Forfatter Emne: Problemer med indstillinger af brænder.  (Læst 17108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #15 Dato: Sep 05, 2010, 18:35 »
den ligger på 40% har sat den på op 60 for at den kunne følge med. det er jo blevet lidt kolder men ikke så meget at jeg vil mene den skulle have ekstra effekt for at varme huset op... jeg køre på urstyring nu her.  og førhen stod den til 3 timers interval med 40% som max drift. nu har jeg sat den på til 60 % og 5 timers drift for at være sikker på at den når at opvarme VVB i tidsrummet. men den når aldrig op på max kedeltemp. og skulle fyret inden tidsrummet, hvordan køre jeres?

autoberegneren stod på omkring 1200 for de gamle piller, og det var nogle meget smulderet piller så derfor regnet jeg med at de nye ville være bedre da de ikke er nær så smulderet. jeg har monteret en beholder over røret med madolie i så det er nemt at give røret en gang olie, og det får den også en gang imellem, og syndes heller ikke der er ret meget smuld i røret.

blæserparameterne er indstillet til den rigtige blæser, det blev også gjort ved optima besøget, da de ikke var rigtige fra starten af. sa de skulle garne være rigtige

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #16 Dato: Sep 05, 2010, 19:06 »
Hej Casper,

OK, nu må der fakta på bordet  ;)

Hvad står Snegl ydelse til i autoberegning ?
Hvad står Lav ydelse til i Mætninger ?
Hvad står Høj ydelse til i Mætninger ?
Hvad står Min. drifteffekt til i Rens/drifteffekt ?
Hvad står Max. drifteffekt til i Rens/drifteffekt ?
Hvad står Blæs lav til i Korrektion ?
Hvad står Blæs midt til i Korrektion ?
Hvad står Blæs høj til i Korrektion ?

Hilsen
Michael

den ligger på 40% har sat den på op 60 for at den kunne følge med. det er jo blevet lidt kolder men ikke så meget at jeg vil mene den skulle have ekstra effekt for at varme huset op... jeg køre på urstyring nu her.  og førhen stod den til 3 timers interval med 40% som max drift. nu har jeg sat den på til 60 % og 5 timers drift for at være sikker på at den når at opvarme VVB i tidsrummet. men den når aldrig op på max kedeltemp. og skulle fyret inden tidsrummet, hvordan køre jeres?

autoberegneren stod på omkring 1200 for de gamle piller, og det var nogle meget smulderet piller så derfor regnet jeg med at de nye ville være bedre da de ikke er nær så smulderet. jeg har monteret en beholder over røret med madolie i så det er nemt at give røret en gang olie, og det får den også en gang imellem, og syndes heller ikke der er ret meget smuld i røret.

blæserparameterne er indstillet til den rigtige blæser, det blev også gjort ved optima besøget, da de ikke var rigtige fra starten af. sa de skulle garne være rigtige
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #17 Dato: Sep 05, 2010, 19:57 »
Min står altid med 100% i max effekt... Den kan sagtens selv finde ud af at skrue effekten ned, når kedlen bliver varm...

Men Michael har helt ret... der er noget i din indstilling der står helt hen i vejret...
Med mindre du har mont. en radiator på terrassen burde et ordentligt indstillet fyr på denne årstid efter ca. 1 times drift have varmet hus og vvb nok op til at effekten kan køre 10-20% og stadig holde det hele varmt...

Michael:
Er der ikke noget med et spjæld på de der opop kedeler der også kan drille helt vildt??? eller er det mig der husker helt forkert???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #18 Dato: Sep 06, 2010, 20:03 »
Casper

Hvordan står det øverste spjæld i din kedel???


http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=24&md5hash=87733C638EFF0F010F3334ADB865AFBE
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #19 Dato: Sep 06, 2010, 21:01 »
Hej igen

Snegl ydelse 1420g
Lav ydelse 2,81
Høj ydelse 23,6
Min. drifteffekt 10
Max. drifteffekt 40 men står nu på 60
Blæs lav 100
Blæs midt 100
Blæs høj 100

Jeg går ud fra du mener det spjæld der sidder lige før røgrøret det er trukket ud.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #20 Dato: Sep 07, 2010, 20:18 »
Hej Casper,

Dine værdier ser ud til at hænge sammen, så er er ikke der vi skal lede  :(

Hvis du ændrer sneglydelse til 800 g burde du få noget der ligner:
Lav ydelse = 4,99
Høj ydelse = 41,67

....får du ikke det ?

Med den ændring, burde fyret ryge og lave sort belægning efter nogle timer.

Check lige.

Hilsen
Michael

Hej igen

Snegl ydelse 1420g
Lav ydelse 2,81
Høj ydelse 23,6
Min. drifteffekt 10
Max. drifteffekt 40 men står nu på 60
Blæs lav 100
Blæs midt 100
Blæs høj 100

Jeg går ud fra du mener det spjæld der sidder lige før røgrøret det er trukket ud.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #21 Dato: Sep 08, 2010, 19:15 »
Hej Michael

når jeg stiller autoberegneren til 800 gram får jeg 5.00 i lav ydelse og 42.00 i høj ydelse. se det er ikke meget ved siden af det du skriver. derefter prøvede jeg at lade fyret køre i lidt over en time og kikkede igen i fyret, ved de 1400 gram var den lys brun på låget, så det var lidt i den rigtige retning, men da jeg satte den til 800 gram var låget helt hvid??? det syndes jeg slet ikke det passer med noget som helst.... han der være kuk i styringen så den ikke giver den mængde den skriver? syndes næsten jeg har prøvet og juster på lidt af det hele uden at få en ændring i den rigtige retning....

hilsen Casper

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #22 Dato: Sep 08, 2010, 19:57 »
Hej Casper,

De 5.00 og 42.00 er helt OK, det var derfor jeg skrev at du skulle få noget der lignede....
... du ved, der kan være lidt forskel på min lommeregner og så din styring  ;)

At du får brun aske med 1400 g og hvid aske med 800 g er helt hen i vejret  ???

Nu skriver du at du kikker efter 1 time, men det er nok lige hurtigt nok.
Jeg vil tro at der skal gå nogle timer før du kan se forskellen på askefarven, men jeg er ikke ekspert på det felt, for jeg har ikke tålmodighed til at stille efter det  :D

Hvis asken på mit låg er hvidt, bruger jeg det som indikator for at jeg måske skal indstille forbrændingen, som jeg så gør efter røgmetoden eller flammen udseende.
Derefter checker jeg igen farven på asken efter nogle dage.
Men netop farven på asken på låget kan sagtens "snyde".
Hvis du skal bruge askens farve, skal du checke den aske der er i askeskuffen, og ikke den på kedelflader eller låg.

Hvis du indstiller efter flammen, skal du bare huske at du lukker falsk luft ind til forbrændingen når du åbner låget, så det skal være et kortvarigt kik, og så luk igen  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej Michael

når jeg stiller autoberegneren til 800 gram får jeg 5.00 i lav ydelse og 42.00 i høj ydelse. se det er ikke meget ved siden af det du skriver. derefter prøvede jeg at lade fyret køre i lidt over en time og kikkede igen i fyret, ved de 1400 gram var den lys brun på låget, så det var lidt i den rigtige retning, men da jeg satte den til 800 gram var låget helt hvid??? det syndes jeg slet ikke det passer med noget som helst.... han der være kuk i styringen så den ikke giver den mængde den skriver? syndes næsten jeg har prøvet og juster på lidt af det hele uden at få en ændring i den rigtige retning....

hilsen Casper
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #23 Dato: Sep 08, 2010, 22:07 »
grunden til jeg kigger på låget, er fordi da jeg havde besøg af optima manden, forklarede han at når forbrændingen var god, var låget sort med en brun plet på størrelse med en hånd i den ene ende. det er derfor jeg prøver at ramme dette igen, men uden held. men du mener at den metode godt kan snyde mig, så kan jeg måske bedre forstå at at de ikke rigtig hjælper noget at indstille på fyret. men ved du hvorfor der kan snyde mig?
syndes bare ikke det er til at indstille efter flammen og røgen, har prøvet flere gange , uden helt kan se/forstå hvad der er man skal kigge efter. derfor syndes jeg den anden metode var noget nemmer, den gang optima manden var der var det tydeligt at se på låget bare efter 15 min forbrænding....

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #24 Dato: Sep 08, 2010, 22:23 »
Hej Calle, - det er helt korrekt det Michael skriver, - det er selve asken i askeskuffen du skal kigge på.

Grunden til at asken på lågen kan snyde, - er fordi flammen fra brænderen ved høj ydelse vil brænde de aflejringer af der måtte sidde herpå...

Ergo kan den på det ene tidspunkt være sort (Lav drift) - brun (Mellem drift) og hvid ved (Max drift)..

Jo lysere farve, - jo højere drift, - asken i askeskuffen bliver ikke påvirket af flammen fra brænderen, - og har derfor den "rigtige" farve hvis du har indstillet dit fyr korrekt :)



Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #25 Dato: Sep 09, 2010, 16:16 »
Hej Casper,

Det med at indstille efter flammens udseende er ganske let, når altså man kan det  ;)
... det er et gammelt "cowboy trick" som trænede VVS-øjne let kan bruge, men det kræver altså lidt træning af en der allerede kan det eller bare flair for det.

Den helt rette indstilling foregår med en røggas analyzer, som måler CO2%, CO, Nox, røggastemperatur, skorstenstræk osv. men det er et instrument til 10-15.000 kr. og kræver dybgående kendskab til indstilling.

Hilsen
Michael

grunden til jeg kigger på låget, er fordi da jeg havde besøg af optima manden, forklarede han at når forbrændingen var god, var låget sort med en brun plet på størrelse med en hånd i den ene ende. det er derfor jeg prøver at ramme dette igen, men uden held. men du mener at den metode godt kan snyde mig, så kan jeg måske bedre forstå at at de ikke rigtig hjælper noget at indstille på fyret. men ved du hvorfor der kan snyde mig?
syndes bare ikke det er til at indstille efter flammen og røgen, har prøvet flere gange , uden helt kan se/forstå hvad der er man skal kigge efter. derfor syndes jeg den anden metode var noget nemmer, den gang optima manden var der var det tydeligt at se på låget bare efter 15 min forbrænding....
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline CalleJD

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #26 Dato: Sep 09, 2010, 19:00 »
okay, det kan være jeg bare skal have mere tålmodighed og prøve at indstille efter farven på asken istedet.
For syndes ikke det er nemt at stille efter flammens måde at være på, men det er jo nok det trænede øje jeg mangler ;), men det kan være det kommer med tiden, og skal ud og køre en røggas tester er måske også lige til den gode side...
Men tak for alle jeres svar

Hilsen Casper.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Problemer med indstillinger af brænder.
« Svar #27 Dato: Sep 12, 2010, 10:17 »
Alle der laver oliefyrservice har vel en sådan røggas-måler...men de vil jo nok have noget for at indstille dit fyr..
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron