Forfatter Emne: vvb styring  (Læst 22538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: vvb styring
« Svar #15 Dato: Jul 04, 2010, 15:45 »
I stedet for at starte endnu en tråd om emnet spørger jeg i denne.

Jeg har en ny Scotte 6.17 med en OPOP 418 kedel. Jeg har lavet alt fysisk montering med undtagelse af kompressorens (får de sidste stumper i morgen). Jeg har en laptop kørende med Stokerkontrol. Jeg har test startet fyret for første gang i dag.

Nu kommer spørgsmålet.
Jeg har udetermometer og VVB priotering. Men er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg kan indstille dette ?
Her tænker jeg på grundindstilling så jeg har en god basis opsætning at starte udfra. Hvordan har i sat jeres op til sommerkørsel med VVB priotering ?

Dette er standard indstillingerne fra stokerkontrol som jeg ikke har pillet ved (håber at jeg får feedback så jeg kan få rettet dem til hvor det er nødvendigt) Findes der en måde man kan eksportere alle settings på ?

VVB tab
VVB temp 60
VVB diff 10
VVB periode (i min) 0
VVB Start tid 1 00:00
VVB Start tid 2 00:00
VVB Start tid 3 00:00
VVB Udgang L5 (har jeg sat)

Varme tab står alt til 0

Vejr tab
Vejrkompensering 18 100
Vejrkompensering 12 100
Vejrkompensering 6 100
Vejrkompensering 0 100
Vejrkompensering -6 100
Min periode (min) 30

Sommer tab
Perioder 0 (grå felt)
Perioder længde 0 (Grå felt)
Min. Ydelse 10
Max. Ydelse 100
Sommer drift tempemratur (Blankt grå felt)
Sommer stop temperatur Deaktiveret

Og nu jeg er ved at spørge om indstillinger selvom det er lidt off topic
Kompressor tab
Kompressor rens periode (kg) 0
Kompressor tid (sek) 2
Kompressor effekt (%) 100
Kompressor rens ventetid (sek) 180
Kompressor udgang Ingen udgang (bliver L6)
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: vvb styring
« Svar #16 Dato: Jul 04, 2010, 20:19 »
Hej Topgun,

Bare lige for at få tingene på plads, så er det ikke standardindstillingerne i Stokerkontrol du har, men standardindstillingerne i Scottens styreboks  ;)

På nuværende tidspunkt kan du ikke gemme indstillingerne fra Scotten på din PC via Stokerkontrol, men det kommer nok snart  :)

Så til spørgsmålene,
For at køre sommerdrift (brænder slukket når udetemperaturen er høj nok, med mindre VVB'en har brug for varme) kræver bare at du indsatter en temperatur i "Sommer stop temperatur", f.eks. 10 grader.
Så vil brænderen stoppe så længe udetemperaturen er over de 10 grader, med mindre VVB'en har behov for varme.
Når VVB'en kommer under setpunkt - difference, vil brænderen starte og køre med et kedel temp setpunkt på VVB-setpunkt + 10 grader og tænde udgangen L5 (VVB-ventilen).
Når VVB'en så igen er oppe på setpunkt, vil brænderen stoppe, slukke udgangen L5 og vente til VVB'en igen er "for kold" eller udetemperaturen kommer under de 10 grader.
Simpelt ik'  ;)

Mht. kompressorrens, så mangler du bare at specificere efter hvor mange kg. piller der skal renses, og så kan du måske sætte "Kompressor tid" op til 3-4 sekunder, afh. af din luftkapacitet i kompressoren.

Hilsen
Michael

I stedet for at starte endnu en tråd om emnet spørger jeg i denne.

Jeg har en ny Scotte 6.17 med en OPOP 418 kedel. Jeg har lavet alt fysisk montering med undtagelse af kompressorens (får de sidste stumper i morgen). Jeg har en laptop kørende med Stokerkontrol. Jeg har test startet fyret for første gang i dag.

