Forfatter Emne: Nedlukning i forbindelse med genmontering af brænder  (Læst 3847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg har i dag stoppet mit fyr for rens. Det fik så den store tur med kedelrens, brænderens og tømning af aske.

Da jeg var færdig, monterede jeg i baglæns rækkefølge brænder på samt stik, samle kedel, hvor den bagerste askeplade så lige skulle ud og skruppes (så gik der tid med det).

Det korte af det lange var at skjold og slanger til kompressorens ikke var monteret, så der opdagede jeg ,at når jeg montere brænder igen, evakuerer styringen brænderen og lukker den ned og laver en kompressorens og det larmer lidt når slangen ikke er på.

Det er en rigtig god feature når man enten har strømafbrud eller utilsigtet kommer til at afmontere brænderen. Men den virker altså lidt ligegyldig når man kontrolleret har lukket fyret ned 40 minutter tidligere. Så er de eneste 2 grunde til at gøre det vist, en uforventet  selvantænding i brænderen eller hvis man har 2 fyr og monterer den forkerte styring til den forkerte brænder.

Men det er vist ikke helt mainstream nogen af delene. Kunne denne nødprocedurer ikke begrænses til når brænder/kedel tilstanden er ukendt for styringen og ikke når man tidligere har lavet en kontrolleret nedlukning.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt