Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #135 Dato: Jan 18, 2018, 18:03 »
Vær lige opmærksom på at visning af fyrets effek ikke mere er beregnet udfra temperaturforskellen mellem fremløb og retur samt flowet, men nu er en direkte beregning af aktuel drift% og min/max effekt.
Det er kun i ældre versioner at det udregnes udfra temperaturdiff/flow.

Hilsen
Michael

Den havde jeg glemt, men bruger jo heller ikke flowmåler mere, lysningen var for lille i den gamle jeg havde.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #136 Dato: Jan 19, 2018, 09:43 »
Hej
Tak for info vedr. beregning af effekt. Interessant at det ikke længere er beregnet på grundlag af flow.

Sophus's kommentar om flowmåler får mig til at tænke på om der kan være en begrænsning i flowet pga min flowmåler?

Jeg har snakket med en meget venlig mand, som fortalte mig at i alle de gulvvarmeanlæg han har installeret, så sidder kredsene til fremløb og retur omvendt i forhold til mit system, dvs at telestaterne sidder på retursiden og justeringsventilerne sidder i fremløbet (se evt. tidligere foto). Jeg har checket med installationsvejledningen for mit system, og der står ikke direkte noget om dette, men på billederne ser det ud som det jeg har lavet. Har det nogen betydning?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #137 Dato: Jan 19, 2018, 09:59 »
Jeg har et 30kW fyr og har ved fuld musik, behov for et flow som er større end 2500l/h, så nej jeg tror ikke lysningen på din flowmåler er et problem. (med min gamle alpha pumpe 25-60 og flowmåleren, kunne jeg ikke komme højere end 16-1700l/h)

Dog var det den gamle type, med et hjul og derfor sad der en si, foran måleren. Denne er det før hørt har været stoppet, så det kan vi ikke afvise. Men med mindre du har bygge andet om, havde du jo et dobbelt så stort flow, inden du tog radiatorer ned.
Så enten er det ikke et problem, eller også er den blevet stoppet til siden.
« Senest Redigeret: Jan 19, 2018, 11:40 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #138 Dato: Jan 19, 2018, 11:18 »
Hej,

Jeg har samme erfaring med gulvvarme-systemer, altså at flowreguleringen/flowmålerene sidder på fremløbsmanifolden og telestalerne sidder på returmanifolden.
Jeg skal ikke udelukke at det kan være anderledes, men mine flowreguleringer/flowmålere ville ikke fungere hvis flowet var modsat.

Hilsen
Michael

Hej
Tak for info vedr. beregning af effekt. Interessant at det ikke længere er beregnet på grundlag af flow.

Sophus's kommentar om flowmåler får mig til at tænke på om der kan være en begrænsning i flowet pga min flowmåler?

Jeg har snakket med en meget venlig mand, som fortalte mig at i alle de gulvvarmeanlæg han har installeret, så sidder kredsene til fremløb og retur omvendt i forhold til mit system, dvs at telestaterne sidder på retursiden og justeringsventilerne sidder i fremløbet (se evt. tidligere foto). Jeg har checket med installationsvejledningen for mit system, og der står ikke direkte noget om dette, men på billederne ser det ud som det jeg har lavet. Har det nogen betydning?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #139 Dato: Jan 21, 2018, 12:38 »
Hej

Jeg har ikke flowmålere på kredsene i gulvvarmesystemet, så jeg går ud fra at det ikke har nogen betydning om det er den ene eller anden slags ventiler der sidder på hhv. fremløbsmanifolden og returmanifolden. Jeg checkede med alle de papirer jeg har og alle billederne viser den opbygning jeg har lavet.
Jeg har derfor skiftet ½" ventilen ud med 1" ventil:
 
Før:      Efter:

Det gjorde en forskel - nu er der pludselig varme på gulvene. returvandet er varmt fra alle kredsene. Flowet fra fyret er steget til 666 l/t og fyret har kørt 100% ydelse (det er længe siden jeg har set det).

Jeg byggede samtidig VVB om, så 3-vejs ventilen ikke længere skifter mellem varmesystem og VVB, men begge dele kører parallelt og 3-vejs ventilen, som nu fungerer som en 2-vejs ventil, kobler VVB ind når det er påkrævet.

Desværre er der ingen varmt vand nu. Fyret kører VVB, som forventeligt da VVB temperaturen kun er 15 grader og ikke stiger. Jeg har sat et T-led ind på fremløbet hvor 3-vejs ventilen sad. Således at fremløbet er koblet direkte til varmesystemet, og indgang AB på 2-vejs ventilen er koblet til forgreningen. Udgang A (som før var koblet til varmesystemet) er proppet af og udgang B går til VVB. 



Hilsen
Nils





Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #140 Dato: Jan 21, 2018, 14:30 »
Prøv at tage luftskruen på vvb
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #141 Dato: Jan 21, 2018, 15:12 »
Er det kommet luft i VVB spiralen, skal det selvfølgelig luftes ud, som Peter skriver.

Selvom gulvarmen bliver varm, er det stadig koldt i forhold til fyret og når flowet er højt og returen kold, står kedelshunten jo også helt åben. Gulvvarme pumpen suger, så er der ikke meget tryk tilbage til VVB. Så skru evt. op på kedelpumpen og/eller sænk temperaturen i gulvarmen indtil flowet falder, så kan du langsomt skrue op til det niveau du gerne vil have.


Update; vender ventilen rigtig? og er den aktiveret på billedet?, den ser lukket ud!

« Senest Redigeret: Jan 21, 2018, 15:23 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #142 Dato: Jan 21, 2018, 15:40 »
Hej

Tak for jeres input

Selv om det selvfølgelig lyder helt usandsynligt ;), så var det selvfølgelig den mest indlysende fejl, at jeg alligevel må være kommet til at bytte om på de 2 udgange på ventilen (som Sophus så skarpsindigt har bemærket).
Jeg tog motorenheden af, og så kom der varme i VVB.
Jeg har prøvet at bytte om på ledningerne til ventilen, men det hjalp ikke, så der er nok ikke nogen vej uden om at flytte slangen.
Det ser ikke ud til at der er mulighed for at "invertere" denne udgang i V10 styringen til fyret.

Tak til alle der har bidraget til at få gulvvarmesystemet til at fungere (især Michael, major og Sophus)

Med venlig hilsen
Nils

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #143 Dato: Jan 21, 2018, 18:02 »
Hej Nils,

Tillykke med varmen  ;)

Når nu du skal flytte rundt på tilslutningerne til 3-vejs ventilen, så lav det som Sophus har foreslået, med en kuglehane mellem tilgang fra fyr til afgang til huset.
Herved kan du altid skifte funktionen mellem 3-vejs og 2-vejs, og hvis du aldrig kommer til at bruge det har prisen været ganske lav  ;)

Hilsen
Michael

Hej

Tak for jeres input

Selv om det selvfølgelig lyder helt usandsynligt ;), så var det selvfølgelig den mest indlysende fejl, at jeg alligevel må være kommet til at bytte om på de 2 udgange på ventilen (som Sophus så skarpsindigt har bemærket).
Jeg tog motorenheden af, og så kom der varme i VVB.
Jeg har prøvet at bytte om på ledningerne til ventilen, men det hjalp ikke, så der er nok ikke nogen vej uden om at flytte slangen.
Det ser ikke ud til at der er mulighed for at "invertere" denne udgang i V10 styringen til fyret.

Tak til alle der har bidraget til at få gulvvarmesystemet til at fungere (især Michael, major og Sophus)

Med venlig hilsen
Nils
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #144 Dato: Jan 21, 2018, 22:13 »
Hej Michael - tak for det, det er herligt at det fungerer (bortset fra småtingene).

Jeg skulle lige tænke over det med hanen til afspærring af varmen til huset. Det skyldes nok at jeg aldrig er i den situation at der ikke er varme på systemet på en eller anden måde. Om sommeren leverer solvarmen også varme til håndklædetørrere og gulve i badeværelserne fra akkumuleringstanken. Men ellers har jeg haner, så jeg kan lukke for alle de dele af varmesystemet som ikke skal bruges.

Hilsen
Nils

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #145 Dato: Jan 30, 2018, 08:54 »
Hej

Jeg er kommet i tvivl om nogle af renseindstillingerne i rense-menuen.



De første 6 menu punkter må være kompresor-rens:

1: Rens efter
2: Ventil aktiverings periode
3: Stop for træpiller i
4: Blæser hastighed
5: Ventil pulslængde
6: Udgang ventil

Nogen kommentarer til disse indstillinger?

Udgang kedel ventil 1 og 2 er jeg ikke sikker på hvad skal anvendes til?

Så er jeg i tvivl om de næste 4 menupunkter hører sammen.