Nu kommer spørgsmålet.
Jeg har udetermometer og VVB priotering. Men er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg kan indstille dette ?
Her tænker jeg på grundindstilling så jeg har en god basis opsætning at starte udfra. Hvordan har i sat jeres op til sommerkørsel med VVB priotering ?

Dette er standard indstillingerne fra stokerkontrol som jeg ikke har pillet ved (håber at jeg får feedback så jeg kan få rettet dem til hvor det er nødvendigt) Findes der en måde man kan eksportere alle settings på ?

VVB tab
VVB temp 60
VVB diff 10
VVB periode (i min) 0
VVB Start tid 1 00:00
VVB Start tid 2 00:00
VVB Start tid 3 00:00
VVB Udgang L5 (har jeg sat)

Varme tab står alt til 0

Vejr tab
Vejrkompensering 18 100
Vejrkompensering 12 100
Vejrkompensering 6 100
Vejrkompensering 0 100
Vejrkompensering -6 100
Min periode (min) 30

Sommer tab
Perioder 0 (grå felt)
Perioder længde 0 (Grå felt)
Min. Ydelse 10
Max. Ydelse 100
Sommer drift tempemratur (Blankt grå felt)
Sommer stop temperatur Deaktiveret

Og nu jeg er ved at spørge om indstillinger selvom det er lidt off topic
Kompressor tab
Kompressor rens periode (kg) 0
Kompressor tid (sek) 2
Kompressor effekt (%) 100
Kompressor rens ventetid (sek) 180
Kompressor udgang Ingen udgang (bliver L6)

« Senest Redigeret: Jul 04, 2010, 20:28 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: vvb styring
« Svar #17 Dato: Jul 04, 2010, 20:57 »
Takker for svarene.

Ja, jeg mente standard indstillinger i Scotte styringen, ved godt det er derfra den henter det.

Det lyder meget simpelt.  Er 10 grader et fornuftigt forslag, tænker det kunne måske komme under 10 grader en af de kommende nætter i kort tid, uden at der er et reelt behov for varme i huset

Så jeg skal ikke bruge disse "felter" til noget ?
VVB periode (i min) 0
VVB Start tid 1 00:00
VVB Start tid 2 00:00
VVB Start tid 3 00:00


Vejrkompensering. Jeg har læst mange posts om det, men må indrømme jeg er ikke helt med på hvornår man med fordel kan bruge det. Tænker styringen sænker jo selv ydelsen, eller er der noget jeg ikke har fanget ?  (Det er der jo nok siden man har en hel faneblad med instillinger :) )

Kompressorrens, hvad er en fornuftig interval at starte ud med i kg piller ?  Har en 50ltr tank så 3-4 sek er ikke et problem
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: vvb styring
« Svar #18 Dato: Jul 05, 2010, 19:33 »
Hej Topgun,

10 grader i udetemperatur er vel ikke noget problem i denne tid  ;D
...men tidligere og senere på året kan det være det.

Det jeg har gjort er at indstille nogle varme perioder under fanebladet varme, eller direkte i styringen.
Det medfører at brænderen kun kører i disse perioder for at lave varme (altså VVB-opvarmning forløber stadig helt for sig selv), og så kan man den vej rundt sikre sig at den ikke starter "umotiveret" midt om natten fordi det er lidt koldt udenfor.

Hos mig er perioden sat til 240 min (4 timer) og jeg har følgende starter:
Varme start tid 1 = 04:00
Varme start tid 2 = 04:00 (det er ingen fejl at det er samme tid som tid 1)
Varme start tid 3 = 15:00
Varme start tid 4 = 18:30

Så kan fyret kun køre for at lave varme fra kl. 04:00 til 08:00 og igen fra 15:30 til 22:00, altså hvis udetemperaturen samtidig er under setpunktet.

