Forfatter Emne: autoberegnings programmet  (Læst 8447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
autoberegnings programmet
« Dato: Dec 05, 2009, 12:03 »
Jeg har for nyeligt skiftet min TB MINI ud med en 16 kw scotte 6.00, og jeg døjer en lille smule med at få det indstillet rigtigt.

Jeg havde håbet på at det bare var at sætte fyret til, veje piller af også kører vi :)
Men så ender jeg bare op med at have et pænt udformet pillefyr der kører som en TB MINI.

sagt på en anden måde så ender 10% driften med at kører fyret 10 grader over set temp også slukker fyret. og det var jo ikke lige meningen.  :-\

Når jeg slukker og tænder for fyret på stikkontakten, starter styringen op med at spørge til sprogvalg, dernæst brænder størrelse, også kommer denne BASIS menu frem der spørger om henholdsvis: lav,
midt og høj samt slukketid og ud fra disse 4 kategorier er der nogle tal man kan just.
(dem skal man holde sig fra ikk?) eller hva?

Et andet spørgsmål lyder på denne "skjulte menu" (med blæser parameterne som  jeg har forstået det)
Hvis jeg følger NBE's vejledning til at komme frem til dette sted ender jeg samme sted som jeg har beskrevet ovenover.

Kan nogen hjælpe???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #1 Dato: Dec 05, 2009, 13:47 »
Hej TonniT

Nu er det sådan at du har fået vent shunt ventilen rigtig og fået sat pumpen på den rigtig side af shunt ventilen.

For hvis du ikke har fået sat pumpen på den rigtige side af vintilen, vil den ikke cirkulere vandet ud i radiatorerne, men kun rundt i fyret.

Hvis de ikke har lavet om siden den styring jeg har ( V. 5.13 ) Så skal du holde inde på set sammentidig med at du tænder for styringen.

Hilsen Kenneth

Offline kennethm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
    • mit pille fyr
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #2 Dato: Dec 05, 2009, 13:52 »
Hej igen

Glemte lige at skrive at cirkulationspumpen skal sidde i den ring der for vandet til at cirkulere rundt i fyret når shunt ventilen lukker, for at holde vandet 60 grader i fyret.

Hilsen Kenneth

Offline tvivleren

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 96
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #3 Dato: Dec 05, 2009, 16:46 »
jeg tror der er flere der kan hjælpe herovre i

fyrrum.dk    eller stokerproforum dk
woody med 6,50

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #4 Dato: Dec 05, 2009, 17:57 »
sagt på en anden måde så ender 10% driften med at kører fyret 10 grader over set temp også slukker fyret. og det var jo ikke lige meningen.  :-\

Jo, det er (medmindre du har en zoneventil til varmt-vandsbeholderen, for så vil den måske producere noget til den, før den stopper)...

Hvis du har en version 6.00, så er det muligvis en god ide at en (gratis) opgradering til ver. 6.11, hvis f.eks. dit ur ikke går godt.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #5 Dato: Dec 05, 2009, 20:15 »
Jeg har ikke shunt på mit anlæg, Jeg har mont. scotten på min roca kedel og pumpen sidder på fremløb.
og alm. gammeldags ventil på min varmtvandsbeholders returløb. og åbent trykekspansion

Til Frank_rasmussen hvor får jeg denne opdatering???

Jeg har prøvet at "snyde" programmet ved at taste en større pillemængde ind:
Afvejet: 1000g
Indtastet: 1850g

også kører det konstant. hvilket også er at forvente med et gammelt uisoleret hus :D

men styringen viser også en forholdsvis høj kw ydelse ved 10% 7-8kw mener jeg og mætningerne sætter den til 13.64 i mætninger lav og 30.00 i høj.
Nu er jeg lidt af en "prins pillefinger" så jeg har prøvet at stille mætninger lav til 7.50 og det fungerer også fint. Men jeg vil jo helst vis det andet virkede. og det med den høje visning af kw virker mig også en anelse mistænkeligt.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #6 Dato: Dec 05, 2009, 20:47 »
...hvor får jeg denne opdatering???

Læs http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=895.msg4813#msg4813 og tryk på den lille grønne tegning til 'Personlig besked' under Jannich's 'CO2'-billede.

Citér
Nu er jeg lidt af en "prins pillefinger"...

Så kan det ikke undgå at blive godt til sidst :-)

I  manualer til NBE's egne kedler (Opop-kedlerne) står altid, at de skal shuntes. Mon det ikke også er en god ide på en Roca-kedel?

I øvrigt anbefaler de også altid en trækstabilisator. Ved iltstyring skal den endda installeres...

Effekten bliver vist udregnet direkte efter drift-procenten og mætningen, hvis man ikke har en flowmåler. Den siger derfor ikke så meget igen.

Jeg kan varmt anbefale MHES's vejledninger i http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf og http://www.mhes.dk/PID.pdf

PS: Hvis du holder Set-knappen trykket ind, så kommer du til en ny menu med bl.a. Korrektioner til blæseren.

Menuen du kommer til ved, at holde Set-knappen inde, mens du tænder for strømmen, skal du nok holde dig fra indtil videre. Den er vist mest til hvis du udskifter en reservedel til noget andet, eller måske er ude i noget avanceret noget med neddrosling !??
« Senest Redigeret: Dec 05, 2009, 20:57 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #7 Dato: Dec 05, 2009, 23:28 »
Hvis du har indtastet andet tal end din snegl reelt yder vil du få en misvisning i KW da KW beregnes ud fra tilført pillemængde.

Autoberegning kører rigtig godt når man lige lærer at bruge det:-)

Har du fx sat værdien for skorstenstræk på de anbefalede 3 vil brænderen få tilført større mængde piller i lav last hvilket giver forholdsvis høj ydelse selvom det er lav last, og kan derfor få temp til at stige til stoppunktet er nået... Jeg har trækstabilisator stillet på 10Pa, og skal have værdien for skorstenstræk til at stå på 1 for at undgå stop som følge af for høj lav last.

Sæt sneglydelsen til det du afvejer, og juster så mætningerne så flammen kun lige har tendens til sorte spidser vha. "korrektioner" på blæseren, så kører det derudaf...

Det tyder på at du langtfra har behov for en ydelse på 16kw, så max. ydelsen kan du uden problemer sætte til 50% det kan også modvirke stop samt mindske pilleforbrug...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #8 Dato: Dec 06, 2009, 08:28 »
Det tyder på at du langtfra har behov for en ydelse på 16kw, så max. ydelsen kan du uden problemer sætte til 50% det kan også modvirke stop samt mindske pilleforbrug...

En god indstilling af PID-tallene er vel også en mulighed. Så er man fri for at skulle gå og stille på 'Max effekt' efter vejret...

Jeg har justeret PID-tallene temmelig langt ned i forhold til fabriksindstillingerne...men for tiden har jeg nu heller ikke en optimal indstilling til anlægget...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #9 Dato: Dec 06, 2009, 10:53 »
Ja der er jo godt nok ret hidsige PID indstillinger standard... De kan med fordel sænkes...

Og bruges autoberegning kan maxeffekten også sænkes ved at ydelsesværdien nedsættes fra 16kw til fx 10kw, og så justere blæseren dertil. Derved har brænderen stadig 100 moduleringstrin, og er mere fintfølende...

Jeg har lige slået mig på autoberegning igen for at afprøve om ikike det er nemmere:-)
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #10 Dato: Dec 07, 2009, 16:25 »
Til Frank.
Opop og de andre kedler der sælges med scotte/woody er lavet af pladejern og skal holdes over 60 grader, for ikke at ruste. (har jeg hørt, ret mig hvis det er forkert)
Min VVB sider lige ved siden af fyret og jeg har forsøgt mig med at åbne ventilen fuldt(simulere konstant shunt).
Jeg har to trækstabilisatorer i skorstenen(Nødvendigt da der en træk i bæstet, ikke mindst når blæser den minste smule, en over og en under rør indgang) sat til 10 hpa
Det viser sig at mit skorstenstræk var sat for højt med hensyn til mætningerne.(så det var løsningen på mit første spørgsmål)
Men Frank den menu der kommer frem der er den samme som der kommer frem ved alm. tænd og sluk på kontakt.
Og der har jeg sandsynligvis just de 3 forskellige effekttal som jeg omtalte i mit første spørgsmål.(tænkte de må være fulde dem der har sat de her tal) men har nu sat dem efter en Sort stålblæser som der sidder på min brænder, ifølge "viden om" på pelletsburner.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #11 Dato: Dec 07, 2009, 16:34 »
Med hensyn til opdatering så har jeg ver. 6.09,
Mit ur blinker vis fyret er i drift og det er aktiveret.
I bruger manualen står der noget men at flytte på en lus for at aktivere batteri. Hvad har i af erfaringer her. Har prøvet at sætte lusen over begge ben(har selvfølgelig slukket styringen først) Men så kommer der kun baggrunds lys når man tænder igen. og videre kommer den ikke.

Min interne snegl er i øvrigt lidt af et "pivedyr" kan man afhjælpe dette?(kører pt. derome piller)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #12 Dato: Dec 07, 2009, 18:19 »
Opop og de andre kedler der sælges med scotte/woody er lavet af pladejern og skal holdes over 60 grader, for ikke at ruste. (har jeg hørt, ret mig hvis det er forkert)
I manualen til den nye Woody-kedel står endda 45 grader (se midten af side 2  på http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf)

På et andet forum har NBE-chef Jannich skrevet, at af de 6-7000 kedler, som NBE har solgt de sidste 8 år, er der endnu ikke blevet byttet en p.g.a. rust. Men hvis man kan se fugt i sin askeskuffe, så bør man selvfølglig ikke bare lade som ingenting.

I min nye (aggressive) version 6.11 har jeg noget problemer med for meget luft i lav last (og her tænker jeg ikke kun på operatørens mave :) ) Jeg tror, du har fat i noget med at sætte skorstenstrækket op, så der kommer flere piller....

Egentlig troede jeg, at det var 'forbudt' at have en trækstabilisator under røgrøret; men hvis skorstenfejeren siger ok, så må det jo være godt  :)

Hvis dit ur viser tegn på at gå forkert....kan kun sige, at Jannich har været meget forstående og byttet chips...Urstyring bliver jo vigtig til sommer, når vi skal ned på 3-4 kg piller pr. dag (til opvarming af varm vand)..

Jeg har fra dag 1 flyttet jumperen til batteri-backup...ikke haft problemer. Baggrundsbelysningen kan vist stilles på en skrue lige til venstre for jumperen...

Lidt olie til den interne snegl kan vel ikke skade...men jeg har ikke selv gjort det...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: autoberegnings programmet
« Svar #13 Dato: Dec 07, 2009, 18:58 »
MHT. trækstabilisator

Så har du sikkert ret 8) Men skorstensfejeren har ikke sagt noget.(de står da også konstant åbne begge to)
Og blæser det lidt udenfor kan skorstenen næsten bruges til centralstøvsuger. :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.