Forfatter Emne: Problemer med sekundtæller  (Læst 3482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #15 Dato: Nov 11, 2023, 20:05 »
Tak.
Det kunne være jeg skulle skifte tilbage til u herden og få skamopladen monteret. Der har ikke været en skamoplade i da jeg overtog fyret. Jeg måtte sætte p værdien op til 3 da den havde svært ved at komme op i kedeltemperatur
Jeg syntes mit forbrug er stedet en del den sidste dag eller to. Så prøver i morgen med u herden med skamoplade og laver ny afvejning og blæserindstillinger ved 10, 50 og 100%

Og det vil ikke hjælpe, da det bare får fyret til at svinge i temperatur.
Hvis fyret ellers er justeret korrekt og fungerer som det skal kan der være 2 grunde til at det ikke kommer op i temperatur.
Enten kører det 100% og er for lille.

Eller også kører det med lav ydelse i lang tid før det kommer op i temperatur og så kan det være PI.
I dette tilfælde skal man stille begge parametre P og I. Justering af P vil bare får fyret til at fare op og ned i ydelse indtil den høje ydelse nåes (og det vil tage præcist lige så lang tid som inden man stillede på P).
« Senest Redigeret: Nov 11, 2023, 20:06 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #16 Dato: Nov 12, 2023, 08:32 »


Det er ikke P værdien der er årsagen til den noget træge regulering lige nu, det er den meget store opsummerede difference sum.

Sæt I til 0,05 og se forskellen  :)

Årsagen er dit svingende varmeaftag, det får I værdien til hele tiden at stige.
Til sidst er den alt dominerende, og  så kan din P faktor ikke hjælpe reguleringen.

Sæt I til 0,05 og se forskellen  :)

Undskyld, og uden at være træls, men PI regulering er meget meget svært. Mange læser om det i mange år og alligevel går det helt galt.

Igen, uden at være træls, har du gennem mange år her på siden vist at du absolut er uden indsigt og forstand på hvordan PI regulering virker, og hvilke forhold der gør sig gældende.

Det meste af det du udtrykker om netop PI regulering, er så forkert og fagligt blottet for sammenhæng det simpelthen er umuligt at forstå, (hvad du mener) måske netop fordi det er virkeligheds fjernt i en grad som at sige månen er af grøn ost.

Jeg siger ikke jeg noget om regulering, jeg har kun læst om, blandt andet, det i 2 år i øvrigt samme kursus hvor "man" læser om hvilke ledninger og kabler der skal bruges i forskellige henseender, og hvilke funktioner start og drift kondensatorer har i forbindelse med en fasede motorer.

Så til opretter af denne tråd, se bort fra de "råd" omkring PI reguleringer der kommer og vend evt, tilbage til standard tal som udgangspunkt.

Hvis den opsummerede værdi er "for stor" som det nævnes skyldtes det at værdien er en sammenlægning af forskellen mellem den aktuelle temperatur, og den ønskede. Så hvis den værdi bliver for stor kommer fyret simpelthen ikke op på temperaturen, og når det evt. gør fortsætter det så længe det skyder over.

Så der skal være balance i P&I faktorene.

Hvis temperaturen kommer højere op end ønsket, falder den opsummerede værdi.

Fyret skal/bør kunne håndterer kæmpe udsving i varmeaftaget hvis det er korrekt indstillet.
Min temperatur, og ydelse, ligger f.eks. helt jævnt, og når ventilationen kobler 4Kw varmeaftag ind slår kedlen en lille bøvs og følger med op i ydelse, uden problemer.
På samme måde ned igen.

Jeg køre med en minimum ydelse på 1,5kw uden problemer overhovedet, så alle de definitive udsagn og læsninger er i bedste fald uskadelige, i værre fald direkte forkerte.

 


« Senest Redigeret: Nov 12, 2023, 08:38 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #17 Dato: Nov 12, 2023, 11:46 »


I værdien bidrager til udregningen af effekten.
Værdien af bidraget er ikke konstant, men varierer alt efter hvor meget temperaturen afviger over tid.
P værdien er heller ikke konstant, men varierer ud fra den aktuelle temperatur afvigelse fra ønsket temperatur.

Jeg har understreget et par ting i kan kigge på.
Det er det hele PI(D) regulering går ud på.

Jeg skrev at I skulle sættes ned et par timer.
Formålet er at trådstarter kan se ændringen på kurverne og tal i styringen.

Hvad det ender med at P og I står på, ja det er der jo flere ting der kan påvirke.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #18 Dato: Nov 12, 2023, 18:52 »


I værdien bidrager til udregningen af effekten.
Værdien af bidraget er ikke konstant, men varierer alt efter hvor meget temperaturen afviger over tid.
P værdien er heller ikke konstant, men varierer ud fra den aktuelle temperatur afvigelse fra ønsket temperatur.

Jeg har understreget et par ting i kan kigge på.
Det er det hele PI(D) regulering går ud på.

Jeg skrev at I skulle sættes ned et par timer.
Formålet er at trådstarter kan se ændringen på kurverne og tal i styringen.

Hvad det ender med at P og I står på, ja det er der jo flere ting der kan påvirke.

Du snakker sort Michael og blander værdier og ydelser ("effekten") sammen. Ved man ikke noget om det - risikerer man at blive endnu mere uvidende hvis man forsøger at læse din forklaring.
« Senest Redigeret: Nov 13, 2023, 01:00 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #19 Dato: Nov 12, 2023, 18:57 »

Hvis den opsummerede værdi er "for stor" som det nævnes skyldtes det at værdien er en sammenlægning af forskellen mellem den aktuelle temperatur, og den ønskede. Så hvis den værdi bliver for stor kommer fyret simpelthen ikke op på temperaturen, og når det evt. gør fortsætter det så længe det skyder over.
 

Enig i det du skriver, men der er en begrænsning i styringen så I gange differencesum  ikke kan blive over 100% (ved en begrænsning af differencesum). Så fyret bør ikke skyde over fordi det tager langt tid, men begynde at skrue ned så snart temperaturen opnåes.
« Senest Redigeret: Nov 12, 2023, 19:29 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #20 Dato: Nov 13, 2023, 13:11 »
Jeg har lavet en ny afvejning og justeret blæsertal ved 10, 50 og 100 %. Mine blæsertal var for høje.
Jeg kigger på dem i løbet af dagen og kigger på min aske om 1-2 dage for at se om det hele spiller🤗

Offline lukalike

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #21 Dato: Nov 13, 2023, 19:07 »
Altså. Det har kørt med ydelse i lavlast på 1,5 kw og har fungeret. Efter pilleskift til meget hårde 8mm, skift til flad herd og ny kondensator. Har det bare ikke spillet helt så godt😣.
Jeg kunne se min afvejning var mindre i dag og blæsertal måtte justeres noget ned.

Jeg indrømmer🥴. Fatter ikke helt P og I værdier andet en at det samlignes med at køre bil og man gasser ned eller gasser op ved rødt/grønt lys😂🤷‍♀️.

Nu stopper fyret ikke hele tiden og melder alarm og så håber jeg ikke mit forbrug ligger på 25-30kg, når det har ligget på 12-15 kg, for så bliver det en dyr vinter.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #22 Dato: Nov 13, 2023, 20:39 »
Jeg siger det igen... glem alt om PI og kør med standard tal indtil man kendet til hvad det er og har optimeret installationen.

Fyret kan skrive en masse om forbrug, men det passer altså kun hvis det passer med hvad man putter i tanken.

Fyret kan fysisk ikke justeres så dårligt at det forbruger dobbelt så mange piller, det vil kræve en kedel og røgrør på over 1200°C altså nærmest flydende metal, eller at du efter 100kg i tanken skovler 50kg ud af askeskuffen.

Fyret kan nemt køre 1,5kW, det kan også køre 1kW, det er bare ikke fornuftigt. Jeg var ude at stille et fyr, det kørte 1,5kW, der var 2 hovedhaner til huset, dem lukkede vi, fyret kørte videre i 2 timer, virkningsgrad tæt på 0%.
Kommer man under 2,5-4kW falder virkningsgraden drastisk. Det er svært at sammenligne med bil men jeg prøver... din bil kører 20km pr liter, men stiller du den i tomgang i garagen for natten for at den er varm næste morgen vil den have kørt 0km pr liter.. derfor er det smart at slukke. På samme måde er det ikke smart at køre lav ydelse.... selv om det kan  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Problemer med sekundtæller
« Svar #23 Dato: Nov 13, 2023, 20:56 »
Altså. Det har kørt med ydelse i lavlast på 1,5 kw og har fungeret. Efter pilleskift til meget hårde 8mm, skift til flad herd og ny kondensator. Har det bare ikke spillet helt så godt😣.
Jeg kunne se min afvejning var mindre i dag og blæsertal måtte justeres noget ned.

Jeg indrømmer🥴. Fatter ikke helt P og I værdier andet en at det samlignes med at køre bil og man gasser ned eller gasser op ved rødt/grønt lys😂🤷‍♀️.

Nu stopper fyret ikke hele tiden og melder alarm og så håber jeg ikke mit forbrug ligger på 25-30kg, når det har ligget på 12-15 kg, for så bliver det en dyr vinter.

970-830gram er 15% mindre. Den mængde har fyret i hvert fald regnet forkert. Så falder virkningsgraden også noget når der er får luftoverskud. Når så samtidigt du skriver at blæser stod for højt har luft overskuddet været endnu højere. Så det kan godt have givet 15% i regnefejl og yderligere 10-15% i røggastab med det store luftoverskud.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt