jeg ser nu yderligere en lille ulempe, men det kan være det er fikset, der er sket meget siden V6.  ;D

Hvis der sker et eller andet uheld (måske udgange til snegle hænger) og overkog aktiveres, mens der er en masse ild, så stopper pumpen også med at transportere energi væk.

Så sent som i går gik det galt ved mig :P men det var helt min egen skyld  :-[ Weekend gyser til dem der har tid  :o

Selv i mine smuldfri piller opsamles der over år smuld, da beholderen var ved at være tom, tænkte jeg at det fiksede jeg lige med en god sjat olie. Men nej, det blev noget klistret stads, og beslutningen blev at tømme tank og snegl totalt.

I min gamle 6.09 aktiveres snegl udgangen ved at tage strømmen fra styringen, og så holde op knappen inde mens strømmen tændes. Sneglen begynder at køre "affaldet" ned i en spand.

Jeg kan se baglæns igennem brænderen at der stadig er ild på herden, da fyret jo ikke er stoppet korrekt ned. Aha, tænker den fikse, trækstabilisator drejes til 25pa, så er der jo masser af naturligt træk, og så kan jeg ellers hælde affaldet direkte ned på sneglen i brænderen. Manuel pillefyr  ;D det virkede fint i et kvarters tid.

Så gik displayet ud i styringen "What the fuck" er sikringen i styringen nu sprunget, var min første tanke, men da der blev ro i fyrrummet fra sneglens snurren, og piller der faldt i spanden, kunne man godt ane at noget var ikke som det skulle være.

Om på fronten og checke termometeret, du godeste, den var blæst forbi 120°C fuckfuckfuck er tankerne på nuværende tidspunkt.

De store radiatorer i værkstedet får fuld gas, jeg skal jo bruge noget køligt vand, men jeg løber jo ind i problemet at pumperne ikke kører. Heldigvis er pumperne ikke monteret direkte i styringen, men jeg har sat stikkontakter op der er mærket "fra stoker styring" så frem med en forlængerledning, og i gang med pumperne. Rasle skramle, æv bæv, luft i systemet, udluftning ved fyret klarer den sag, og i løbet af et minut, er hele anlægget tilbage på 60° igen.

Heldigvis er jeg den eneste idiot i DK der kan finde på sådan nogle julenumre ;D

God weekend.... Mvh. Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kirkholt

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Skal / Skal ikke
« Svar #7 Dato: Nov 30, 2013, 16:09 »
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke de store planer om at koble ret meget andet til fyret og da det står i en anden bygning end der hvor jeg regner med at montere min VVB, så skal der heller ikke bruges udgange til det  :)
Hej

Selv du ikke har pillefyr og VVB i samme rum, vil jeg klart anbefale og trække ledninger fra fyret til 3-vejs ventil, og til temperaturføler i VVB'en.
På den måde kan du styre opvarmning i hus og VVB (f.eks. varmtvandsprioritering, og muligheden for at benytte fyret til at varme vand om sommeren)
Der er foreløbig rigeligt udgange på en V.10 styring.

mvh

Ole
https://stokercloud.dk/v3/#/kirkholt/main-page
16Kw Woody Comfort v10.0954
Sort NBE komfort kedel
Kompressorrens
3-vejs ventil og VVB

218 m2 villa - 15m fjernvarmerør - Fyr i garage
Årsforbrug ca. 7 ton.