Forfatter Emne: Rensning af fyr  (Læst 9597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjarne.h

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +0/-0
Rensning af fyr
« Dato: Mar 05, 2010, 13:32 »
Hvor tit renser folk deres fyr? jeg selv renser mit (woody comfort 16kw) hver gang min silo er ved at være tom (ca 175kg piller) så er askeskuffen også ved at være fuld. renser andre lige så tit?

Offline lstarup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af fyr
« Svar #1 Dato: Mar 05, 2010, 14:36 »
Jeg har en fast rutine hver lørdag morgen - der renser jeg brændkammer, herd og tømmer askeskuffe, samtidig fylder jeg piller på min Woody, ca en gang om måneden renser jeg bagerste røg kammer, det haele tager ca 30 min. Det er min første sæson med pillefyr, så om det er tit ved jeg ikke, men jeg syntes ikke det er noget problem, fyret har kørt uden problemer, og har aldrig været stoppet andet end når jeg selv gør det ved rensning.

Mvh

Lars

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af fyr
« Svar #2 Dato: Mar 05, 2010, 17:54 »
Hej renser ca hver 25dag. Der er min røg temp steget til ca 120grader. Efter rensning ligger jeg på ca 67 -75 grader. :D
Tommer aske hver 3 md nok.
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Rensning af fyr
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2010, 22:18 »
Følger lige med her. Kigger på at skaffe mig en Woody eller Scotte når det bliver muligt at undvære fyret en periode. Har en ældre stoker som jeg er træt af. Bla. netop at den kun tager 100kg piller.

Så en ny woody/scotte bliver med den store tank eller en selvbygger så jeg kan have noget flere piller i den.

Men tænkte netop omkring asken. Det er jo meget fedt at kan have xxx kg piller men hvis skuffen skal tømmes hver anden dag hjælper det jo lige fedt.

Men 175kg piller hvis de fylder skuffen så håber jeg godt nok det er fordi de akser mere end de barnelik jeg bruger.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af fyr
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2010, 22:54 »
Er på piller hele tiden nu og bruger ca. 25 kg i døgnet og jeg renser 1 x ugentlig. Tager stokeren af kedlen og renser herd og siderne på stoker. Støvsuger nede ved fødesnegl og fotocelle. Støvsuger kabinet og blæser. Tømmer kedel for aske med skovl og efterfølgende støvsugning. Renser røgrøret helt ud i skorsten. Så for hver 7 dages pillekørsel renser jeg.  Hilsen Leif - PS dårlige piller giver mere hård slaggelag på herden og forbrændingen bliver hurtigere dårligere med merforbrug af piller og sodning i kedlen, se på din aske oppe i røgkanalerne, må ikke være sort men brunlig.
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Rensning af fyr
« Svar #5 Dato: Mar 06, 2010, 09:49 »
Hej Xantia
Hej renser ca hver 25dag. Der er min røg temp steget til ca 120grader. Efter rensning ligger jeg på ca 67 -75 grader. :D
Tommer aske hver 3 md nok.
Der skal jo ikke meget rensning til når man kun bruger 3kg piller en kold vinterdag ;)

Bor du på et kollegie værelse? Hvis jeg kun brugte ca.12kw dagligt, så havde jeg installeret et luft/vand anlæg. 12/3 x 1,6 = 6,40 kr/døgn, også er det slut med piller og rensning.

Hej Topgun
Men 175kg piller hvis de fylder skuffen så håber jeg godt nok det er fordi de akser mere end de barnelik jeg bruger.
Jeg bruger også barlinek, men har også en del aske, min gamle stoker smed næsten ingen aske af sig!! men det var kun fordi at den fik alt for meget luft, så skidtet blæste op gennem skorstenen, jeg har forsøgsvis skruet op for luften i min skotte, også for at teste det der bliver sagt med at for meget luft køler røgtemperaturen og kedlen, men der skal meget luft til, næsten så meget at pillerne blæser af herden.

Men måske har forsøget ikke varet længe nok, det må jo først rigtig blive et problem når hærden er næsten tom for piller, og der kommer meget luft, nå det var et sidespring, fakta er, at giver jeg så meget luft at asken bliver grå, forsvinder meget ud gennem skorstenen.

Jeg brænder ca. 30kg af pr. døgn, fyret renses en gang om ugen, med den undtagelse at en rengøring springes over hver 5 uge.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af fyr
« Svar #6 Dato: Mar 06, 2010, 15:49 »
Hej Xkfc..

Nææ varmer 208kvm op til 22-23grader :D Bruger p.t 19kg om dagen :D Samt kunne aldrig finde på at installerer noget som bruger el til opvarmning :D De skure jo bare op for el pris hvis man ikke bruger nok ;)
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Rensning af fyr
« Svar #7 Dato: Mar 06, 2010, 15:53 »
Xantia han henviser til din egen profil pt 3kg om dagen ;)

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af fyr
« Svar #8 Dato: Mar 06, 2010, 17:11 »
Hej!

Ahh så jeg ikke lige :P  ::) :P
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D