Forfatter Emne: uforbrændte piller #2  (Læst 1851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claws

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
uforbrændte piller #2
« Dato: Dec 16, 2018, 08:43 »
Hej - ja, jeg ved godt, at der er mange opslag om det samme, men for ikke at blande det sammen, vil jeg gerne have lidt input til, hvad jeg kan gøre ved den slags aske her i vedhæftningen :)

Det er et RTB16 med iltstyring og trækstabilisator. Det kører sådan set godt nok, men her den sidste mdr. tid, er asken blevet lidt grovere i det.
Da jeg tømte sidste gang efter 1000kg, var det i bunden - altså det ældste - fint og gråbrun. Nu ser den ud som på vedhæftningen.
Dette er efter 160kg piller.

Jeg har fjernet røgvender inde i kedlen, da det gav endnu grovere aske sidste år.

Måske det kan løses ved at pille lidt ved luft-indstillingerne? :)

På forhånd tak

Mvh
Claus
« Senest Redigeret: Dec 16, 2018, 08:44 af Claws »

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #1 Dato: Dec 16, 2018, 09:11 »
Ja det er vidst er problem mange har prøvet. For det første skal der vejes piller af. Altså hvor meget sneglen giver på 6min. Gerne gennemsnittet af flere kørsler.
Så skal blæseren indstilles ved 1, 50 og 100% ydelse. UDEN ILTSTYRING SAT TIL. TJEK DEN VISER 20,9 I FRI LUFT.
Nu kan det jo så godt være at pillerne du har skal have et større iltoverskud end det der står som standard. Jeg har f.eks måtte hæve iltoverskud til 18,5 ved 10%, 13,5 ved 50% og 8,2 ved 100%. Det kan godt tage lang tid at ramme plet, hvis man ikke har grej til at teste med samtidig.
« Senest Redigeret: Dec 16, 2018, 09:14 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2018, 09:22 »
Hej - ja, jeg ved godt, at der er mange opslag om det samme, men for ikke at blande det sammen, vil jeg gerne have lidt input til, hvad jeg kan gøre ved den slags aske her i vedhæftningen :)

Det er et RTB16 med iltstyring og trækstabilisator. Det kører sådan set godt nok, men her den sidste mdr. tid, er asken blevet lidt grovere i det.
Da jeg tømte sidste gang efter 1000kg, var det i bunden - altså det ældste - fint og gråbrun. Nu ser den ud som på vedhæftningen.
Dette er efter 160kg piller.

Jeg har fjernet røgvender inde i kedlen, da det gav endnu grovere aske sidste år.

Måske det kan løses ved at pille lidt ved luft-indstillingerne? :)

På forhånd tak

Mvh
Claus

Rens efter 40 kg ændres til 20 kg
Lambdasonde ses efter, at der er frie huller, så den kan måle korrekt.
Styring opdateres  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2018, 11:05 »
Jeg tror mange har oplevet problemer med næstnyeste firmware på fyret.
Både med uforbrandte piller og, for mit vedkommende, "udgangstest" selvom nbe nægter det var problemet.
Så først nyeste firmvare.
Så ville jeg køre uden O2 styring og koncentrerer mig om at få fyret til at lave fin aske der og derefter indstille O2 efter det og slå O2 reguleringen til.

Som det er beskrevet er det forskelligt hvilke piller der køre bedst med hvilke indstillinger, jeg har skruet op for min O2 efter pille skifte.

Ser der er forslag om at sætte rens til 20 kg. i stedet for 40kg.

Da jeg fik forbrandingen og O2 indstillet har jeg kun en smule slagger og uforbrandt i forbindelse med kompressor rens, så den har jeg sat til 50kg, i stedet. Det er ca. hver 3 dag og det køre rigtigt fint.

Men grundlæggende, opdateres til nyeste FW og grundig indstilling både af pille mængde og senere blæser trin, men det tyder på der skal noget mere luft til.
Jeg har også måttet skrue mine tal op efter opdateringen, hvorfor er uvist. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Claws

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #4 Dato: Dec 16, 2018, 17:38 »
Tak for svar alle  ^-^

Inden jeg går ud og (gen-)vejer piller af, tjekker sonden og opdaterer styringen, så kan i lige imens høre mit resonement for at hæve ilten lidt på forbrændingen: Der er to vedhæftninger: en graf for 5 dage siden og for 37 dage siden.
For lidt over en mdr. siden, kørte fyret i kortere tid ved 50% fordi rumføleren hurtigere slukkede. Nu hvor det er blevet koldere ligger fyret længere tid ved 50% med flere uforbrændte piller til følge. Det er i hvert fald teorien.

Spørgsmål: Hvis jeg vil hæve ilttilførslen ved eks. 50% og har iltstyring, er det så "ønsket O2 ved ..." jeg skal ændre på, eller er det under 'blæser'?

Ang. rens efter 40kg, så har jeg for nylig hævet den, fordi jeg typisk bruger 20-25kg om dagen, så den ikke kompressorrenser 5-10 min før den alligevel lukker ned :)


Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #5 Dato: Dec 16, 2018, 17:42 »
Tak for svar alle  ^-^

Inden jeg går ud og (gen-)vejer piller af, tjekker sonden og opdaterer styringen, så kan i lige imens høre mit resonement for at hæve ilten lidt på forbrændingen: Der er to vedhæftninger: en graf for 5 dage siden og for 37 dage siden.
For lidt over en mdr. siden, kørte fyret i kortere tid ved 50% fordi rumføleren hurtigere slukkede. Nu hvor det er blevet koldere ligger fyret længere tid ved 50% med flere uforbrændte piller til følge. Det er i hvert fald teorien.

Spørgsmål: Hvis jeg vil hæve ilttilførslen ved eks. 50% og har iltstyring, er det så "ønsket O2 ved ..." jeg skal ændre på, eller er det under 'blæser'?

Ang. rens efter 40kg, så har jeg for nylig hævet den, fordi jeg typisk bruger 20-25kg om dagen, så den ikke kompressorrenser 5-10 min før den alligevel lukker ned :)

Det er vigtigt at herden ikke kager til, og giver en dårlig forbrænding i lang tid.
Så hellere hyppig kompressor rens.
Også selv om den måske ville slukke om 10 min  :)
Vigtigt er en god forbrænding ved korrekt ilt %
sådan at man har en god lang levetid på fyret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: uforbrændte piller #2
« Svar #6 Dato: Dec 16, 2018, 19:07 »
Hvis iltstyring er on, er det ønsket ilt du kan stille på. Så vil styringen justere forbrændingen efter det du stiller ilt til. Hvis du sætter ilt op, vil du se at styringen over tid justerer ned for pillemængden. Altså at dit korr. tal vil ligge under 100. Når du så er tilfreds med asken, og dit korr. tal er f.eks 90, så kan du justere blæs op, så korr. tal ligger omkring 100 igen.
Ulempen ved denne metode kan være at fyret ikke kan lave varme nok, hvis det justere pille mængden meget langt ned, hvis du har justeret ilt tallet meget. Så små skridt ad gangen.
Og sørg hele tiden for at holde herd ren, ellers kan du ikke regne med noget. Det kan være nødvendigt at tage brænderen helt af og rense herden, hvis forbrændingen er meget dårlig undervejs i forløbet.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page