9:  Udgang askerens
10: Tid mellem
11: Tid aktiv
12: Hastighed

"Udgang askerens" - er det til semi-rens funtionen? Men hvad er "Hastighed" så til?
Jeg ville egentlig tro at menupunkt 10, 11 og 12 er til blæser rensefunktionen, hvor blæseren holder herden ren. Men hvad er så pkt. 9 "udgang askerens"

Med venlig hilsen
Nils






Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #146 Dato: Jan 30, 2018, 17:57 »
Hej Nils,

Jeps, lidt kommentarer:
1: Helt OK at lave kompressorrens efter 30 kg
2: Ventil aktiverings periode kan være OK
3: Stop for piller 300 sekunder kunne sikkert godt være længere 350-400 sekunder
    Tallet angiver hvor længe fyret har til at afbrænde de træpiller der er på herden
4: Blæserhastighed bør ikke være så høj, sæt den til det Blæs 50% står til
5: Ventil pulslængde kan være OK
6: Udgang ventil er OK hvis det er den udgang du bruger til magnetventilen
7: Udgang kedelventil 1 er til RTB fyr der udover kompressorrens af herden også har
    magnetventiler der renser røgslagene i højre og venstre side af kedlen
8: Udgang kedelventil 2 se punkt 8
9: Udgang askerens er til askeudtrækssneglen på en RTB/BS+ eller til semi-rens på en BS
10: Tid mellem er OK, det er tiden mellem almindelig rens, hvor blæserhastigheden kortvarigt øges
11: Tid aktiv er OK, det er den tid almindelig askerens varer (blæser hastigheden øges)
12: Hastighed bør være 1,5x Blæs 100%, det er den hastighed blæseren kører med under
      almindelig rens

Hilsen
Michael

Hej

Jeg er kommet i tvivl om nogle af renseindstillingerne i rense-menuen.



De første 6 menu punkter må være kompresor-rens:

1: Rens efter
2: Ventil aktiverings periode
3: Stop for træpiller i
4: Blæser hastighed
5: Ventil pulslængde
6: Udgang ventil

Nogen kommentarer til disse indstillinger?

Udgang kedel ventil 1 og 2 er jeg ikke sikker på hvad skal anvendes til?

Så er jeg i tvivl om de næste 4 menupunkter hører sammen.

9:  Udgang askerens
10: Tid mellem
11: Tid aktiv
12: Hastighed

"Udgang askerens" - er det til semi-rens funtionen? Men hvad er "Hastighed" så til?
Jeg ville egentlig tro at menupunkt 10, 11 og 12 er til blæser rensefunktionen, hvor blæseren holder herden ren. Men hvad er så pkt. 9 "udgang askerens"

Med venlig hilsen
Nils
« Senest Redigeret: Jan 30, 2018, 17:59 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #147 Dato: Jan 31, 2018, 07:19 »
Hej Michael

Mange tak for input.

3: Jeg øger tiden lidt
4: Blæserhastighed 50% er sat til 27%, så jeg prøver at sætte den til 30%
9: Hvis dette menupkt. bruges til semi-rens på en BS, og de sidste 3 menupunkter er til blæserrens, hvor vælger man så hvor ofte der skal køres semi-rens?
12: Blæserhastighed 100% er sat til 50%, så de 75% skulle vel være meget passende

Med venlig hilsen
Nils

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #148 Dato: Jan 31, 2018, 08:00 »
Iøvrigt - efter jeg har lavet ændringerne på mit varmesystem (1" ventil og ombygning af VVB styring), så synes jeg at mine kurver er meget "urolige", hvor de tidligere var meget mere jævne.

http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=nilsgundtoft

Dvs. "ydelse", "effekt", "retur temp", "flow" og "kedel temperatur" svinger meget mere end de gjorde tidligere.
Det er tydeligt at se når VVB slår til - især flowet stiger kraftigt, og her vil man selvfølgelig forvente disse variationer. Det er også tydeligt at fyret går ud når der køres kompressorrens.
Det der undrer mig, er at der er meget større variationer i disse parametre, også når systemet ikke leverer varme til VVB
Ud over VVB synes jeg ikke der er noget som skulle give meget varierende forbrug (primært gulvvarme, et par radiatorer i kælderen og et par håndklædetørrere med konstant temperatur).

Med venlig hilsen
Nils

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #149 Dato: Jan 31, 2018, 10:20 »
Hej
Jeg har netop bemærket på mine grafer, at systemet har kørt kompressorrens 5 gange i går (d. 30/1).
Ifølge "hændelseslog" er der kørt kompressorrens kl 05:18, 08:58, 14:08, 18:13 og 23:25!
Det er jo meget besynderligt, da jeg har sat kompressorens "Rens efter" til 30kg (se tidligere mail).
Pilleforbrug i de seneste dage har ligget på lige godt 30 kg/døgn. Nogen bud på hvad det kan skyldes?

Med venlig hilsen
Nils