Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #105 Dato: Jan 11, 2018, 19:15 »
Hej

Pumper skal ikke stå på III, det er til brugsvand konstant hastighed

Pumpe ved gulvvarme skal køre på konstant tryk og fuld knald

Pumpe ved fyr kan stå på proportionalt tryk eller konstant tryk

http://dk.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html#brochures

Men måske du skulle vælge en magna3 hvis man kommer tæt på 200m2 er Alpha2 for lille

Her er god læsning https://net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-3942719.pdf

½mylund

« Senest Redigeret: Jan 11, 2018, 20:43 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #106 Dato: Jan 12, 2018, 08:15 »
Hej ½mylund

Tak for dit input.

Denne tråd er efterhånden blevet ret lang og jeg forventer ikke at alle læser det hele. Spørgsmålet om pumperne har tidligere været oppe, og især MHES har bekræftet at Alpha2 25-60 er kraftig nok. Mine egne beregninger viser også dette. Jeg har også snakket med Grundfos, som siger at den er kraftig nok.
Iøvrigt er det kun ca 150m2 gulvvarme som anvendes for nuværende.
Det har også tidligere været oppe hvordan pumperne skal indstilles, og jeg også anvendt disse indstillinger (som beskrevet i dine links), men da det begyndte at blive koldt og der ikke kom varme frem i systemet, var jeg nødt til at prøve noget og jeg kan se at jeg får mest flow i systemet med fast indstilling III (men selvfølgelig også højere strømforbrug).

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #107 Dato: Jan 12, 2018, 08:25 »
Enig, jeg kørte med en alpha 25-60 (gammel model), den kunne målt komme op på 1500-1800l/t hos mig, så den er rigelig stor.

Men for lige at være sikker, måler du flow i kedelkredsen eller radiator kredsen?

Hvis du målt ikke kommer over 300L (og ikke har varme), ville jeg tænke du havde en prop i systemet.
Men dit gulvarme, lyder da også sygt, den skal kunne varme hele gulvet op til den satte temperatur, så fejlen kan jo sagtens ligge her. Hvis ikke gulvarmen aftager vand, pumper kedel pumpen det heller ikke.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #108 Dato: Jan 12, 2018, 09:09 »
Ja, det glemte jeg at skrive - flow er målt i returslangen ved fyret. Jeg har desværre ikke mulighed for at måle flow i blandekredsen til gulvvarmesystemet.
Typisk har flow til fyret ligger på 130 l/t, den kan nogen gange snige sig op på 150 l/t (og det inkluderer også 3 radiatorer og 2 håndklædetørrere).
De 300-350 målte jeg inden jeg koblede de gamle radiatorer fra.
Jeg mener også at at der må være en eller anden "prop" i gulvvarmesystemet, men kan ikke finde ud af hvor?  :(

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #109 Dato: Jan 12, 2018, 11:38 »
 hej Nils
 Jeg tror du skulle ha monteret en 3vejs ventil i din gulvshunt i stedet for den nuv 2vejs,de koster ikke meget mere,bruger samme følerhoved og har den fordel at gulvshunten "suger" det varme den skal bruge til at nå den instillede temperatur.
  Gulvshunten bliver derved uafhængig af kedelshuntens tryk og luner.
mvh svend

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #110 Dato: Jan 12, 2018, 11:44 »
 ydermere så syns jeg at det ligner du har brugt en 1/2" ventil,der ville jeg nok ha brugt en 3/4" til så stort et hus.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #111 Dato: Jan 12, 2018, 15:57 »
Ja, det glemte jeg at skrive - flow er målt i returslangen ved fyret. Jeg har desværre ikke mulighed for at måle flow i blandekredsen til gulvvarmesystemet.
Typisk har flow til fyret ligger på 130 l/t, den kan nogen gange snige sig op på 150 l/t (og det inkluderer også 3 radiatorer og 2 håndklædetørrere).
De 300-350 målte jeg inden jeg koblede de gamle radiatorer fra.
Jeg mener også at at der må være en eller anden "prop" i gulvvarmesystemet, men kan ikke finde ud af hvor?  :(

Hej Niels

Det er stadig ikke helt entydigt. (da du ikke svarer på spørgsmålet O0), men skriver hvor den fysisk sidder.

Det vi skal vide er om den også måler den mængde vand der løber gennem kedel shunten?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #112 Dato: Jan 12, 2018, 19:34 »
Hej Nils,

Det er muligt det står et eller andet sted i den efterhånden lange tråd, men hvor henne i landet bor du ?

Hilsen
Michael

Ja, det glemte jeg at skrive - flow er målt i returslangen ved fyret. Jeg har desværre ikke mulighed for at måle flow i blandekredsen til gulvvarmesystemet.
Typisk har flow til fyret ligger på 130 l/t, den kan nogen gange snige sig op på 150 l/t (og det inkluderer også 3 radiatorer og 2 håndklædetørrere).
De 300-350 målte jeg inden jeg koblede de gamle radiatorer fra.
Jeg mener også at at der må være en eller anden "prop" i gulvvarmesystemet, men kan ikke finde ud af hvor?  :(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #113 Dato: Jan 13, 2018, 12:21 »
Hej

Major:
Du har ret, termostatventilen er kun ½". Det er selvfølgelig en flaskehals i forhold til resten. Jeg ved ikke helt hvor meget det betyder.
Jeg er ikke sikker på hvordan den 3-vejs ventil du refererer til fungerer. Har du mulighed for at sende et link eller måske en lille skitse. Det lyder smart hvis man kan gøre gulvvarmeshunten uafhængig af trykket i kedelshunten.

Hjemme teori:
Nej det var måske lidt for indforstået. Den sidder næsten direkte på returtilslutningen på fyret, dvs. den måler også det vand der løber gennem kedel shunten. Jeg lavede en gang en tegning af systemet, jeg skal se om jeg kan få den opdateret og få den uploadet.

MHES:
Jeg bor i Helsingør. Jeg kan i øvrigt ikke få dine links til dit fyr til at virke (hverken i din signatur eller fra din hjemmeside).

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #114 Dato: Jan 13, 2018, 12:50 »
 jeg forsøger,ventilen  er fra Danfoss og bruger samme føler som din 2 vejs




Offline sologbrænde

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #115 Dato: Jan 13, 2018, 14:03 »
Major :

Hvad er fordelen ved en 3-vejs ventil ?
Din ventil kan vel os være halvt åben, alt efter temp ?

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #116 Dato: Jan 13, 2018, 15:01 »
 Solo,
  Største fordel er at  det alene er gulvshunt pumpen og 3vejs ventilens føler der bestemmer temperaturen.Kedelshunt trykket har ingen indflydelse,bare kedeltemp er i orden.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #117 Dato: Jan 14, 2018, 12:03 »
Hej major
Tak for din forklaring og fine tegning. Jeg går ud fra at den tredje gren (mærket 3 på din tegning), erstatter kontraventilen i den "normale"  shunt med 2-vejs ventil? Og det er vel også den forbindelse der gør at man får udlignet trykforskellen til kedelshunten.

Er der nogen der kan afgøre om det kan være denne indsnævring til ½" ventil, som gør at jeg ikke kan få nok flow i mit system?
 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #118 Dato: Jan 14, 2018, 12:33 »
Ja, problemet kan godt ligge i den 1/2" termostatventil, det var netop det jeg påpegede i et af de første indlæg...
...hvis du tager termostathovedet af og lukker den manuelle hane ved kontraventilen, så kører din gulvvarmekredse på "rent fremløbsvand".
Hvis det stadig giver "kold retur", så er der en eller anden blokkering i enten fremløb eller retur  ;)
En for lille termostatventil er f.eks. sådan en blokkering  ;)

Jeg har ikke været opmærksom på størrelsen af ventilen, men det er godt set  ;)

Inden du begynder på ombygning til 3-vejs termostatventil, andre/større pumper osv. så burde du skifte termostatventilen til minimum 3/4".

En måde at kontrollere om det er termostatventilen der er problemet er at lukke for alle gulvvarmekredse undtagen én.
Hvis det hjælper på returtemperaturen på den gulvvarmekreds efter nogen tid, så åbnes der for én mere gulvvarmekreds, og sådan fortsættes indtil det begynder at knibe med at holde fremløbstemperaturen.

Hilsen
Michael

Hej major
Tak for din forklaring og fine tegning. Jeg går ud fra at den tredje gren (mærket 3 på din tegning), erstatter kontraventilen i den "normale"  shunt med 2-vejs ventil? Og det er vel også den forbindelse der gør at man får udlignet trykforskellen til kedelshunten.

Er der nogen der kan afgøre om det kan være denne indsnævring til ½" ventil, som gør at jeg ikke kan få nok flow i mit system?
« Senest Redigeret: Jan 14, 2018, 12:42 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #119 Dato: Jan 14, 2018, 12:50 »
 Ja kontraventil behøves ikke længere,3vejsventil skaber selv "modtryk" el "sug" efter behov.Ventil kan os bruges til vejkompanlæg fra Danfoss.
  Hvis du åbner den røde ventil(den du er nød til at lukke for at få varme på) og det så hjælper at køre din kedeltemp op på max,så kunne det skyldes at der kommer for lidt kalorier igennem reguleringsventilen.
  For øvrigt godt med pumpeinfo i denne tråd!!!