Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #120 Dato: Jan 14, 2018, 13:42 »
 

En skitse er nogen gange det nemmeste.
 Og nej man bør se sig godt for og tænke sig om inden man investere og bygger om som Michael skriver!


 

Offline major

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #121 Dato: Jan 14, 2018, 20:22 »
 Det vel ikke sån at din kedel shunt shunter for meget rundløb,så der er for lidt tryk tilovers til gulvshunten?måske du kunne fosøge at tvangslukke den (midtidligt) og se om det giver mere tryk ved reg.ventilen til gulvshunt.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #122 Dato: Jan 14, 2018, 20:32 »
Ja, jeg er helt enig, og jeg prøver også at undgå at bygge mere om end der er nødvendigt, det er derfor jeg søger råd hos de erfarne mennesker i dette forum.

Lige nu prøver jeg MHES's råd med at åbne gulvvarmekredsene en af gangen og holde øje med returtemperaturerne og se hvornår fremløbstemperaturen i blandekredsen begynder at falde.

Men det lyder som om jeg skal begynde at undersøge markedet for 3-vejs ventiler.
Rørene i shunten er 1" rør. Men sammenholdt med at slangerne fra fyret er 20mm Pex ville jeg formode at en 3/4" ventil er tilstrækkelig? Men der måske så meget modstand i sådan en ventil at det er bedre at anvende en 1"?

MHES: Du skriver noget om at jeg burde skifte termostatventilen til minimum 3/4" inden jeg går i gang med fx 3-vejs termostatventil. Min umiddelbare reaktion er at det giver en masse ekstra arbejde, at jeg skal tømme systemet for vand 2 gange og at jeg skal investere i en 3/4" 2-vejs ventil, som jeg så ikke kan bruge til noget efterfølgende. Med alt hvad der har været fremme indtil nu, går jeg bestemt ud fra at de pumper jeg har nu er tilstrækkelige.



   

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #123 Dato: Jan 14, 2018, 20:36 »
Hej major
Jeg sidder lige og ser at du har postet et indlæg.
I øvrigt tak for den informative skitse af 3-vejs ventilen.

Jeg vil prøve at lukke for kedelshunten som du foreslår. Det kan jeg jo passende prøve når jeg indkoblet så mange kredse at jeg kan se at fremløbstemperaturen i blandekredsen begynder at falde.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #124 Dato: Jan 15, 2018, 05:49 »
Hej,

Der skal ikke herske tvivl om at 3-vejs ventilen ikke er en dårlig løsning, men da den er dyrere end en 2-vejs ville jeg ikke investere i den.
En blandekreds fungerer udemærket uden en 3-vejs ventil, sålænge der er både en anlægspumpe og en hovedpumpe (kedelpumpe).
Der hvor 3-vejs ventilen har sin berettigelse er ved blandekredse med kun én pumpe, som f.eks. "blandekredsen" som returshunten faktisk er.

Valget er dit, det er jo dig der skal betale  ;)

Hilsen
Michael


Ja, jeg er helt enig, og jeg prøver også at undgå at bygge mere om end der er nødvendigt, det er derfor jeg søger råd hos de erfarne mennesker i dette forum.

Lige nu prøver jeg MHES's råd med at åbne gulvvarmekredsene en af gangen og holde øje med returtemperaturerne og se hvornår fremløbstemperaturen i blandekredsen begynder at falde.

Men det lyder som om jeg skal begynde at undersøge markedet for 3-vejs ventiler.
Rørene i shunten er 1" rør. Men sammenholdt med at slangerne fra fyret er 20mm Pex ville jeg formode at en 3/4" ventil er tilstrækkelig? Men der måske så meget modstand i sådan en ventil at det er bedre at anvende en 1"?

MHES: Du skriver noget om at jeg burde skifte termostatventilen til minimum 3/4" inden jeg går i gang med fx 3-vejs termostatventil. Min umiddelbare reaktion er at det giver en masse ekstra arbejde, at jeg skal tømme systemet for vand 2 gange og at jeg skal investere i en 3/4" 2-vejs ventil, som jeg så ikke kan bruge til noget efterfølgende. Med alt hvad der har været fremme indtil nu, går jeg bestemt ud fra at de pumper jeg har nu er tilstrækkelige.



 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #125 Dato: Jan 15, 2018, 22:24 »
Hej Michael

Jeg har prøvet dit råd med at koble kredsene ind en af gangen (med den røde hane ved kontraventilen åben). Jeg koblede først 3 kredse til med et areal på ca 35 m2 uden at fremløbstemperaturen faldt. Herefter tilkoblede jeg yderligere en kreds på ca 15m2 og fremløbstemperaturen faldt ca 2 grader. Jeg tilkoblede yderligere 2 kredse med ialt ca 20 m2 og fremløbstemperaturen faldt yderligere et par grader. Returslangerne på de nu indkoblede kredse føles lune. Så max areal som systemet kan klare med det nuværende flow ligger nok på knap 70m2.

Som major foreslog prøvede jeg nu at lukke for shunten på fyret - det gjorde ingen forskel. Så der er nok ikke noget problem her.

Så det bedste bud er vel at det er ½" ventilen som er flaskehalsen i systemet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #126 Dato: Jan 16, 2018, 05:41 »
Hej,

Det tyder helt afgjort på at problemet ligger i begrænsning af fremløbsvand fra fyret, altså termostatventilen.
Skift den til en 3/4", og nu du er igang, så undsæt to kuglehaner, én i fremløb fra fyret og én i returen.
Så kan du "rode" med gulvvarmeshunten uden at skulle tømme hele anlægget for vand.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg har prøvet dit råd med at koble kredsene ind en af gangen (med den røde hane ved kontraventilen åben). Jeg koblede først 3 kredse til med et areal på ca 35 m2 uden at fremløbstemperaturen faldt. Herefter tilkoblede jeg yderligere en kreds på ca 15m2 og fremløbstemperaturen faldt ca 2 grader. Jeg tilkoblede yderligere 2 kredse med ialt ca 20 m2 og fremløbstemperaturen faldt yderligere et par grader. Returslangerne på de nu indkoblede kredse føles lune. Så max areal som systemet kan klare med det nuværende flow ligger nok på knap 70m2.

Som major foreslog prøvede jeg nu at lukke for shunten på fyret - det gjorde ingen forskel. Så der er nok ikke noget problem her.

Så det bedste bud er vel at det er ½" ventilen som er flaskehalsen i systemet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #127 Dato: Jan 16, 2018, 07:33 »
Hej Michael

Jeg har bestilt en 2-vejs, 1" ventil. Jeg har faktisk 2 stk 3/4" kuglehaner på lager, som jeg overvejede at sætte ind før gulvvarmeshunten. Jeg er dog lidt i tvivl om det vil resultere i øget modstand i systemet?

En anden ting jeg overvejede at ombygge ved samme lejlighed, er koblingen af VVB'en. Det fungerer nu med en 3-vejs ventil, som vælger enten varmesystemet eller VVB'en.
Når der er problemer med at få nok varme i huset, så virker det ikke særlig smart, at fyret i store dele af tiden bliver droslet ned til 50% og slet ikke leverer varme til varmesystemet.
Jeg har derfor tænkt mig at koble VVB'en i parallel med resten af systemet og bruge 3-vejs ventilen som 2-vejs ventil. Faktisk som du beskriver det Michael, i dit gode dokument om "VVB tilslutning", under "2 vejs ventil reguleret VVB". Jeg har i forvejen ventiler så jeg kan lukke de ønskede dele af varmesystemet af om sommeren. Jeg har godt nok en VVB med 2 varmespiraler, men jeg kan ikke anvende dine mere forkromede løsninger, da jeg bruger den anden spiral til solvarme. Men det betyder jo også at fyret er slukket det meste af sommerhalvåret. 

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #128 Dato: Jan 16, 2018, 11:18 »
Hej Michael

Jeg har bestilt en 2-vejs, 1" ventil. Jeg har faktisk 2 stk 3/4" kuglehaner på lager, som jeg overvejede at sætte ind før gulvvarmeshunten. Jeg er dog lidt i tvivl om det vil resultere i øget modstand i systemet?

En anden ting jeg overvejede at ombygge ved samme lejlighed, er koblingen af VVB'en. Det fungerer nu med en 3-vejs ventil, som vælger enten varmesystemet eller VVB'en.
Når der er problemer med at få nok varme i huset, så virker det ikke særlig smart, at fyret i store dele af tiden bliver droslet ned til 50% og slet ikke leverer varme til varmesystemet.
Jeg har derfor tænkt mig at koble VVB'en i parallel med resten af systemet og bruge 3-vejs ventilen som 2-vejs ventil. Faktisk som du beskriver det Michael, i dit gode dokument om "VVB tilslutning", under "2 vejs ventil reguleret VVB". Jeg har i forvejen ventiler så jeg kan lukke de ønskede dele af varmesystemet af om sommeren. Jeg har godt nok en VVB med 2 varmespiraler, men jeg kan ikke anvende dine mere forkromede løsninger, da jeg bruger den anden spiral til solvarme. Men det betyder jo også at fyret er slukket det meste af sommerhalvåret.

Hvis dine 3/4" ventiler er fuld gennemløb,  skulle de ikke skabe noget problem. Hvis de er mindre, ja, så er det ikke sjovt "hvis" det nu giver problemer.

Jeg ville (har valgt, da jeg har det selv) "3-vejs reguleret VVB", men hvor du indskyder den tegnede ventil "evt. ventil til sommer/vinterdrift". På den måde kan du køre med 3-vejs ventil om sommeren, selvom det ikke er så meget du bruger den når du har solvarme, og med 2-vejs ventil om vinteren.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #129 Dato: Jan 16, 2018, 21:08 »
Vores flow er lige steget til ca 350 l/t. Jeg opdagede at ventilen til shunten på fyret havde sat sig fast og at returtemperaturen var for lav. Dvs at der nu står og kører ca 200 l/t rundt i denne shunt - er det normalt?

Mht til fastgroede ventiler synes jeg at det er et problem jeg tit oplever. Er det normalt? Er der noget man kan gøre ved det?

Hjemme teori: Hvordan afgør jeg om mine 3/4" kuglehaner er med fuldt gennemløb? Det virker ikke som om der meget der blokerer når man kigger igennem dem i åben tilstand.

Du skriver at du har valgt "3-vejs reguleret VVB". Jeg kan ikke rigtig se at jeg har nogen fordel af 3-vejs indstillingen om sommeren (det er så mest forår/efterår). Hvis jeg kun ønsker varme til VVB, så kan jeg vel vælge VVB drift eller lukke for de dele af opvarmningen som jeg ikke anvender. Hvis det virkelig er koldt og der er brug for varme, så vil det vel stadig være en fordel at der hele tiden er varme på varmesystemet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #130 Dato: Jan 16, 2018, 21:47 »

Hej,

Med 150 l/h koldt vand retur fra gulvvarme kredsene, skal der blandes “en god slat” varmt fremløbsvand i for at få temperaturen op, så det kan sagtens være rigtigt.

Hilsen
Michael


Vores flow er lige steget til ca 350 l/t. Jeg opdagede at ventilen til shunten på fyret havde sat sig fast og at returtemperaturen var for lav. Dvs at der nu står og kører ca 200 l/t rundt i denne shunt - er det normalt?

Mht til fastgroede ventiler synes jeg at det er et problem jeg tit oplever. Er det normalt? Er der noget man kan gøre ved det?

Hjemme teori: Hvordan afgør jeg om mine 3/4" kuglehaner er med fuldt gennemløb? Det virker ikke som om der meget der blokerer når man kigger igennem dem i åben tilstand.

Du skriver at du har valgt "3-vejs reguleret VVB". Jeg kan ikke rigtig se at jeg har nogen fordel af 3-vejs indstillingen om sommeren (det er så mest forår/efterår). Hvis jeg kun ønsker varme til VVB, så kan jeg vel vælge VVB drift eller lukke for de dele af opvarmningen som jeg ikke anvender. Hvis det virkelig er koldt og der er brug for varme, så vil det vel stadig være en fordel at der hele tiden er varme på varmesystemet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #131 Dato: Jan 17, 2018, 08:01 »
Vores flow er lige steget til ca 350 l/t. Jeg opdagede at ventilen til shunten på fyret havde sat sig fast og at returtemperaturen var for lav. Dvs at der nu står og kører ca 200 l/t rundt i denne shunt - er det normalt?

Mht til fastgroede ventiler synes jeg at det er et problem jeg tit oplever. Er det normalt? Er der noget man kan gøre ved det?

Hjemme teori: Hvordan afgør jeg om mine 3/4" kuglehaner er med fuldt gennemløb? Det virker ikke som om der meget der blokerer når man kigger igennem dem i åben tilstand.

Nogle kuglehaner har stort gevind, 3/4" i dit tilfælde, men hullet inden i er alt for lille i forhold til gevindet. Så derfor har man som en selvfølge :D måtte navngive haner med passende lysning, for "fuldt gennemløb". Grundlæggende må hullet ikke være mere end ca 1-2 mm mindre end tilsvarende rør.   


Du skriver at du har valgt "3-vejs reguleret VVB". Jeg kan ikke rigtig se at jeg har nogen fordel af 3-vejs indstillingen om sommeren (det er så mest forår/efterår). Hvis jeg kun ønsker varme til VVB, så kan jeg vel vælge VVB drift eller lukke for de dele af opvarmningen som jeg ikke anvender. Hvis det virkelig er koldt og der er brug for varme, så vil det vel stadig være en fordel at der hele tiden er varme på varmesystemet.
Enig, men var også det jeg synes jeg skrev, at du med solvarme ikke havde samme fordel, men da ombygningen nok ikke bliver meget større og du kan have en fordel i perioder, vill jeg vælge den alligevel.

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #132 Dato: Jan 18, 2018, 12:14 »
Hej Michael
Tak for info. Det ser ud til at det kan være svært at opretholde tilstrækkelig temperatur på returvandet, så det kan være at jeg skal overveje en 3-vejs ventil her.

Sophus:
Tak for forklaring. Baseret på dette tror jeg at de haner jeg har er ok.
Mht. til VVB styringen er "problemet" nok at jeg ikke kan se hvad fordelen er.

Jeg er kommet i tvivl om hvor føleren til måling af returtemperaturen skal monteres. Skal den monteres før eller efter shunten på kedlen? Hvis man monterer den efter, vil den jo altid vise den samme temperatur (hvis termostaten virker), og man får ikke megen information om hvor koldt returvandet er. Hvis man anbringer den før shunten, er jeg i tvivl om beregningen af fyrets effekt bliver korrekt?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #133 Dato: Jan 18, 2018, 13:03 »
Hej Michael
Tak for info. Det ser ud til at det kan være svært at opretholde tilstrækkelig temperatur på returvandet, så det kan være at jeg skal overveje en 3-vejs ventil her.

Sophus:
Tak for forklaring. Baseret på dette tror jeg at de haner jeg har er ok.
Mht. til VVB styringen er "problemet" nok at jeg ikke kan se hvad fordelen er.

Jeg er kommet i tvivl om hvor føleren til måling af returtemperaturen skal monteres. Skal den monteres før eller efter shunten på kedlen? Hvis man monterer den efter, vil den jo altid vise den samme temperatur (hvis termostaten virker), og man får ikke megen information om hvor koldt returvandet er. Hvis man anbringer den før shunten, er jeg i tvivl om beregningen af fyrets effekt bliver korrekt?

Ja jeg bruger den efter shunten, så har jeg en kontrol af om shunten virker.

til effekt måling, skal den måle det vand du måler flow på.
Så måler du på kedlen(inkl. shunt) skal den måle frem og retur på denne.
Måler du flow i radiatorkredsen, skal den sidde retur fra denne (uden shuntet vand).

I den første måler outputtet fra kedlen og i den sidste afsætningen i huset.
At kombinere de to, vil ikke give noget brugbart resultat.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #134 Dato: Jan 18, 2018, 16:56 »
Vær lige opmærksom på at visning af fyrets effek ikke mere er beregnet udfra temperaturforskellen mellem fremløb og retur samt flowet, men nu er en direkte beregning af aktuel drift% og min/max effekt.
Det er kun i ældre versioner at det udregnes udfra temperaturdiff/flow.

Hilsen
Michael

Hej Michael
Tak for info. Det ser ud til at det kan være svært at opretholde tilstrækkelig temperatur på returvandet, så det kan være at jeg skal overveje en 3-vejs ventil her.

Sophus:
Tak for forklaring. Baseret på dette tror jeg at de haner jeg har er ok.
Mht. til VVB styringen er "problemet" nok at jeg ikke kan se hvad fordelen er.

Jeg er kommet i tvivl om hvor føleren til måling af returtemperaturen skal monteres. Skal den monteres før eller efter shunten på kedlen? Hvis man monterer den efter, vil den jo altid vise den samme temperatur (hvis termostaten virker), og man får ikke megen information om hvor koldt returvandet er. Hvis man anbringer den før shunten, er jeg i tvivl om beregningen af fyrets effekt bliver korrekt?

Ja jeg bruger den efter shunten, så har jeg en kontrol af om shunten virker.

til effekt måling, skal den måle det vand du måler flow på.
Så måler du på kedlen(inkl. shunt) skal den måle frem og retur på denne.
Måler du flow i radiatorkredsen, skal den sidde retur fra denne (uden shuntet vand).

I den første måler outputtet fra kedlen og i den sidste afsætningen i huset.
At kombinere de to, vil ikke give noget brugbart resultat.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html