Forfatter Emne: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller  (Læst 28605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #30 Dato: Sep 18, 2010, 15:34 »
Hej Zune,

Hidsig flamme betyder for meget luft  ;)
...derfor skal du absolut ikke øge luften når du har hidsig flamme.
Stort luftoverskud (hidsig flamme) øger båltemperaturen, så man risikerer at smelte asken og derved få "askekage" (smeltet aske).

Det er ikke meningen at asken skal være hvid, det betyder nemlig for meget luft, den skal være grå til kaffebrun, altså den aske du ser i askeskuffen.
Belægningerne på kedelfladerne bliver normalt sorte (glem det) og belægningen på låget kan nemt blive meget lys eller hvid (glem det).

Hilsen
Michael
 
det er som om den ikke får "blæst" ordentligt rent, for selvom den får brændt alle pillerne af nu så skaber den stadig en bunke af aske. og det er selvom jeg har sat tiden for blæser rens op fra 3 til 6 sekunder. hvert 10 minut.



jeg ved virkelig ikke rigtig hvad jeg skal til at skrue i.. når flammen sådan er relativ hidsig skal den så stadig have mere luft når den ikke får brændt det til "hvid" aske men sådan mørke brunlig....
det er som om der er en form for slagge dannelse i herden, dette ville jeg gerne undværre, men hvordan? Umiddelbart så bruger jeg kvalitetspiller fra DLG ved ikke hvor de får dem fra, men de skulle vidst være udmærkede.

det ville være genialt hvis der var en eller anden "ekspert" på området som boede i skive eller deromkring. og som ville ofre lidt tid?

Jeg sad og læste inde i "guldkorn" og noget med alpha 2 pumper jeg har selv monteret en alpha 2 pumpe men den kan ikke få skubbet varmen rundt i hele huset selvom der står på fuld skrue.

huset er med et en strengs system og en gammel shunt, som "deler" vandet mellem retur til kedlen og fremløb ud i huset til radiatorer.
« Senest Redigeret: Sep 18, 2010, 15:35 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #31 Dato: Sep 18, 2010, 15:43 »
Hej Zune,

Med 1-strengs anlæg bliver returen altid koldere, da returvandet fra første radiator jo iblandes fremløbet til næste radiator osv. fremløbs temperaturen falder således fra radiator til radiator og ligeledes gør retur temperaturen.

Som Tonni er inde på, så kan du hente meget ved at regulere varmtvands cirkulationen gennem VVB'en.
Du kan enten montere en termostatventil der føler på vandet i VVB'en og lukker for cirkulationen ved stigende temperatur (det er sådan en ligesom termostaten til tværløb mellem fremløb og retur).
...eller montere en 2-vejs ventil (3-vejs med den ene port proppet) i cirkulations kredsløbet til VVB'en, og lade den styre af en føler på VVB'en gennem brænder-styringen (kræver styring v6.x).

Jeg vil tro at du kan hente rigtig meget flow til huset gennem dette, og derved spare en større pumpe eller en ekstra pumpe.

Det er jo simpelt at afprøve, ved at lukke manuelt for cirkulation gennem VVB'en, og se om det ikke har positiv effekt på flowet til huset.

Hilsen
Michael

bypassen mellem frem og retur via kedel shunt er altid varm.. og der kommer også meget vand gennem varmtvandsbeholderen men returen ind i shunten ude fra huset er næsten helt kold, og det er begrænset hvad vi har af varme i radiatorerne selvom alt er helt åbent..

jeg overvejer meget at investere i endnu en alpha 2 pumpe og smide på fremløb ud i huset så den kan "suge" noget vand gennem shunten og ud i huset, men hvis der var en løsning uden pumpe nummer 2 ville det være godt...

eventuelt uden den shunt ventil.
« Senest Redigeret: Sep 18, 2010, 15:45 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #32 Dato: Sep 18, 2010, 17:18 »
Hej sune

Hvorfor har du valgt at køre alt varmen gennem VVB først???

Det må da give øget risiko for en kold afvaskning i badet...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #33 Dato: Sep 18, 2010, 18:52 »
fordi vi ikke har en 3vejs moter ventil som kan monteres over styringen... der er en elpatron i vvb. og jeg skal have sluttet pumpen over styringen således at jeg ikke rissikerer at få en kold vasker
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #34 Dato: Sep 18, 2010, 19:11 »
Du må endelig slukke din el-patron....

Sådan som din tegning viser dit varmesystem, kan din el-måler risikere at blive MEGET rundtosset...

Da el-patronen så kan være med til at varme huset...

Du behøver kun en 3 vejs motor ventil vis du vil køre VVB over styring.

Ellers kan du lave en montering af varme systemet hvor varmtvandsbeholderen er tilsluttet systemet ligesom man tilslutter en radiator. Bare med en indvendig følende termostat ventil på returen til varmtvandsbeholderen...
Dette kan stumpe mæssigt gøres forholdsvis billigt...
Jeg har selv en montering på den måde jeg beskriver... og hvis du finder den tråd jeg har oprettet i denne uge om VVB priotering og åben ekspansion kan du se hvad michael beregnede mit ca. forbrug til her i sommer.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #35 Dato: Sep 19, 2010, 09:24 »
Hej Zune,

Som Tonni er inde på, så skal du passe på med en el-patron i den opstilling du har.

Den montering du har er et 1-strengs system med VVB-prioritering, hvor VVB'en er "stopklodsen" i opvarmningen af huset.

Hvis du ændrer systemet til et kombineret 1-strengs og 2-strengs system, vil du kunne få mere varme til huset og berde sikre at elpatronen ikke bliver opvarmnings enheden (ikke helt udelukke det).
VVB'en kører 2-strengs system og radiatorerne kører fortsat 1-strengs.

