Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #150 Dato: Jan 31, 2018, 17:39 »
Iøvrigt - efter jeg har lavet ændringerne på mit varmesystem (1" ventil og ombygning af VVB styring), så synes jeg at mine kurver er meget "urolige", hvor de tidligere var meget mere jævne.

http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=nilsgundtoft

Dvs. "ydelse", "effekt", "retur temp", "flow" og "kedel temperatur" svinger meget mere end de gjorde tidligere.
Det er tydeligt at se når VVB slår til - især flowet stiger kraftigt, og her vil man selvfølgelig forvente disse variationer. Det er også tydeligt at fyret går ud når der køres kompressorrens.
Det der undrer mig, er at der er meget større variationer i disse parametre, også når systemet ikke leverer varme til VVB
Ud over VVB synes jeg ikke der er noget som skulle give meget varierende forbrug (primært gulvvarme, et par radiatorer i kælderen og et par håndklædetørrere med konstant temperatur).

Med venlig hilsen
Nils

Jamen jeg ville da tror det blev mere uroligt, du har jo fået varme på, så gulvvarmen regulerer. Før kørte den jo konstant al det som den kunne få fat i.
for at få mere jævnt aftag, skal temperaturen i kredsene sænkes til lavest mulige temperatur hvor i kan holdevarmen. Men faktisk har Michael lige lavet en rigtig god beskrivelse af gulvvarme og pillefyr, så måske du skulle læse den først. På mhes.dk .
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #151 Dato: Jan 31, 2018, 17:43 »
Hej
Jeg har netop bemærket på mine grafer, at systemet har kørt kompressorrens 5 gange i går (d. 30/1).
Ifølge "hændelseslog" er der kørt kompressorrens kl 05:18, 08:58, 14:08, 18:13 og 23:25!
Det er jo meget besynderligt, da jeg har sat kompressorens "Rens efter" til 30kg (se tidligere mail).
Pilleforbrug i de seneste dage har ligget på lige godt 30 kg/døgn. Nogen bud på hvad det kan skyldes?

Med venlig hilsen
Nils
Er fyret på stokercloud? så måske vi kunne se et eller andet.
Jeg tænker på om det kan være noget med det nye tidskema til rens, som driller. Det satte en masse random tider ind hos mig og måske der er en feature om at rense før en OFF periode.
Jeg satte bare alle felter til ON.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #152 Dato: Jan 31, 2018, 18:29 »
Hej Sophus

Jo bestemt, jeg satte faktisk et link ind i en af de foregående mails, men her er det:

http://www.stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=nilsgundtoft

Det er sikkert rigtigt som du skriver at forbruget svinger mere nu. Jeg må lige have læst den artikel som Michael har skrevet - tak for info.

Jeg er ikke klar over hvad det er for et nyt tidsskema du refererer til - det er ikke noget jeg har bemærket. Men det kunne selvfølgelig forklare det.

Med venlig hilsen
Nils

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #153 Dato: Jan 31, 2018, 19:08 »
Hej Nils

Var ikke med på at du kører 7.0522  - Så du har ikke ur problem
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #154 Dato: Jan 31, 2018, 19:14 »
Hej Igen

Var lige inde og kigge i loggen og der står faktisk hvorfor.
Fyret kører ikke kompressorens, men lukker ned på temperatur.

Og så kommer det smarte, når fyret lukker ned, kører det kompressorens, for når det skal lukke ned, kan det ligeså godt rense og få resat rensetælleren, ellers ville du kunne risikere at fyret skulle lukke ned få kilo efter at være startet op, da tælleren så når 30 kg. Så det er en feature og ikke en fejl.

Så nu skal du bare have justeret så fyret ikke lukker ned!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #155 Dato: Jan 31, 2018, 19:21 »
Det ser ud som om det er skiftet fra VVB til drift, der sender fyret i overtemperatur.

Så nu du har fået 2 vejs ventil har du formentlig ikke længere så travlt med at få lavet varmt vand, da der jo er varme på alligevel. Så jeg vil foreslå dig at sænke tillægget, så du har samme kedeltemperatur i drift og ved VVB. Og evt. også samme PI under drift og VVB.

Jeg kører med vejr kompensering så min kedeltemperatur er 60-69 grader alt efter udendørs temperatur. Mit tillæg i VVB er 7 grader og  VVB hedder 57. Så under VVB kører jeg 64 grader på kedlen. Så tager det langt tid, men det betyder ikke noget, for der er varme på huset og indreguleringen bagefter er letter for fyret da offsettet er lille. samtidigt kommer fyret ikke på så meget overarbejde da VVB aftager mindre, så det kan altid følge med.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #156 Dato: Jan 31, 2018, 21:19 »
Hej Sophus

Det var mange ting på en gang ;)

Er der mulighed for at køre med en nyere SW version med den styring jeg har? Jeg har egentlig bare downloadet den nyeste når der har været en, men det er ved at være et stykke tid siden.

Jeg kan godt se i loggen at fyret lukker ned, som du skriver. Vidste ikke at det hænger sammen med kompressorrens. Jeg havde glemt at jeg sat VVB til 100% for at få nok varme i den periode hvor 3-vejs ventilen var forkert indkoblet.

Jeg har sænket "VVB tillæg" til 10 grader, så VVB kedeltemp. rammer 65 grader. Jeg har tilsvarende sænket kedeltemp. til 65 grader. Jeg har ændret VVB temp. reg. P-led til 2.5, således at P-led for begge er 2.5 og I = 0.10.

Jeg kunne godt tænke mig at køre med vejrkompensering. Jeg går ud fra at systemet kan køre mere økonomisk på denne måde. Men med de problemer der har været med at få varme nok, synes jeg ikke jeg har villet eksperimenter mere end højst nødvendigt.
 


Kan jeg bare sætte den til aktiv - eller er der nogle vigtige parametre jeg bør ændre? Du skriver at du selv kører med kedeltemperatur mellem 60 og 69 grader.
Hvad er "T5 føler" og "VVB streng"?

Med venlig hilsen
Nils
 







Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #157 Dato: Feb 01, 2018, 05:51 »
Hej Nils,

Du kan læse om vejrkompensering her http://mhes.dk/Vejrkompensering_v1.pdf

Hilsen
Michael

Hej Sophus

Det var mange ting på en gang ;)

Er der mulighed for at køre med en nyere SW version med den styring jeg har? Jeg har egentlig bare downloadet den nyeste når der har været en, men det er ved at være et stykke tid siden.

Jeg kan godt se i loggen at fyret lukker ned, som du skriver. Vidste ikke at det hænger sammen med kompressorrens. Jeg havde glemt at jeg sat VVB til 100% for at få nok varme i den periode hvor 3-vejs ventilen var forkert indkoblet.

Jeg har sænket "VVB tillæg" til 10 grader, så VVB kedeltemp. rammer 65 grader. Jeg har tilsvarende sænket kedeltemp. til 65 grader. Jeg har ændret VVB temp. reg. P-led til 2.5, således at P-led for begge er 2.5 og I = 0.10.

Jeg kunne godt tænke mig at køre med vejrkompensering. Jeg går ud fra at systemet kan køre mere økonomisk på denne måde. Men med de problemer der har været med at få varme nok, synes jeg ikke jeg har villet eksperimenter mere end højst nødvendigt.
 


Kan jeg bare sætte den til aktiv - eller er der nogle vigtige parametre jeg bør ændre? Du skriver at du selv kører med kedeltemperatur mellem 60 og 69 grader.
Hvad er "T5 føler" og "VVB streng"?

Med venlig hilsen
Nils
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #158 Dato: Feb 01, 2018, 06:29 »
Som Michael skriver, læs hans fine vejledning.

Og nej hos dig er der ikke meget fidus i vejrkompensering, hvis ikke du også monterer vejkompenseringsventil og den har du sikkert ikke meget gavn af, det er mest til steder hvor der er stort uudnyttet rørtab eller som Michael bruger det til gulvvarmen. Den sidste skal du jo tænke på dine radiatorer der skal bruge mere varme end gulvvarmen.

Og nej, der er nok heller ikke meget vundet ved at køre som jeg gør, her er er problemet at jeg hæver kedeltemperaturen, for at få mere varme når det er rigtig koldt. Så har radiatorerne lettere ved at følge med, men da du har gulvvarme, ha du formentlig ikke det behov for at skrue op, det bliver jo blandet ned i temperatur alligevel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #159 Dato: Feb 01, 2018, 07:25 »
Hej Michael og Sophus - respekt til jer begge :)

Fine dokumenter Michael - både om gulvvarme og vejrkompensering. Jeg skal lige have læst dem grundigt igennem. Men som Sophus skriver, så er der måske ikke så meget vundet med vejrkompensering, med mindre jeg laver endnu en ombygning af systemet (vejrkompenseringsventil - eller Sophus's særlige "vejkompenseringsventil  ^-^)

Jeg fandt en tråd i dette forum om at køre V13 SW på V7 og V10 styringer:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=7134.0
Det er dog en gammel tråd og links til NBE virker ikke, så det er ikke muligt at se hvilke fordele (og ulemper) der er ved denne version?

Driftsgrafen ser mere overskuelig nu, med de seneste ændringer, men den har stadig kørt kompressorrens 3 gange siden i aftes pga. at temperatur er opnået, så det fungerer ikke helt som det skal. "Ydelse i %" svinger ret vildt, selv om der er en svag sammenhæng med "effekt", som man ville forvente, men det har dog ikke set sådan her ud tidligere.

Hilsen
Nils





Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #160 Dato: Feb 01, 2018, 07:39 »
Hej

Det ser ud til at kedeltemperaturen fortsætter med at stige et stykke tid efter at VVB har opnået set-temperatur (5 -10 minutter) og derfor stopper og laver kompressor-rens.
Jeg kan se at der findes et menupunkt der hedder "forbliv i VVB drift", som var sat til 10 minutter, så jeg mistænker at det er her problemet ligger. Jeg har sat den til 0 minutter nu.

Hilsen
Nils

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #161 Dato: Feb 01, 2018, 15:51 »
Når fyret starter op, svinger det vildt meget. Det kunne afhjælpes lidt med højere I, men den bedste løsning er at opgradere til V7.0667. Den kan også styres med App, men det behøves ikke, så du kan også bare køre som du gør i dag.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #162 Dato: Feb 01, 2018, 15:58 »
Og grunden til at dit fyr stopper er efter nærmere eftersyn ikke noget med VVB, men fordi du har sat den der hedder differens over (under regulering) til 3 grader.

Det er den temperatur over setpkt der trigger at fyret stopper, Den kan du med fordel sætte til 15 grader. Finder du på at hæve kedeltemperatur igen til feks 70, ville jeg måske se om 10 grader så er nok.

Det vil betyde at fyret først lukker ned med "temperatur opnået", når kedeltemperaturen når 80 grader.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #163 Dato: Feb 01, 2018, 19:14 »
Hej Sophus

Jeg kører v.10.0522 (ikke 7.0522 som du skrev tidligere).
Når du skriver 7.0667 går jeg ud fra at du mener 10.0667? Vil du anbefale den frem for at skifte til v.13?

Hvordan får jeg fat i v.10.0667 (normalt downloader den selv den nyeste version, men den nyeste der vises nu er 7.0522)

Jeg har sat "differens over" til 15 grader, som du anbefaler - jeg synes det lyder som et meget stort "overshoot"?

Hilsen
Nils




Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #164 Dato: Feb 01, 2018, 19:45 »
Der står bare på stokercloud at du kører 7.0522, så derfor jeg skrev det!, hvorfor der står sådan ved jeg ikke, hvis det er en V10 du har.

Der findes ikke en 10.0667, da hardware simpelthen ikke kan trække grafikken på en V10, samtidigt med de sidste opdateringen til styringen. Så har du en V10 er du nødt til at gå på V13 (de hedder 10.09xx, for at få de sidste nye Opdateringer. Opstart PI er bedre på V13 til din styring.

V13, betyder så du skal tilmeldes, så de er sikre på du har forstået at skærmen ændres.


Hej Sophus

Jeg kører v.10.0522 (ikke 7.0522 som du skrev tidligere).
Når du skriver 7.0667 går jeg ud fra at du mener 10.0667? Vil du anbefale den frem for at skifte til v.13?

Hvordan får jeg fat i v.10.0667 (normalt downloader den selv den nyeste version, men den nyeste der vises nu er 7.0522)

Jeg har sat "differens over" til 15 grader, som du anbefaler - jeg synes det lyder som et meget stort "overshoot"?

Hilsen
Nils
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt