Stokerforum

Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: 383CI efter Jan 31, 2018, 15:22

Titel: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Jan 31, 2018, 15:22
Hej, nu på forum men bruger af pillefyr mange år, dog afløst af varmepumpe nogle år.

Nu tilbage med en BlackStar+ med V13 styring

Fyret er monteret og fungere, der er ikke ekstra udstyr på endnu.

Brænderen er monteret med kompressorkit fra start og det er netop det der udfordre mig lidt.

Jeg regner selvfølgeligt med alt er monteret korrekt men jeg kan ikke lure om kompressoren skal stå med strøm/luft på konstant eller monteres på en udgang fra fyret? Og evt. hvilken?

Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: michael f efter Jan 31, 2018, 15:26
Hej, nu på forum men bruger af pillefyr mange år, dog afløst af varmepumpe nogle år.

Nu tilbage med en BlackStar+ med V13 styring

Fyret er monteret og fungere, der er ikke ekstra udstyr på endnu.

Brænderen er monteret med kompressorkit fra start og det er netop det der udfordre mig lidt.

Jeg regner selvfølgeligt med alt er monteret korrekt men jeg kan ikke lure om kompressoren skal stå med strøm/luft på konstant eller monteres på en udgang fra fyret? Og evt. hvilken?

Kompressor skal have direkte strøm fra en stikkontakt og stå med strøm på altid.  :)
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Jan 31, 2018, 17:14
Hmm, hvis den skal stå med strøm på hele tiden er der virkeligt plads til en forbedring i styringen.

Så skal den jo bruge effekt på at stå standby, det må være et presserende forslag til forbedring så den lige starter op 5 minutter før der skal bruges luft.

Men tak for svar selvom det ikke var det jeg troede/håbede på for ærligt talt er det sgu for dumt.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Hjemme teori efter Jan 31, 2018, 17:45
Hmm, hvis den skal stå med strøm på hele tiden er der virkeligt plads til en forbedring i styringen.

Så skal den jo bruge effekt på at stå standby, det må være et presserende forslag til forbedring så den lige starter op 5 minutter før der skal bruges luft.

Men tak for svar selvom det ikke var det jeg troede/håbede på for ærligt talt er det sgu for dumt.

Den bruger ikke strøm i standby, med mindre den er utæt. Er den utæt ville jeg tætne den.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 01, 2018, 18:39
Hmm, nej en kompressor der står "StandBy" bruger ikke strøm, men den helt nye der fulgte med til mit nye fyr taber nu tryk når den bare står.
Slangen er ligeledes ny, så jeg vedstår jeg syntes det er idiotisk den ikke er styret fra fyret. 
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: ½mylund efter Feb 01, 2018, 19:17
Hej

Der var vist nogle af de nye kompressorer der var lidt utætte.

Kan den ikke tætnes  ??? hvis den er (defekt eller utæt kontakt din forhandler og reklamer over det)

Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D

Man åbner jo hellere ikke en øl dagen før, for tænke nu man skulle bliver tørstig i morgen  :D

½mylund

 
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Hjemme teori efter Feb 01, 2018, 19:54
Hmm, nej en kompressor der står "StandBy" bruger ikke strøm, men den helt nye der fulgte med til mit nye fyr taber nu tryk når den bare står.
Slangen er ligeledes ny, så jeg vedstår jeg syntes det er idiotisk den ikke er styret fra fyret.

Jamen så kunne vi tage det tekniske. Jeg tror udgangene kan trække omkring 400W. Her trækker kompressoren nok det dobbelte og det 5 dobbelte når den starter. Så hvis det ikke skulle dræbe styringen, skulle det bygges med et ekstra relæ!

Så jeg ville stadig bare tætne den!
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 04, 2018, 07:38
Hej



Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D



½mylund

 

Undskyld mig, men det var sgu da en underlig retorik. Hvis kompressoren blev så utæt ville den jo stå og kværne hele tiden når/hvis den er tilsluttet "fast strøm"  og alligevel aldrig lave tryk nok.
Så ville den nok være moden til en udskiftning.

Det med styringen ikke kan klare en kompressorstart kan jeg se logikken I.
Normaltvist er startstrømmen jo hele 6 gange, som udgangspunkt, og det kan godt være det ville rive lidt i den triac der sidder på printet.

Det ændre dog stadigt ikke på det er dumt kompressoren skal stå "standby" 23 timer og 52 minutter i døgnet, når et relæ til 50kr ville kunne læse opgaven. Der er jo udgange nok, så kunne en sådan jo bare trække relæet.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: sologbrænde efter Feb 04, 2018, 08:24
min kompressor starter da først når der er et luftforbrug og bruger da ingen strøm på standby!!!
og da idioti at den først skal køre x antal min før der er tryk på !!!!
så skal der jo laves en form for forsinkelse på start af komp til brug af luft, der er jo ik fuld tryk på på et sek, !!!!!!
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Hjemme teori efter Feb 04, 2018, 08:34
Mange kører med et stop om natten for at lave rens. Så hvis det er noget for dig, kunne du bare købe en tidstyring. Så skal du ikke rode med strøm og relæer og vente på at der er nok med utætte kompressorer til at NBE synes det er en ide at lave og forsøge at sælge. Tidsuret er plug and play og det skal bare sættes op i styringen. det kan købes her https://www.harald-nyborg.dk/p6011/doegnur-indendoers og så sparer du også 30 kroner.

Hej



Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D


½mylund

 

Undskyld mig, men det var sgu da en underlig retorik. Hvis kompressoren blev så utæt ville den jo stå og kværne hele tiden når/hvis den er tilsluttet "fast strøm"  og alligevel aldrig lave tryk nok.
Så ville den nok være moden til en udskiftning.

Det med styringen ikke kan klare en kompressorstart kan jeg se logikken I.
Normaltvist er startstrømmen jo hele 6 gange, som udgangspunkt, og det kan godt være det ville rive lidt i den triac der sidder på printet.

Det ændre dog stadigt ikke på det er dumt kompressoren skal stå "standby" 23 timer og 52 minutter i døgnet, når et relæ til 50kr ville kunne læse opgaven. Der er jo udgange nok, så kunne en sådan jo bare trække relæet.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: stenstrup efter Feb 04, 2018, 09:37
Ja det burde jo kunne løses. F.eks kunne der gives signal til et relæ til kompressoren, som du også selv skriver 383CI.
Det kunne f.eks være 0.2 kg før kompressorens, så den er helt klar. Ellers er det jo sådan set tids nok når selve kompressorens aktiveres, da der jo går den valgte tid med at brænde de sidste piller på herden inden der skydes.

Jeg troede også at spændingen til kompressor ville være styret direkte af styringen til fyret, da jeg købte mit RTB sidste år.

Når det så er sagt har jeg aldrig oplevet at kompressoren har tabt tryk og med opstart til følge, udenfor kompressorens. Tænker derfor også at systemet skal tætnes, så trykket forbliver hvor det skal.
Hver gang der skal noget ekstra i styringen er der jo omkostninger forbundet med det. Tænker at producenten vil holde omkostningerne så lave som muligt, og måske også har flere andre ting på tegnebrættet der skal tænkes på.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Flammen efter Feb 04, 2018, 10:13
er bilen punkteret, vælger du så at fylde luft i hjulet inden hver kørsel, eller får dækket lappet!!
samme fremgangmåde med kompressor, er den utæt, så får man den tætnet
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: stenstrup efter Feb 04, 2018, 11:15
Man har vel lov at synes det ene eller det andet, og dermed mener jeg at jeg sagtens kan følge tankegangen omkring at styringen tænder og slukker for strømmen til kompressoren.
Et af argumenterne for at køre kompressoren over styringen kunne jo være at undgå den stod med spænding på.
Jeg har ikke personligt nogen problemer med den måde det kører på nu, og ja det er da klart at hvis der er en utæthed, så skal den tætnes. Det ville jeg gøre uanset hvordan kompressoren så er tilsluttet.

Men en nem og billig løsning er jo netop som hjemmeteori foreslår, omend det jo er lidt ufleksibelt i forhold til kg piller mellem hver rens.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: MHES efter Feb 04, 2018, 11:52
Nu skal jeg ikke "kaste benzin på bålet" i denne tråd (nogle af indlæggene er måske lige på grænsen), men ideen med at styre kompressoren fra styringen er vel egentlig slet ikke så tosset  ;)
Jeg ser det lidt ligesom ideen med at man kunne styre spændingen til varmelegemet i lambda-sonden, så den ikke bruger strøm når den ikke bruges.

Det med at kompressoren skal starte lidt før kompressorrens er jo allerede indbygget, med den funktion der afbrænder de sidste piller på herden "Stop for træpiller i sek".
Det burde give rigelig tid til at kompressoren opnår nødvendigt tryk.

Min egen kompressor er ikke så utæt at den starter imellem to kompressorrens, men jeg er ikke i tvivl om at det kan være tilfældet nogen steder.

"Problemet" med om triac'en i styringen kan "klare mosten" løses jo nemt med et lille relæ i en boks med et 230 VAC udtag, som jo passende kunne sælges som tilbehør (hermed er ideen gratis givet videre til en iværksætter  ;) ).

Hilsen
Michael
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Hjemme teori efter Feb 04, 2018, 14:30
Enig i at retorikken måske er i overkanten.

Men det kommer jo ofte når man selv lægger ud i den tone.
Og jeg håber ikke mine indlæg var et af dem på grænsen?  :)

 
Nu skal jeg ikke "kaste benzin på bålet" i denne tråd (nogle af indlæggene er måske lige på grænsen), men ideen med at styre kompressoren fra styringen er vel egentlig slet ikke så tosset  ;)
Jeg ser det lidt ligesom ideen med at man kunne styre spændingen til varmelegemet i lambda-sonden, så den ikke bruger strøm når den ikke bruges.

Det med at kompressoren skal starte lidt før kompressorrens er jo allerede indbygget, med den funktion der afbrænder de sidste piller på herden "Stop for træpiller i sek".
Det burde give rigelig tid til at kompressoren opnår nødvendigt tryk.

Min egen kompressor er ikke så utæt at den starter imellem to kompressorrens, men jeg er ikke i tvivl om at det kan være tilfældet nogen steder.

"Problemet" med om triac'en i styringen kan "klare mosten" løses jo nemt med et lille relæ i en boks med et 230 VAC udtag, som jo passende kunne sælges som tilbehør (hermed er ideen gratis givet videre til en iværksætter  ;) ).

Hilsen
Michael
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: hschack efter Feb 04, 2018, 16:02
Jeg vil give ret i at det kunne være smart at kompressor startede når kompressor rens aktiveres
Men som deriblandt MHES skriver ville det kræve et ekstra relæ (en kompressor har en stor start strøm)
og hvis udgang var der skulle den være ret special da der ellers ville være rigtig mange der bare ville koble den direkte til
med rigtig mange afbrændte udgange til følge ;-)
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: stenstrup efter Feb 04, 2018, 16:23
Man kunne jo forberede fyret således der var et almindeligt stik til kompressoren bag på fyret, som blev styret på denne måde. Selvfølgelig via relæ.
Men bolden har MHES vist kastet op.  8)
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: niels123 efter Feb 04, 2018, 17:06
Når man så har et T-stykke på slangen til at pumpe cykel osv, skal man jo holde øje med hvornår der er rens på fyret, ellers ingen cykeltur den dag, go ide men jeg er nu mere til at efterse kompressoren så den ikke lækker luft  :P

Mvh Niels
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: ½mylund efter Feb 04, 2018, 17:37
Hej

Måske min retorik var i overkanten  :-[

Men at skulle til at bygge en styring om, fordi ens kompressor er utæt  ::)

Det vil jo svare til at chiptune sin bil, bare fordi håndbremsen hænger  ;)

Hov der var den med retoriken igen  :-\

Nu køre der vel ca. 20000-30000 anlæg med kompressorrens hvor det ikke er et problem.  8)

½mylund
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Hjemme teori efter Feb 04, 2018, 17:53
Alt nyt gimmicks er lækkert, men jeg synes også vi begynder at se flere og fler gds som slås med at forstå alle funktionerne og få fyret til at køre ordentligt.
På stoker pro forum er der flere ikke NBE, som begynder at sige at indstillingsmulighederne på et NBE fyr er en bagdel fordi der skal pilles for meget for at få det til at spille.

Så det er jo alt sammen også en afvejning, hvor meget man skal kunne og hvor stor er fejlkilden.
På et opstartsbesøg, skal teknikeren vel også helst kunne nå det meste igennem så det ikke står helt i skoven.
Men jeg vil allerede nu påstå at man ikke kan nu at tune det til optimalt og derfor må bruge standardtal og normalt kendskab.

Heraf vil jeg da også vide ,at fik jeg et opstartsbesøg ville der blive stillet en del, da jeg på flere punkter er langt fra standard tal. Men jeg er ret sikker på at fyret ikke ville køre bedre af det. men jeg har også kun brugt 3-4 år på at tune indtil nu. Men så følger jeg måske også lidt for meget med, når man skal se om der er noget uhensigtsmæssigt i sidste nye betatest.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 04, 2018, 22:33
Hej

Måske min retorik var i overkanten  :-[

Men at skulle til at bygge en styring om, fordi ens kompressor er utæt  ::)

Det vil jo svare til at chiptune sin bil, bare fordi håndbremsen hænger  ;)

Hov der var den med retoriken igen  :-\

Nu køre der vel ca. 20000-30000 anlæg med kompressorrens hvor det ikke er et problem.  8)

½mylund

Nej jeg ved ikke om den var i over kanten, jeg forstår bare slet ikke hvor den kom fra, helt lige som jeg ikke forstår hvor den med chiptuningen kommer fra.
At der køre 30000 anlæg med rens er, som jeg ser det, ikke et udtryk for det ikke er et problem kompressoren skal stå med fuld tryk hele tiden.
Nærmere et udtryk for folk ikke er opmærksomme på det, eller har gidet at stille spørgsmål ved det, og fornuften I det.
Men bevars, jeg må jo have min kompressor sendt til garanti reparation. Den er jo het ny, ligesom slangen der kun er 3 meter lang.

Iøvrigt køre jeg selv chiptunet/optimeret, ca. 55% og jeg kan garantere det ikke er fordi bremserne hænger, men for at kunne overhale forsvarligt og sikkert.

På samme måde som jeg gerne vil kunne køre fyret optimalt. 
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: hschack efter Feb 04, 2018, 23:02
det skulle vel aldrig være bla. en lupo ;D
og ja ideen fin (jeg ser bare nogle fejltilslutninger af bla. større kompressorer ;-) ) også selv om der laves en udgang med selvstændig alm relæ
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 06, 2018, 22:17
det skulle vel aldrig være bla. en lupo ;D

Nu har jeg jo samme navn her som andre steder, så jo, det er Lupo, dog Lupoèr der er chiptunet/optimeret fornuftigt.

De gamle spande nickèt udspringer fra har absolut ingen chip, ingen turbo eller andet pis, just real power :)


og ja ideen fin (jeg ser bare nogle fejltilslutninger af bla. større kompressorer ;-) ) også selv om der laves en udgang med selvstændig alm relæ.

Jamen jeg tænker det også er nemt at komme ud over. Det er da bare en sikring I, så er den løst, og for ikke at skulle ændre på printlayout osv. kunne "man" da bare lave et udvidelses print med et relæ, så var det det.


Når, når det så er sagt snakkede jeg med min nabo. Han har en næsten ny scotty også med kompressorrens.
Det er aldrig kommet til at virke ordentligt og er derfor ikke tilsluttet.
Sjovt nok er den, kompressoren, også utæt så jeg er ikke den eneste der døjer med en kompressor der bruger strøm i "standby"

Så ud af 30.000 anlæg med kompressorrens har vi så de 2 der har problemer med utætte kompressorer.
Det lyder ikke så sandsynligt, så jeg vil tro der står nogle rundt omkring og fyre strøm af fordi "sådan er det jo" og egentligt er jeg helt ligeglad med strømforbrug.
Jeg har, kva. solceller på taget "fri strøm" så det er mere irritationsmomenter over det ikke er smart, bare dumt, den ikke er styret. 
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: egmadsen efter Feb 07, 2018, 07:04
Jeg havde også en NBE kompressor til mit fyr og det l... var også utæt. Men han jeg købte den af ville ikke ombytte den så jeg opgav og smed den ud  og købte en Harald Nyborg model. Og den virker, koste kun 750 kr. En ven jeg har har købt et RTB fyr og hans kompressor er også utæt. Det er da utroligt at en kompressor til den pris har så mange fejl. Det er utrolig dårligt af NBE at de bliver ved med at sælge dem og ikke får lavet nogle som virker.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 08, 2018, 16:13
Jeg havde også en NBE kompressor til mit fyr og det l... var også utæt. En ven jeg har har købt et RTB fyr og hans kompressor er også utæt.

Det er da utroligt at en kompressor til den pris har så mange fejl.

Det er utrolig dårligt af NBE at de bliver ved med at sælge dem og ikke får lavet nogle som virker.

Jeg har rodet i fyrrummet det meste af dagen, og testet lidt på trykluften.

Tilsyneladende er det faktisk værre end en utæt kompressor.
Den kan stå alene og med slangen på uden at tabe tryk, MEN når så koblingen bliver sat på brænderen, tjaaaa, så daler trykket lige så stille.

Jeg har bestilt service/indkøringsbesøg, så må montøren lige se på det.
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: niels123 efter Feb 08, 2018, 17:15
Kan bare være en slange der ikke er trykket langt nok ind i en fitting, eller mangel på teflon tape.
Kan hurtigt fikses hvis du lige fjerner låget.

Mvh Niels
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Skrot1 efter Feb 08, 2018, 18:33
Om jeg gad bruge så meget energi på at tætte, hvis kompressor bare starter få gange i døgnet, det er jo få kroner om året det drejer dig om, noget andet er hvis larmen fra kompressor er generende, det kunne jeg bedre forstå. Men hver sin lyst, som man siger. :) mvh. Carsten
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: niels123 efter Feb 08, 2018, 20:22
Skrot.  :P

En ny kompressor skal være tæt, ellers kan, en ny bil jo også bare lække luft fra et af dækkene det er jo også bare få kroner i luft om året, men skide irriterende og af princip helt forkert.
NBE kan bare finde en ordentlig kompressor kvalitet

Mvh Niels
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: 383CI efter Feb 08, 2018, 20:26
Om jeg gad bruge så meget energi på at tætte, hvis kompressor bare starter få gange i døgnet, det er jo få kroner om året det drejer dig om, noget andet er hvis larmen fra kompressor er generende, det kunne jeg bedre forstå. Men hver sin lyst, som man siger. :) mvh. Carsten

Hvis det er mig den er møntet på har du misset poienten.

Mit fyr står ude i et fyrrum væk fra huset.

Jeg er helt ligeglad med strømforbrug, jeg har kun glødepærere i mit hus fordi jeg ikke gider andre farve lys og fordi de skal tænde omgående.
Mit hus et spækket med automatik, ventilation, alt er styret, der er alt i regulering osv. osv.

Det handler om det er, i min optik, komplet idiotisk, ikke at kompressoren er styret af fyret når nu alt andet er.

Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: niels123 efter Feb 08, 2018, 20:38
Ikke tænkt som møntet på (nogen) men kvaliteten af produktet.
Hvordan kan du tænke at det skulle være møntet på nogen?

Mvh Niels
Titel: Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
Indlæg af: Skrot1 efter Feb 08, 2018, 21:14
Min pointe er bare, det kan ikke sætte mit pis i kog at den lækker lidt luft, det virker jo efter hensigten alligevel. Men som skrevet, sådan er vi jo forskellige. Og den er ikke møntet på nogen, men blot en konstatering. Mvh. Carsten.