Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Dato: Nov 29, 2015, 18:51 »
Hej
Mit Scotte fyr er koblet til gulvvarmesystem, er par radiatorer og varmtvandsbeholder.
Desværre kan jeg ikke få temperaturen på gulvvarme shunten højt nok op. Når det er koldt er det ikke muligt at få temperaturen højere end ca 35 grader. Fremløbstemperaturen er høj nok - måske 65 grader. Shunten kan ses på billedet.
Jeg skiftede termostaten for et par år siden fordi jeg troede den var i stykker. Pumpen er også kun et par år gammel. Jeg skiftede kontraventilen for et par dage siden (den vender rigtigt). Den manuelle ventil var et eksperiment for at kunne styre hvor meget vand der kører retur i shunten (den står åben).
Der sidder en tilsvarende pumpe på fyret, den er sat til auto. Pumpen til gulvvarmen har jeg prøvet i næsten alle indstillinger.



Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #1 Dato: Nov 29, 2015, 18:57 »
må sige jeg ikke har forstand på det det. men jeg tænker om du måske skulle skrue et tand op på din alpha ? så du får mere flow igennem . ved det ikke. der er nok andre der har et mere givende bud :)
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #2 Dato: Nov 29, 2015, 18:58 »
det nåede du så at rette i din tekst du havde prøvet :)
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #3 Dato: Nov 29, 2015, 19:02 »
Jeg ved ikke meget om gulvvarme, men virker termostaten.

Prøv at afmonterer den sorte termostat og masser stemplet, men hold godt øje, du øsnker nok ikke 65 grader i fremløb til dit gulv.

Hvis det virker er det nok en ny termostat med føler der skal til.

Hej
Mit Scotte fyr er koblet til gulvvarmesystem, er par radiatorer og varmtvandsbeholder.
Desværre kan jeg ikke få temperaturen på gulvvarme shunten højt nok op. Når det er koldt er det ikke muligt at få temperaturen højere end ca 35 grader. Fremløbstemperaturen er høj nok - måske 65 grader. Shunten kan ses på billedet.
Jeg skiftede termostaten for et par år siden fordi jeg troede den var i stykker. Pumpen er også kun et par år gammel. Jeg skiftede kontraventilen for et par dage siden (den vender rigtigt). Den manuelle ventil var et eksperiment for at kunne styre hvor meget vand der kører retur i shunten (den står åben).
Der sidder en tilsvarende pumpe på fyret, den er sat til auto. Pumpen til gulvvarmen har jeg prøvet i næsten alle indstillinger.


- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #4 Dato: Nov 29, 2015, 19:09 »
Hvad sker der med temperaturen i gulvvarmekredsen når du lukker for den manuelle hane ?
Hvilket temperaturområde er termostathovedet til ?

Som Sophus (hjemme teori) skriver, så af med termostathovedet og se hvad det gør ved temperaturen.
Du skal blot konstatere om temperaturen så stiger, og hvis den gør det, så er det termostathovedet der ikke spiller.

Hvis det ikke hjælper at tage termostathovedet af, prøver du at lukke stile og roligt på den manuelle hane.
Hvis det heller ikke hjælper, er det et problem i tilførslen eller returen af centralvarmevand der er blokkeret.

Din pumpe i gulvvarmekredsen skal stå på fast tryk.

Hilsen
Michael

Hej
Mit Scotte fyr er koblet til gulvvarmesystem, er par radiatorer og varmtvandsbeholder.
Desværre kan jeg ikke få temperaturen på gulvvarme shunten højt nok op. Når det er koldt er det ikke muligt at få temperaturen højere end ca 35 grader. Fremløbstemperaturen er høj nok - måske 65 grader. Shunten kan ses på billedet.
Jeg skiftede termostaten for et par år siden fordi jeg troede den var i stykker. Pumpen er også kun et par år gammel. Jeg skiftede kontraventilen for et par dage siden (den vender rigtigt). Den manuelle ventil var et eksperiment for at kunne styre hvor meget vand der kører retur i shunten (den står åben).
Der sidder en tilsvarende pumpe på fyret, den er sat til auto. Pumpen til gulvvarmen har jeg prøvet i næsten alle indstillinger.


« Senest Redigeret: Jan 14, 2018, 12:23 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #5 Dato: Nov 29, 2015, 19:12 »
har det aldrig kørt rigtigt efter du fik gulv varme?
der er jo forskel på termostaterne til radiator og til gulv varme. kan det passe jeg kan de at termostaten sidder i fremløb?
termostaten til gulvvarme skal altid side på retur løbet. og på en radiator på frem løbet. de mæler på vær deres måde.

mvh kasper

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #6 Dato: Nov 29, 2015, 19:40 »
Er det ikke vigtigere at pumpen ved fyret står på fast tryk.

Hos mig får jeg ikke varme i gulvvarmen, hvis den står på auto.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #7 Dato: Nov 29, 2015, 19:48 »
Nej, det er ikke vigtigt  ;)
Det vigtige er at pumpen i gulvvarme blandekredsen står til fast tryk.
Hos mig kører kedelpumpen fint på auto  ;)
...men anlægget er jo også korrekt dimensioneret  ;)

I et korrekt dimensioneret og udført anlæg (ikke gulvvarme kredsen) fungerer både Grundfos og Smedegaard pumper ganske udemærket på auto.
Jeg ved godt at mange ukritisk siger "sæt pumpen på fast tryk hvis du har en eller anden form for problem" men både Grundfos og Smedegaard er ganske dygtige til at lave auto-reguleringen og få det til at fungerer faktisk under langt de fleste forhold  ;)
...og jeg ser ingen grund til at investere i en forholdsvis dyr cirkulationspumpe og så ikke bruge den bedste sparefunktion der er indbygget i den  ;)

Hilsen
Michael


Er det ikke vigtigere at pumpen ved fyret står på fast tryk.

Hos mig får jeg ikke varme i gulvvarmen, hvis den står på auto.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #8 Dato: Nov 30, 2015, 09:35 »
Tak for alt input - påskønner det virkelig.
Jeg prøver at tage dem en af gangen:

Sviskum:
Ja, jeg har haft pumpen til at køre for fuldt tryk et stykke tid - det resulterede kun i et fremløbstemperaturen faldt en smule.

Hjemme teori:
Jeg har ofte haft termostaten af og masseret ventilen. Har kun oplevet en enkelt gang (efter sommerperiode uden varme) at den havde sat sig fast. Tænkte også at den måske var defekt, derfor skiftede jeg den (incl. føler og ventil) for et par år siden - ingen ændring.

MHES:
Jeg har prøvet næsten alle indstillinger af pumpen. Den står på fast tryk nu. Temperaturen stiger ikke når jeg tager termostaten af.
Ja, jeg syntes også det kunne være interessant at se hvad der skete da jeg monterede denne hane. Jeg kan godt få fremløbstemperaturen til at stige når jeg lukker for den, men det virker som om det kun er temperaturen ved indgangen der stigen - reelt kommer der ikke meget mere varme ud i systemet. Så jeg har opgivet at regulere på den. Jeg kan dog ikke se hvor i tilførslen eller returen der skulle være blokeret.

Kapervmadsen:
Termostaten er købt til dette gulvvarmesystem. Den står normalt midt på skalaen (3-4). Men der sker ikke rigtig noget selv om jeg skruer helt op (5-6). Den er monteret på fremløbet ifølge Wirsbos anvisninger.

Kivi: Har også prøvet med denne pumpe på fast tryk. Kunne ikke se nogen forskel, så den står på auto nu.

MHES: Helt enig.
« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 09:38 af nilsgundtoft@gmail.com »

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #9 Dato: Nov 30, 2015, 10:29 »
Har lige checket termostaten. Det er en Danfoss RAVK, 25 - 65 grader C.