Termostatventilen i fremføbet til VVB'en lukker for fremløbet når vandtemperaturen i VVB'en er på det indstillede.
Derved reducerer du flowet gennem VVB'en og får derfor mere flow til radiatorerne, med samme pumpe.

Se vedhæftede skitse på hvordan det kunne gøres.

Hilsen
Michael

fordi vi ikke har en 3vejs moter ventil som kan monteres over styringen... der er en elpatron i vvb. og jeg skal have sluttet pumpen over styringen således at jeg ikke rissikerer at få en kold vasker
« Senest Redigeret: Sep 19, 2010, 09:27 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #36 Dato: Sep 20, 2010, 09:46 »
grunden til at jeg gerne vil have shunten på er at jeg så om sommeren kan lukke for den således at kedelvandet kun skal gennem vvb og så tilbage i kedelen, for jeg gider ikke varme hele huset op om sommeren. og jeg vil jo fylde hele den stor 1" streng som går under hele huset når der er varme på om sommeren hvis ikke jeg har en shunt eller en eller anden for for blokkering, så jeg skal kunne lukke for den, og stadig have flow i vvb. og dette kan gøres ved at jeg monterer vvb som en varme kreds for sig selv og så benytter den skydeventil som sidder på 1" streng til at lukke med
« Senest Redigeret: Sep 20, 2010, 09:47 af zune »
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #37 Dato: Sep 20, 2010, 16:40 »
Det kan gøres med 2 lukkehaner til hus kredsen...

Og der skal noget til før din alpha ikke kan følge med...
Jeg har fyrrum i kælderen og førstesal på huset og samt 10-12 forbrugere af varme og hvis min alpha går op på de maksimale 22-23W så kan det høres i hele husets rør system at der er cirkulation...

Du kan vælge som michael beskriver at lave det med motorventiler og følere. (det er det jeg udleder af tegningen, ret mig gerne hvis det er forkert) Så kan du køre VVB prioritering.

Eller den løsning jeg har med en mekanisk termostat på VVB'ens retur.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #38 Dato: Sep 20, 2010, 18:11 »
Hej Tonni,

Jamen så retter jeg lige... ;)

Jeg er enig i det med lukkehanen, selv om 1 stk er nok  :)
Jeg er også enig i at en Alpha pumpe sikkert nok skal kunne klare ærterne  :)
...men så er det også slut  ;)

Min tegning viser 2 stk termostatiske ventiler med fjernføler (eller mekanisk termostat om du vil).
Det er altså helt maskimekanisk, den på VVB'en har sin føler i VVB'en og åbner/lukker for cirkulationen når temperaturen i VVB'en falder/stiger, den ved fyret har sin føler på returrøret og åbner/lukker for tværløbet mellem fremløb og retur, så returen altid har den rett temperatur.

Som termostatiske ventiler kan f.eks. bruges 320006 som findes her http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3425

Hilsen
Michael

Opdateret tegning, for god ordens skyld  :D

Det kan gøres med 2 lukkehaner til hus kredsen...

Og der skal noget til før din alpha ikke kan følge med...
Jeg har fyrrum i kælderen og førstesal på huset og samt 10-12 forbrugere af varme og hvis min alpha går op på de maksimale 22-23W så kan det høres i hele husets rør system at der er cirkulation...

Du kan vælge som michael beskriver at lave det med motorventiler og følere. (det er det jeg udleder af tegningen, ret mig gerne hvis det er forkert) Så kan du køre VVB prioritering.

Eller den løsning jeg har med en mekanisk termostat på VVB'ens retur.
« Senest Redigeret: Sep 20, 2010, 18:19 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #39 Dato: Sep 20, 2010, 18:48 »
Jeg er enig i det med lukkehanen, selv om 1 stk er nok  :)
HE HE... Better safe than sorry ::)

Aaaaahhhhh... Den termostat kendte jeg ikke lige...
Min er bare en termostat der føler direkte hvor den er placeret derfor er den også mont. lige efter returen fra VVB.

Jeg forstår ikke lige hvorfor du vil have reguleringen på fremløb bare fordi der er fjernføling og ikke på returen...
(ikke at jeg har faglig viden til at argumentere for returen som jeg ville mont. den på) :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 6.22 styring med gammel brænder = bunker af sorte piller
« Svar #40 Dato: Sep 20, 2010, 19:04 »
Hej Tonni,

Den termostatventil du bruger, måler på temperaturen af returvandet og bruges typisk til radiatorer i gammeldags, direkte forbundne fjernvarme installationer (uden varmeveksler).

Den termostatventil jeg henviser til måler på lige hvad du vil, rumtemperaturen, udetemperaturen, vand temperaturen i VVB'en, temperaturen i gulvet osv.

Jeg har ingen præference for regulering i fremløb eller retur, det er jo ligegyldigt hvor du regulerer, når bare man måler det rigtige sted.
Årsagen til at ventilen er tegnet i fremløbet er mere en tilfældighed og udslag af den simpleste måde at tegne den på, men den kan ligeså godt sidde i returen, det bliver det samme.

Hilsen
Michael

Jeg er enig i det med lukkehanen, selv om 1 stk er nok  :)
HE HE... Better safe than sorry ::)

Aaaaahhhhh... Den termostat kendte jeg ikke lige...
Min er bare en termostat der føler direkte hvor den er placeret derfor er den også mont. lige efter returen fra VVB.

Jeg forstår ikke lige hvorfor du vil have reguleringen på fremløb bare fordi der er fjernføling og ikke på returen...
(ikke at jeg har faglig viden til at argumentere for returen som jeg ville mont. den på) :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html