Det med VVB-perioder er egentlig kun til "husmands styring" af VVB'en, når man ikke har en temperaturføler i den.
Ideen er at man kører opvarmning af VVB'en på bestemte tider, uanset om der er reelt behov for det eller ej - glem det i dit tilfælde, for du har rigtig VVB-styring  ;)

Vejrkompencering er noget kunstigt noget  :D
Ideen er at varmeperioderne kan forlænges/forkortes afhængig af døgn middel temperaturen.
Det svarer altså til at du selv siger:
"Øv, i går var det koldere end normalt, så jeg sætter lige varmeperioderne lidt længere i det næste døgn"
...eller "Hov, det var sgu' da varmere end forventet i går, så må jeg hellere forkorte varmeperioderne lidt for det næste døgn.
Altså styring af varmen efter hvordan det var i går  ??? ???
Måske kan det bruges i moderne huse med udelukkende gulvvarme, men hos mig duer det ikke  ;)
...og under alle omstændigheder er det noget der regulerer på sidste døgns data og ikke det nuværende.

Tid før kompressorrens, tja det kommer jo an på hvornår din herd trænger til at blive renset.
Jeg kørte med kompressorrens efter 50 kg piller på én sending piller, men måtte ændre det til 20 kg piller på den næste  >:(
Der er kun at prøve sig frem, og køre så længe som muligt inden rens, dog ikke længere end at kompressorrens også kan holde herden ren.

Hilsen
Michael

Takker for svarene.

Ja, jeg mente standard indstillinger i Scotte styringen, ved godt det er derfra den henter det.

Det lyder meget simpelt.  Er 10 grader et fornuftigt forslag, tænker det kunne måske komme under 10 grader en af de kommende nætter i kort tid, uden at der er et reelt behov for varme i huset

Så jeg skal ikke bruge disse "felter" til noget ?
VVB periode (i min) 0
VVB Start tid 1 00:00
VVB Start tid 2 00:00
VVB Start tid 3 00:00


Vejrkompensering. Jeg har læst mange posts om det, men må indrømme jeg er ikke helt med på hvornår man med fordel kan bruge det. Tænker styringen sænker jo selv ydelsen, eller er der noget jeg ikke har fanget ?  (Det er der jo nok siden man har en hel faneblad med instillinger :) )

Kompressorrens, hvad er en fornuftig interval at starte ud med i kg piller ?  Har en 50ltr tank så 3-4 sek er ikke et problem
« Senest Redigeret: Jul 05, 2010, 19:35 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: vvb styring
« Svar #19 Dato: Jul 05, 2010, 21:21 »
Tak igen, det gav mig lige alle de svar jeg skulle bruge for at kunne prøve det.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: vvb styring
« Svar #20 Dato: Jul 06, 2010, 20:21 »
Glad for at kunne hjælpe  ;)
...selv om det er for varmt til at rode med fyr  ;D ;D

Hilsen
Michael

Tak igen, det gav mig lige alle de svar jeg skulle bruge for at kunne prøve det.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jorn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 63
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Scotte/Blackstar 20 +Rapsolie + 10m2 solfanger.
    • Fyrlog
Sv: vvb styring
« Svar #21 Dato: Jul 10, 2010, 15:26 »
Her er en lidt anden(simpel) måde at lave vvb styring på især hvis der er solfanger i systemet.
Der skal være:
1. Thermostat i vvb
2. Temp.føler i vvb
3. Rumtemp.føler centralt placeret i huset

Thermostat i vvb forbindes parallelt over rumthermostat-føler i huset og  til ekstern kontakt i styring på fyr. Hvis vvb kalder på varme starter fyret ved hjælp af thermostat i vvb. Er der for koldt i huset starter fyret ligeledes ved hjælp af rumthermostat-føler.
Har kørt med ovennævnte i flere år, og det virker. ;)

JC

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: vvb styring
« Svar #22 Dato: Jul 13, 2010, 21:40 »
Så har jeg fulgt Michaels anvisninger og monteret en føler på T4 og temp. kan aflæses korrekt i displayet så den virker. Problemet er at fyret står som SLUKKET EXT og vil ikke starte igen når jeg hæver sætpunktet på VVB'en. Hvis temp er hævet til en temp hvor det skal starte, og jeg tager spændingen og tænder den igen starter fyret op. Når jeg sætter VVB temp ned slukker fyr med beskeden SLUKKET EXT og kan herefter ikke starte igen før jeg har taget strømmen.
Jeg kan ikke greje hvad der er galt, har prøvet vejr kompensering, gået under tilbehør i den udvidede og sat L& ind men intet hjælper. Tager jeg lusen og kortslutter starter fyret men så kører det vel på kedel temp i stedet for VVB styring.

Så hvad dælen er der galt der sidder en 6.14 styring. Jeg er blevet foreslået at den er defekt men hvad mener i????

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: vvb styring
« Svar #23 Dato: Jul 14, 2010, 08:02 »
Hej EF

Lusen skal være i, den har 1. prioritet, så hvis lusen ikke er i, kører fyret ikke.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: vvb styring
« Svar #24 Dato: Jul 14, 2010, 12:56 »
Hej EF

Lusen skal være i, den har 1. prioritet, så hvis lusen ikke er i, kører fyret ikke.

MVH. Kenneth
Hej
Hmm det forstår jeg ikke rigtigt, man vil jo ikke ha fyret til at køre, når vvb ikke har behov for det. MHES skrev jo længere oppe:
"...og hvordan sørger man så for at fyret ikke kører når VVB'en ikke har behov for det ?
Jo, det fikses ved at fjerne lusen på EKSTERN eller lave SOMMER STOP vha. ude temperatur føler."
 ??? ??? ???
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: vvb styring
« Svar #25 Dato: Jul 14, 2010, 21:35 »
Det duer bare slet ikke. Sættes lusen i kører fyret på normal drift og det laver sjov nu ??? det står til 58gr. og med en diff. på 5. Jeg ville se om det kunne stoppe tæt på setpunkt. Men nu laver det en optænding når kedeltemp er 57,3gr, det er jo fjollet da det først burde starte på 53 med  mindre det er PID der går ind og laver numre.
Jeg kan aflæse VVB er 59 grader og jeg har sat den til 48 da det skulle løbe 10gr over ønsket setpunkt. Så den burde heller ikke starte fyret med hvad er det så. Jeg satte sommerstop til 1gr og så stoppede det men der er ingen føler i, så mit gæt er at lader jeg det stå sådan så starter det ikke op igen så ....HJÆÆÆÆLP før alt håret er rykket af  ???

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: vvb styring
« Svar #26 Dato: Jul 15, 2010, 21:46 »
Hej EF,

Sæt en temp. føler i ude temperatur, så burde det virke.

Det burde være sådan at fra v6.11 kan fyret køre VVB-styring (altså starte og stoppe efter VVB'en) selv om ext kontakt er afbrudt.
Hvis din ikke virker sådan, så synes jeg at du skulle kontakte leverandøren eller NBE.

Hilsen
Michael

Det duer bare slet ikke. Sættes lusen i kører fyret på normal drift og det laver sjov nu ??? det står til 58gr. og med en diff. på 5. Jeg ville se om det kunne stoppe tæt på setpunkt. Men nu laver det en optænding når kedeltemp er 57,3gr, det er jo fjollet da det først burde starte på 53 med  mindre det er PID der går ind og laver numre.
Jeg kan aflæse VVB er 59 grader og jeg har sat den til 48 da det skulle løbe 10gr over ønsket setpunkt. Så den burde heller ikke starte fyret med hvad er det så. Jeg satte sommerstop til 1gr og så stoppede det men der er ingen føler i, så mit gæt er at lader jeg det stå sådan så starter det ikke op igen så ....HJÆÆÆÆLP før alt håret er rykket af  ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: vvb styring
« Svar #27 Dato: Jul 15, 2010, 22:30 »
Jeg har prøvet at låne T3 retur og sat i T5, kedlen syntes der er lidt varmt udenfor men det virker stadigt ikke så Jannik HJÆLP  :(

Offline mortenpe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: vvb styring
« Svar #28 Dato: Jul 27, 2010, 21:38 »
Hej Michael

Efter at jeg har installeret 2 stk. temp. følere som beskrevet nedenfor, har jeg oplevet problemer med store udsving på den temp. føler der sidder i VVB'eren - i perioder kommer den eks. lige pludselig ned på minus grader, selvom jeg kan se på VVB'eren at den er ca. 40 -50 grader (Metro VVB med el-patron)

Jeg har været nødt til at forlænge ledningen med muffer - ca. 20 cm. - med en alm. 220 v ledning - men det er vel OK?

I VVB'eren er den eks. temføler der stadig, og jeg har proppet tem. føleren så langt op som muligt.

(Har version 6.05)

Nogen ideer til hvad derr kan være galt?

Mvh
Morten


Hej Morten,

Helt i tråd med svaret fra Dennis i denne tråd, troede jeg også i begyndelsen at VVB-styring betød VVB-prioritering, men sådan er det altså ikke  ;)

Styring v6.x kan lave VVB-styring, hvilket vil sige starte fyret og køre det med en kedel temp. på VVB setpunkt + 10 grader, når VVB'en er "for kold".
Derudover kan styring v6.x også samtidig lave VVB-prioritering, som betyder at alt centralvarmevandet ledes gennem VVB'en mens der produceres varme til VVB'en.
VVB-prioritering kræver 3-vejs ventil tilsluttet en udgang i styringen.

Fordelen ved VVB-styring er at man kun har fyret kørende når der er behov for at producere varmt vand (sommer drift).
Fordelen ved VVB-prioritering er en hurtigere opvarmning af VVB'en og mindre vandcirkulation når VVB'en ikke har behov for varme, hvilket med en moderne cirkulationspumpe giver mindre strømforbrug.

I nogle huse kan VVB-prioritering give problemer med manglende varme i resten af huset, hvis VVB opvarmningen tager for lang tid, specielt hvis VVB'en er stor.

Hos mig selv kører jeg med VVB-styring og VVB-prioritering, men 3-vejs ventilen bruges kun som 2-vejs ventil, sådan at den bare tilkobler VVB'en når der skal laves varmt vand.
Årsagen er at min VVB er en gammel kappe beholder, der bruger 45-60 minutter for at varme op, og det er for lang tid uden varme i huset, altså i fyrings sæsonen.

Hilsen
Michael
 
Hej MHES

Vil det sige at ved at anskaffe sig 2 stk. af disse temperaturfølere

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=924

og følge dine anvisninger kan få fyret til at starte op når VVB når under en given temperatur?

Jeg har nemlig tidligere skrevet et indlæg her på siden, hvor du skrev at jeg skulle anskaffe en motordrevet 3-vejs ventil hvis jeg ønskede at starte fyret op når VVB havde brug for det

Hvad er fordele og ulemper ved den ene løsning fremfor den anden?

Mvh.
Morten
Woody 16kW
Opop 418 kedel
Opvarmer 162 kvm. - hus fra 1932, delvis isoleret
Årsforbrug 6-7 tons

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: vvb styring
« Svar #29 Dato: Jul 28, 2010, 04:48 »
Hej Michael

Efter at jeg har installeret 2 stk. temp. følere som beskrevet nedenfor, har jeg oplevet problemer med store udsving på den temp. føler der sidder i VVB'eren - i perioder kommer den eks. lige pludselig ned på minus grader, selvom jeg kan se på VVB'eren at den er ca. 40 -50 grader (Metro VVB med el-patron)

Jeg har været nødt til at forlænge ledningen med muffer - ca. 20 cm. - med en alm. 220 v ledning - men det er vel OK?

I VVB'eren er den eks. temføler der stadig, og jeg har proppet tem. føleren så langt op som muligt.

(Har version 6.05)

Nogen ideer til hvad derr kan være galt?

Mvh
Morten

Hej
i de første versioner op til 6.10 var der lidt udsving i tempereratur målinger, $
så vi skal lige have dig opgraderet med en ny chip
send mig en mail til  jannich@nordjysk-bioenergi.dk
så sender jeg en ny til dig.
mvh Jannich
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html