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #10 Dato: Nov 30, 2015, 18:06 »
den har svært ved at styre flowet igennem ventilen da den ikke er lavet til større tryk differens end 0,2 bar,
Hvad ligger din på ?
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #11 Dato: Nov 30, 2015, 18:58 »
hej,

Hvis du lukker helt på den manuelle hane og tager termostathovedet af termostatventilen, vil hele gulvvarmesystemet køre med direkte fremløbsvand fra kedlen, altså blive pokkers varmt.
Hvis det ikke sker er der en blokkering enten i gulvvarme kredsene eller i tilgang/afgang af centralvarmevand.

Kan vi få lov at se et billede af hele gulvvarmestyringen, inklusiv alle afgangene til varmeslangerne ?

Hilsen
Michael

MHES:
Jeg har prøvet næsten alle indstillinger af pumpen. Den står på fast tryk nu. Temperaturen stiger ikke når jeg tager termostaten af.
Ja, jeg syntes også det kunne være interessant at se hvad der skete da jeg monterede denne hane. Jeg kan godt få fremløbstemperaturen til at stige når jeg lukker for den, men det virker som om det kun er temperaturen ved indgangen der stigen - reelt kommer der ikke meget mere varme ud i systemet. Så jeg har opgivet at regulere på den. Jeg kan dog ikke se hvor i tilførslen eller returen der skulle være blokeret.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #12 Dato: Nov 30, 2015, 20:37 »
Hej

Kaspervmadsen: Gulvvarmen har aldrig fungeret helt perfekt. Det har altid været et problem at få nok varme rundt i systemet.

Sviskum: Der er den termostat som Wirsbo anbefalede. Jeg ved ikke hvordan jeg skal måle differenstrykket?

MHES: Det er korrekt. Jeg kan sagtens få temperaturen til at stige ved at lukke for den manuelle hane og skrue op for termostaten. Problemet er så at når jeg sætter termostaten på den ønskede temperatur (jeg har trægulve), så får jeg ikke nok varme ud i systemet.

Det første billede viser de 8 kredse for kælder og stueetage. Det andet billede viser en ekstra forgrening på 1. salen hvor der skal tilkobles 4 kredse (der er kun tilkoblet 2 kredse nu, da jeg stadig bygger om).



« Senest Redigeret: Nov 30, 2015, 20:47 af nilsgundtoft@gmail.com »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #13 Dato: Nov 30, 2015, 21:17 »
Hmm, bliver returen også varm når du lukker på den manuelle hane ?

Jeg mangler umiddelbart "omløbsfunktionen" mellem fremløb og retur i blandesløjfen, prøv at se denne blandesløjfe fra hedestoker http://m.hedestoker.dk/gulvvarme-gulvvarme_comina.html, "omløbsfunktionen" er det rør længst til højre som har en flowjusteringsskrue i tilslutningen foroven.

Et andet helt simpelt spørgsmål er pumpens pumperetning, den er fra venstre mod højre , ik' ?

Hilsen
Michael


Hej

Kaspervmadsen: Gulvvarmen har aldrig fungeret helt perfekt. Det har altid været et problem at få nok varme rundt i systemet.

Sviskum: Der er den termostat som Wirsbo anbefalede. Jeg ved ikke hvordan jeg skal måle differenstrykket?

MHES: Det er korrekt. Jeg kan sagtens få temperaturen til at stige ved at lukke for den manuelle hane og skrue op for termostaten. Problemet er så at når jeg sætter termostaten på den ønskede temperatur (jeg har trægulve), så får jeg ikke nok varme ud i systemet.

Det første billede viser de 8 kredse for kælder og stueetage. Det andet billede viser en ekstra forgrening på 1. salen hvor der skal tilkobles 4 kredse (der er kun tilkoblet 2 kredse nu, da jeg stadig bygger om).



Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #14 Dato: Nov 30, 2015, 21:22 »
Er der flowregulering i returmanifold og i så fald er den så nok åben?
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .