Forfatter Emne: woody 5.04  (Læst 8553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
woody 5.04
« Dato: Apr 21, 2009, 21:40 »
hej alle! hvor kan jeg finde en manual til den nye type styring,den der var med var til vers.4.06.
på forhånd tak :)
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: woody 5.04
« Svar #1 Dato: Apr 22, 2009, 06:19 »
hej alle! hvor kan jeg finde en manual til den nye type styring,den der var med var til vers.4.06.
på forhånd tak :)

Hej!
På: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/
under menuen "lær", ligger der links til alle manualer + en masse andet nyttigt!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #2 Dato: Apr 22, 2009, 17:34 »
Det var da nemt,når man altså lige ved det ;D
jeg kom lige til at se løsningen med en 3 vejs motorventil til styring af temperatur i vvb.
hvad er fordele og ulemper ved denne løsning, i stedet for en returventil. ???
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: woody 5.04
« Svar #3 Dato: Apr 22, 2009, 19:08 »
Det var da nemt,når man altså lige ved det ;D
jeg kom lige til at se løsningen med en 3 vejs motorventil til styring af temperatur i vvb.
hvad er fordele og ulemper ved denne løsning, i stedet for en returventil. ???

Jeg kører med en tre-vejs zoneventil til styring af VVB, det giver efter min mening flere fordele

1. Du får en form for "varmtvandsprioritering" som i en  moderne gaskedel, da pillefyret ikke laver andet end varmt vand så længe der er behov

2. Ved sommer drift kan du ikke trække varmen ud af VVB´en da der ingen naturlig cirkulation er

3. Min zoneventil er styret af en Danfoss KP termostat - denne stopper for pumpen i gulvvarmeshunten når der laves varmt vand

4. KP´en styrer også stop/start af pillefyret efter behov fra VVB ved sommerdrift

håber det er brugbart
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #4 Dato: Apr 23, 2009, 07:07 »
ja det er da klart brugbart!
hvad nu hvis jeg kun vil lave varmt vand  ved at have fyret tændt morgen og aften i sommer tiden
vil det også fungere?
den 3vejs ventil der skal bruges til woodyen ,skal det være den originale eller passer en hvilket som helst
selvfølgeligt forudsat at spændingen passer
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: woody 5.04
« Svar #5 Dato: Apr 23, 2009, 22:44 »
Hvis du kun vil have den til at lave varmt vand på bestemte tidspunkter - så skal zoneventilen bare stå til VVB hele tiden og woody´en skal styres af ur - men så vil den naturlige cirkulation trække varme fra VVB og over i kedlen

Det er ikke pillefyret der skal styre zoneventilen, men en ekstern danfoss KP (eller lign.) som igen er styret af VVB´en - så en hvilken som helst 3-vejs zoneventil kan bruges
Zoneventilen er efter min mening langt bedre egnet end en magnetventil der både støjer og bruger strøm hele tiden

På en KP kan du stille hysteresen (spillerum i temp. mellem stop og start) hvis du stiller den højt (10 grader) og lader den styre pillefyret vil det ikke starte mange gange på et døgn - naturligvis afhængig af VVb´ens størrelse
« Senest Redigeret: Apr 23, 2009, 22:48 af F.Rasmussen »
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #6 Dato: Apr 24, 2009, 07:28 »
Det er ikke pillefyret der skal styre zoneventilen, men en ekstern danfoss KP (eller lign.) som igen er styret af VVB´en - så en hvilken som helst 3-vejs zoneventil kan bruges
Zoneventilen er efter min mening langt bedre egnet end en magnetventil der både støjer og bruger strøm hele tiden

hej! det kan godt være det er mig der har misforstået noget,men så vidt jeg kan læse min til i manualen til den nye woody styring er der mulighed for at styre både cirk.pumpe og 3vejs motorventil fra styringen

http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Woody%20version%206.pdf

jeg har dog kun vers.5.04 men er det ikke kun et spørgsmål om at skifte chippen ???

ps. rigtigt dejlig med den respons der er her
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: woody 5.04
« Svar #7 Dato: Apr 24, 2009, 15:43 »
Du har helt ret, kan jeg læse på dit link - men jeg kører ikke selv med woody, så den havde jeg ikke luret

Der står så vidt jeg kan læse ikke noget om en bestemt 3-vejsventil - så mon ikke en standard zoneventil kan bruges  ???

Iøvrigt en god løsning, som jeg godt kunne ønske mig i TM3006 styringen :P - dog med forbehold for at man kan regulere hysteresen, det er virkelig godt

Update.....har nu læst lidt mere i manualen - og hysteresen eller temperaturfald i VVB kan justeres fra 0-20 grader
Fantastisk løsning !!
« Senest Redigeret: Apr 24, 2009, 16:07 af F.Rasmussen »
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #8 Dato: Apr 24, 2009, 20:57 »
kan se at du har en 160 ltr. vvb.  hvad er din erfaring med denne størrelse (skal til at bygge det meste af mit varme anlæg om , så vil gerne have en masse input )
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: woody 5.04
« Svar #9 Dato: Apr 25, 2009, 13:56 »
Vi er to voksne og 3 børn fra 0 - 8 år

Om vinteren hvor kedlen er på drifttemperatur når der skiftes om til VVB skal der virkelig meget til at trække den tør. Om sommeren, hvor kedlen starter fra ingenting, når VVB´en kalder på varme, kan det godt lade sig gøre at tømme den, men det kræver lange bade og ingen pauser imellem dem
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #10 Dato: Apr 25, 2009, 21:47 »
det lyder som om det er den rigtige størrelse! indtil nu har jeg haft en 110 l el vvb , den kan ungerne godt tømme, har to drenge på 10 og 13.
mon ikke 50 ltr mere vil gøre underværker.
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06

Offline smedenselv

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-1
  • man lærer heldigvis hver dag!!
Sv: woody 5.04
« Svar #11 Dato: Apr 26, 2009, 21:33 »
hej alle!
er der nogen der ved hvor langt oppe man er kommet i "versioner" af chip til den nye woody styring,  ??? ville jo nødigt købe en opdaterings chip der ikke er den sidste nye!
180m2 hus med nyindkøbt biocomfort kedel+16kw woody brænder 110l metro vvb styret af woody styring vers 6.06